Kommentti Hänelle päreessäni "Poistumis- ja lähestymiskiellon kaksoissidoksessa".
*
Hän kirjoitti
Tää taitaa mennä jo biosemiotiikan puolelle, mistä sana kaksoissidos tulee?
Termillä on tietenkin myös kemiallinen merkitys, mutta Gregory Batesonin työryhmä antoi sille uuden sisällön 1950-luvulla.
Katso vaikka seuraava linkki ja sen lisälinkit: http://en.wikipedia.org/wiki/Double_bind. Aiheesta löytyy kyllä tietoa niin netistä kuin kirjastostakin, kun etsii oikeilla nimillä - esim. Gregory Bateson and his colleagues (including Don D. Jackson, Jay Haley and John H. Weakland) ja http://www.creativity.co.uk/creativity/guhen/pag.htm (The Palo Alto Group).
Hän kirjoitti
'Kenellä sitten Ei ole jumalan suhteen poistumis -tai lähestymiskieltoa...'
Periaatteessa ei kenelläkään, mikäli vanhurskauttamisoppi on kristinuskon pelastusopillinen ydin.
Mutta vastaan sinulle kääntämällä kysymyksesi päinvastaiseen muotoon: kenellä on jumalan suhteen poistumis- ja lähestymiskielto?
Vastaan: sillä, joka haluaisi uskoa Jumalaan vanhurskauttamisopin (ja etenkin sen luterilais-melanchtonilais-forenssisen äärimuodon) 'kriteereillä'.
Vanhan kirkon sakramenttioppi ikäänkuin 'lieventää' monergismista seuraavaa 'pessimismiä': ihmisen ja jumalan välistä erottamatonta kuilua muttei suinkaan millään muotoa mitätöi sitä.
Tietysti on niitä (suurin osa kristityistä), jotka eivät tätä ongelmaa pohdi, eli jotka ovat joko 'laukaisseet' kaksoissidoksen vapauttavalla uskon kokemuksella (mitä minä en henkilökohtaisesti ymmärrä ja johon en pysty samaistumaan) tai eivät yksinkertaisesti ajattele tai ymmärrä siitä mitään - tai niitä, joille se on usein yhtä yhdentekevää kuin heidän oma kirkkoon kuulumisensa.
Jälkimmäisiä - nimikristityiksi luokittelemiani ihmisiä saatan joskus ('elitistisesti'?) kritisoida: erotkoon kirkosta, koska eivät sen asioista/sanomasta mitään ymmärrä eivätkä edes halua ymmärtää! Välinpitämättömyydestään huolimatta heillä silti näyttää olevan kanttia esittää aina joku asiaan kuulumaton pinnallinen mielipide kirkon asioista...
Ylipäätään luterilaisen kirkon olisi parempi ajautua tietoisesti ja avoimesti marginaaliin yhteiskunnassa, jossa vain murto-osa sen jäsenistä on 'uskossa'. Nyt siitä on tullut pelkkä kaste,-vihki- ja hautausautomaatti - ikäänkuin leimasin eli yhteiskunnallisen byrokratian osa - ei paljon enempää.
On uskon rehellisyyden ja totuudellisuuden kannalta parempi jättää ihmiset palvomaan myyttisiä 'epäjumaliaan' (jatkuva kasvu, raha, valta jne.) kuin tarjota heille lähes narrimaisesti kaiken maailman 'päivitettyjä' Jeesus-spektaakkeleita, joita sitten jälkimodernin ajan ihmiset voivat pällistellä ekstreme-elämysten etsijöitten tapaan.
Luterilainen kirkko voisi tietoisesti olla paljon vaatimattomampi (sic) eikä pyrkiä markkinoimaan itseään kuin mikäkin populaaribusineksen pörssiyhtiö. Sen pitäisi vain kylmän rauhallisesti vetää raja siihen, minkä se kokee perinteekseen, joka pitää ehdottomasti säilyttää, ja mikä taas on pelkkää postmodernia hömppää tai suoranaista heresiaa.
(Esim. ei-teistiset teologit Don Cuppit ja Mark C. Taylor liikkuvat hyvin lähellä heresian rajaa, sillä he eivät ole 'edes' mystikoita Eckhardin tapaan vaan pelkästään uskonsa menettäneitä derridalaisia retorikkoja, jotka haluavat yhä silti ylläpitää kirkkoa, josta ei enää löydy uskonnollista vakaumusta yhtään enempää kuin Disneylandista - ja eräänlainen antiikkinen Disneylandhan tuollainen ei-teistinen kirkko jo onkin.)
Marginaalissa oleva kirkko voisi toimia/osallistua syrjässä ja seurata syrjästä, kuinka 'nämä viimeiset ihmiset, jotka ovat keksineet onnen (Nietzsche) pärjäävät itsensä ja muitten kanssa tässä totaalisen hömpän maailmassa. Mutta ei tietenkään ilman kritiikkiä.
Ongelmalliseksi tilanteen tosin tekee, että nykyaikana 'profeetat', jotka Vanhan Testamentin aikaan olivat kansan puolella vallanpitäjiä vastaan, joutuvat nyt haukkumaan yhtäläisesti sekä kansan että vallanpitäjät.
Toki VT:n profeetat haukkuivat myös kansan pataluhaksi, mutta he katsoivat että kansaa oli johdateltu hallitsijoitten taholta epäjumalanpalvontaan, ja koska kansa on 'heikko', se lankeaa. Nyt tilanne on toinen, sillä demokratia ja liberalismi ovat vapauttaneet paitsi kaupan myös kaikkien ihmisten omantunnon.
Viimeiset ihmiset eivät usko enää muuhun kuin maalliseen onneen, jonka teknologia ja kulutuskulttuurihömppä muka turvaa.
*
Edellinen ei ole kovin rakastavaa vaan pikemminkin ekslusivistista ja diskriminoivaa puhetta, josta minun on syytä itseäni varmaankin soimata - huolimatta siitä, että kirkkoisät ja uskonpuhdistajat ovat usein olleet kovin jyrkkiä ja ristiriitaisia ihmisiä hekin.
Nythän on niin, että ihmiset uskovat tai ovat uskomatta ennenkaikkea oman mentaliteettinsa sekä temperamenttinsa lähtökohdista, jolloin dogmeilla on aina vähemmän vaikutusta kuin itse halulla uskoa.
Mutta tietty mentaliteetti totta kai huokuu myös eri kirkkojen käytännöistä, jotka perustuvat tehtyihin dogmaattisiin perusratkaisuihin.
Valitettavasti luterilaisen kirkon eetos ei ole minua miellyttänyt, joskin olen kirkon ja uskonnon suhteen aina ollut hyvin passiivinen käytännössä mutta silti pohtinut näitä asioita melko aktiivisesti teorian tasolla ja sivullisen katsojan perspektiivistä.
(Koko elämäni olen vakoillut Jumalaa kykenemättä lähestymään häntä/E.M. Cioran).
Henkilökohtaisesti ristivetoa tuottaa se, että koen olevani syvästi luterilaiseen perinteeseen kasvanut skeptikko, joka kuitenkin 'kaipaa' vahvaa ja turvallista kirkkoa, sillä sitä ei ev.lut. kirkko ole minulle koskaan ollut tai antanut.
Toisaalta olen torjunut aktiivisen vaihtoehdon myös ortodoksisuuden puolelta, vaikka siihen kirkkoon merkillisten sattumien? vuoksi kuulunkin ja sitä paljon arvostankin.
Olen kai itse 'jämähtänyt' kaksoissidokseen ja ajautunut 'ulkopuolelle leirin'.
*
Seuraava teksti saa Lutherin näkemään paholaisia haudassaan.
ERÄMAA (valmistautuminen)
Hengellinen esikuva tässä on leirin ulkopuolelle erottautuminen, jonka tarkoitus on synnistä puhdistautuminen. 4 Moos 5:1-3 ja 4Moos 12:14-15
Tämä on hetki, joka on omistettu henkilökohtaiselle mietiskelylle ja itsetutkiskelulle, parannuksenteolle ja valmistautumiselle niin, että olisimme arvollisia menemään eteenpäin Armon istuimen eteen ja jotta lahjamme uhrialttarille olisi Jumalalle kelvollinen. Matt 5:23-24
Varoitus: Jumala on kuluttava tuli (Hebr 12:29) ja ne, jotka lähestyvät Häntä kelvottomalla tavalla, tekevät sen omaksi tuomiokseen (1 Kor 11:29–32) ja joutuvat kärsimään seuraukset. (Apt 5:3-1)
Saa hymyillä, joskin ihan totta tämä on...tiedän itse kokemuksesta. Ja nyt eikun odottamaan rakkauden ja armon kokemusta...ad inf.
http://www.lahdenvapaasrk.fi/docs/todistus/rukousprosessi.htm
20 comments:
Anteeksi nyt kun mitään kuilua näy missään
sinun onneesi koskematta:
jos jumala haluaa olla kaveri ok
jos ei niin? minkäs teet
että usko laukaistaisiin joltain lähtöalustalta?
minusta jotta jumalaa voisi ajatella hänet pitää erottaa kaikesta
ja yhdistää kaikkeen. no niin kaksoissidos, muttei tällä hetkellä ole muuta
haha
eläköön kirkkokin nykyajassa oishan se jännittävää että meillä on valtava tyhjä laitos
..tyhjä raketti maata kiertämässä
I dont think so
mitä vikaa maallisessa onnessa sitten on?
yours sincerely kunnes päinvastaisesti todistetaan
vai miten se taneli sen kauniimmin sanoo
..huom sana Sitten
Ja jos nyt ihan salaa sanon eikö ole outoa tuota uskoa valvoa kuin silmäteräänsä mm
,noin suuren herran kyseenollessa
onneksi otat
Ad hän
Siis miten siellä Afganistanissa toi kahvin juominen ja röökin poltto onnistuu?
http://www.youtube.com/watch?v=K6Mw6b1T50U
Gedanke kann nicht alles lösen
http://www.youtube.com/watch?v=Yu_UFHrC02k&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=1wfamPW3Eaw&feature=related
jussi
Jostain syystä en ole koskaan nähnyt Heideggeria livenä, enkä ole älynnyt etsiä tuubista, jossa alkaa olla näköjään ihan mitä vain.
Joten suuri kiitos!
'Tuubitin' heti Nietzschen ja mitä perrr...Nietzsche livenä vähän ennen kuolemaansa hulluna ja halvaantuneena. Nyt meni yöunet!
http://www.youtube.com/watch?v=alHu-nGqDHY
Ellei tuo sitten ollut trikkiä..?
No kiitos itsellesi; valoa yössä!
Voihan se olla trikkiä - oiva sana - en tiedä...
mä hurahdin noihin viime kesänä... olo oli kun Tom Waitsilla tässä
http://www.youtube.com/watch?v=S6i_Z6458rc
Well the moon is broken
And the sky is cracked
Come on up to the house
The only things that you can see
Is all that you lack
Come on up to the house
All your cryin don't do no good
Come on up to the house
Come down off the cross
We can use the wood
Come on up to the house
Come on up to the house
Come on up to the house
The world is not my home
I'm just a passin thru
Come on up to the house
There's no light in the tunnel
No irons in the fire
Come on up to the house
And your singin lead soprano
In a junkman's choir
You gotta come on up to the house
Does life seem nasty, brutish and short
Come on up to the house
The seas are stormy
And you can't find no port
Come on up to the house
There's nothin in the world
(Chorus)
there's nothin in the world
that you can do
you gotta come on up to the house
and you been whipped by the forces
that are inside you
come on up to the house
well you're high on top
of your mountain of woe
come on up to the house
well you know you should surrender
but you can't let go
you gotta come on up to the house
(Chorus)
http://www.youtube.com/watch?v=-GugzLSbOQE&feature=related
jussille
saattavat lolla tavoittamattomissa ne
Minähän olin menossa siihen taloon
osoitetta ei näkynyt
jussi
Tämä herra Waits on varsin ainutlaatuinen tapaus rock- ja yleensä populaarimusiikin historiassa.
En osaa etsiä hänelle vertailukohtaa musiikillisesti tai ylipäätään performatiivisesti kovin äkkiä.
Samalla tavalla Frank Zappaa on vaikea verrata kehenkään muuhun.
No joo. Mulle tosta Tompasta tulee kanssa mieleen Berliini 20- ja 30-luvuilla....
Kurt Weill, Hans Eisler ja BB
http://www.youtube.com/watch?v=P0HZsiFNxN0
ja sitten se hommeli jotenkin suodattui ton Hollywoodin kautta telkkariin
http://www.youtube.com/watch?v=CsqlsgRD8XY
ja sitten - muutaman sodan ja lukemattomien pettymysten kautta - takas ..... sinne päin(?).... mistä oli tullutkin.....
http://www.youtube.com/watch?v=kzKiqk2iynY
Tuli mieleen, että joku kommentoi tota Waitsia - en nyt muista enää sivua - jotenkin näin;
Just listen to the music.... Who cares how you got it, internet, vinyl whatever... It's all just noise in the end. Enjoy it.
Siinä on jotakin hyvin sanottua asiasta - ainakin musta. Jotenkin se TW:n musa häviää sinne kohinaan loppujen lopuksi... vähän niin kuin tämä elämäkin....
siis vähän kuin olisimme jollakinmatkalla ja vasta lähestymässä sitä pistettä, mistä tietäminen..(?).. alkaa. Siis kaiketi ihmisenä olemiseen pitää olla joku lähtökohta - olla enemmän kuin ne rakennelmat mitä me kutsumme elämäksemme - jaa...
toissaaltasaalta tttttttaaaa..... onko meillä perusteita toivoa sellaista?
No joka tapauksessa Tom Waits on auttanut minua pohtimaan tätä asiaa...heh-heh... ja J&B, mutta enpä tiedä olenko sittenkään tullut hullua hurskaammaksi :)
http://www.youtube.com/watch?v=CkJUIVfHq2s&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=CkJUIVfHq2s&feature=related
'No joo. Mulle tosta Tompasta tulee kanssa mieleen Berliini 20- ja 30-luvuilla....
Kurt Weill, Hans Eisler ja BB'
Aivan. Kyllä mulla jokin kutina oli, mutta ei 'noussut päähän' kommenttia kirjoittaessani.
Nimenomaan tuohon 'dekadenttikerhoon' ja sen Brecht, Weill, Eisler-kuvioihin Waitsia todellakin voi verrata.
Mutta yhä edelleen - ihan noin 35-40:n viime vuoden ajalta en saa päähäni vastaavia - vaikka esim. New Yorkin 'sekopääporukka' beat- kirjailijoineeen ja runoilijoineen (Keruac, Ginsberg ja kump. 1955-65) sekä Fugs, Iggy Popp, Lou Reed ym. ovat kait asenteeltaan jonkinmoisia sukulaissieluja Waitsille.
Haa - onko Ismo Alanko (ja Sielun veljet) Suomen Tom Waits? ;) Tai sitten ei..;(
Vai Tuomari Nurmio..;/?
Noo - ehkäpä tällainen vertailujen tekeminen on hieman kornia.
Mutta sehän kuuluu asiaan..
;)
'Just listen to the music.... Who cares how you got it, internet, vinyl whatever... It's all just noise in the end. Enjoy it.'
Huomasin tuon minäkin eilen. Se on
it's alright with me videolla.
SIelun veljet ja t nurmio ovat tärkeitä matkaseuralaisia
ei siis Siinä mielessä seuramatka jussi, multa putos taas suurin osa sanoista (matkalle. siihen ja) koko matkan
perusteiksi riittää epätäydellisyys
Post a Comment