Kirjoitettu kommentiksi Kemppisen päreeseen "Nainen".
*
Vain varjo häilyvä
on kaikki mainen;
tääll' elo säilyvä,
täys vajavainen;
nää näit' ei lihanne,
ei mahda maa;
nais-iki-ihanne
meit' johdattaa.
Alles Vergängliche
ist nur ein Gleichnis;
das unzulängliche
hier ist's Ereginis;
das Unbeschreibliche
hier ist's getan;
das Ewig-Weibliche
zieht uns heran.
(Mannisen suom.)
(Faust II - loppu)
*
Ja suunta oli?
Veikkaanpa, että mitään suuntaa ei empirian tasolla ole (paitsi ehkä entropia prosessina), joskin mielikuvituksemme ja kontrafaktuaalinen ajattelu tietysti mahdollistavat mitä villeimmät ja järjettömimmät vaihtoehdot.
'Lisääntykää ja täyttäkää maa' on joka tapauksessa suuntaa vailla olevalle ihmislajille sekä välttämättömin että kohtalokkain - jopa tuhoisin - 'käsky'.
Ihmiselämä on - myyttistä termiä käyttääkseni - demiurgin tai sekä modernimmin että buddhalaisemmin ilmaistuna jonkinlaisen 'evoluutio-jumalan erehdys'.
Sartren sanoin: 'ihmisen elämä on tarpeeton kärsimys'.
Kautta aikain 'joka 2½:s' onkin miettinyt, missä meni/menee pieleen, kun ihmiset ovat yhä edelleen itsekkäitä sikoja, ajat muuttuvat entistä omituisemmiksi ja 'happi sekä älli loppuu pyörryttää - apuva!' kuten James Potkukelkka huutaa.
*
Ehkä voimme tässä kohtaa lempeästi hieman naureskella Goethen kustannuksella.
Faustin viimeisessä säkeessä 'onnellinen dementia' lienee jo kolkutellut yli 80 vuotiaan Mestarin tietoisuuden portteja 'henkisen ulosottovirkailijan' roolissa.
Sopii nimittäin muistaa Goethen 'retkahdus' itseään yli 50-vuotta nuorempaan neitoon juuri näinä vanhuuden päivinään.
Kaiken lisäksi vanha realisti/panteisti oli vuotta ennen kuolemaansa löytänyt itselleen 'uskonlahkon':
'... Now in my old age, however, I have learned of a sect, the Hypsistarians, who, hemmed in between heathens, Jews and Christians,...(wikipedia)
Ei-kristilliset metafyysikot (ei kuitenkaan Nietzsche, joka ei mahdu mihinkään aatteelliseen sapluunaan - ei Giovanni Gentilen fasismiin tai edes Georges Sorelin ja Benedetto Crocen syndikalismiin) ovat aina etsineet vaikutteita tällaisista omalaatuisen eklektisistä lahkoista, joten ei ihme, että: 'Goethe is remembered with special fondness by followers of 20th century esoteric figure Rudolf Steiner.' (wikipedia)
Goethen loppuun siis liittyy naismystiikkaa ja muita gnostilaisia sekoiluja. Mutta onneksi kuolema oli armollinen ja 'otti' Goethen pois tästä elämästä ennen lopullista sekoamista. Valitettavasti se ei ollut yhtä armollinen esimerkiksi Nietzschelle...
*
Kuolema on siten sattumanvaraisuudessaan yhtä epäoikeudenmukainen (= oikukas eli itse asiassa armollinen) kuin elämä.
'Näkymättömän käden uskovaiset' (mm. Nokian, Stora Enson ja TeliaSoneran uusliberalistiset kirkot') saattaisivat tosin väittää, että 'kellä tuuria on kellä ei' - ja että juuri se on todellista oikeutta.
Mutta oikeus ei ole sama asia kuin tuuri eli sattuma tai mielivalta. Pikemminkin sattuma ja mielivalta on samaistettavissa armoon, koska armo (ja siitä päättävä) on kaiken oikeuden ylä- ja ulkopuolella, mutta jos 'armon' (mielivallan) periaate legitimoidaan ihmisen toiminnan perusperiaatteeksi myös taloudellisen toiminnan tasolla, on päädytty mystifioimaan mielivalta (riisto, kusetus) normatiiviseksi oikeudeksi.
Mainitut kirkot pitäisikin kieltää fasistisina, mutta niillä on liikaa rahaa (=valtaa) ja 'Pörssin Pyhä Henki' tukenaan. Emme mahda niille mitään - vai?
5 comments:
ihmiselämä ei ole erehdys, ei myöskään villin vapaa abortti ole erehdys.itsekkyys on hauskaa kun sen oikein oivaltaa ja lakeja säädetään
anna mun nauraa kerran- päivässä
epäoikeudenmukainen olet itte kun syöt nakkisi Yksin
sinappia siinä olla pitää kyllä mami tietää
unohdit aivan että jumala on sadisti ja sitä paitsi punainen
Häpeäisitte näin idioottimaisia ja paskoja kommentteja!
ok ok hävetään hävetään kun nyt tuli tuo sana jumala mainituksi (niin kuin eräät puhuu tisseistä) ehkei hän tahallaan sadisti ole. ajattelinkin että huomioon ottaen kehittyvän maailman han kaiketi on hyvinkin kehittyvä itse. see ya
verification cujex
minusta jumalan pitäisi opiskella logiikkaa eikä meidän
raukkojen yrittää ymmärtää häntä
Post a Comment