Kirjoitettu kommentiksi Ripsalle Hotasen päreessä ""Tarpeellinen loma"".
ripsa kirjoitti
'En vieläkään käsitä Kalevin ja Raunon huomautusta että taivaassa ei mennä kissalle. Mitä se tarkoittaa?'
RR
Sinulta puuttuu esteettis-teologinen mielikuvitus. Olet praktinen - jopa hieman naivi - realisti. Mutta ei todellisuus ole 'realistinen'.
Okei - olkoon; - kukin oman itseymmärryksensä mukaisesti näitä 'perimmäisiä asioita' täällä tulkitsee - enemmän tai vähemmän vapaasti. Terveisiä kissalle - ja koiralle. Rauno-sedältä.
PS. Lues, mitä Nietzsche kirjoittaa tieteen, totuuden ja ironian suhteesta 'Tragedian synnyn' toisen painoksen esipuheessa...Meneekö jälleen yli hilseen(si)?
Luulenpa, että menee...
'- Ja itse tiede, meidän tieteemme - niin, mitä ylipäänsä tarkoittaa tiede kaikkineen, kun sitä tarkastellaan elämän oireena? Mihin siitä on, ja vielä pahempaa, mistä se tulee - kaikki tiede? Kuinka? Onko tieteellisyys ehkä vain pakoilua pessimismin edessä? Hieno hätävarustus totuutta vastaan?
Ja moraalisesti puhuen, väristelyä ja vääristelyä? Epämoraalisesti sanottuna viekkautta?
Oi Sokrates, Sokrates, sekö kenties oli sinun salaisuutesi? Oi salaisuudentäyteinen ironikko, tämäkö kenties oli sinun - ironiaasi?--(11)
Viite 11. 'Kt. erit. Platon Apologia 37e-38a. "(Sokrates) Jos kerron, että minun on mahdoton lakata toimimasta, koska se olisi tottelemattomuutta jumalaa kohtaan, luulette, että se on minun ironiaani".
10 comments:
Ennen kuin tuohon pystyisi vastaamaan, pitäisi sanoa jotain todellisuudesta. Nietzsche puhuu välillä ympäri ämpäri tai on kuin häntäänsä tavoitteleva koira.
a-k.h
Niin puhuu ja on. Mutta mitä/mikä on todellisuus? Onx se 'out there' vai 'in here'?
Kerro minulle...
Jos tiede on Bataillea mukaillen(?) vain erittämisen tai haltuunoton muoto...
Heipä hei. Blogisi on jännä. Tämä on nyt vähän off-topic, mutta koska selkeästi olet perillä Nietzschestä - monessakin mielessä - voisit varmaan suositella kirjallisuutta. Olet kaiketi aiemmissa kirjoituksissasi maininnutkin jotain, mutta en nyt jaksa kaivella niitä sieltä. Kaipailisin lähinnä biografista aineistoa sisältävää kirjallisuutta, en siis niinkään Nietzschen ajattelun kommentaareja. Nietzschen tuotanto on kutakuinkin hallussa, mutta täytyy myöntää, että hänen elämästään ja esim. kirjeenvaihdostaan minulla ei ole juuri mitään käsitystä (paitsi mitä olen blogistasi lukenut). Olet muuten suomeksi kirjoittavista nettikirjoittajista asiantuntevin nietzscheilijä, johon olen törmännyt. Mistä kannattaisi lähteä liikkeelle, jos tavoitteena on saada jonkinlainen käsitys Nietzschen elämänkaaresta ja persoonasta?
rane-fani sanoi
*
Mä luulen, että näillä pärjäilee aika hyvin ainakin aluksi, mitä biografisiin tietoihin tulee - ja miksei vähän muuhunkin aineistoon.
Hayman, Ronald: 'Nietzsche: A Critical Life' (1982, Penguin pokkari, alunperin julkaistu 1980)
400:n sivun tiivis mutta erittäin tarkka ja hyvin kirjoitettu - nimenomaan Nietzschen elämään keskittyvä biografia, joka ei kuitenkaan laiminlyö N:n ajattelunkaan kehitystä.
Myös paljon kirjeenvaihtoa käydään läpi.
Suosittelen.
*
Hayman, Ronald
Nietzsche: Nietzschen äänet (2000)
Englanniksi: Nietzsche (1997)
Löytyy myös koosteesta 'Suuret filosofit (Otava)
Hieman alle sadan sivun kooste, joka on kaikin osin täyttä asiaa sekä valikoitujen tekstiosien että mm. Nietzschen 'hulluuden ajan' - yllättävänkin - kuvauksen osalta.
Suosittelen.
*
Safranski, Rudiger:
'Nietzsche - a Philosophical Biography' (2002 - alkuperäinen teos on saksaksi)
Kyseessä on Nietzschen ajattelun kehitykseen ja filosofiaan painottuva biografinen katsaus, jossa käytetään elämäkerrallista ainesta aina silloin, kun kirjoittaja katsoo sen selventävän Nietzschen ideoiden taustoja.
Suosittelen ehdottomasti.
*
Janz, Curt Paul (1978—1979). Friedrich Nietzsche: Biographie in drei Bänden. Hanser, München.
— Laaja saksankielinen elämäkerta
Ehkä laajin saatavilla oleva Nietzsche-elämäkerta. Ei ole tietääkseni käännetty muille kielille.
(Suureksi harmikseni, koska en enää viitsi opetella saksaa kunnolla - laiska ja reilusti yli 50:en kun toisaalta olen.)
*
Kirjeenvaihdosta löytyy enemmänkin materiaalia nykyään, mutta itselläni on vain tämä.
'Selected Letters of Friedrich Nietzsche
(Edited and translated by Chistopher Middleton - 1969/reprinted 1996 - The University of Chicago/Hackett Publishing Company inc.)
Valikoituja kirjeitä vuosilta 1861-1889.
*
Muistikirjamerkintöjä.
Writings from the Late Notebooks (Edited by Rüdiger Bittner 2003/2006 - Cambridge))
Ei sisällä kirjeenvaihtoa vaan erittäin mielenkiintoisia muistiinpanoja sekä fragmentteja, joista Nietzsche kehitteli kypsempiä ilmaisuja nimenomaan julkaistuihin teoksiinsa, mutta joiden teemoista myös huomattava osa jäi työstämättä loppuun asti.
'Tahto valtaan' koosteesta löytyy tietenkin massiivinen määrä julkaisematonta materiaalia, mutta tämä, suppeampi kooste on toimitettu huomattavasti tarkemman filologisen seulan läpi.
'Tahto valtaan' fragmentit lienevät kyllä kaikki autenttisia, mutta koko kirjan otsikointi ja fragmenttien sekä aforismien sijoittelu on pitkälti Nietzschen sisaren manipulaation tulosta.
Ei nimittäin ole olemassa Nietzshen kirjoittamaa kirjaa 'Tahto valtaan' - on vain jälkeenjääneitä, enemmän tai vähemmän temaattisia muistiinpanoja.
*
Kaufmann, Walter (1950). Nietzsche: Philosopher, Psychologist, Antichrist.
Princeton University Press, Princeton.
— Teos joka avasi angloamerikkalaisen filosofisen Nietzsche-keskustelun.
Iästään huolimatta edelleen kelvollinen yleiskatsaus Nietzschen ajatteluun. Avain kysymyksenasetteluihin, jotka kertautuvat nykyisissäkin Nietzsche-kommentaareissa.
Ei ole biografia, mutta laaja sekä oppinut katsaus.
Olen lueskellut sieltä täältä. Kannattaa tutustua.
*
Ansell-Pearson, Keith & Large, Duncan (2006).
The Nietzsche Reader.
Blackwell, Oxford.
Laaja teos. Sisältää asiantuntevasti valikoituja koosteita Nietzschen julkaistuista sekä julkaisemattomista teksteistä (mm. kuuluisa Lenzer-Heide luonnos)
Nietzschen tuotannon eri vaiheisiin on kirjoitettu pitkät esittelyt ja analyysit filosofin ajattelun teemojen sekä painotusten muuttumisesta ja kohdentumisesta sekä kysymystenasetteluiden kehityksestä.
*
Kirjeenvaihtoa löytyy aivan hivenen myös Nietzsche Channell saitilta.
Todellisuus on in here, se mika on ulkopuolella vain kertoo siitä, antaa ikäänkuin vihjeitä viittaa siihen, täydentää..sekoittaa, askarruttaa.
niin kauan un käsityksemme todellisuudesta on vajaa, myös mielisairauksia esiintyy
androgyynihullumies
Joo. Kyllä asian voi ihan hyvin noinkin ilmaista, vaikka se aika 'raadolliselta' kuulostaakin.
Me tuotamme=eritämme ja syömme=haltuunotamme.
androgyynihullumies
Tietysti voisi johdonmukaisesti sanoa kulutamme=haltuunotamme, mutta onko kuluttaminen pelkästään haltuunottoa?
Eikö se sisällytä itseenä myös erittämisen?
Rauno Räsänen: "Tietysti voisi johdonmukaisesti sanoa kulutamme=haltuunotamme, mutta onko kuluttaminen pelkästään haltuunottoa?
Eikö se sisällytä itseenä myös erittämisen?"
Juuri näin. Bataillelainen teesi toimii täydellisesti näin kahdella eri tasolla.
Post a Comment