Kirjoitettu kommentiksi takkiraudan päreen "Jahvismista vielä hiukan" pariin kommenttiin.
(Korjauksia klo: 18.45)
*
Motto:
Olen omaa ajattelijanluonnettani toteuttaen inspiroitunut kirjoittamaan tätäkin kommenttia ensin yhdestä, sitten toisesta, ehkä jopa kolmannesta perspektiivistä käsin, pyrkien käsittelemään niitä kaikkia yhtä aikaa sekä jonkinlaisen parallaksisuuden että kontrapuntin puitteissa. Mahdoton tehtävä siis.
Koskaan kirjoittamaan ryhtyessäni en tiedä, tuleeko kyseinen 'tehtäväni' onnistumaan vai ei, ja jos onnistuukin niin miten hyvin. Näin siis tälläkin kertaa.
Mutta jottei totuus nytkään unohtuisi, pitää tunnustaa, että kirjoittaminen on minulle aina pikemminkin intohimoa ja paatosta, suurta hauskanpitoa ja ilon ihmeeseen rakastunutta leikkiä kuin jähmeään ja vuorenvarmasti strukturoituun systeemiin sitoututunutta ekonomiaa.
Silti pidän Immanuel Kantia suurempanana filosofina kuin Nietzscheä, joskin minun mielestäni on miltei häpeällinen väärinkäsitys kutsua Nietzscheä 'vain' filosofiksi. Sillä hän oli jotain enemmän kuin filosofi - eräänlainen oskillaattori, joka kykeni vaistomaan, mihin suuntaan aika on menossa.
***
I
Ironmistress kirjoitti
Kiitos, Ripsa - tuo pieni briljantti tuokoon iloista ilmettä muutoin niin kovin proosalliseen ruukkiin!
***
Taas jokin tunnustusplakaatti...hyvä ettei kersantin natsat!
Onneksi täällä natsakulttuurien maassa on vielä joku, joka pystyy kehumaan ja haukkumaan rankijärjestyksen ulkopuolelta ja rankijärjestystä jyrkästi kaihtaen.
Joku sanoo siihen, että kukaan ei voi päästä rankijärjestyksen ulkopuolelle.
No - siinä tapauksessa minä omistan koko lopun blogielämäni tuon väitteen vääräksi osoittamiseen.
Pyrin siihen, että juuri sinä hetkenä, kun joku minut luokittelee, hän joutuu samalla huomaamaan halkeaman, murtuman ja katkoksen omassa valtahierarkoiden rakennuksessaan - kuten Kotkan stalinistinuoret joskus 1970-luvun alkupuolella minua oikean oppiin - turhaan - 'käännyttäessään'.
(Valitettavasti vain tuo huomaaminen ei johtanut syvällisempiin oivalluksiin kuin vuosia myöhemmin)
Mutta ei tarvitse olla stalinisti. Näkymättömiä, fantasmaattisia hierarkioita on kaikkialla. Niitä syntyy jatkuvasti kuten tuosta blogiplakaatti-ilmiöstäkin huomaamme. Kutsuttakoon niitä vaikka meemeiksi. Yx hailee mulle. Meemi on vain sana muitten samaa asiaa tarkoittavien sanojen joukossa.
II
'Totuus' - jopa niin sanottu faktinen tai kirjaimellinen totuus maailmasta - on aina jonkinasteinen metafora, jota pidetään yllä metonymioiden avulla/kautta.
Kokemus=impressio= idea=(simuloiva) malli=kuva=vertaus=metafora, jota selitetään loputtomien, itseään varioivien metonymioiden sarjalla (vaikka esim. karhu, otso, mesikämmen jne.)
Ja tämä 'kaava' pätee niin ihmis- kuin luonnontieteeseenkin.
III
Take my wise mistress if you can - but you cannot because your thinking is so miserably one-dimensional in its entirety.
*
Kriitikkoni joutuu huomaamaan, että hänen täydellisessä aatteessaan, täydellisessä kaavassaan tai täydellisessä uskossaan on kohtalokas anomalia, joka tärvää hänen hienon teoriansa ja aatteensa - vähän samaan tapaan kuin kvanttifysiikka 'kompromettoi' suhteellisuusteorian.
Please mistress - älä ryhdy nyt selittämään minulle taas, mikä tuossa metaforassa meni faktisesti pieleen. Jos sinä et ymmärrä intuitiivisesti kyseisen metaforan metaforista luonnetta etkä ehkä ylipäätäänkään metaforien pakottavaa voimaa, niin olet kuin mielikuvitukseton kone, joka vain toistaa omia ulkoa oppimiaan kaavoja loputtomiin kuin ennalta ohjelmoitu tietokone - ja mikä pahinta: uskoo koodatun ohjelman olevan itse maailma.
Ohjelmassa on kuitenkin kyse pelkästään simulaatiosta. Tässä ei sinänsä ole mitään yllättävää, mutta kun muistamme edellisestä, että simulaatio on malli eli metafora, niin ajattelumme ja havaintoapparaattimme parallaksisuus tulee peruuttamattomasti ilmi.
Samalla kun simulaatio/malli ilmaisee havaitun, sen säännönmukaisuudet ja muuttuvuudet dynaamisena jatkumona, se väistämättä asettuu oman välineellisyytensä ja empiirisen 'erialustaisuutensa' vuoksi kategorisesti (ontologisesti) eri tasolle kuin ilmaisemansa kohde/ilmiö/muutos.
*
Aivan samalla tavalla ja samassa mielessä fantasia voi olla vain pelkkä oire seksuaalisesta halusta (reaalisesta).
Toisin sanoen: fantasia ei ole halu itse sellaisenaan. Sillä halua jonain, joka on Itse Asia: empiirinen todellisuus kokonaisuudessaan - ei ihmiselle ole edes olemassa, ja jos olisikin, me emme tietäisi siitä mitään - enintään 'nytkähtelisimme' tahdottomasti/tiedottomasti sen determinoimina kuin ameebat.
*
Tietysti tietokone tekee kaiken simuloinnin ja loputtoman toistamisen paremmin kuin sinä mistress tai yksikään muu ihminen. Tietokone on ihmisen orja. Kuten tiedemies (neutr. tieteilijä) ja insinöörikin (sic).
Opettavainen tarkennus
Oletan siis mistress, että olet ihmislajin edustaja, vaikka minulla ei ole mitään empiiristä näyttöä siitä yhtä vähän kuin sukupuolestasi - ja tässä epävarmuuden tilassa joudun elämään luultavasti elämäni loppuun saakka.
Voin vain kuvitella ja fantisoida sinut - ellet sitten 'väen väkisin' ja omaa kunnianhimoasi halua nimenomaan empiirisesti todistaa minulle, haihduttaaksesi kuvitteelliset harhaluuloni (vrt. Weberin Entzauberung) että 'agnostismini' lajiolemuksesi ja sukupuolesi suhteen on vähintäinkin liioiteltua.
Kyseinen 'näyttö' vaatisi kuitenkin minun - rajoittuneen tieteellisen mielikuvitukseni mukaan - varsin mielenkiintoiset laboratoriojärjestelyt...
Mutta mikäli en kuitenkaan tuota näyttöä voi koskaan saada, tulet mistress väistämättä jäämään minulle ikäänkuin jonkin tuntemattoman sukupuolen edustajaksi. Minkä asiaintilan ei tietenkään tarvitse lainkaan vähentää kiinnostustani sinuun ja ajatuksiisi.
IV
Kielen käyttö ajatusten, tunteitten ja affektien ilmaisemiseen on parhaimmillaan jotain aivan muuta kuin kuolleitten muotojen (kaavojen) pyörittelyä.
Tietyssä mielessä se on osoitus paitsi leikkivietistä myös ja nimenomaan taipumuksesta transgressioon luomalla kielestä ja kielessä aivan uusia variaatioita, jotka eivät noudata jotain 'luonnonlakia' tai ole uskollisia jonkin kulttuuris-kielellisen tradition tai ajattelujärjestelmän vaatimuksille.
Tällainen transgressio tai traversio, eräänlainen 'läpimeneminen' tai onton klisheemäisesti ilmaistuna: rajojen rikkominen, on jokaisen kielellisesti luovan ihmisen väistämätön 'kohtalo' - ellei peräti velvollisuus.
Verbaalikko on tavallaan aina tuo Kierkegaardin viettelijä ja ikuinen rakastaja, joka ei kohdettaan koskaan saa tai Nietzschen älyn hurmoksellisten ja lopulta väsyneen epätoivoisten harharetkien Dionysos - nautintoonsa väsähtänyt.
Hän on 'leikkivä rikollinen', joka punoo juonia jopa rakkaimpiensa pään menoksi - ihan vaan kurillaan - ei niinkään pahaa tahtoaan. Sanalla sanoen - suuruudenhullusti: hän on kaiken liikkeen, muuttumisen ja universaalin dynamiikan - siis itse Luomisen - lihaksitulo ja personifikaatio.
V
Mutta palatkaamme lopuksi natsakulttuuriin. Sen edustaja - hierarkisen luokittelun veteraani - on näköjään kiinnostunut minusta. Aion olla varuillani.
'Natsakäskyttäjän' mielestä juuri minulta puuttuu nyt sitä itse paljon mainostamaani huumorintajua, mikäli haluan kritisoida voimakkaasti blogiplakaattien leikkimielistä kierrätystä/jakamista.
Tähän väitteeseen ja kysymykseen minun on kai pakko vastata rehellisesti ja 'nöyrästi': niin puuttuu. Mutta se 'puutos' nyt vain sattuu olemaan minun huumorintajuni syvin olemus.
7 comments:
I loved this post and this blog.
Happy day.
Any arguments?
Rauno, ruukinmatruunaa on epäilty milloin miksikin - milloin hän on teekkaripoikien salaliitto, milloin hän on kyborgi, milloin hän on TKK:n laboratoriosta karannut tekoälyohjelma, milloin hän on gynoidi, milloin hän on Panu Höglund.
Mutta kuten on jo moneen kertaan sanottu: ruukinmatruuna on metalliteollisuudessa työskentelevä nainen; rasavilli poikatyttö jo lapsena, jolla oli kärkkäät mielipiteet jo silloin. Vastarannan kiiski joka oli jälki-istunnossa jatkuvasti koska hän kyseenalaisti opettajan mielipiteet. Isin tyttö, joka ei ole intellektuelli mutta jolla on ylikorkea ÄO, ja joka ei ole muuta kuin pitkälle lukenut amis (muttei pissis). On naimisissa nörtin kanssa. Tykkää soittaa luuttua ja hoitaa takapihan pikku puutarhaa ja siellä olevaa kirsikkapuuta. Ruukinmatruuna ei myöskään ole MEP Marjo Matikainen-Kallström, mutta hän tuntee kyllä Marjon opiskeluajoiltaan.
Ai niin. Panu Höglundilla ja ruukinmatruunalla paljastui jälleen yksi outo yhteinen piirre. Mieltymys lauluparodioiden kirjoittamiseen.
Tietokone ei ole ihmisen orja
eika tietysti ihminen . pisteita. jumalalla on tietokone.
jos Sinulta puuttuu huumorintajua niin sehan on inhimillista.
hei hei rauni
ironmistress
No vihon viimein. Tulihan se 'ad hominem' sinultakin.
Mutta kauan tää mun 'analyysini' kyllä kesti. Vaikutit jossain vaiheessa täysin toivottomalta tapaukselta.
*
Ehdotus
Perustakaa Panun kanssa oma bändi. Pannaan sen nimeksi vaikka Suurlähettiläitten yhden biisin kertosäkeestä napattu:
JUURI OIKEENLAISTA KEMIAA
Taputanpa täällä pieniä karvaisia käsiäni: mittaustarkkuuden rajoille asti juuri oikeenlainen ehdotus (vaikkei se tainnut olla Suurlähettiläiden biisi)!!
Bloggaajat perustavat ehdottomasti liian vähän bändejä keskenään.
Timo
Olet oikeassa. Neon 2 on kyseessä.
Post a Comment