Alla olevat tiivistelmät (luentorungon osat) löytyvät linkistä Mikko Jauho Yhteiskuntatieteellisen terveystutkimuksen klassikot (12.5.2005).
Tarkoitukseni on muun muassa näiden määritelmien kautta pyrkiä lähestymään esimerkiksi terrorismin ongelmaa foucaultlaisen valtakäsityksen puitteissa.
Hankalaa tässä yrityksessä tulee olemaan jo pelkästään se, että Foucault ei ymmärrä valtaa pelkästään juridisesti - oikeutena (miksei myös velvollisuutena), joka voidaan omistaa, menettää, luovuttaa tai riistää joltakulta. Valta toki on Foucault`lle myös tätä, mutta vain yhdeltä - eikä suinkaan olennaisimmalta osaltaan.
Valta on F:lle struktuurin tai systeemin sisäinen ominaisuus, ei yksinomaan systeemin tuote tai seuraus kuten individualistis-liberalistinen tulkinta vallan määrittää.
Valta tuottaa tiedon ja subjektiivisen identiteetin - ei päinvastoin.
Foucault on siirtynyt länsimaisen valta-ja yhteiskuntateorian subjektikeskeisyydestä vallan rakenneluonteen ja sen genealogian ("syntyopin" tai kehittymisen) analyysiin.
F. ei kuitenkaan sitoudu marxilaiseen - tuotantosuhteet/luokka- teorioihin, koska ne lopultakin toistavat tulkintaa vallan situationaalisuudesta eli kiinnittymisestä joihinkin yksittäisiin yksilöihin tai paikallisiin valtakeskuksiin.
Foucault itse kirjoittaa, että "valta tulee kaikkialta."
Mutta epäilemättä Foucault`n valta-analyysi on sukua hänen erään opettajansa - Louis Althusserin - vulgaarimarxilaisuutta vastaan kohdistuvalle ideologiakritiikille ja käsitykselle ideologian sekä tietoisuuden samaistumisesta.
Mieleen tulee eittämättä myös Antonio Gramscin käsitys vallan hegemonia-luonteesta - Hegemony - Wikipedia, the free encyclopedia. /RR
***
(Ote Mikko Jauhon luentorungosta)
Michel Foucault`n käsitys vallasta:
* Ei valtateoria, vaan vallan analytiikka. Valta ei palaudu järjestykseen,
ylivallan rakenteeseen, instituutioihin eikä herruuden harjoittajiin. Valta
on hajautunutta, se koostuu lukuisista suhteista ja toimijoista, joista
muodostuu dynaaminen voimakenttä. - Mikrovalta.
* Biovalta. Valta kohdistuu eläviin ihmisyksilöihin ja populaatioihin, ja
sillä tarkoitetaan pyrkimystä muovata ja ohjata ihmisten kykyjä ja
ominaisuuksia. - Tuottava valta.
* Ei alistaminen, vaan käyttäytymisen ohjaaminen (conduct of conduct).
Vallankäytössä ei ole kyse vahvemman voimasta, joka alistaa
heikomman. Repression sijaan moniulotteisempi kamppailun käsite,
voimien jännite tai koetus, jossa myös heikommalla on toiminnan
mahdollisuus ja itsenäisyytensä. - Vastarinta
* Ei laki, vaan normi. Valta ei pyri rankaisemaan, se ei perustu sallitun ja
kielletyn väliseen rajanvetoon, eikä sen tavoite ole sulkea ulos normin
rikkojaa. Sen sijaan se pyrkii ohjaamaan kaikki kohteensa kohti tiettyä
tavoitetta, kutakin kykyjensä mukaan. Toimintaa ohjaava mittapuu nousee
kohteiden ominaisuuksista. - Normalisaatio
***
Hallinnan historia
Länsimaisen yhteiskunnallisen vallankäytön ja poliittisen järjen historia,
joka on samalla biovallan polveutumishistoria
Hallinta:
* yleistä ihmisten ohjailua ja johtamista (conduct of conduct)
* voi kohdistua niin valtioon, yhteisöön, perheeseen, yksilöön kuin omaan
itseenkin
* ohjelmat (strategiat) ja käytännöt (teknologiat)
Kaksi traditiota:
* liberalistiset- ja yhteiskuntasopimusteoriat: vapaiden subjektien
liittyminen yhteen poliittiseksi yhteisöksi & kansalaisten oikeudet ja
velvollisuudet
* suvereenisuusopit: hallitsijan ylivallan oikeuttaminen
Foucault:
* valta tuottaa subjektit (kontra liberalismi ja sopimusteoriat)
* valta ei ainoastaan alista & valta on hajaantunutta (kontra
suvereenisuusopit)
***
Foucault’n luonnos hallinnan historiaksi
* renessanssin valtiojärjen opit
* 1600- ja 1700-luvun kameralistinen poliisitiede
* klassinen liberalismi
* 1900-luvun hyvinvointi- ja sosiaalipolitiikkaopit
* erilaiset uusliberalismin muodot
Miten valtiovallan, (kansalais-)yhteiskunnan ja talouden väliset suhteet
on käsitteellistetty eri aikoina.
Aikamme erityispiirre: kysymys liberalististen hyvinvointiyhteiskuntien hallinnasta.
***
Foucault: historian totuuden ja vallan filosofi
Interview: "Power/Knowledge"
Dictionary for the Study of the Works of Michel Foucault
FOUCAULT ON POWER AND ETHICS: IMPLICATIONS FOR INFORMATION SYSTEMS
Michel Foucault: Truth and Power
Foucault and Power Revisited
No comments:
Post a Comment