July 16, 2005

The Battle of Armageddon

(Lisäyksiä tehty 17.7)

"For the first time ever, everything is in place for the Battle of Armageddon and the Second Coming of Christ." (Ronald Reagan)

Tämä päre kommentoi anttian pseudomorfoosiblogin City on the hill - jutun (14.7) lopussa ollutta lainauskokoelma-linkkiä. (Hieman editoitu alkuperäisestä kommentista).

Rauno Rasanen said...

Olipahan melkoinen lainauskokoelma lähes "sairaita" mielipiteitä.

Mutta tällaisia ihmisiä ja mielipiteitä vastaan ei kannata/voi taistella perusteltujen kriittisten argumenttien avulla. Niitä voi vain sääliä tai halveksia.
Valitettavasti halveksunnasta(kaan) ei ole pitkä matka tappamiseen ja terroriin...

"Halveksiva" tiedemies, filosofi tai kyynikkko on omassa kriittisyydessään kuitenkin varmasti oikeammassa kuin nuo "splittaavat idiootit", jotka eivät rajoittuneessa mielessään osaa muuta kuin hokea jotain hemmetin ideologista mantraa, jolla he sitten tulkitsevat kaikkia asioita ja ilmiöitä, vaikka sen "käyttöalue" rajoittuu vain ja yksinomaan uskonnollisen elämän alueelle.

Lainauskokoelmassa esitetyt mielipiteet ovat seurausta evakeliumien lähes täydellisestä ja ennenkaikkea tahallisen intressivetoisesta eli poliittisesta tulkinnasta.
Niissä "piru on todellakin lukenut Raamattunsa."

En kerta kaikkiaan voi ymmärtää, miten on mahdollista, että Nasaretin vapaamielisestä (luokkahierarkiat kyseenalaistavasta) mutta silti eettisesti "ehdottomasta" "vuori- ja niittysaarnaajasta" (Nietzsche) on jälleen kerran tehty "satanismin" ja kostopolitiikan väline.

Tai miksei sitä voisi selittää - helpostikin. Asian ymmärtäminen/hyväksyminen on silti edelleenkin vaikeaa.

Ihmiset ovat aina käyttäneet Jeesuksen kaltaisia, karismaattisia julistajia ideologisina aseina "vihollisiaan" vastaan.
Evankeliumien tekstit ovat sitäpaitsi niin ristiriitaisia ja epäkoherentteja, ettei niistä saa aikaan sellaista eettistä systeemiä, jota demagogit eivät pystyisi tulkitsemaan suuntaan tai toiseen.

16.7 Voidaan tietysti kysyä, että lakiuskonnollinen (1) Islamko sitten on "yksiselitteisyydessään" parempi ja selkeämpi vaihtoehto uskonnollis-eettisessä mielessä kuin yksilön mielenmuutosta ja motiiveja (2) painottava kristinusko?
Tähän ei tietenkään ole vastausta, mutta evankeliumien sanoman tulkinnanvaraisuuden paradoksi on toisaalta juuri siinä, että Jeesus ei tuonut yhteiskuntaan ja maailmaan mitään uutta ideologiaa. Hän toi vain niin sanotun "sydämen uskon."

("The Law was given by Moses. Grace and Truth came by Jesus Christ." - St. John I. 17)

Oikeastaan Wittgensteinin "minimaalinen moraalifilosofia" kiteytti Jeesuksen sanomasta olennaisen (tämä on toki kärjistys).
Wittgensteinin mielestä etiikka voitiin tiivistää arkiseen toteamukseen: "Olkaa kilttejä toisillenne."
Yksinkertaista - ja kuitenkin niin loputtoman vaikeaa...

***
PS. Onko Michel de Montaignen skeptinen mutta (siitä huolimatta tai juuri sen takia) rauhaa rakastava humanismi unohdettu tyystin nykyisinä - "uusien uskonsotien" - aikoina?

17.7 Ei sen puoleen, että tuo Montaignen sovitteleva, skeptinen humanismi olisi lopulta pelastanut Ranskaa ajautumasta sekä sisäisiin että ulkoisiin - reformaatiosta ja vastareformaatiosta kummunneisiin - konflikteihin, jotka Montaignen tukeman ja protestanttien sekä katolisten välistä yhteistyötä ajaneen Henrik IV:nen (ennen kuninkaaksi nimittämistään tunnettu Henrik Navarrelaisena) 1610 tehdyn salamurhan jälkeen - protestanttien sekä katolisten liittoutumien ajauduttua umpikujaan - olivat osaltaan johtamassa kolmikymmenvuotisen sodan alkamiseen vuonna 1618.

Ja vaikka kolmikymmenvuotinen sota ei alkanutkaan nimenomaan Henrik IV:en salamurhasta vaan vuosia myöhemmin, on joskus jopa väitetty, että sen jälkeen Eurooppaan ei jäänyt yhtään hallitsijaa, jolla olisi ollut kykyä ja tahtoa edes yrittää estää sodan puhkeaminen - Stephen Toulmin: Cosmopolis.

Henry IV of France - Wikipedia
Three Henrys, War of the
Thirty Years' War - Wikipedia

***
(1) Islam - Wikipedia, the free encyclopedia
Artikkeleita / Islamin ja kristinuskon erot
Islamic Law-the Sharia
Islam - Law & Fatwas

(2) Balance Law and Grace
Rovasti Olavi Peltolan Kotisivut
Etiikan luokittelua
Jyrki Rossin viralliset kotisivut
Christendom - Wikipedia, the free encyclopedia
The Law
The Spirit of the Law

No comments: