"Vaikka käynnissä oleva 'terrorismin vastainen sota' esiintyy demokratian puolustuksena, se leikkii samalla vaaralla, jonka G. K. Chesterton selkeästi ymmärsi jo sata vuotta sitten paljastaessaan Orthodoxy-teoksessaan kaikkien uskontokriitikkojen perusongelman.
Ihmiset, jotka aloittavat kirkon vastaisen taistelun vapauden ja ihmisyyden nimissä, päätyvät ennenpitkää hylkäämään sekä vapauden että ihmisyyden pystyäkseen vain jatkamaan kirkon vastaista taistelua...(...) Maallisuuden puolestapuhujat eivät ole tuhonneet jumalallisia asioita. Sen sijaan he ovat tuhonneet maalliset asiat, jos se nyt yhtään heitä lohduttaa.
Eikö tämä sama päde nykyään myös uskontojen puolestapuhujiin? Kuinka moni fanaattinen uskonnon kannattaja onkaan aloittanut hyökkäämällä kiivaasti nykyisen maallistuneen kulttuurin kimppuun ja päätynyt hylkäämään kaikki mahdolliset mielekkäät uskonnolliset kokemukset?
Samoin monet liberaalit soturit ovat niin innokkaita taistelemaan antidemokraattista fundamentalismia vastaan, että päätyvät hylkäämään vapauden ja demokratian itsensä pystyäkseen vain taistelemaan terrorismia vastaan.
He haluavat niin intohimoisesti todistaa ei-kristillisen fundamentalismin olevan vapauden pääasiallinen uhka, että ovat valmiita palaamaan näkemykseen, jonka mukaan meidän täytyy rajoittaa vapauksiamme oletetusti kristillisissä yhteiskunnissamme tässä ja nyt.
Jos 'terroristit' ovat valmiita tuhoamaan tämän maailman rakkaudesta toiseen maailmaan, omat terrorin vastaiset taistelijamme ovat valmiita tuhoamaan oman demokraattisen maailmansa islamistisen toisen vihassaan.
Jotkut arvostavat inhimillistä arvokkuutta niin paljon, että ovat valmiita laillistamaan kidutuksen - inhimillisen arvokkuuden äärimmäisen nollapisteen - sitä puolustaakseen..."
*
Slavoj Zizek kirjassa Pehmeä vallankumous - Psykoanalyysi, taide, politiikka (s. 302). Ote on Zizekin kirjasta Iraq: The Borrowed Kettle.
*
http://fi.wikipedia.org/wiki/G._K._Chesterton
http://amsam.org/2008_04_01_archive.html
18 comments:
Haluan taistella Jumalaa vastaan joka painaa minun naamaani vastaan jättimäistä tyynyä. Vaikka mulla on atsma!
Hallelujaa.
mikissi,
siinä tyynyssä on hengitysreikiä...
Minä olen viimeksi lukenut näitä Kaukopartiomiesten juttuja. Siis heitä, jotka sota-aikana (1939-45) kävelivät vihollisen puolella muutamia satoja kilometrejä. Ja kahtelivat, mistä on kyse, ja välillä ampuivat - kun joutuivat tulitaisteluun. Ja sivelivät saappaanpohjat semmoisilla happoseoksilla että koirat menettivät vainunsa. Nämä, kaukopartiolaiset, eivät saaneet hermostua mistään, edes toisistaan. Eihän heistä muuten sinne menijöiksi olisi ollut. (Puhumattakaan, että he olisivat tulleet hengissä takaisin.)
Eli he olivat suurin piirtein samanlaisia kuin me? (Paitsi me olemme fiksumpia!)
Niinpä, niin.
(Äkkiä tajusin, että ironiaani ei välttämättä ymmärretä.)
No, ei sen väliä.
missi-miksi..
shhhhiffffffffsfhfjhdjsjjsjjssjjsshhhhh
Tä?
Toivon, että joskus saisi painaa päänsä tyynyyn JOSSA EI OLE REIKIÄ. Tiedän, että se on liikaa toivottu. (Mutta minähän sanoin että toivon...)
Mikis, minä tajusin. Sinä tutkit mediakäyttäytymistä ja mietit miksi niin sekaisin -
- eikä suoraan kun kerran on tilastoakin? Miksi ei voi suoraan sanoa ja kertoa ulos mikä vaivaa. Perkele.
Mutta minäpä kerron miksi. Se löytyy tämän päivän HS:ta joka kirjoittaa presidentti Halosen arvovaikuttamisesta (versus johtajuudesta, joita hän jotenkin erottaa, tiedä häntä miksi - eikö me suomalaiset valita johtajia eikä voivottelijoita? Eli voivottelijoiden summa saa nimenomaan tilastokeskuskesta, avaamalla ensimmäiset indikaattorit voidaan voivotella lapsia, vanhuksia, sairaita, kuolleita, yliajettuja jne mutta ei sieltä silti löydy se, miksi pitää poikkolehtia ja kiertää ja kaartaa kuten sinäkin teet.
- Se on toinen kompetenssi ja tulee JOT:n mukaan koska kaikki vaikuttaa kaikkeen.
sniff, sniff - tyynyssä ei ole reikiä, mutta oletko varma, että tarvitaan? Tuleeko paha susi tyrkkäämään tyyny kasvoihin jos ei isot pojat saa runnoa sitä mitä ovat aikoneet runnoa? Joskus tulee muutoksia matkaan ja kaikkien pitää siksi osata lukea myös tilastoa ns. luovasti tai valikoiden. Ei siis jääräpäisesti; se on paha tapa ja johtaa kaikkeen vielä pahempaan. Pitää olla lukutaitoa mitä ei ole koska tilastot kertovat , että porukka tekee ennätysmäisen määrän tutkimuksia ja silti jengi kuolee ennätysmäisen enemmän mm alkoholikuolemiin eli joko tilastojen tekeminen uuvuttaa niin tai kyseessä on porukka, joka ei totuutta kestä?
Tai? Ja näitä ristin meneviä vääriä indikaattorien määrää ja laatua voi sitten miettiä miten haluaa mutta minä mietin koulutuksen kautta miksi porukka ei tule viisaammaksi vaikka koulutetaan kuin fan ja enemmän halutaan. Jotain siis mättää lähtökohtaisesti ja se on varmasti myös sinun mielessäsi, jos pahimmat ajatusvirheet saataisiin edes jotenkin korjattua.
? voff sniff
Emminä meinaa alkohoolin kuolla. Mutta mun maksa vetelee viimeisiä. Äsken löin sitä pesäpallomailalla päähän (POKS), ja toisen kerran (POKS). Mutta ei se ollut moksiskaan.
(Ei vaineskaan!)
Mennäänkö HG kuntosalille ja kokeillaan kummalta irtoaa enemmän hikikarpaloita per neliönahkasenttimetri? Sitten mentäisiin pussittamaan biljardia, vasta. Ja lopuksi voitaisiin siemaista kupilliset kaakaota.
Joo mikäs siinä mikis siinä. Minun ihoni on tiivis voin kertoa ja pitää kaakaot sisällä sen takia liian tiivisti. Olen tiiviö ja sen takia tykkäsin olla tupperwaren superduperfanaatikko ja pääsin heilumaan Monacoon ja uimaan katolle tä(h)tien kanssa ja muuta upeaa. Pääsin aivan siivellä tai sanotaanko kannella mukaan tiiviöhommissa koska olen tiivis. Tät på svenska; jag är sidu ganska tät. Haha, siitä tuli totuuksia. Pallot pussiin on tuttu juttu, kysy mummolta: suora ote keppiin ja noks, jämäkkä isku ja soonsitsiin. Meni ku joulukuusen alla tanssivien lasten silmien loiste: taivaaseen.
Musta kasi ei mennyt. Eikä kenenkään otsaankaan.
Olen syytön.
Kaakao? Olen juuri aloittanut mutterikahvin keittämisen ja kahvia sen olla pitää, colombiasta tietysti. 100%.
http://www.poks.fi/
kohta RR taas hätyttää minut muuualle
Sitten meneen Mummo Muun luo.
(hymiö)
Kaakaosta jää kivat viikset, etenkin kun suutelee toista poskelle. (En ennen tosin ole kokeillut.) Ja jää kaakosta kupliakin, etenkin mahaan.
RR: "Voivatko kiduttajat milloinkaan ja missään tapauksessa olla vapauden asialla?"
Joko tähän otsikon kysymykseen löytyi vastaus?
Chestertonin ja Ziszekin sitaatit eivät vielä vakuuttaneet.
Jumalakin hyväksyy kidutuksen. Todistajaksi kutsun Jobin.
Tapani kirjoitti:
'Chestertonin ja Ziszekin sitaatit eivät vielä vakuuttaneet. -
Jumalakin hyväksyy kidutuksen. Todistajaksi kutsun Jobin.'
Niin mistä eivät vakuuttaneet? Älä aina kysy kuin lapsi joulupukkia. Haluat varman totuuden, eikä sellaista ole. Pääasia, että pystymme edes kysymymään oikealla tavalla.
Anyway - sekoitetaan päätäsi taas kerran lisää:
Jumala on kiduttaja - ja itse asiassa juuri Jumala oli ensimmäinen ateisti. Nimenomaan Jobin kertomuksessa. Näin Zizek. Joka on ateisti. Että se siitä Jumalan oikeamielisyydestä tai Zizekin jumalisuudesta (Zizek sanoo olevansa kristitty mutta ateisti).
Minäkin uskon, että olen ateisti (järjen mukaan) mutta kristitty arvojeni mukaan. Kun ihminen on yhtä arvojensa kanssa hänen usko on yhtä kuin hänen arvot. Ja tästä pitäisi kirkon ymmärtää jotain mutta heille riittää umbazumbat ja vanhat Jobit.
Jobin kirjassa on se ongelma, että sitä on mahdotonta tutkia kristillisestä viitekehyksestä.
Kun sitä tutkii juutalaisesta viitekehyksestä ja juutalaisen etiikan pohjalta, se aukeaa.
RM: mitä se on, miten tulisi tulkita?
Post a Comment