Kuva Sami Syrjämäki
Tämä esittely: Žižek Helsingissä - on napattu Filosofia.fi Verkkolokista.
I
Vanhalla ylioppislastalolla julkaistiin 30. 11. kaksi Slavoj Žižek-teosta, ensinnäkin Kimmo Jylhämön ja Hanna Kuuselan toimittama Politiikkaa, idiootti! (Into) ja toiseksi Janne Porttikiven suomennosvalikoima Pehmeä vallankumous (Gaudeamus).
Aikaisempia suomennoksia ovat Janne Kurjen Ideologian ylevä objekti ja Tervetuloa reaalisen autiomaahan (molemmat Apeiron).
Politiikkaa, idiootti! on tyylilajiltaan mielenkiintoinen. Toimittajat ovat koonneet tekstin palasista, Žižekin nimenomaan poliittisista huomioista, jätteäen filosofiset ja psykoanalyyttiset teemat sivuun. Tätä yllättävän jäntevää tilkkutäkiä täydentää pitkä, viime keväänä tehty haastattelu, jossa puheeksi tulee myös Suomen geopolitiikka.
Pehmeä vallankumous on perinteisempi ja laaja artikkelikokoelma, joka on jaettu kolmeen osastoon, teoria, elokuva ja politiikka.
II
Lehdistötilaisuudessa ”kultuuriteorian Elvis” lähes ensitöikseen käänsi Marxin 11. Feuerbach-teesin ympäri. Žižekin mukaan maailmaa on nyt muutettu ja muutetaan tarpeeksi kovalla vauhdilla ja filosofien tehtävä olisi keskittyä parempaan muutosten tulkintaan. Itse hän aikoo toteuttaa omaa ohjettaan vetäytymällä seuraavaksi lukemaan ja kirjoittamaan Hegelistä.
Enemmän ja paremman tulkinnan tarve varmaankin miellytti suurta osaa kuulijakunnasta myös Porthaniassa, jossa Žižek iltapäivällä luennoi täydelle P1-salille. Kuulijoilta loppui happi paljon aiemmin kuin Žižekiltä ”alustavat esimerkit ja huomautukset.” - Tyylilleen uskollisena Slovenian höyryjuna ei kuitenkaan jättänyt asioita yksiselitteisiksi, vaan korosti ideologiakritiikin lisäksi poliittisen toiminnan tarvetta.
*
Luennon otsikko ”What does it mean to be a communist today?” sai vastauksekseen toteamuksen, että koska reformit eivät riitä pelastamaan kapitalismia sen omilta antagonismeilta, tarvitaan ”kollektiivista organisoitumista”, joka on sekä valtion että markkinoiden ulkopuolella. Organisoitumisen on Žižekin mukaan oltava poliittisen liikkeen organisoitumista, ja kommunismin nimen se saa kolmesta syystä.
Ensinnäkin hänen mukaansa antagonismit liittyvät asiaan nimeltä ”commons”; yhteiseen luontoon, geeneihin, yleisiin tietokykyihin, henkiseen ”omaisuuteen” ja niin edelleen.
Toiseksi ”kollektiivisen organisoitumisen” pitää olla riittävän radikaalia, jopa shokeeraavaa, nyt kun juuri ”kollektiivinen organisoituminen” on kapitalisminkin märkä uni.
Kolmanneksi Žižek nosti itsekritiikin merkityksen. Hänen mukaansa vielä ei ole esitetty vakuuttavaa teoriaa stalinismista; tarvitaan parempia tulkintoja ja juuri vasemmiston on esitettävä kritiikki paremmin kuin vastustajansa.
3 comments:
kollektiivinen organisoituminen valtion ulkopuolella..onko siihen suomalaisilla tarvetta:) uskon kyolla siihen, mutta missä. kiitos
Hegelin vahvuus on sama kuin Reggio Emilia -erikoispedagogiikka, missä siirtytään universaalista partikuläriseen eikä toisinpäin kuten meillä ja yleensä ollakseen ns. induktiivinen. Ei haluta kertoa miten asiat ovat ennenkuin lapsi on riittävän kypsä näkemään sen itse. Mutta Reggio Emilian hienous on sen didaktiikassa mutta meillä ei ymmärretä eroa käyttöteorialla ja teorialla. Kun minä olin tästä miten-sanasta kiinnostunut minusta ruvettiin heti herjaamaan, että minä en niinqu tajua miten teoriaa pitää ymmärtää ja siksi puhun tekemisen taidoista niin paljon. He (omahyväiset huonot lehtorit ja olevinaan professorit) saivat siis heittää yliolan letkautuksia siksi, etteivät itse ymmärtäneet miksi näistä puhuin. Pitää siis todella olla teoreetikko, että erottaa teoriat mennen tullen ja tajuaa miten joku asettuu toisen esteeksi tai toisen tueksi - käytännön työssä. Voimme siis julistaa mitä vaan opetussuunnitelmissa mutta jos käytännössä ei snaijata miten teoria viedään läpi lattiatasolla ja miten tärkeää on, että opettajilla on samalla myös teoreettinen taju koko ajan läsnä voidaan siis pilata hyvä opetussuunnitelma rääkimällä ja määkimällä väärin asiat ns. opetuksessa.
Sen takia olen halunnut opettajien valmennukseen lähes 20 vuotta, mutta minullehan kuuluu nauraa, hehän (nämä sotaisat arvovaltaiset ja homekorvat) ovat aina tietäneet paremmin eli ovat asettaneet oman arvovaltansa minun tielle - ettei nyt varmasti kukaan osaava vaan pääse muuttamaan heidän uskomuksia. Mutta se lähtee siis siitä, että tajuaa, että universaalista partikulääriseen siirtyminen on taju, jossa kasvaa johtajuus mutta samalla kylläkin itseriittoisuus ja usein vinoutunut maailmankuva.
Samalla se ei ole sitä mitä Zizek aikoo sanoa mutta minä voin sanoa, että jos Eurooppa salaaa miettii, että tämä on ohje millä saavat fyrkat takaisin niin
ovat sikoja sillä väliin tulee jäämään runsas määärä outoa ja vääryyttä tämän päivän kapitalisteille joka on yhtä sikamaista kuin se, että ei tänä päivänä mietitä niitä, jotka eivät pääse kapitalismiin kiinni mitenkään.
Mutta jos tajuaa senkin ei pidä suunnitella
a) kommunismia jossa Reggio Emilia yhdistelmää
b) Hegelin yliminä-vaaran takia myöskään uudestaan Hegelin filosofiaa
silloin Snellman filosofia ja muut liberaaliset ovat parempia kunhan niitäkiin tajuaa ensin (eivät näytä tajuavan, joka on outoa: pitää siis olla valmis filosofi ennenkuin tajuaa nähtävästi filosofiaa tai sitten minunlainen päänsä kallioon lyönyt, jolle estetään elämä toisten naurun takia).
ihanaa jos saamme kouluun hiukan henkea..
Post a Comment