April 15, 2007

J. S. Bach - Gloria - ylistystä (liian?) vauhdikkaasti

Tämä kulkee kuin Pendolino - lujaa mutta tasaisesti. Pitäisi kuulemma hidastaa tempoa, kirjoittavat kommentaattorit. Mutta miellyttävää kuunneltavaa siitä huolimatta.

*
J.S.Bach - Gloria (from Mass in B minor, BWV 232) - 4,5
05:28

J.S.Bach - Gloria (from Mass in B minor, BWV 232) Gloria: Gloria in excelsis DeoGloria: Et in terra pax Conducted Helmuth Rilling, Performed by Stuttagart Gachinger Kantorei / Bach Collegium, Soprano : Arleen Auger, Mezzo Soprano: Anne Sofie von Otter, Tenor Aldo Baldin, Bass: Wolfgang Schone.

*
Schnell aber es ist gut.

*
The Gloria part is too fast. You can barely understand the words. Not only that, too fast coloratura is ugly.
*

To those who realize that this particular performance of the Gloria in Excelsis Deo was performed at an accelerated tempo...yes, of course it was...but, how does that diminish the...well, glory of it? It irks me because people carp about Glenn Gould's 1955 recording of the Goldberg's as being too lightning fast...If you want staid and stodgy, go to the Otto Klemperer version...I prefer the exhilaration of especially the Gardiner recording.

5 comments:

a-kh said...

Olisihan se mukavaa, jos junan kaiuttimista kuuluisi petoveeniä, kun se pysähtyy tunniksi Keravan ja Lahden välille.

Anonymous said...

siinä tunnissa kerkiäisi, vai etkö uskalla? muttei pilata nyt sinfoniaa actukselta

Anonymous said...

käytätkö raono sanaa solipsismi huumorimielessä vai siksi että sitä on vaikea kumota

Rauno Rasanen said...

anonymous

Sekä että. Ihanteenamme olkoon pragmaattinen solipsismi. Mutta koska emme ole filosofeja vaan 'tunnepuhkujia', niin emme osaa kirjoittaa sanaa solipsismikaan oikein...

mattitaneli said...

Hei Anonymous hyvä,

Kiitos näkemyksestäsi liittyen
myös toiseen toiseen aiheeseen
esittämääni kommenttiin. Itse
en "osaa" ajatella sillä tavoin
kuin esität minun ajatelleen.
Mutta se siitä.

Miksi solipsismi olisi vaikea kumota?

ystävällisesti Matti