August 30, 2005

"Yleiset papit"

Ootaha Pälli ko mie kerran intoun...

studiamedia.tut.fi/.../ 20050119/etusivu_3.shtml.
http://www.saunalahti.fi/jussijky/arja/museo.htm.

HUOM! Keskeneräinen blogi.
Mutta täydennän varmasti vielä ja infoan asiasta viimeisimmässä blogissa, kun homma on jotakuinkin valmis.

Kirjailijan häiriöklinikalla käydyn kommenttikeskustelun satoa - osa 2. Osa 1 on linkissä JUMALASTA, ARMOSTA JA USKOSTA
Vastauksia mm. lady Pällille - Raivoa rakkautta, Blogisiskolle ja Kirsti Ellilälle.

***
"Vuoden 2005 vuosiaihe on Yleinen pappeus. Yleinen pappeus merkitsee sitä, että jokainen kristitty on kutsuttu pappeuteen kasteensa perusteella. Yleisen pappeuden ensimmäinen ja tärkein tehtävä on elettävä elämä!
Pappeus on arkikutsumuksen ottamista vakavasti. Oli kristityn tehtävä tai työ sitten mikä tahansa, hän haluaa tehdä parhaansa, palvellakseen lähimmäistään ja tuottaakseen kunniaa Jumalalle.

Jumalan kasvojen edessä eläminen merkitsee myös muiden elämään liittyvien kutsumusten huomioimista. Näihin liittyvät läheissuhteet, työtoveruus, ystävyys, vanhemmuus, lapseus, lähimmäisen palveleminen, yhteiskunnan ja yhteisön rakentaminen, kristillisen ilon ja vapauden jakaminen…

Erityisen papin vihkimykseen kuuluu kutsu, siunaaminen ja lähettäminen. Yleiseen pappeuteen liittyy sama pyhittäminen. Kasteen ja konfirmaation kautta jokainen seurakunnan jäsen on kutsuttu, siunattu ja lähetetty rakentamaan seurakuntaa, Kristuksen ruumista omilla taidoillaan ja armolahjoillaan."

Pellon seurakunta - Vuosiaihe 2005

***
Pälli kirjoittaa.

"Papin vallasta... eikö juuri Luther korostanut niin sanottua yleistä pappeutta, eli että kuka tahansa uskova voi julistaa katuvalle synnit anteeksi? Ja myös julistaa evankeliumia ihmisille."

***
Johan oli väljä tulkinta pappeudesta. Paavi-fani en ole, mutta ortodoksisen kirkon pappeus-organisaatio ja -funktio toimii mielestäni oivallisesti.

Luterilaisuudessa papista on tullut tavallinen virkamies vailla - sekä ulkoista että sisäistä eli henkistä auktoriteettia tai peräti "poliittinen" tilasto-ja mielipideautomaatti, jonka tavoite on lähinä lobata kirkkoaan niinkuin Jorma Ollila aikansa Nokiaa - tuota Suomen "tuottavinta kirkkoa."

Kieltämättä jouduin pohtimaan asiaa varsin konkreettisesti keskusteltuani muutama vuosi sitten erään vanhemman kirjastonhoitajan kanssa Kotkassa, teologian tohtorin ja silloisen Helsingin teologisen tiedekunnan kirjaston informaatikon, Matti Myllykosken "anarkistisuudesta" ja suorapuheisuudesta kirkkokuntansa suhteen -varsinkin valta-ja dogmikysymyksissä.

Kyseinen henkilö tokaisi, että kun kerran on tiettyyn businekseen sitoutunut, niin kyllähän pelisäännöistä täytyisi pitää kiinni (!) Eikä tämä nainen ilmeisestikään ollut mikään kirkon vihaaja - ehkä päinvastoin.
Mutta vaikka kirkko onkin Jumalan "business", niin ei kai "ihmisten kalastaminen" nyt sentään ole verrattavissa poliittisiin projekteihin tai peräti markettien tuotemyyntikampanjoihin!

*
Kirsti Ellilä Kirjailijan häiriöklinikalta esitti kommentissaan päreessäni Looking back, 8.8 kysymyksen, joka on analoginen Pällin kysymyksen kanssa. Lupasin palata asiaan.

"Vaikka ihminen "todella" uskoisikin Jumalaan, niin ei kai sen tarvitse tarkoittaa sitä että hänen pitäisi hyväksyä luterilainen vanhurskauttamisoppi sen paremmin kuin mitään muutakaan oppia. Nehän ovat kuitenkin inhimillistä tekoa. Vai onko mielestäsi ihmisen ja oletetun Jumalan välillä aina oltava jokin inhimillinen välikäsi antamassa ohjeita kuinka homma pitäisi hoitaa?"

*
Jatkuu...

***
Edellisiin kommentteihin annan epäsuorasti pari vastausta myös alla olevissa linkeissä. Ensimmäisessä Nietzsche taituroi osoittaen mainiota aiheen psykologista tajua.
Valittu sitaatti ei suinkaan kerro kaikkea Nietzschen pohdinnasta - onpahan vain hieman provokatiivisesti tällätty esimerkiksi.

***
Mikä mättää luterilaisen papin toimenkuvassa?, 21.4.
Seuraavassa näyte linkin sisällöstä. Linkissä painotan erästä toista kappaletta Nietzschen tekstissä, mutta tulkoon nyt tämä tähän.

"Hän antoi jälleen papille luvan harjoittaa sukupuoliyhteyttä vaimon kanssa: mutta kolme neljäsosaa siitä syvästä kunnioituksesta, johon kansa, varsinkin kansan nainen, kykenee, perustuu uskoon, että henkilö joka on poikkeus-ihminen tässä suhteessa, osoittautuu muissakin suhteissa poikkeukseksi - juuri siinä on kansanuskolla johonkin ihmisessä olevaan yli-inhimilliseen, ihmeeseen, ihmisessä asuvaan vapahtavaan Jumalaan, hienoin ja palvovin asianajajansa." (NIETZSCHE)

***
Seuraava sitaatti päreestäni "Taivasten valtakunta on teidän sisimmässänne"(gnostilainen tulkinta), 25.4.

"Kuitenkin sekin perspektiivi sivuaa olennaisinta - läntisen kristillisyyden hajoamisprosessia, ja piilevästi esittää sen teesin, että näköjään vain vanhoillinen ja jäykän dogmaattinen järjestelmä voi pitää kristinuskon(kin) kasassa institutionaalisesti ja opillisesti (*)
Muuten se pikku hiljaa byrokratisoituu ja maallistuu naisvaltaiseksi (hyvässä ja huonossa) empatia-laitokseksi, mikäli saan siteerata "radikaalipappi", eksegeetti, historioitsija Matti Myllykosken toteamusta.

(*) Tai sitten ei? - irtautuihan Jeesuskin juutalaisuudesta ja Luther katolisuudesta, eivätkä luterilaisten neuvottelut ortodoksisen kirkon (Konstantinopolin patriarkaatin, joka jo oli muhamettien valloittama - vuodesta 1453) kanssa 1500-luvulla johtaneet oikeastaan minkäänlaiseen yhteistyöhön - yhtenä suurimpana syynä juuri sakramenttikiista ja kirkko-oppi (tästä siis lisää).

Mutta olisiko kristillinen liike tai oikeammin Jeesus-liike tavallaan ollut sitä jo alunperinkin - siis "empatia-laitos?" Sitäpaitsi Jeesuksen suhtautuminen naisiin oli huomattavan liberaali verrattuna sen ajan juutalaisuuteen ja ylipäätään antiikkiin.
Paavali taas "pani asiat järjestykseen" ja vaati naisia vaikenemaan seurakunnassa...
Mutta tarkoittikohan hän lopulta vain sitä, etteivät pulise ja hölötä tai itke ja naura ääneen jumalanpalveluksen aikana..."

***
SEKL - Työnäky - Yleinen pappeus
SEKL - Kansanlähetyksen ohjelma: Yleinen pappeus ja erityinen virka

Yliopisto -lehti 6/97. Artikkelit
Ylioppilaslehti 18/99 - Kirkon kiroama
Yleinen teologia : eksegetiikka

*
Ajatuksia synnin olemuksesta (mielenkiintoinen linkki luterilaisesta näkökulmasta)

2 comments:

Pälli said...

Oi ja voi. Nyt on liian kiire vastata tähän, ja tällä viikolla muutenkin hirveesti hommaa. Mut tulen kirjoittelemaan jotain heti kun kerkiän. Tiedät paljon asioita, ja tuossa mitä sanot on kyllä hyvä pointti. Mutta kuten sanottua, palaan myöhemmin.

Hyviä vointeja!

Pälli said...

P.S. Erittäin otettu tuosta ladysta;)