Näytteitä Saaran blogissa käydystä mm. "uskonnonhistoriallisesta 'keskustelusta.' " Bologijutun alkuperäinen otsikko Kun isoin on pienin, 16.8.
(Lisäys 19.8)
Rauno Rasanen said...
WAUDE! (...jo 59 kommenttia sikkaa asiaa...?) Tarjotkaa näitä kälätyksiänne vaikka ratioon tai delkkariin. Mua ihan oikeesti nauratti muutamassa kohdassa...honestly...
Mikä tulis otsikoksi? Jotain kukkahattutäteihin liittyvää kuitenkin.
Teologiset väittelytkin sitäpaitsi sujuvat teiltä kuin "tyhjää" vaan. Ma siis luulen, että teistä tulisi "hyviä montanolaisia." Seuraavassa selvitystä asiaan - tapahtumapaikkana Vähä-Aasia noin 150-200 jkr.)
***
USKOLLISET
Seurakunta, joka ei hyväksynyt monarkkisten piispojen vallankaappausta, jäi Pyhän Hengen johtoon. Taistellessaan niitä uskovia vastaan, jotka vastustivat piispojen vallankaappausta, piispat joutuivat vastustamaan myös Pyhää Henkeä.
Piispoille ei riittänyt pelkkä tottelemattomuus Jumalaa kohtaan. Piispat kävivät hyökkääväisiksi.
Piispojen hyökkäyksien vuoksi kuuluisaksi tuli MONTANOS niminen uskova Vähästä Aasiasta. Hänen nimellään kirkolliset nykyisin kutsuvat kaikkia niitä Rooman rajojen sisällä asuneita uskovia, joilla oli kielillä puhumisen tai profetoimisen lahja.
Tämän lahjan takia tuli tunnetuksi kaksi naista, PRISKILLA (Priscilla; Prisca) ja MAXIMILIA.
Monarkkisen järjestelmän johtajille oli tärkeä todistella, että Priskilla ei ollut neitsyt, eikä leski, sillä niissä tapauksissa, joissa Raamattu kertoo naisprofeetoista, kerrotaan aina myös naisprofeetan perhesuhteet.
Priskillan diskvalifioimiseksi hierarkit kertoivat, että Priskilla ei ollut neitsyt.
Priskilla ei nähtävästi alistunut "piispantarkastukseen", ja niinpä muutamat kirkolliset vieläkin uskovat omia hierarkkejaan.
Monarkkisilla piispoilla oli toki muitakin syitä käydä uskovien kimppuun kuin pelkkä profetoimisen lahja. Pääasia oli pienen frygialaisen Pepusan (haku: Pepuza) kaupungin uskovien noudattama keskinäisen tasa-arvoisuuden periaate.
Vaikka kirkonmiesten onnistui aikaa myöten voittaa Pepusan uskovien vastarinta, ja saada suuri osa seurakunta vietellyksi monarkkisen piispuuden orjuuteen, on seurakunnan organisaation vapautta puolustaneen Montanoksen nimi jäänyt kaivelemaan monarkkisen piispojen mieliä aina tähän päivään saakka.
Parisataa vuotta Montanoksen kuoleman jälkeen ennen uudeksi profetiaksi kutsuttua liikettä ryhdyttiin jopa kutsumaan montanolaisuudeksi.
Kaiken muun lisäksi uskovat pitivät arvossa myös historiallista totuutta, jota kirkkoisät 300-luvulla kirjoittelivat uuteen uskoon. Kantona kaskessa olivat taas uskovat. Roomalle oli tärkeä todistella Pietarin ja Paavalin kuolleen Roomassa, mutta fryygialaisella Prokluksella oli asiasta erilaista tietoa, kuten kirkkohistorian isä, Eusebius (Kh.II:25:5-8) kertoo.
Kirkollisista uskovien joukkoon liittyi ainakin TERTULLIANUS. Tertullianukselta ovat peräisin myös varhaisimmat tiedot herätysliikkeestä. Hänen aikanaan nimitystä montanolaisuus ei vielä käytetty. Kirkollisten hyökkäyskirjoituksissa tavallisia olivat sanat katafrygialainen (peri-frygialainen) ja "uusi profetia".
Vasta paljon myöhemmin tulivat kirkolliset satusepät Eusebius ja Epifanius, jotka rakensivat Montanuksesta kuvaa liikkeen alkajana. Montanoksen toiminta alkoi Epifanuksen mukaan vuonna 156, ja Eusebiuksen mukaan vuonna 172; joka tapauksessa aikana, jolloin yksinvaltainen piispuus oli jo pääsemässä vallalle myös Vähässä Aasiassa.
Uskovat jäivät pakostakin kirkollisen harhaopin ulkopuolelle, elleivät eksyneet. Kun historiallisten tosiasioiden vääristelyjä yhä jatkettiin, tehtiin Eusebiuksen Montanuksen yhteydessä käyttämästä sanasta "parakletus" (avustaja) sellainen johtopäätös, että Montanos olisi väittänyt olevansa Pyhä Henki.
Siitä olikin jo lyhyt matka Teodosioksen ja Justinianoksen lakikokoelmien määräämiin kristittyjen vainoihin. Lakikokoelmissa uskovien nimitys "montanolaiset" (kr. montanistai) on jo vakiintunut - KRISTIKUNNAN HISTORIAA MJT 3040 osa 3 (1).
***
Saara said...
Kyllä on Rauno nähnyt nyt kovasti vaivaa. Täytyy varmaan ihan lukea kerrankin. Tässä menee nyt aikaa sitten. Näkemiin vaan kaunokaiset.
*
Anonymous said...
Ja sinne se häipyi, Saara. Kunhan tulisi selväjärkisenä takaisin. Bogistan on hyvä paikka olla hukassa.
*
Anonymous said...
Vau Man! Me ollaan oikeesti Montaanosta. Saara joutuu piispantarkastukseen, eh eh. Ai joo nää kirkkoisät. Oikeesti Origeneskin oli kyl Ruunagenes ku se silpas tappisa veks. Ptrue As Hell! Ei Perkele, ei olla kyllä ihmeitä nähty eikä ilmestyksiä, eikä uskota kyl et puusuutari takasi tulee. Kyl se tilinsä ryyppää. Ja me uskotaan Äitiin, Tyttäreen ja Syntiseen Lihaan, kyllä! "Behold the man is like a lyre, and I fart like the tyre". Ah men!! (that was Sara leaking)maki
6:28 PM
Saara said...
Mitä?... Ai moi, kullannuput... Just heräsin.
*
Saara said...
Hemmetti! Kauheeta väkisinsivistämistä. Nyt vedin kukkahatun naaman päälle. Yök, mitä porukkaa nuo montaanot.
*
Rauno Rasanen said...
Hahaa!
"Karmea?" totuus muinaisten, montanolaisten kanssasisartenne kotkotuksista siis valkeni sinullekin Saara?
Ehkä viittasit myös/kuitenkin noihin Blogistanin anonyymien montaanolaisten "dionyysisiin bakkanaaleihin", joissa "lihaa ja verta piisaa", ja jos ei niin lisää "hankitaan"...
Origenes muuten katkaisi siemenjohtimensa (vasektomia/#/) itse! - kun ei siihen keneltäkään muulta apua saanut, vaikka pyysi. Olisiko sitten samalla leikannut myös kiveksensä (ei siis "tappia"- huom! anonyymi) kokonaan veks - en tiedä.
Mitäpä virkaa kiveksillä enää vasektomian jälkeen on?
Origenes oli tässä vaiheessa vielä parikymppinen, mutta jo silloin Alexandrian kristillisen koulun johtaja. Ei siis mikään turha jätkä.
Kuohitsemisen hän muistaakseni yhdisti tehtävänsä vastuullisuuteen siten, ettei hän mielestään olisi kyennyt selviytymään yhtäaikaa sekä seksuaalisesta himosta että vasta kehitysvaiheessa olleen kristillisen teologian valtavasti energiaa ja aikaa vaativasta muokkaustyöstä sekä opetuksesta - tai näin minä hänen ehdottomuutensa kristillisessä opetustyössä tulkitsen (kts. elämänkertatietojen hieman erilainen perustelu).
Muistakaamme esim. Origeneen yhä vieläkin merkittävät eksegeettiset analyysit, joissa Raamatun tekstit jaotellaan mm. allegoriksiksi (vertauskuvallisiksi) ja historiallisesti päteviksi.
***
Mitä montanolaisiin tulee, niin henkeä tai ainakin hurmosta montanolaisilta kyllä löytyi, vaikka muille jakaa. Piispoiltakin meni yöunet...
Nietzschelle mieluisin kirkkoisä (ja eräs nerokkaimpia sellaisia) Tertullianuskin jopa erosi (!) kirkosta (muka) sen maallistuneisuuden takia ja liittyi montanolaisiin.
Tätä tapausta en ole ikinä lakannut ihmettelemästä.
Tertullianus oli myös filosofiaa (stoalaisuutta) lukenut lakimies, ja tämmoisesta - sivistyneestä/oppineesta - kaiken lisäksi vielä jotakuinkin onnellisesti naimisissa olleesta (jos naimisissa nyt ylipäätään voi elää vain onnellisesti) herrasta sitten tuli ehkä rankin "verbaalikirves", minkä kristikunta tuntee - Jumalan ja Pyhän Hengen nimissä.
(19.8 Toki Johannes Krysostomos ja Hieronymus on myös syytä mainita, kun puhutaan vanhan kirkon "verbaalineroista."
Krysostomos (suomeksi "Kultasuu") oli loistava puhuja/saarmanies, Hieronymus taas käänsi Raamatun ensimmäistä kertaa suoraan hepreasta latinaksi - ns. Vulgata-versio).
(Ei siis mikään ihme tuo Nietzschen kunnioittava asenne, joka ei mielestäni ollut pelkkää ironiaa tai itseironiaa, sillä molemmat herrat - Nietzsche ja Tertullianus - olivat sisimmältään hurmoksellisia mutta hyvin siveellisiä).
Siis: Kyllä historian kätköistä löytää mielenkiintoista pohdittavaa nykyajankin kannalta - ainakin, mitä tulee ihmiskohtaloihin...eikö vain?
/#/ VASEKTOMIA, vasectomia , vasoresektio , vasoresectio. Siemenjohtimen katkaisu ja osittainen poisto, esim. sterilisaatioleikkauksena.
***
(1)
UUSI KATEKISMUS, MJT 3040 osat ja otsikot (KRISTIKUNNAN HISTORIAA kokonaisuudessaan)
Kirkkoisä - Wikipedia
Church Fathers - Wikipedia
Montanolaisuus
Montanists
Tertullian
Tertullian - Wikipedia
Tertullian of Carthage (c. 160 - 225)
Tertullian: Theology
Origen and Origenism
Origen - Wikipedia
Origen of Alexandria (c.185 - c.254)
The School of Alexandria - Origen - Ch 5 - Origen's Theology
John Chrysostom
John Chrysostom, Saint
John Chrysostom - Wikipedia, the free encyclopedia
John Chrysostom - Enpsychlopedia
Jerome - Wikipedia
Jerome, Saint
Vulgate - Wikipedia
5 comments:
Great info dude. I really enjoy reading blogs! I have a how to play chess site. It really is about how to play chess and stuff. Check it out some time.
Whither the Yuan?
Whither the Yuan? August 18, 2005 10:14 p.m. China's decision to lift the yuan's peg to the dollar marks a modest but important first step in overhauling its strict currency regime.
Hey, you have a great blog here! I'm definitely going to bookmark you!
Regards
drug tramadol
Stuff your pills and other commercials in to your ass - and keep them there!
So we both will enjoy...
Kas vain, olemme päässeet nostamaan Raunon blogin tasoa. Kiitos kovasti. Saanen lainata joskus tuota "Stuff your pills and other commercials in to your ass - and keep them there!
So we both will enjoy...", se kun on käyttökelpoinen sekä spämmeihin että näihin meikäläisen blogikeskusteluihinkin.
Ollos niin hyvä...
Post a Comment