December 12, 2010

Biovallan täyttymys. Ihmisen kuolema. Reservoitu maailma.

Yläkuvassa ensimmäiset laittomat maahanmuuttajat [RM:n esivanhemmat]. - Alakuvassa alku-patu [Rane].
*
Kommenttipäre Ironmistressin kommenttiin päreessäni 'Vastamyrkkyä jne.'.
*
Ironmistress kirjoitti:
Pääsääntöisesti ne kulttuurit, jotka onnistuvat elämään melko pitkiä aikoja riittävän hyvässä tasapainossa luonnonympäristönsä kanssa ovat rutiköyhiä, kurjia p*rsläpiä tai sitten niissä on yhteiskunnallinen eriarvoisuus ja epäoikeudenmukaisuus todella kärjistynyt pahaksi. Tai molemmat.

1
Ironmistressin näkemys edustaa kolonialistisen valkoisen naisen rasismia, joka on alistanut ja tuhonnut lähes kaikki alkuperäiskulttuurit 'fasistisella' teknologiallaan, alunperin roomalais-katolisen totalitarisminsa, sosiaalidarwinistisen etiikkansa ja yksilöjen rajatonta omistusoikeutta korostavan tuhokapitalisminsa legitimoimana.

Okei. Hyvä niin? Elintasomme on korkeampi, mutta se hinta, joka siitä on maksettu ja tullaan maksamaan, on lopulta maapallon tuhoutuminen teknokapitalismin raiskatessa, riistäessä ja manipuloidessa ihmiset, maat ja mannut kulutuksen objekteiksi ja marioneteiksi.

Teknologia-riippuvuus tekee ihmisestä koko ajan entistä haavoittuvamman ja alttiimman biosfäärin muutoksille.

Sitä ihminen toki oli ennenkin, mutta nyt kun kaiken ökyelintason edellytykset rakentuvat infrastruktuurissa pääosin sähkön ja tietokoneitten varaan, tulee romahdus [jonka jo näen, jos vain uskallan katsoa tulevaisuuteen \:] olemaan pudotus keinotekoisimmalta ja samalla korkeimmalta tasolta kuin, missä ihmislaji koskaan on elänyt.

Ökyrikkaat teknopohatat ehkä lähtevät [jos ehtivät] sitä ennen raketeillaan jonnekin fucking punaiselle planeetalle ja hyvä niin. Päästäänpä viimeinkin eroon noista verenimijöistä.

2
Edelliseen vuodatukseen sisältyy polttava ongelma, joka odottaa artikuloitumistaan nerokkaissa aivoissani. Se on subjektin ongelma - edelleen.

Sillä jos eurooppalainen subjekti-käsitys, jonka lähtölaukaus oli kristinuskon erottautuminen juutalaisuudesta ja kreikkalaisuudesta omaksi lahkokseen - etenkin skolastisen nominalismin, renessanssin humanismin, luterilais-monergistisen kaksois-sidoksen [jonka kalvinismi ratkaisi kaksois-standardilla] ja saksalaisen idealismin sekä sosiaalidarwinismin ja teknologian vaikutuksesta - jos eurooppalainen subjektikäsitys siis mahdollisti kapitalismin eskalaation, niin onko se myös hallittavissa voluntaristisen subjektin avulla?

Vai pitääkö meidän yrittää yhdistää kapitalismi johonkin itämaiseen uskontoon, jossa käsitys subjektista on uskonnollis-metafyysisesti panteistisempi ja ei-voluntaristisempi, kollektiivisempi mutta samalla myös poliittisesti alistuneempi ja alistetumpi.

Miten kapitalismi muuttaa itämaista subjekti-käsitystä Aasian muuttuessa täyskapitalistiseksi? Miten kapitalismi itse muuttuu omaksuessaan tämän panteistis-ei-voluntaristisen subjekti-position?

Annan poleemisesti ja sen kummemmin perustelematta nyt vain yhden vastauksen. Subjektiton kapitalismi tulee olemaan kapitalismin kaamea huipennus, koska esim. juuri buddhalaisuus legitimoi eetoksessaan kapitalismin kalvinistisen kääntöpuolen [ja sen tehokkaan kasvun edellytyksen], joka on anonyymi muurahaismainen talous-subjekti eli nauttimiseen addiktoitunut kuluttaja-prostituoitu.

Kyseessä on biovallan täyttymys. Ihmisen kuolema. Maapallon raiskaus ja reservointi.

Alkuperäiseläimet ja -ihmiset sijoitetaan edistystä häiritsemästä ja pois jaloista kuleksimasta reservaatteihin, eläintarhoihin ja luonnonpuistoihin. Siellä sitten ruukinmatruunat ja ruukinpatruunat - nuo tuhokapitalismin tehoturistit - käyvät töllistelemässä niitä/heitä pelokkaasti ja omahyväisen ylemmyydentuntoisesti ihastellen:

RM: 'Katso miten kauhea mutta suloinen aboriginaali! Mikä sen nimi on? Rauno. Rane. Ihana nimi. - - Onneksi se kuitenkin on tuolla verkon takana, koska se murisee ja mulkoilee niin oudosti. Heitä sille vähän sisäfilettä pappa. Raukalla on nälkä. Mutta ihana se on - - joskin likainen ja tyhmä - - . [Mrr!] - Hui! Älä hermostu alku-patu. Annetaan sulle vähän elintasoherkkunamia. Ruukkilan Puhallus tarjoaa.'

[teema jatkuu]

PS.
Blogini uusi sisältö- ja profiili-kuvaus olkoon täst'edes subjekti-filosofian paradoksia painottaen: Häivähdys [aboriginaalista] neroutta vähän ennen [subjektin] kuolemaa.
*
http://actuspurunen.blogspot.com/2010/12/vastamyrkkya-teknokulttuuria.html#comments
http://www.berm.co.nz/cgi-bin/postershop/item.cgi?i=6221496&l=1&cu=GBP
http://newspaperrock.bluecorncomics.com/2010/11/native-humor-for-thanksgiving.html

7 comments:

homo gee said...

Se on totta, että ihmiskunnan aika eli elinkaari oli lähellä ottaa itsensä kannalta negatiivisen eli laskun; ehkä joka 2000 vuosi näin käy? On siis tärkeää nähdä asioiden merkityskenttä eikä vain merkitykset.

Tuntuu, että tuo Mexico oli paitsi vähäinen ele niin ele oikeaan suuntaan; minä uskon, että alkaa leviämään suurempi tahto kohti realismia - pois ikuisesta voittamisen tahdosta, minä-minä-minä -politiikasta missä EU:lla olisi syytä katsoa itseään peilistä kuten myös diplomaattikaarti ympäri maailmaa sekä tietysti Islam ja Juutalaisuus joilla on vanhat perineet kudota verkkoja sinne tänne ja oman maun mukaan.

hg said...

Vai pitääkö meidän yrittää yhdistää kapitalismi johonkin itämaiseen uskontoon, jossa käsitys subjektista on uskonnollis-metafyysisesti panteistisempi ja ei-voluntaristisempi, kollektiivisempi mutta samalla myös poliittisesti alistuneempi ja alistetumpi.

Ei vaan pitää kuvitella ja oivaltaa sitä mitä nyt menee jatkuvasti ohi. Et sinäkään kuunnellut mitään mitä sanoin vaan jatkoit aika komeasti vuosi toisensa jälkeen inttämään niitä omia vasemmistolaishorinoita ja itsepintaisesti mm Zizekiä ja omia ennaltakuviteltuja juttujasi. Sen tekee kaikki oppineet tänä päivänä ja väärin menee.

Minä sanoisin pedagogina, että nimenomaan pedagogiikalla on filosofian dynaamisena haarana paljon tehtävää eikä subjekti se mielenkiintoinen yksin ole vaan myös kokonaisuus joka ohjaa päätöksiä kokonaisuutena.

Raha on edelleen mielenkiintoinen; pitäisikö katkaista raha subjektien kesken (eniten arvokasta) ja sitten vähemmä arvokasta ryhmäsubjektien keskuudessa (kansojen, finanssin ja lainojen suhteen) ja vähiten saisi kun pulaa tekniikalla etenkin jos se ei ole innovatiivista lainkaan eli vain kontrolloivaa, linearista tai dialogista sukkulointia ja lässytystä kuten tämäkin on -- - eli rahaa pitäisi kannustaa sinne missä aito ajattelukin löytyy.
Ei mikään kollaboraatio yksin vaan nimenomaan sinne missä vielä on tervettä järkeä ja myös lojaalia ja peräänantavaa keskustelua (vrt sinnikästä sikailua vuodesta seuraavaan oma napa edellä).

Rahan porrastus siis jollain lailla.

hg said...

Raha on mittari joka ohjaa.

Tomi said...

Muuten hyvä kirjoitus, mutta muistuttaisin, että alkeellisetkin kansat kykenevät uskomattomaan luonnontuhoamiseen.

Tästä käy esimerkkinä monet saaret kuten polynesian alue ja Uusi-Seelanti tai se tuhi, jonka ihminen sai aikaiseksi Amerikassa jääkauden jälkeen.

Maya kultturin tuhoakin on epäilty ekokatastrofiksi.

Luonnontuohamista on esiintynyt niin kauan kuin on ollut ihmissivilisaatioitakin.

Ironmistress said...

Ironmistressin näkemys edustaa kolonialistisen valkoisen naisen rasismia, joka on alistanut ja tuhonnut lähes kaikki alkuperäiskulttuurit 'fasistisella' teknologiallaan, alunperin roomalais-katolisen totalitarisminsa, sosiaalidarwinistisen etiikkansa ja yksilöjen rajatonta omistusoikeutta korostavan tuhokapitalisminsa legitimoimana.

Jos suodatamme tuon vuodotuksen punapropagandafiltterin läpi, niin tuosta retoriikasta jää jäljelle suodos, jota sanotaan rumemmin kulttuurievoluutioksi.

Kautta aikojen eri kulttuurit - meemit ja niiden muodostamat meemipleksit - ovat kamppailleet keskenään kulttuurievolutiivisessa olemassaolotaistelussa. Tilanne on aivan täysin analoginen biologisen evoluution kanssa. Siinä ei ole mitään ihmeellistä.

Ovatko keltaiset miehet tai keltaiset naiset käyttäytyneet yhtään sentimentaalisemmin alueilla, jotka he ovat pwnanneet? Vastaus on, että eivät. He ovat käyttäytyneet täsmälleen kuten kulttuurievolutiivisessa lamarckistisessa olemassaolotaistelussa käyttäydytään. Jollet usko, kysy keneltä tahansa Japanin viime sodassa pwnaaman alueen asukkaalta.

Elämä on sellaista.

Okei. Hyvä niin? Elintasomme on korkeampi, mutta se hinta, joka siitä on maksettu ja tullaan maksamaan, on lopulta maapallon tuhoutuminen teknokapitalismin raiskatessa, riistäessä ja manipuloidessa ihmiset, maat ja mannut kulutuksen objekteiksi ja marioneteiksi.

Mielestäsi siis hegeliläisittäin despotia (jossa yksi on vapaa) orjanomistajayhteiskunta (jossa jotkut ovat vapaita) tai feodalismi (jossa useimmat ovat vapaita) on parempi idea kuin yhteiskunta, jossa kaikki ovat vapaita...?

Teknologia-riippuvuus tekee ihmisestä koko ajan entistä haavoittuvamman ja alttiimman biosfäärin muutoksille.

Siksi kannattaa harrastaa historianelävöittämistä. Oppii menneiden aikojen taitoja, joita filosofoimalla ei opi. Osaatko parkita nahkaa, kehrätä villaa, värjätä, tunnetko syötävät kasvit ja sienet, osaatko tehdä juustoa? Kaikki taitoja, jotka olemme elvyttäneet.


Ökyrikkaat teknopohatat ehkä lähtevät [jos ehtivät] sitä ennen raketeillaan jonnekin fucking punaiselle planeetalle ja hyvä niin. Päästäänpä viimeinkin eroon noista verenimijöistä.

Toivottavasti osaat sitten jonkun kamppailulajin. Toivottavasti osaat ampua. Toivottavasti osaat käyttää miekkaa tai jotain muuta sivuasetta, sillä lopputuloksena on niin kamala kaikkien sota kaikkia vastaan - ihan oikea pang-pang-sota - että siinä ihmetellään että miten tässä näin pääsi käymään.

Muistanet varmaan Camilluksen kertomuksen vatsasta. Mietipä sitä.

Ironmistress said...

Sitä ihminen toki oli ennenkin, mutta nyt kun kaiken ökyelintason edellytykset rakentuvat infrastruktuurissa pääosin sähkön ja tietokoneitten varaan, tulee romahdus [jonka jo näen, jos vain uskallan katsoa tulevaisuuteen \:] olemaan pudotus keinotekoisimmalta ja samalla korkeimmalta tasolta kuin, missä ihmislaji koskaan on elänyt.

Teknoyhteiskunnan pappiskastilla, insinööreillä ei tule olemaan hätäpäivää. He nimittäin osaavat nikkaroida varsin alkeellisista lähtökohdista mitä mielenkiintoisimpia vekottimia. Tunnetko käsitteen Scrapheap Challenge? Me luonnontieteilijätkin tulisimme pärjäämään varsin hyvin.

Hätä tulee olemaan ekonomeilla, juristeilla, humanisteilla ja muilla teknoyhteiskunnan kanssaeläjillä, joita ilman teknoyhteiskunta tulisi toimeen mutta jotka eivät tulisi toimeen ilman sitä.

Osaisitko sinä rakentaa vaihtovirtageneraattorin romikselta löytyvistä osista? Ruukinmatruuna osaa.

Vai pitääkö meidän yrittää yhdistää kapitalismi johonkin itämaiseen uskontoon, jossa käsitys subjektista on uskonnollis-metafyysisesti panteistisempi ja ei-voluntaristisempi, kollektiivisempi mutta samalla myös poliittisesti alistuneempi ja alistetumpi.

Mene kysymään sitä heiltä. Tulevaisuus näyttää, kumpi käsitys tulee menestymään paremmin kulttuurievolutiivisessa olemassaolotaistelussa.

Miten kapitalismi muuttaa itämaista subjekti-käsitystä Aasian muuttuessa täyskapitalistiseksi?

Kysy sitä eteläkorealaisilta ja japanilaisilta. Singaporessa se on johtanut fasistiseen valtioon.

Miten kapitalismi itse muuttuu omaksuessaan tämän panteistis-ei-voluntaristisen subjekti-position?

Kapitalismi ei ole ideologia, se on vain pelkkä luonnollisen hyödykkeiden vaihdon järjestelmä. Miksi se muuttuisi? Miksi sen ylipäänsä pitäisi muuttua?

Anonymous said...

Holbrooke stressed to AbZ the importance of UAE efforts to combat Taliban financial flows through the UAE. Amb. Holbrooke noted the productive meeting he and Treasury A/S Cohen had with UAE National Security Advisor Sheikh Hazaa bin Zayed earlier on January 12 and the UAE’s efforts to crack down on bulk cash smuggling. A/S Cohen added that the USG is most concerned about Dubai’s central role in regional financial flows.
¶5. (S/NF) AbZ asked several questions about USG concerns and the UAE’s response, including if Taliban financial flows are regional and/or transiting Dubai, what is the suspected value of these flows, why the USG does not intercepting the funds in Afghanistan, if incoming or outgoing cash declarations would help, and if the USG believed the UAE was not effectively enforcing existing regulations. Amb. Holbrooke and A/S Cohen explained that the USG is concerned that Dubai is being used for the facilitation of the flow of Taliban funds, goods and personnel to and from Afghanistan. The USG is working with Afghanistan and Pakistan, but that the UAE should also take steps to enforce and investigate inbound cash declarations and amend laws to require outbound declarations. A/S Cohen noted that the planned DHS/ICE cash courier training in February would focus on identifing and intercepting likely couriers.