December 21, 2010

Totuus nro. 2

Those who do not rebel in our age of totalitarian capitalism and who convince themselves that there is no alternative to collaboration are complicit in their own enslavement. They commit spiritual and moral suicide.
*
Hedges on aivan oikeassa, mutta onko meidän enää edes mahdollista vastustaa kapitalismin vampyyria? Pitääkö se meitä jo vallassaan kuin jokin uudenaikainen taikausko kuolemanpelon riivaamia - kulutus-nautintoon addiktoituneita, hysteerisiä kuvienpalvoja-pakanoita?

2
Kapitalismi hoitaa terveitä sairaiksi [otsikko RR]

[Tässä vain yksi esimerkki siitä, miten kapitalismi orjuuttaa ihmisiä mitä halpamaisimmin keinoin imeäkseen heistä lisää rahaa kuin vampyyri verta. Teksti löytyy ao. linkistä, jossa mainittuun David Bentley Hart'iin tulen aivan varmasti palaamaan myöhemmin]
*
[Sitaatti hepanterin blogista - 8. lokakuuta 2010 ]

Vaikka lääketiede on kiistattomasti parantanut ihmisten elämän laatua, sen asemalla yhteiskunnassamme on myös selvästi negatiivisia vaikutuksia. Yhä useampiin ongelmiimme tarjotaan vastaukseksi lääketieteellistä selitystä, hoitoa ja varsinkin lääkkeitä.

Yhä useampaa elämän ilmiötä, jota aikaisemmin on pidetty normaalina, kuten ujoutta, vanhenemista, väsymystä tai kaljuutta, on alettu tarkastella lääketieteen mittatikulla ja miettiä niille sopivaa lääketieteellistä hoitoa. Tätä normaalin elämän lääketieteellistymistä kutsutaan medikalisaatioksi.

Terve, mene lääkäriin!

Sanotaan, että terve on vain sellainen ihminen, jota ei ole tarpeeksi tutkittu. Medikalisaation etenemisen myötä lääkärissä käynnit, diagnostiset testit ja tutkimukset lisääntyvät.

Hallitsemattomana medikalisaatio tekee meistä kaikista sairaita.- Tämä menee tätä menoa yhä huonompaan suuntaan. Mehän ei olla koskaan väestönä oltu niin terveitä kuin me tällä hetkellä olemme, mutta koskaan me ei olla oltu niin tyytymättömiä omaan terveydentilaamme eikä koskaan niin huolestuneita omasta terveydentilastamme kuin tällä hetkellä. Eli yhä raskaammalla kalustolla me hoidamme koko ajan terveempiä ja terveempiä ihmisiä, sanoo terveyssosiologian dosentti Markku Myllykangas Kuopion yliopistosta.

Olemme terveempiä kuin koskaan aikaisemmin, mutta sekä nykyisiä että tulevia sairauksiamme etsitään yhä innokkaammin. Ja mitä enemmän testataan, sitä todennäköisemmin jotakin poikkeavaakin löytyy. Jokainen kuuluu johonkin riskiryhmään.

Medikalisaatio merkitsee lääketieteen laajentumista alueille, joita ei aikaisemmin ole pidetty lääketieteellisinä.

Medikalisaatio näkyy kahtena kehityskulkuna. Toisaalta jo tiedostettuihin ongelmiin tarjotaan yhä useammin lääketieteellisiä ratkaisuja. Toisaalta jatkuvasti keksitään myös uusia ongelmia, joiden määritellään hoituvan lääketieteen keinoin.

Valtaosassa sairauksista normaalin ja epänormaalin, terveen ja sairaan raja on täysin sopimuksenvarainen asia. Eikä minulle kyllä tule mieleen kovin montaa esimerkkiä siitä, että tätä rajaa pyrittäisiin nostamaan, vaan koko ajan terveemmistä ja terveemmistä ihmisistä ollaan tekemässä sairaita, Myllykangas sanoo.

Arkkiatri Risto Pelkonen on todennut, että 'medikalisoituneessa maailmassa ihminen ei ole ainutlaatuinen persoona, jolla on sosiaalinen todellisuutensa, tarinansa ja tunteensa, vaan hän on pilkkoutunut geeneiksi ja molekyyleiksi ja joukoksi vaaratekijöitä. Jokainen kuuluu koko elämänsä ajan vauvasta vaariin johonkin riskiryhmään. Lapsuusvuodet lyhentävät jäljellä olevaa elinikää, nuoruus on vanhuutta ennakoiva oire ja vanhuus osa tautioppia'.

Sairaat eivät tarvitse mainontaa, vaan terveet. Terveydestä on tullut kauppatavaraa ja potilaista on tullut terveyshyödykkeitä kuluttavia asiakkaita. Mainonta luo tautitietoisuutta ja ihmisen tyytymättömyyttä itseensä ja saa unelmoimaan superterveydestä.

Pelkästään sairaiden hoitaminen ei riitä pyörittämään tätä terveysbisnestä ja silloin on pakko tukeutua terveisiin ihmisiin. Heistä pyritään tekemään sairaita tai ainakin huolestuneita omasta terveydestään tai sen menettämisestä. Tällainen terveysmainonta lisääntyy koko ajan ja minä pidän sitä erittäin epäeettisenä. Sairaat eivät tarvitse mainoksia, vaan terveet, Myllykangas toteaa.

Nyky-Suomessa yhä terveemmät syövät lääkkeitä yhä vähäisempiin vaivoihin ja sairauksiin tai niiden ennaltaehkäisyyn. Yhä useampiin ongelmiin tarjotaan vastaukseksi lääketieteellistä selitystä, hoitoa ja varsinkin lääkkeitä.

Medikalisaatiokriitikoiden mukaan tässä kääntyy jopa syy-seuraus-suhde väärinpäin: oireisiin tarjotaan lääkettä ja jos lääke tehoaa, ajatellaan, että kyseessä on sairaus, joka vaatii hoitoa.
*
http://en.wikipedia.org/wiki/Chris_Hedges
http://en.wikipedia.org/wiki/David_Bentley_Hart
http://fi.netlog.com/hepanteri/blog/blogid=301893

16 comments:

hg said...

Hedge on siili tai jotain ja Chris on jääräpää oman ihanteensa suhteen eli onpa kiva Chrisi tuossa kiroleimassa tai sitten ei. Kiva tyyppi, oisko mahista bongata tai kompata tai peräti päihittää?

hg said...

Meidän mentori on nykyään tämmöisessä kunnossa:
http://ritamentor.blogspot.com/2009/08/hedgehogs-dont-share.html

sillä ei enää ole soffa ja teetä tarjolla vaan siilivitsejä

Anonymous said...

I

Tarjoan jälleen naiivia ratkaisuani monimutkaisiin ongelmiin:

Suunnitelmatalous. Ekototalitarismi. Yksinkertaisen leivän maa. Aletaan taas puhua ukoista ja akoista. Sellaiset saavat olla rumia ja vanhoja. Sairaat hoidetaan, mutta lähes salaa tai ainakin vähin äänin.

Because You're Worth It.

Minullekin on tullut lisää painoa 15 kg reilun kahden vuoden aikana. Olen tarvittaessa lääkinnyt itseäni oluella. Antibiootteja olen tarvinnut elämäni aikana kerran tai kaksi, ja särkylääkkeitä erittäin harvoin. Joitakin vikoja löytyy, mutta interpellaatio-prosessi ei kohdallani täysin toimi, enkä siis ymmärrä olevani sairas.

Medikalisaation lisäksi myös "turvallisuuspalvelut" ovat erityisen ikävä asia. Kysehän on oikeasti turvattomuuden luomisesta.

Nämä ja monet muut ilmiöt kyseenalaistavat käsityksen markkinatalouden "tehokkuudesta". Kyse ei ole oikeasta tehokkuudesta vaan spontaanista epäjärjestyksestä, resurssien haaskauksesta.

II

Markkinoinnissa yleensäkin vedotaan tavaran ei-kaupalliseen puoleen. Luodaan myyttiä. Esimerkiksi englantilainen tuontiolut leikittelee usein fiktiolla leppoisasta vanhan ajan Englannista, jota ei tietenkään ole sinänsä koskaan ollut. Toinen ongelma koskee oluen tuotantoa. Kysymys on suurteollisuudesta. Voiko kansainvälisille panimojäteille rahojaan kaatava henkilö olla uskottavasti vasemmistolainen?

Pitäisikö käsillä oleva olut suorastaan ottaa haltuun sortumatta kapitalistisen tavaramaailman vaihtosuhteisiin?

Vallankumouksen jälkeen Toveria tullaan panemaan kopallinen toveria & viikkoa kohden. Pysyvät sen jälkeen kaikki kohtuudessa.

Rauno Rasanen said...

Annan sinulle HG jo[u]lulahjan, koska mittani on ollut täysi jo pitkään [ei määriteltävissä oleva aika].

Haluan antaa sinulle itseni.

Tulisitko siis tapaamaan minua Tapaninpäivänä klo 18.00. Olen luultavasti krapulassa, joten ota mukaan pullo ukkosi skottiviskiä [Henrik Kylanderilta kyllä löytyy edustusviinaa [sala]kaapista].

Himokkaisiin suutelemisiin ja tapaamisiin - Rane.

Fallkulli

Rauno Rasanen said...

Arvoisa kommendaattori.

'Toveria tullaan panemaan kopallinen toveria & viikkoa kohden'

Saammeko tietää etukäteen, keitä nimenomaisia toveriryhmiä tullaan panemaan? - Ja että kohtuudessa tullaan pysymään?

hg said...

Tapaninpäivänä olemme yleensä sukulaisen synttäreillä.
Mutta toki minä haluan tavata kuten joskus silloin mummon kanssa pohdimme (biljardipelimme yhteydessä, sekin joulun alla). Mutta tuo voisi olla sähköpostikeikka tai puhelimella. Sopikaamme jotain joka sopii.

Rauno Rasanen said...

HG:lle,

pupsi, mä sua utusen verran mumutan. Sen verran - - .

Anonymous said...

Rauno,

Toveri tulee vallankumouksen jälkeen olemaan ainoa saatavilla oleva olutmerkki. Se tulee olemaan myös merkittävä vientituote ystävällismielisessä kaupankäynnissä kapitalististen maiden kanssa.

Aion nimetä myös monet muut asiat toveri-teeman mukaisesti. Esimerkiksi ruokailu tapahtuu Toverihuoneissa. Ne ovatkin sitten ainoita paikkoja, joista melko varmasti saa liharuokaa.

Mitä muuhun kuin oluen panemiseen tulee, tapahtuu vallankumouksen jälkeen seuraavaa:

Tavaran ja tavara-arvon kadotessa lakkaa myös naisen tavara olemasta tavaraa. Tämän jälkeen voidaan puhua enää vain erään käyttöfunktion omaavasta resurssista. Pohdiskelemme täällä vielä onko tuo resurssi otettava työläisneuvostojen haltuun vai peräti kansallistettava.

Ehkäpä tämän problematiikan ympäriltä voisi teillekin löytyä sopiva virka. Viran nimi voisi olla vaikkapa Naisasioiden kansankomissaari.

Näin voitte ryhtyä vaikka samantien itse miettimään, keitä toveriryhmiä tullaan panemaan, kuinka paljon ja kuinka usein.

Valmiiden vastausten sijasta pakotankin sinut itse löytämään vastaukset. Näin ollen toimin ajattelusi kätilönä melkein kuin Sokrates ikään. Paitsi että melkeistä on puolet pois kuten peltisepän töitä tehnyt vaarini usein sanoi.

Uskon kuitenkin vilpittömästi että toisilleen ystävällismieliset yhteiskuntaluokat (naiset ja miehet) tulevat pysymään keskinäisessä kanssakäymisessään kohtuudessa, vaikka aluksi menestys laittaisi pään pyörälle.

dudivie said...

hyvää tapaninpäivää. niinhän suunnitelmatalous. kaikkein loogisin sana. kiviaikaa vielä . joulukin siinä välissä
myytit on kivoja ja tie(
lontoossa aina lunta jouluna. uskottavuutta. niiltä loppui jäänestoaine http://www.foreca.fi/Finland/Helsinki/tenday

Ironmistress said...

Voitte olla täysin varmoja siitä, että ruukinmatruuna tulee valmistamaan tuon vallankumouksen jälkeen kaiken oluensa itse.

Ei nimittäin tarvitse olla valtion liukuhihnalagerin varassa, vaan voi keskittyä siihen, mikä englantilaisessa tuontioluessa on olennaista, eli makuun.

Tässä on markkinatalouden vahvuus suunnitelmatalouteen nähden: se tarjoaa vaihtoehtoja. Alkoholistille ainoa, mikä oluessa merkitsee, ovat prosentit; nautiskelijalle puolestaan maku.

Anonymous said...

Olutvalikoima tulee kieltämättä pienenemään. Pieniä määriä erikoisolutta voidaan silti tuottaa tai tuoda ylellisyystavaroiden kiintiössä, mutta kaikki liukuhihnaolut tulee olemaan maksuttomassa jakelussa olevaa ja tavaramuotonsa kadottanutta tasalaatuista toveria. Toveriin voit luottaa.

Eräänlaisena propagandatemppuna tullaan kieltämään maissitärkkelyksen käyttö oluen raaka-aineena. Ei sillä että eroa välttämättä huomaisi, vaan sillä että voimme väittää puhdistaneemme oluen kapitalistisesta saastasta. Lisäksi tämä laatustandardi mahdollistaa toverin myynnin länteen ikään kuin laadukkaana erikoisoluena.

Mitä tulee oluen kotivalmistukseen: Tovereilla on toki oikeus pienimuotoiseen kotitarvetuotantoon, mutta on kokonaan eri asia, mistä he saavat tähän tarvittavat välineet ja raaka-aineet ;)

hg said...

hani aim not yr pupsi but

Ironmistress said...

Sammalkieli, tapoja on monia. Samoin kanavia.

Voit yrittää nujertaa kapitalismin mutta et mitenkään voi nujertaa yksityistä yritteliäisyyttä.

Anonymous said...

Kotitarvetuotanto, pienimuotoinen yksityisyrittäjyys ja jopa jonkinlainen vaihto voi olla ihan hyvin sopusoinnussa pääosin sosialistisen talouden kanssa. Liian dogmaattinen ei pidä ikinä olla.

Kotipanimo ei varmaankaan ole sellaista yksityisomaisuutta, joka olisi tarpeen kollektivisoida.

Rauno Rasanen said...

Matruuna, meistä ei pidäkään tulla nautiskeljoita vaan olennaisen - siis huumauksen - asiantuntijoita.

Ja huumaukseen riittää kyllä vaikka se pieni vihreä pilleri. Tai pelkästään itse geeni - - .

Ironmistress said...

Onko "filosofi" synonyymi sanalle "paskanjauhaja" vai "alkoholisti"?