[24.6] Gilles Deleuze ja tuhoon tuomittu yritys yhdistää
Spinozan rationaalinen monismi [determismi, luonnontiede] Nietzschen
esteettiseen pluralismiin [indeterminismi, taide]. - - Ajattelen hieman
ironisesti, että Deleuzelta on puuttunut ‘adekvaatti’ synesteettinen kyky, jolla
hän olisi voinut ‘kääntää’ erityyppisiä aistimuksia toisiinsa [esim. tietty
äänin nähdään tiettynä värinä] puhumattakaan siitä, että hän jo alunperin alkoi
yrittää mahdotonta: käsitteellinen filosofointi ei nimittäin koskaan pystyy
ilmaisemaan maailmaa yhtä aikaa sekä aktuaalisesti [affektiivisessa
tapahtumisessaan] että järjellisesti käsitettävällä tavalla [argumentatiivisen
selkeytensä rationaalisesti säilyttäen]. Niinpä Deleuzen energeettinen
vokabulaari ja ‘affektiivis-nomadinen käsitesekoilu’ ei onnistu vakuuttamaan
ainakaan minua. Sitä paitsi – vielä kerran ja a fortiori immanentti
pluralistinen monismi ei voi toteutua kuin joko luonnontieteellisessä
kontekstissa tai esteettisessä performaatiossa [etenkin musiikissa] mutta
ei filosofisena käsiterunoutena [filosofian parodiointi on
tietysti asia erikseen, mutta siitäkään tässä ei ymmärtääkseni ole
kyse].
.
[21.6 Kommentti]
.
Valkea kirjoitti kommentissaan päreessäni ANATEEMA mm.:
Nykyinen kommunikaatiosi tuhoaa ja delegitimoi sanomasi, sekä oman
poliittisen viiteryhmäsi keskuudessa, että kanssakäymisessä muiden kanssa. Tämä
ei varmaankaan ole tarkoituksesi? Voisi päätellä useista tekijöistä, että
tarkoituksesi on tulla laajalti ymmärretyksi ja ehkä
arvostetuksikin.
*
Minkä tarkoituksen? Minkä sanoman?
.
Minulla ei ole mitään varsinaista 'tarkoitusta' tälle
kirjoittelulle. Tämä blogi on kaikkine rönsyineen tai
[epä]säännönmukaisuuksineen täysin henkilökohtainen ‘projekti’, jonka
aloittamiseen Leevi Lehto minut satunnaisen kommentointini jälkeen houkutteli
joskus elo/syyskuussa 2004 [kiitos siitä Leeville taas kerran: tämä on ollut
ajoittain sekä erittäin hauskaa että kipeällä tavalla opettavaista]. Minulla ei
myöskään ole poliittista viiteryhmää [puolueena] eikä [hiukan liioitellen
sanottuna] juurikaan kommunikaatiota muiden kanssa. En nimenomaisesti ole
halunnut tulla arvostetuksi tai ymmärretyksi. Haluan vain omalla tavallani ja
omaa sisäistä tematiikkaani syventäen edistyä [mikä ei välttämättä ilmene
suoraan teksteistä] näissä yksityisissä pohdinnoissani, joiden ytimessä
filosofian puolelta ovat Descartes, Spinoza, Hume, Kant, [Fichte, Schelling]
Hegel, Nietzsche ja Heidegger.
*
[24.6 Lisäys edelliseen
kommenttiin]
.
Piti tietysti kirjoittaa myös Wittgensteinin nimi tuohon
listaan.
.
Pois jätetyistä sen verran, että kun mainitaan
Nietzsche, tulee Schopenhauer mukaan häntä erikseen nimeämättä.
.
Empiristeistä Locke [‘empiristinen idealismi’] ei ole
kovin omaperäinen: tietoteroreettisesti hän on lopultakin Descartes’n epigoni,
sillä [kuten Locke epäsuorasti myöntääkin] sekundaaristen ja primaaristen
ominaisuuksien erottelu ei onnistu viime kädessä kuin ‘intuitiolla’ [vrt.
kartesiolainen cogito]. Locke on myös modernin omistusoikeusteorian muotoilija,
joka pitää omistusoikeutta silti edelleen perimmältään
jumalallisesti/luonnollisesti annettuna. Mutta Locke on omistuksen suhteen
ontologisesti väärässä [ja tekopyhä]. On vain omistamisen perustan/perusteen
pragmaattinen idea [työllä tuotetun omistuksen legitimaatio] ja sen mukainen
oikeustulkinta = representatiivisen ‘eliitin’ kirjoittama juridinen
päätös.
.
Berkeley [‘oleminen on havaituksi tulemista’:
subjektiivinen idealismi] sen sijaan on paljon mielenkiintoisempi kuin Locke,
mutta hän puolestaan kytkeytyy mukaan Kantin, Humen [ja Schopenhauerin kautta].
.
Marx liittyy Hegeliin [käänteisen] dialektiikan sekä
logiikan osalta ja Nietzscheen moraalifilosofisen relativisminsa vuoksi [moraali
on sosiaalinen intressi (nietzscheläisittäin: arvosidonnainen perspektiivi) eikä
objektiiviseksi oletettu idea tai imperatiivi [oli tuo idea sitten
jumalallista/luonnonoikeudellista alkuperää tai moraalin proseduraalinen
ehto/Kant].
.
Leibniz on saanut selviä vaikutteita Spinozalta, mutta
kääntänyt tämän metafysiikan päälaelleen ja tehnyt spinozalaisen substanssin
lukemattomista moduksista ontologisesti primaareja [‘ikkunattomia’] monadeja
[substansseja, joista
todellisuus viime kädessä koostuu]. Tällaista [sekä Spinozan että Leibnizin]
metafyysistä idealismia Kant ryhtyi viimeistään Humeen tutustuttuaan
kritisoimaan systemaattisesti.
*
[22.6. Filosofista aihetta sivuava
tekstiluonnos]
.
Blogini teemojen perusteella olen kai Nietzschen [joka
Dostojevskin ohella on varhaisin sivistyksellisen ‘herattäjäni’] hengessä
jonkinlainen humanismia kritisoiva yleishumanisti ja satiirikko, vaikka
suhtaudunkin Nietzschen ‘filosofis.käsitteelliseen’ vitalismiin ja
‘spinozismiin’ nykyään lähinnä päätäni pudistellen joskin myötätuntoisesti eli
empaattis-säälivästi hymyillen.
.
Mielestäni Nietzsche kuitenkin hyvin kipeästi tajusi,
että ‘siitä mistä ei puhua [eli wittgensteinilaisittain se, mitä ei voi
semanttisesti verifioida’], voidaan vain säveltää musiikkia. Toisin sanoen
sanat/kieli eivät riitä ilmaisemaan [paitsi ehkä runoudessa/Hölderlin]
esteettis-vitalistisen ‘filosofian olemusta’. Itse asiassa kyseessä ei ole
filosofia lainkaan [niin kuin minä filosofian epistemologis/ontologisena
rationalismina ymmärrän] vaan ‘performatiivinen akti’.
.
Spinozan rationaalinen kielenkäyttö onkin itse asiassa
harhaanjohtavaa: affekteja ei ole mahdollista pukea rationalistiseen kaapuun
kuin mystifiomalla sekä kieli että todellisuus: Spinoza on siis [animistinen]
mystikko, joka ei vielä ehtinyt vaihtaa alaa ja ryhtyä
luonnontieteilijäksi.
*
Nämä Nietzscheen ja Spinozaan liittyvät terveiset
lähetän haudan taakse kyseisten herrojen filosofisesti erinomaisen taitavalle
popularisoijalle, tulkitsijalle ja [ajoittain väistämättä hieman naurettavalle]
‘epigonille’ Gilles Deleuzille, joka valitettavasti [koska vitalistit ovat
aidoimmillaan aina taiteilijoita] ei ollut taiteilija kuten Nietzsche eikä
myöskään omaperäinen filosofi kuten Spinoza [1].
.
Deleuzen virhe oli siis yrittää tulla
‘nietzscheläis-freudilaiseksi’, energeettisen immanenssin ‘käsitetaitelijaksi'.
Ja vaikka Deleuze ajoittain onkin mukaansatempaava [esim. elokuva- ja
kirja-analyysit], niin aivan liian usein hän muuttuu käsitteitä lähes
sekopäisellä tavalla kontekstista toiseen transitoivaksi ja modifioivaksi
ranskalaisen, ‘inflatorisen’ rationalismin irvikissaksi [joka lopulta
‘defloituu’ ja katoaa olemattomiin].
.
Wittgensteinin käsitteiden perheyhtäläisyys muuttuu
Deleuzella ‘insestiseksi promiskuiteetiksi’, joka synnyttää epäsikiöitä myös
filosofiassa, ei ainoastaan elävässä elämässä. - - Vielä kerran: Deleuze
ei yrityksistään huolimatta ollut uusi Nietzsche –
siis taitelija filologin ja filosofin
valepuvussa.
.
Mutta Deleuze ei myöskään ollut luonnontieteilijä,
vaikka saattoi jopa Freudin tapaan toivoa [Freud nimenomaan vaati tieteellistä
arvostusta, vaikka neurologina varmasti tajusi teoriansa
luonnontieteellis-teoreettisen hataruuden ja vitalistisen hämäryyden]
‘energeettisten’ käsitteittensä olevan spinozalais-vitalistisessa kontekstissa
empiirisen tutkimuksen kannalta yhtä relevantteja kuin luonnontieteelliset
hypoteesit. Tuloksena on pahimmillaan tässäkin tapauksessa
esteettis-rationalistista sekasotkua, jonka vain ranskalaiset filosofit osaavat
koodata auki ~ tuloksena pelkästään uusi ‘salakieli’ ad inf.].
*
[1] Spinozan olisi pitänyt olla pikemminkin
luonnontieteilijä kuin absurdin abstrakti rationalisti. Ymmärtääkseni Spinozan
suureksi yllätyksekseen ja ilokseen vasta noin 37-vuotiaana löytänyt Nietzsche
tämän yli-intellektuaalista Jumala-käsitettä kritisoidessaan kuitenkin oivalsi,
että Spinozaa ‘vaani’ monomaanisen rationalismin takana äärettömän empirismin
upottavan tukehduttava suo [eikä niinkään jokin affektien hurmio, kuten
Nietzsche itse Spinozan rationaalisen affekti-vitalismin tulkitsi], jonne
Spinoza ei vielä ollut uskaltanut hypätä ilman superkäsitteellisiä
pelastusrenkaitaan, jotka toimivat lähinnä defenssien tavoin suhteessa
ikuisuuteen, äärettömyyteen ja affektien sekä modusten kaaokseen.
.
Mutta Nietzsche hyppäsi. Tunnetuin seurauksin. Emme
ehtineet heittää hänelle pelastusrengasta enkä usko, että hän olisi
psykoottisuuteen päätyvässä estetismissään siihen edes tarttunut. Hän olisi
huutanut meille: ‘Jos minut ylipäätään tarvitsee pelastaa, niin ei ainakaan
kantilais-kristillisellä pelastusrenkaalla’. - - Okei. Huku sitten. En aio
yrittää pelastaa sinua [selittää sinua parhain päin] enkä myöskään seurata
perässäsi lopulliseen hulluuteen/rr.
*
8 comments:
Ok. Lähestymme asioita hiukan eri suunnista, sinä filofisesti, minä käytännön kannalta. Oletko lukenut tätä kirjaa tai tietoinen siitä?:
http://www.amazon.com/The-Righteous-Mind-Politics-Religion/dp/0307377903/ref=pd_sim_b_31
Tilasin juuri Haidtin kirjan, vaikka tunnen kyllä hänen moraaliteoriansa sisällön peruspiirteiltään entuudestaan.
Tässä on Jonathan Haidtin sivusto, josta voi tilata sähköpostiin hänen tutkimuksiaan. Huomaa myös videot alempana.
http://people.stern.nyu.edu/jhaidt/home.html
Lyhyt Haidtin moraaliteorian esittely:
http://www.moralfoundations.org/
En ole lukenut ko. kirjaa, enkä ole kovin kiinnostunut moraalitunneteorioista. Sain kyllä tuhdin annoksen sitä tavaraa, kun viimeinkin luin keväällä Klaus Helkaman Moraalipsykologian. Hyvä kirja, vähän villoja. Politiikka [‘elämä’] ei kuitenkaan toimi sosiaalipsykologia-tieteen tutkimustuloksien mukaisesti. On kategorisesti kaksi eri asiaa tutkia moraalia tieteellisesti ja soveltaa sitä poliittisesti. Sitä paitsi mitään ‘puhtaita’ moraalitunteita ei ole olemassakaan. On sekä 1] hyväksymisen [positiivisia] että paheksumisen [negatiivisia] tunteita [primitiivisimmät tunnereaktiot; ks. esim. Spinozan affekti-teoria], 2] hyväksyvää tai paheksuvaa asennoitumista [jota esim. Haidt vaikuttaa tutkivan/pohtivan osittain kristillisen hyve-etiikan puitteissa] ja 3] velvollisuusetiikkaa [Kant ja kultainen sääntö mutta varauksin esim. myös Haidt], joka on tai jonka pitäisi olla ‘yli-inhimillisellä’ tavalla varman tiedollisen harkinnan tulos. - - Yli-inhimillistä tai ei tunteisiin ei silti kannata luottaa tässäkään asiassa: ne vaihtelevat, ovat epävarmoja ja petollisia. Mutta en kiellä, etteikö intuitionismista löytyisi ‘intuitiivista’ järkeäkin. Ihmiset esimerkiksi toimivat auttaessaan usein prima facie tietyllä tavalla. On sitten eri asia, voiko pelkästään jotain prima facie-impulssia/affektia sanoa nimenomaan moraaliseksi. Sitä paitsi etiikka ja moraali eroavat merkittävästi toisistaan: a) hyvän (hyvä/huono ~ esteettinen asenne) ja b) oikean (hyvä/paha ~ imperatiivinen asenne) välisen ‘asenne’-erottelun suhteen]. Ja jos äärimmäisyyksiin mennään, niin esimerkiksi Spinozan Etiikka [passiivisten ja aktiivisten passioiden affekti-kompositiot] tuskin edes sivuaa kumpaakaan jaottelua [kuten ei äärimmäinen fysikalismikaan]. - - Emmehän me näköjään tietämällä tiedä edes sitä, mitä moraali lopulta tarkoittaa – muuten kuin jonkun diskurssin/kontekstin/kielipelin/viitekehyksen/elämänmuodon sisällä ja niitähän ei ihmisen maailmasta ei puutu. - - Mutta tiedon ehtojen eli [muoto]kriteerien määrittelystä seuraava kehämäisyys tai skeptisismi semantiikan, ontologisen aksiomaattisuuden ja ylipäätään ‘substanssimaisten’ kysymysten (esim. identtisyys ja identiteetti) eli tiedon sisällön suhteen] ei kuitenkaan tarkoita, että meidän pitäisi suin päin intuitiivisesti rakentaa itsellemme joku moraalitunnepyramidi [‘musta tuntuu-hierarkia’]. No – toki sellaista tapahtuu koko ajan, eikä Haidt’kaan teoria ole mitenkään yllättävä omassa kontekstissaan. Tällaisia asenne-pyramideja voi huvikseen kehitellä vaikka unen päästä kiinni saadakseen. Mutta toki kyseisen ongelma-alueen pohdinnasta voi myös oppia jotain filosofisesti ja poliittisesti kehittävää. Mutta mitä käytännöllistä merkitystä moraalifilosofisilla pohdinnoilla sitten lopulta on, sitä voin vain arvailla. Tutkikoon mikrohistorioitsijat aikanaan näitäkin roskalaatikkoja, jos siltä tuntuu. Who cares? Not me.
Tarkemmin kun tuota Haidt’n ‘moraaliperusteiden’ asenne-intuitio-listaa katsoo, niin ilman muuta se implikoi sosiaalisen ‘autoritaarisuus-vaihtoehdon’ paljon vahvemmin kuin liberalismi.
Minä ainakin ymmärrän - siis omasta mielestäni - Sinua, oi Rauno. Ehkä siksi Elämäni onkin Pillun Päreinä? Ps. Hitsi, kun krapulassa tulee "henkeviä" asioita mieleen! Täytyy nöyränä, kuin mäyrä, myöntää. (menee ottaa ensimmäisen ns. 'korjauskapselin'. ja heristelee -kun avaa jääkaapin oven - nyrkkiään Taivaan Valtoja kohden: se ei tähän, Kuulkaapas vaan, jää!)
Oh-hoi.
Siis, jos kiistäisin sanomiseni, olisin kiistämätön. (Tai meneekö se näin?) Vitustako minä sitä tiedän. Mutta... mutta ja mutta, oot kyllä suomenkiälisten blogien kaikkein paras humoristi. Ai, miks? No, koska Sulla on niin karmeen kattaava sanavarasto, ja kyky käyttää sitä (plus muita kummallisia käsitteitä). - Ihan vaan sen takia, ei tietenkään muun takia.
'Schönke daan', Mikis.
Wee versteehen. And und ich auch ok.
Post a Comment