In the third place, grace, then, is the very opposite
of justice. Justice shows no favor and knows no mercy. Grace is the reverse of
this. Justice requires that everyone should receive his due; grace bestows on
sinners what they are not entitled to - pure charity. Grace is “something for
nothing.”
.
Kommentti IDAn kommenttiin Ironmistressin
päreessä Jos liberaalit ovat niin älykkäitä, niin miksi he ovat niin
typeriä?
.
IDA kirjoitti: Rauno Räsänen: "väitettä, jonka mukaan
tiede voi perustua vain aistein havaittuihin ilmiöihin, ei voida itsessään
havaita aistein" - - Tässä on vähän samaa kuin siinä, kuinka Sola Scriptura
sortuu siihen, että Raamatussa ei sanota, että ilmoituksen pitäisi olla yksin
Raamatussa. Vasta reformaattorit sanoivat sen.
*
IDA esittää erinomaisen kommentin syistä, joita hän
ei ehkä täysin tiedosta. - - Oleellista
‘empiirisen riittämättömyydellä’ uskon kontekstiin siirrettynä ei tässä
kuitenkaan ole se, ‘sortuuko’[?] myös Lutherin paluu alkuperäiseen Raamatun
tekstiin [sola scriptura] lopulta vai ei, vaan se että skolastinen järki
[evidenssi yleensä] uskon puolesta sortuu varmasti tai ainakin se sitoo Jumalan
kaikkivaltiuden rationaalisen teologian ‘pakkopaitaan’ ikään kuin Jumala olisi
järjen lakien alainen eli ihmisen vapaan tahdon hallittavissa.
.
Tämä pelagiolaisen tendenssin sisältävä hybris oli
Lutherin mielestä ollut myös aiheuttamassa kirkon ajautumista autoritaariseen
korskeuteen ja korruptioon.
.
Korostaessaan uskon henkilökohtaista luonnetta ja
Raamatun Sanaa eli Ilmoitusta [‘Alussa oli Sana’, kuten Johanneksen evankeliumin
alusta muistamme] uskon kokemuksellisena kontekstina [joka on Ilmoituksen
vastaanottamista ja hyväksymistä] Luther ei uskonnollisessa ‘empirismissään’
asettunut niinkään järkeä kuin rationaaliseen jumala-käsitykseen sisältyvää
pelagiolaisuutta vastaan.
.
Luther ei siis kristinuskon [antipelagiolaista!]
omakohtaisuutta korostaessaan redusoi uskoa johonkin yksilön ‘puhtaaseen’
empiiris-psykologiseen kokemukseen Jumalasta [~ Jumalan kaikkivaltiudesta ja
ihmisen mitättömästä itsekkyydestä, jonka (vain) Jumala voi (vain) armollaan
pelastaa], koska Raamattu [Ilmoitus] on [tai sen on oltava, kun kristinuskosta
puhutaan] aina kristillisen uskon kokemuksen perimmäinen ja alkuperäinen
konteksti.
.
Ei sitä paitsi ole olemassa uskoa ilman jollain
tavalla ritualisoitua animistis-maagis-metafyysista uskomusjärjestelmää – siis
kulttuurista ‘järkeä’. Myös tiede kuuluu tällaisiin uskomusjärjestelmiin –
etenkin sellainen tiede, joka kuvittelee tutkivansa kokeellisin ‘aistein’ vain
empiiristä todellisuutta ja väittää jopa löytäneensä sellaisen – tai ainakin
korrelaatin siitä [!?].
.
Luther toki meni uskossaan lopulta ‘empiirisiin’
pohjamutiin asti, mutta sieltä hän ei löytänyt kuin itsekkyyttä, tyhjyyttä ja
kauhua [kaikkivaltiaan eli täysin arvaamattoman ja jopa kauhean Jumalan (~ ‘oman
itsensä’/rr)]. Raamatun alkuperäistekstejä tutkimalla hän sen sijaan löysi
lohduttavan Sanan [hyvän Jumalan ~ (‘oman itsensä’/rr)].
.
Toisin sanoen voidaan todeta, että skolastista [de
facto pelagiolaisuutta (tekoja) Jumalan armon sijasta preferoivaa] rationalismia
vastaan asettuneen Lutherin perusongelma oli yrittää löytää omaksumastaan
nominalistisesta eli kaikkivaltiaan kauheasta Jumalasta jotain hyvääkin - ja sitä hyvää hän löysi juuri Raamatun alkuperäisestä tekstistä.
.
Jumalan kaikkivaltiuden ja hyvyyden välinen
ristiriita [a) salliiko kaikkivaltias Jumala tahtonsa kaikkivaltiudessa myös
pahan eli kääntäen b) rajoittaako hyvyys (itse asiassa rationaalinen järki)
Jumalan kaikkivaltiutta?] on ollut näihin päiviin saakka ja tulee aina olemaan
kristinuskon perimmäinen dilemma – ei niinkään ajattelevan tahdon kannalta
epärelevantti kysymys Jumalan olemassaolosta. Jumalan olemassaolon tai
–olemattomuuden todistaminen [ikäänkuin se olisi evidentiaalisesti mahdollista
muuten kuin todennäköisyytenä] ei de facto tuo mitään patenttiratkaisua
normatiivisten dilemmojemme umpikujiin: meidän on joka tapauksessa elettävä
niiden kanssa sekä Jumalan kanssa että ilman Jumalaa.
.
Lutherin ja Erasmuksen [joka ei Lutherin eikä aina
edes silloisen Rooman mielestä ollut ‘committed uskova’ vaan pelkästään
kriittis-ironinen (mutta sovitteleva) humanisti-skeptikko, joka teeskenteli
uskovansa] välinen kiista soteriologisesti vapaasta tahdosta osoittaa, miten
tämä kaikkivaltiuden ja hyvyyden yhteensovittamisen looginen mahdottomuus toimii
ikään kuin tienristeyksenä paitsi kaiken uskonnollisen uskon myös kaiken
normatiivisen järjenkäytön alkulähtökohdissa. Tuosta risteyksestä johtaa
eteenpäin kaksi tietä.
.
Luther ja Erasmus olivat hyvin erilaisilla
temperamenteilla varustettuja kristittyjä, vaikka he olivatkin samaa mieltä
tietyistä nominalismin skolastiikkaa kohtaan esittämistä kritiikeistä. Luther
asetti uskon lähtökohdaksi Jumalan kaikkivaltiuden [tarkemmin sanottuna Jumalan
kaikkivaltiaan ja absoluuttisen kontingentin tahdon erotuksena järkeen, joka on
sekä ihmisen että Jumalan luomus], kun taas Erasmus yritti ‘pelastaa’ Jumalan
hyvyyden rajoittamalla tämän [‘liiallista’] kaikkivaltiutta ihmisen humanistisen
järjen hyväksi. Niinpä on selvää, että nämä aatteellisesti innovatiiviset herrat
eivät voineet päästä perille samaa tietä kulkien.
.
.
Siinä missä Lutherille Jumalan absoluuttisen tahdon
kauhea kaikkivaltius voi ilmentyä hyvyytenä vain käsittämättömän armon kautta,
siinä Erasmukselle Jumalan armo toki viime kädessä pelastaa, mutta ihmisellä on
mahdollisuus joko ottaa se vastaan tai olla ottamatta. Lutherin [ja
Augustinuksen] mielestä tällainen järkevän liberaalilla tahdon vapaudella [siten myös armolla] pelailu ja kaupustelu oli kuitenkin syntiä par excellence, sillä Jumalan
armoa ei voi ostaa: vain lakiuskonnolliset juutalaiset tai pelagiolaiset
humanistit [antiikin rationalististen hyveiden epigonit] ajattelivat näin.
.
Erasmus jäi Lutherin [sekä Lutheria vapaamielisemmän
reformaation] ja Rooman välisessä kiistassa ensi alkuun ikään kuin jalkoihin,
mutta myöhemmin hänen humanistisesta kristillisyydestään tai kristillisestä
humanismistaan tuli eräs evankelisen eli liberaali-teologisen liikkeen
tärkeimpiä lähtökohtia. Sen sijaan dogmaattinen luterilaisuus on sittemmin lähes
hävinnyt ja sulautunut evankeliseen liikkeeseen tai palannut katolisuuteen,
jonka vanhurskauttamiskäsitys on hyvin lähellä [ja samalla niin kaukana!]
luterilaista armokäsitystä [1].
*
Tässä käsittelemääni verrattuna on jo hiukan eri
ongelmakenttään kuuluva kysymys [sivutakseni viimein IDAn esittämää ongelmaa]
pohtia, onko Ilmoitus ilmaistu tai löydettävissä muualtakin kuin Raamatusta tai
jopa muista uskonnoista kuin kristinuskosta. Minun mielestäni on, Lutherin
mielestä ilmeisesti ei. Silti pidän rationaalista evidenssiä uskon perustana
yhtä vääränä tai ainakin yhtä heikkona ja vääristyneenä kuin Luther, jolle
Raamatusta [eikä suinkaan skolastisesta järjestä ja kaanoneista] tuli
‘empiirisen’ uskonkokemuksen välttämätön lähtökohta ja konteksti.
*
Itse en ole ateisti by evidence enkä siis
myöskään agnostikko, koska tieto itsessään ei viime kädessä voi tietää [~
päättää] edes sitä, tietääkö se vai eikö se tiedä. Olen ateisti ‘by fides’. Ja tästä
seuraten voisin pelkästään loogisesti ajatellen olla yhtä hyvin teisti by
fides. Mutta kun en ole. Ehkä olen jotenkin ‘psykologisesti’ estynyt uskomasta. Ehkä
siis olen ‘autisti’ [kuten ironmistress ateistit määrittelee], mutta en järjen
vaan pikemminkin armon puutteesta johtuen [toistaiseksi?].
*
[1] Luterilaisille armo on lahja, joka antaa ‘kyvyn’
noudattaa/totella Jumalan käskyä, kun taas katolilaiset tulkitsevat armon
lahjaksi, jota voi käyttää uskon hyveen ‘kehittämiseen’ eli hyveellisiin
tekoihin. Luterilaisille armo ei ole mikään erityinen sielun hyve, jonka käyttöä
voidaan erikseen arvioida juridisella mittapuulla vaan pikemminkin ‘kohtalo’ ~
elämänmuoto.
.
Ja kas kummaa [paradoksaalista tai ei]: tässä
‘kohtalokkuudessaan ja elämänmuotoisuudessaan’ luterilaisuus [etenkin uskovan ja
Jeesuksen unionia/yhdistymistä korostaessaan = Tuomo Mannermaan tulkinta] on
kuin onkin lähempänä ortodoksista kristillisyyttä [theosis] kuin katolista
‘veripalttua’, jossa kärsivästä, verta tihkuvasta Jeesuksesta on kehkeytynyt
yhtä aikaa sekä kaikkien pervertikkojen/sadomasokistien ‘toiveuni’ että
kirkkoinstituution omaa valtaansa narsistisesti suojaava pelote, joka pitää
‘syntiset varikset’ tarvittavan ‘juridisen’ etäisyyden päässä kaikkein
pyhimmästä.
*
3 comments:
Kristinusko ei ole ainoa uskonto maailmassa, eikä välttämättä edes mielekkäin tahi vähimmin älytön.
Judaismin puolella tätä ongelmaan on tarkasteltu Talmudissa. Folio 13b traktaatissa Eruvim toteaa, että ihmisen luominen saattoi olla hyvä idea, mutta parempi olisi ollut, jos ihmistä ei olisi luotu ollenkaan. Tämä on yksi niistä harvoista kohdista, joissa beit Shammai menee beit Hillelin edelle.
aroa sinulta puuttuu muttei mitaa,οτι γινεται προκαλει καλο
ihana kirotus
Post a Comment