Alakuvassa monikasvoinen ja monitulkintainen Armo 
Pykälä [psyko- laki- ja usko-tieteen lisensiaatti (PLUL)], mutta älkää kysykö, 
miten yläkuva liittyy tekstiin tai miten se ei liity [mikä olisi erinomaisen 
ovela kysymys].
.
Päre on kommentti Kemppisen päreessään 
‘Lainkuuliaisuus’ esittämään argumenttiin.
.
Kemppinen kirjoitti’: ‘Omaisuus on varkautta, väitti 
eräs varhainen sosialisti. Sykähdyttävän väitteen looginen virhe on käsitteen 
määritteleminen sillä itsellään. Omaisuus ja varkaus ovat samaa 
käsitekokonaisuutta. Varkaus on jonkin toisen omistaman anastamista, ja tuo 
”toisen omistama” sisältää käsitteen ”omaisuus”. Edellisen kappaleen ”petos” 
puolestaan sisältää tulkinnallisesti edellytyksen 
”oikeudettomasti”.
. 
1] Sosialisteilla on siis ongelma. Jos omaisuus on 
varkautta, niin varastaako silloin se, joka omistaa a] itseltään, b] joltakin 
toiselta, joka on samalla hän itse vai c] mahdollisesti molemmilta yhtä aikaa? '
Muilta ihmisiltä' [?] hän ei kuitenkaan varasta, koska se on käsitteellisesti ja argumentatiivisesti 
mahdotonta [kyllä tietoteoreetikko ja lakimies on sitten viisas].- - Miten vain 
– tästä seuraa mullistavia näkymiä yhteiskuntapoliittisesti [on jo seurannut, 
onneksemme valitettavasti eikä valitettavasti onneksemme].
. 
2a] Jos politiikka on väistämättä 
‘oikeudellista’ korruptiota [koska muutoin se olisi ‘virallisesti’ 
rikollisuutta, mikäli eroa rikollisuuden ja politiikan välille ylipäätään 
voitaisiin enää vetää], ei Ilkka Kanervaa olisi koskaan pitänyt syyttää yhtään 
mistään paitsi ehkä ‘liiallisesta’ rehellisyydestä, koska hän naiiviudessaan 
tuli osaltaan paljastaneeksi sekä politiikan todellisen luonteen että juridiikan 
ja politiikan välillä vallitsevan mutualistisen suhteen. 
. 
2b] Jos politiikka on väistämättä 
‘oikeudetonta’ korruptiota [koska muutoin se olisi ‘virallisesti’ 
rikollisuutta, mikäli eroa rikollisuuden ja politiikan välille ylipäätään 
voitaisiin enää vetää], ei Ilkka Kanervaa olisi koskaan pitänyt syyttää yhtään 
mistään paitsi ehkä ‘liiallisesta’ rehellisyydestä, koska hän naiiviudessaan 
tuli osaltaan paljastaneeksi sekä politiikan todellisen luonteen että juridiikan 
ja politiikan välillä vallitsevan mutualistisen suhteen. 
. 
3] Kaiken tutkintasekoilun ja argumenttisotkun jälkeen 
I. Kanervasta tuli kontrafinaalisesti [eli vastoin 
sekä syytettyjen että syyttäjän intentiota] pikemminkin oman eliitti-porukan 
[koko juristien ammattikunnan] ‘pettäjä’ kuin varmoista mielipiteistään 
kuuluisan fiktion eli sorretun mutta rehellisen kansan [‘duunarin’] 'vihollinen. 
- - Tuomioistuimen ylivertainen auktoriteetti nimittäin kyseenalaistuu 
dramaattisesti, kun se kompetenssinsa yliarvioiden ajautui tapaus Kanervassa 
asettamaan syytteeseen ei suinkaan havaittua [siis mitä?] korruptiota vaan 
itsensä eli oman legitimiteettinsä korruption tuomarina [oman pätevyytensä rajat 
ja ehdot ~ ipso facto oman ‘korruptio-luonteensa’]. - - Loppu on suoraan 
Molieren kirjoittamatta jääneestä farssista ‘Armo Pykälä optikolla eli miten 
sokea oikeus sai jälleen uudet silmälasit.’ Komedian sanoma lienee 
kuitenkin yhtä paljon realistinen kuin ilkeän moralistinen: Moliere halunnee 
meidän ymmärtävän, että tällainen on laittomuus- ja laillisuusasiain hoidon 
väistämätön tila maailmassa, joka on täynnä sievisteleviä hupsuja, tartuffeja, 
luulosairaita – ja jopa selväjärkisiä ihmisvihaajia. 
*


No comments:
Post a Comment