tag:blogger.com,1999:blog-8844005.post4942815600211865434..comments2024-01-19T11:36:19.067+02:00Comments on Rauno Räsänen: PÄREITÄ: Silppu-päre: blogikirjoittamisen tarkoituksesta ja eräistä filosofeista [etenkin Deleuze ja Nietzsche]Rauno Rasanenhttp://www.blogger.com/profile/04096356304476255838noreply@blogger.comBlogger8125tag:blogger.com,1999:blog-8844005.post-13478165809288975962013-06-26T20:01:00.159+03:002013-06-26T20:01:00.159+03:00Wee versteehen. And und ich auch ok.Wee versteehen. And und ich auch ok.mikisnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8844005.post-16348820335021052112013-06-26T01:26:46.779+03:002013-06-26T01:26:46.779+03:00'Schönke daan', Mikis.'Schönke daan', Mikis.Rauno Rasanenhttps://www.blogger.com/profile/04096356304476255838noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8844005.post-52697260741230726642013-06-25T10:09:49.579+03:002013-06-25T10:09:49.579+03:00Siis, jos kiistäisin sanomiseni, olisin kiistämätö...Siis, jos kiistäisin sanomiseni, olisin <i>kiistämätön</i>. (Tai meneekö se näin?) Vitustako minä sitä tiedän. Mutta... mutta ja mutta, oot kyllä suomenkiälisten blogien kaikkein paras humoristi. Ai, miks? No, koska Sulla on niin karmeen kattaava sanavarasto, ja kyky käyttää sitä (plus muita kummallisia käsitteitä). - Ihan vaan sen takia, ei tietenkään muun takia.mikisnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8844005.post-61306848799519558202013-06-25T09:06:50.953+03:002013-06-25T09:06:50.953+03:00Minä ainakin ymmärrän - siis omasta mielestäni - S...Minä ainakin ymmärrän - siis omasta mielestäni - Sinua, oi Rauno. Ehkä siksi Elämäni onkin Pillun Päreinä? Ps. Hitsi, kun krapulassa tulee "henkeviä" asioita mieleen! Täytyy nöyränä, kuin mäyrä, myöntää. (menee ottaa ensimmäisen ns. 'korjauskapselin'. ja heristelee -kun avaa jääkaapin oven - nyrkkiään Taivaan Valtoja kohden: se ei tähän, Kuulkaapas vaan, jää!) <br /><br />Oh-hoi. mikisnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8844005.post-42073232193484709942013-06-24T22:38:24.272+03:002013-06-24T22:38:24.272+03:00Tarkemmin kun tuota Haidt’n ‘moraaliperusteiden’ a...Tarkemmin kun tuota Haidt’n ‘moraaliperusteiden’ asenne-intuitio-listaa katsoo, niin ilman muuta se implikoi sosiaalisen ‘autoritaarisuus-vaihtoehdon’ paljon vahvemmin kuin liberalismi.Rauno Rasanenhttps://www.blogger.com/profile/04096356304476255838noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8844005.post-26965124251595073562013-06-24T22:14:13.175+03:002013-06-24T22:14:13.175+03:00En ole lukenut ko. kirjaa, enkä ole kovin kiinnost...En ole lukenut ko. kirjaa, enkä ole kovin kiinnostunut moraalitunneteorioista. Sain kyllä tuhdin annoksen sitä tavaraa, kun viimeinkin luin keväällä Klaus Helkaman Moraalipsykologian. Hyvä kirja, vähän villoja. Politiikka [‘elämä’] ei kuitenkaan toimi sosiaalipsykologia-tieteen tutkimustuloksien mukaisesti. On kategorisesti kaksi eri asiaa tutkia moraalia tieteellisesti ja soveltaa sitä poliittisesti. Sitä paitsi mitään ‘puhtaita’ moraalitunteita ei ole olemassakaan. On sekä 1] hyväksymisen [positiivisia] että paheksumisen [negatiivisia] tunteita [primitiivisimmät tunnereaktiot; ks. esim. Spinozan affekti-teoria], 2] hyväksyvää tai paheksuvaa asennoitumista [jota esim. Haidt vaikuttaa tutkivan/pohtivan osittain kristillisen hyve-etiikan puitteissa] ja 3] velvollisuusetiikkaa [Kant ja kultainen sääntö mutta varauksin esim. myös Haidt], joka on tai jonka pitäisi olla ‘yli-inhimillisellä’ tavalla varman tiedollisen harkinnan tulos. - - Yli-inhimillistä tai ei tunteisiin ei silti kannata luottaa tässäkään asiassa: ne vaihtelevat, ovat epävarmoja ja petollisia. Mutta en kiellä, etteikö intuitionismista löytyisi ‘intuitiivista’ järkeäkin. Ihmiset esimerkiksi toimivat auttaessaan usein prima facie tietyllä tavalla. On sitten eri asia, voiko pelkästään jotain prima facie-impulssia/affektia sanoa nimenomaan moraaliseksi. Sitä paitsi etiikka ja moraali eroavat merkittävästi toisistaan: a) hyvän (hyvä/huono ~ esteettinen asenne) ja b) oikean (hyvä/paha ~ imperatiivinen asenne) välisen ‘asenne’-erottelun suhteen]. Ja jos äärimmäisyyksiin mennään, niin esimerkiksi Spinozan Etiikka [passiivisten ja aktiivisten passioiden affekti-kompositiot] tuskin edes sivuaa kumpaakaan jaottelua [kuten ei äärimmäinen fysikalismikaan]. - - Emmehän me näköjään tietämällä tiedä edes sitä, mitä moraali lopulta tarkoittaa – muuten kuin jonkun diskurssin/kontekstin/kielipelin/viitekehyksen/elämänmuodon sisällä ja niitähän ei ihmisen maailmasta ei puutu. - - Mutta tiedon ehtojen eli [muoto]kriteerien määrittelystä seuraava kehämäisyys tai skeptisismi semantiikan, ontologisen aksiomaattisuuden ja ylipäätään ‘substanssimaisten’ kysymysten (esim. identtisyys ja identiteetti) eli tiedon sisällön suhteen] ei kuitenkaan tarkoita, että meidän pitäisi suin päin intuitiivisesti rakentaa itsellemme joku moraalitunnepyramidi [‘musta tuntuu-hierarkia’]. No – toki sellaista tapahtuu koko ajan, eikä Haidt’kaan teoria ole mitenkään yllättävä omassa kontekstissaan. Tällaisia asenne-pyramideja voi huvikseen kehitellä vaikka unen päästä kiinni saadakseen. Mutta toki kyseisen ongelma-alueen pohdinnasta voi myös oppia jotain filosofisesti ja poliittisesti kehittävää. Mutta mitä käytännöllistä merkitystä moraalifilosofisilla pohdinnoilla sitten lopulta on, sitä voin vain arvailla. Tutkikoon mikrohistorioitsijat aikanaan näitäkin roskalaatikkoja, jos siltä tuntuu. Who cares? Not me.Rauno Rasanenhttps://www.blogger.com/profile/04096356304476255838noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8844005.post-59973159450414257002013-06-24T19:47:42.741+03:002013-06-24T19:47:42.741+03:00Lyhyt Haidtin moraaliteorian esittely:
http://www...Lyhyt Haidtin moraaliteorian esittely:<br /><br />http://www.moralfoundations.org/Valkeahttps://www.blogger.com/profile/10835782570473516162noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8844005.post-72258086873520399002013-06-24T19:37:35.710+03:002013-06-24T19:37:35.710+03:00Ok. Lähestymme asioita hiukan eri suunnista, sinä ...Ok. Lähestymme asioita hiukan eri suunnista, sinä filofisesti, minä käytännön kannalta. Oletko lukenut tätä kirjaa tai tietoinen siitä?:<br /><br />http://www.amazon.com/The-Righteous-Mind-Politics-Religion/dp/0307377903/ref=pd_sim_b_31<br /><br />Tilasin juuri Haidtin kirjan, vaikka tunnen kyllä hänen moraaliteoriansa sisällön peruspiirteiltään entuudestaan.<br /><br />Tässä on Jonathan Haidtin sivusto, josta voi tilata sähköpostiin hänen tutkimuksiaan. Huomaa myös videot alempana. <br /><br />http://people.stern.nyu.edu/jhaidt/home.htmlValkeahttps://www.blogger.com/profile/10835782570473516162noreply@blogger.com