Jo helpotti!
.
Kirjoitettu kommentiksi Tiedemiehen kommenttiin
Ironmistressin päreessä Älyttömästi älykkyydestä osa V.
.
Tiedemies kirjoitti: ‘Todellisuudessa LS:n moraalipaniikki kohdistuu siihen, että häntä suututtaa se, että häntäheikkiamiksia ylipäänsä on olemassa. Itseänikin se suututti nuorempana, mutta silloin en ymmärtänyt tilastotiedettä ja havaintobias-ilmiöiden merkitystä.’ - - Ajattelin - ja yhä ajattelenkin - itsekin jotenkin samoin, mutta kun ymmärsin miten jakauma toimii’ - -
Tiedemies kirjoitti: ‘Todellisuudessa LS:n moraalipaniikki kohdistuu siihen, että häntä suututtaa se, että häntäheikkiamiksia ylipäänsä on olemassa. Itseänikin se suututti nuorempana, mutta silloin en ymmärtänyt tilastotiedettä ja havaintobias-ilmiöiden merkitystä.’ - - Ajattelin - ja yhä ajattelenkin - itsekin jotenkin samoin, mutta kun ymmärsin miten jakauma toimii’ - -
1
- - Niin heti helpotti - helpotti, kun ymmärsit,
että tilastot kertovat, miten asiat ovat – ??
.
Ei ei. Minä en kerta kaikkiaan tajua tällaista
ymmärryksen kehkeytymistä. Miten tilastot muka voivat muuttaa moraalista
käsitystäsi ihmisistä ja todellisuudesta? Kyllä sinun ymmärryksessäsi tämänkin
ilmiön suhteen tapahtui muutos pääosin ihan muista syistä kuin tilaston
tajuamisen kautta: emotionaalisen vakautumisen tai sen tyyppisen kehityksen
kautta.
.
Vai onko tämä nyt todellakin esimerkki siitä
kuuluisasta stoalais-spinozalaisesta intellektin hyveestä, jossa todellisuuden
lainalaisuuksista ynnä muista triviaaleista totuuksista tietoiseksi tuleminen
tekee ihmisen vapaaksi? Jos näin on, kuulun ilmeisesti itse eri ihmislajiin
[homo kantiensis, joka vapautuu vasta itse itselleen asettamansa velvollisuuden
kautta (ei mikään ihan helppo juttu) eikä esim. geometriseen todistukseen
sisältyvän lukumystis-emansipatorisen ‘voiman’ vaikutuksena tai ‘performaationa’
[~ M.O.T = OLET VAPAA!].
.
Miten tietoisuus ipso facto mielettömän [~
kausaalisesti determinoidun lukuun ottamatta ihmisen reflektoivaa ja/eli
indeterminoitua tietoisuutta - (*, luku 2 ja 3)] todellisuuden
triviaaleista totuuksista, jotka ilmentävät ne väistämättömät ehdot [siis
kausaalisen determinaation], joiden vallitessa olemme fyysisinä olioina
olemassa, voisi muka rauhoittaa tai jopa tehdä meidät vapaiksi? Asiahan on
pikemminkin päinvastoin.
.
Ei tuollainen silmänkääntötemppu onnistu ilman
vahvaa fantasianomaista [~ ideologis-uskonnollista] tai yhtä aikaa naivin ja
säälimättömän pragmaattista [~ poistumme raketeilla maapallolta kohti uutta
‘uhria’, koska olimme kalunneet Maan tyhjiin] suhdetta tieteeseen sekä ilman
enemmän tai vähemmän tekopyhää sopeutumista valitsevaan yhteiskunnalliseen
etikettiin [ ~ poliittinen korrektius].
.
Evoluutio onkin ollut ‘tavanomaista huomattavasti
sokeampi vahvistaessaan’ kielellis-käsitteelliseen representaatioon kykenevän
olion eloonjäämismahdollisuuksia, varsinkin kun siis korkeimmin kehittynyt
rationaalinen osa noista mahdollisuuksista irtosi luonnon kausaliteetista
luonnon alistajaksi [valituksen avoimesti julkilausuttu maksiimi luonnon
‘mustasukkaisten’ salaisuuksien paljastamiseksi ihmisen hyvinvoinnin eduksi oli
väkivallan käyttö: luonnon raiskaaminen].
.
Reflektoiva representaatio on evoluution kannalta
tarpeeton – jopa itsetuhoinen hyppäys irti luonnon vääjäämättömästä ja
moraalisesti indifferentistä kulusta, joka aiemmin ‘turvallisesti’ sääteli
lajien elämää kovalla mutta ekosfääriä säilyttävällä kädellä.
.
Olipa nyt miten tahansa, evoluutio ei koskaan
etene kohti jotain Päämäärää – se vain kokeilee – loputtomiin – eikä mikään
tilasto voi helpottaa tämän seikan tajuamisen mukanaan tuomaa kauhua siitä, että
kaikki elämä onkin pelkkää sattumaa – ehkä jopa erehdystä! Miten ihmeessä joku
voi siis ajatella, että [tilastollinen] tietoisuus olemisen ja olemassaolon
mielettömyydestä voi olla vapauttavaa?
Hmm. Ai niin. Voinhan minä tietysti itse keksiä
itselleni tarkoituksen. Voin siis itse olla Jumala.
2
Spinoza ja kausaalinen determinaatio
vapauden kokemuksena eli miten rationalistinen silmänkääntötemppuilija taikoo
eteemme parallelistisen mielen ja ruumiin
identiteetin
(*)
Vapaus autonomiana [= negatiivinen +
positiivinen vapaus] mahdollistaa kokemuksen sekä olemisen mielekkyydestä että
mielettömyydestä. Mielekkyys ilmentää suhteellista vapautta tietyn rationaalisen
kontekstin puitteissa. Siten ‘puhdas’ havainto/kokemus ei ole rationaalisesti
mielekäs konteksti, jos puhdasta havaintoa/kokemusta nyt ylipäätään voi olla
olemassa muuten kuin kaoottis-psykoottisena ‘affekti-mössönä’, jota ei ole
mahdollista kommunikoida järjellisen syntaksin puitteissa.
Mielettömyyttä sen sijaan voi verrata
kokemuksellisesti ja älyllisesti orjuuttavaan tilanteeseen. Mielekäs voi siis
olla vain sellainen tilanne, johon havaitsija itse voi olennaisilta osin
vaikuttaa. Niinpä kausaalisesti determinoitu luonto on tavallaan mieletön, koska
mikään [paitsi ehkä Jumala?] ei voi muuttaa sen vääjäämätöntä tapahtumista ja
toimintaa.
Ihmisen näpertelyt tekniikkansa kanssa
perustuu sekin luonnonlakien soveltamiseen eikä ylittämiseen [esimerkiksi
lentäminen]. Mitään perustavaa ei siis voida tehdä tai päättää luonnonlakien
ulkopuolella [lukuun ottamatta stoalaisittain rationaalista
täysissä hengen ja ruumiin voimissa olevan ihmisen itsemurhaa, joka on täysin
järkevä ja perusteltu ei-luonnollinen valinta par excellence, kuten kaikki
(velvollisus)etiikkaan tai sen toteuttamisen esteisiin aidosti liittyvä].
Näin ollen kysyn, miten joku [Spinoza]
ylipäätään rohkenee väittää, että luonnon lakien determinismin
tajuaminen voi olla vapauden edellytys. Toisaalta voin kysyä
vielä syvemmin: miten determinismin tajuaminen per se/an sich voi ylipäätään
olla mahdollista, jos kyseinen tajuaja itse on erottamaton osa kausaalista
determinaatiota [Spinozan substanssia], jota hän representatiivisesti kuvailee?
Puhumattakaan siitä, että tuo kokeminen voitaisiin luokitella
vapauttavaksi?
Vastaus: ei mitenkään eli Spinoza
rakentaa logiikkansa poissuljetun tai ainakin loogisena päättelynä mahdottoman,
mutta silti aina jo implisiittisesti väistämättä olemassa olevan eli
automaattisesti/tiedostamattomasti oletetun ja siten kaikki hänen spekulaationsa
mahdollistavan autonomisen subjektin representaatiolle tai pikemminkin
representaatiota käsitteellisesti performoivalle autonomiselle subjektille.
Kaikki Spinozan päättelyt rakentuvat aina
jo valmiina rationaalisena kykynä [Spinozalle kyky on conatus eli halun, tahdon
ja älyn kausaalinen seuraus ja ‘sekoitus’] annetulle edellytykselle eli
reflektoivalle subjektille – siis kielellis-käsitteelliselle subjektiiviselle
representaatiolle [tietoisuudelle].
Toisin sanoen: Spinoza päättelee
substanssista subjektiin, vaikka hän itse asiassa on the contrary [koska
muunlainen päättely olisi psykologisesti mahdotonta] rakentaa eettisen
logiikkansa tuon logiikan itsensä mahdollistavalle subjektille, joka on toki
substanssin emergenssi, mutta joka ei koskaan palaudu takaisin substanssiin kuin
kuolemassa, joka tuhoaa tietoisuuden kognitiiviset rakenteet, jotka ovat
olemassa ‘vain’ käsitteellisinä ‘performaatioina’ eli substantiaalisesta
[kausaalis-deterministisestä] perustastaan irronneina [rationaalisina mutta
silti/siksi todellisina ‘illuusiona’].
Spinoza on uusplatonisti, joka olettaa,
että substanssista eriytyneet ja emergoituneet mentaaliset modukset [tietoisuus]
voivat jo tässä elämässä ‘palautua’ rationaalisen tietoisuutensa säilyttäen
takaisin substanssiin [Plotinoksen Yksi] ja tässä takaisin paluussa
[determinaationsa ‘tajuamisessa’] jopa kaiken lisäksi kokea vapautumisen
mielekkyyden [vrt. buddhalainen meditaatio ja valaistuminen].
Kaikki tämä on tietysti jos ei aivan
mystistä nonsensea niin ainakin perustavaan loogis-käsitteelliseen sekaannukseen
perustuvaa uskonnollistyyppistä ‘toiveikkuutta’, joka ymmärtää representaation
fundamentaalisen roolin tietoisuuden rakenteistumisessa ikään kuin ‘väärinpäin’,
ja jolle kantilainen, transsendentaalinen idealisti ei voi kuin hymähtää:
imaginaatioihin taipuvaisia haaveilijoita [eli parallelistista mielen ja ruumiin
identiteettiä eteemme ‘taikovia simänkääntötemppuilijoita’ = rationaalisia
mystikkoja] löytyy näköjään jopa kaikkein tiukimman tieteellisen ontologian ja
metodin noudattajista – ja ehkäpä juuri heistä, lisäisin itse heti
perään.
3
Se on
tietoisuus!
Tieteellinen empiristi tuijottaa miljoona
kertaa suurentavan elektronisen kuvantamislaitteen kautta aivomassasta erottuvaa
‘läikkää’, joka on juuri äsken hieman suurentunut. Tutkijan koekaniini, jonka
aivoja tässä kuvataan, on juuri onnistunut ratkaisemaan kolmannen asteen
yhtälön. ‘Katso’, huudahtaa tieteellinen empiristi-reduktionisti
minulle – ‘katso nyt, niin näet tietoisuuden! Se on tuo vihreä
läikkä, joka suurentui äsken tutkittavan päässä. Sinä se on –
tietoisuus havaittuna super-eksaktin laitteen avulla. Joko nyt uskot?
Tiede on todistanut tietoisuuden olemassaolon aistihavainnon
avulla.’
- - - - -
Ei – minä en todellakaan uskonut vaan
poistuin säälivästi halveksiva hymy huulillani ulos laboratoriosta. Tutkijan
hämmennykseksi en sanonut edes näkemiin vaan hyvästi ja huokasin syvään
helpotuksesta päästessäni raittiiseen ja vapaaseen ilmaan tuollaisen oppineen
idiootin tutkimusluolasta.
Läikkä, jota hän minulle näytti, ja jota
hän piti havaintona tietoisuudesta ei tietenkään ollut tietoisuus an sich/per se
vaan pelkkä tietoisuuden fysiologis-fysikaalinen korrelaatti: itsessään mykkä ja
tyhjä ‘solutilkku’, joka ilman kieltä, sanoja, intentioita, mielikuvituksen
lentoa: toisin sanoen ilman havaintoa kontekstualisoivaa ja kielellisesti
performoivaa [kieli ymmärrettynä merkityksellisiksi ilmaisuiksi ja
kommunikatiiviseksi toiminnaksi] kokonaisvaltaista representaatio-organismia:
siis ilman käsitystä siitä, miten tuon ‘läikän’ olemassaolo suhteutuu
representaation holistisen hahmotuksen systeemiin/-ssä; – ilman tätä lopultakin
itsestään selvää oivallusta kyseinen ‘läikkä’ saa eräänlaisen epäjumalan roolin,
jota palvotaan kuin kultaista vasikkaa todellisen Jumalan/Tietoisuuden sijasta:
siitä tulee materialistis-reduktionistisen ‘väärän tietoisuuden’ vulgaarein
edustaja – rooli. jota se ei ansaitse, mutta johon se valitettavasti ilman omia
ansioitaan korotetaan väärää empiristis-materialistista tietoisuuden käsitystä
edustavan fundamentalistisen tiedeuskovaisuuden toimesta.
*
Kävelin parin korttelin päähän
puistokadulle ja suuntasin läheiselle puistonpenkille lehmusten ja tammen
lehtien suhistessa vilvoittavassa tuulessa suoden minulle samalla leikittelevien
varjojen lepattavia ‘läikkiä’, jotka suojasivat helteiseltä auringonpaisteelta.
‘Eikö se tyyppi todellakaan
tajunnut’, pohdin puoliääneen ihmetyksen vallassa. ‘Eikö se tajunnut,
ettei se mitään tietoisuutta nähnyt vaan tietoisuuden ‘ruumiin’, jota toki
tarvitaan, jotta ‘elävä tietoisuus’ voisi olla olemassa ja toimia niin kuin
toimii – jopa riippumatta ruumiinsa luonnollisista tarpeista. - - Yhtälön
ratkaiseminen ei ole ruumiin vaan rationaalisessa kontekstissa toimivan tajunnan
kieltä. Se ‘läikkä’ vain sekä toistaa että ilmentää symbolisessa kontekstissa
toimivan tietoisuuden prosessia, mutta itsessään se ei määrää sitä, eikä
tietoisuutta voi ilman rationaaliseksi perversioksi tunnistettavaa itsepetosta
paikantaa johonkin aivojen osaan. Mikäli näin tehdään, niin juuri se on
kaikkein alkeellisinta [reduktionistien halveksimaa] ‘dualismia’, mitä olla saattaa [ipso facto
tautologiaa ja/tai triviaa]: ‘kas tässä (siis
missä?/rr) matemaattisen yhtälön ratkaisu-akti ja tässä taas aivoissa
samanaikaisesti ilmenevä vaste eli vihreä läikkä; kun näet juuri tuon ‘läikän’
voit päätellä, että siinä ratkaistaan kyseistä kolmannen asteen yhtälöä’.
- - Hmm. Vaikka tämä asetelma olisi jossain utopistisessa teoriassa jopa
mahdollista toteuttaa, niin siitä ei vieläkään seuraa, että tietoisuus olisi tuo
‘läikkä’, koska ‘läikkä’ ei ole tutkimuksen [eikä ylipäätään minkään ko.
koetilanteessa tapahtuvan tietoisen toiminnan] aktiivisin osa, jota taas yhtälön
ratkaisijan matemaattinen päättely-akti sen sijaan nimenomaisesti ja
ensisijaisesti on. Ensisijaisuuden [tietoisuus aktuaalisuutena] ja
toissijaisuuden [materia tietoisuuden fysiologisena kasvualustana] merkitys
tietoisuuden holistisen luonteen ymmärtämiseksi on tässä tarkastelussa
vääristynyt ja kääntynyt päälaelleen, yhtä lailla kuin se on vääristynyt
Descartes’lla, joka piti mentaalista eli cogitoa fysikaaliseen verrattavana
substanssina.- - Kartesiolainen tietoisuus on todellakin pelkkä teatterinomainen
fantasia kuten Dennett sanoo, mutta toisaalta juuri Dennettin kaltaiset
analyyttiset ‘ajattelija-koneet’ tai ainakin hänen sukulaissielunsa eli
reduktionistiset fysikalistit ovat paitsi silmänkääntötemppuilijoita [ks. luku
2] myös vaarallisia, koska he pyrkivät ‘läikkään’ kohdistuvan manipulaation
avulla vaikuttamaan todelliseen eli kommunikatiivisena toimintana ilmenevään
tietoisuuteen. Toki he pystyvät siihen vaikuttamaan, mutta tuloksena on yleensä
huumeriippuvuuteen verrattava tila: ajatelkaapa vaikka kehonrakentajaa, joka
kasvattaa lihaksiaan ja siten niiden vahvuutta ja voimaa paitsi lihastreenien
myös etenkin hormonien avulla, jotka muuttavat ja parantavat ‘ruumiin’
luonnollista valmiutta fyysisiin suorituksiin. Tuloksena on lopulta ihmishirviö,
joka joko saa sydänkohtauksen ylettömän hormonistressin seurauksena tai
rappeutuu ja kuihtuu ilman niitä, koska hänen elimistönsä on jo niin tottunut
hormoni-dumppaukseen, ettei se enää palaudu normaalitoiminnan tilaan. Näin käy
mitä suurimmalla todennäköisyydellä myös ‘tietoisuusläikkään’ kohdistuvien
kemiallisten ‘treenien’: tietoisuuden fysiologisen kasvualustan manipulointi
vaurioittaa tietoisuuden holistista organismia analogisesti samaan tapaan kuin
hormonit rappeuttavat niitä käyttävän ihmisen fysiologisen organismin.
Tietoisuuden organismin vaurioittaminen ei kuitenkaan muuta itse
tietoisuuden ‘käytössä olevaa’ rationaalista kontekstia vaan nimenomaan tuon
kontekstin kasvualustan representaatiolle antamia kokonaisvaltaisia
edellytyksiä. - - Syy tällaisiin ‘luonnollista mutaatiota’ ihmisteknologian
avulla ‘edistäviin’ toimiin piilee kuten sanottu tietoisuuden fetissoimisessa
fysiologiaksi/fysiikaksi [‘havainto-läikäksi’] eli eräänlaiseksi epäjumalaksi,
joka teknologisoituna mallinnuksena ‘eliminoi’ Frankensteinin hirviön lailla
ympäriltään kaiken elollisen: isäntänsä eli luojansa kaikkein ensimmäiseksi ja
kaikkein viimeiseksi [ensin kuolee aito uskonnollisuus, joka ei palvo epäjumalia
[‘läikkiä’], sitten kuolee skeptinen mutta kyynisyyttä kaihtava humanismi,
viimeisenä kuolee biorobotiksi mallinnettu ökyrikas amerikkalainen eläkeläinen –
ikä 350 v.].
*
‘Se on tuo vihreä läikkä! Tietoisuus!
Etkö muka näe? Etkö jo viimein usko?’ - - Kyllä –
kyllä minä näen, mutta en vieläkään usko – en ainakaan vääriä profeettoja ja
hänen kultaisia vasikkojaan! - - Liian tarkka näkö liian kapealla ja pelkästään
matemaattis-teknologisella ymmärryksellä varustettuna johtaa ihmiskunnan
lopulliseen tuhoon nopeammin kuin mikään muu intellektuaalisen hybriksen
muoto.- - Mutta tällä tavoinhan evoluutio toteuttaa todellista eli kokeilevaa
itseään – jälleen kerran. - - ‘Turha siis tuskitella mokomaa. Ei tässä
maailmassa ole uutta elää, eikä kuolla, yhtään sen uudempaa’ [Sergei
Jesenin].
*
No comments:
Post a Comment