This contemporary depiction 
actually shows Erasmus as one of Luther's friends and fellow "reformers" (which 
was a common bum rap against Erasmus). Erasmus is fourth from the right, with 
Philip Melanchthon on the right.
. 
Päre sisältää pari kommenttia Tomin kommentteihin 
Ironmistressin päreessä Lukutaito, ÄO ja abstrakti 
ajattelu.
 .
I
Tomi kirjoitti: 'Juutalaiset eivät varmaan tehneet eroa 
nisäkkäiden ja muiden välillä. Linne oli ensimmäinen, joka tämä eron 
teki.'
Voin kertoa, Tomi, että oppineen idiootin ja viisaan [tai 
hurskaan - miten vain] ihmisen välinen ero ei ole veteen piirretty. Se näkyy 
selvästi, kun luen kommenttejasi. Sinä et kerta kaikkiaan voi tai sinun ei ole 
edes mahdollista ymmärtää uskonnoista ja uskonnollisuudesta – niiden 
perimmäisestä [‘mielettömästä’] mielekkyydestä - juuri mitään. 
Reduktionistinen vulgaari-materialismi ja argumentaatio-dogmatismi, joka 
ei oivalla ajattelemisen mahdollistavien loogis-kontekstuaalisten ehtojen eli 
ajattelun analogisten rakenteitten [vrt. Wittgensteinin ‘käsitteiden 
perheyhtäläisyys’] merkitystä eri diskursseja yhdistävinä elementteinä, ajaa 
sinut tiedeuskovaiseen fundamentalismiin, josta käsin sitten esim. pidät jonkin 
uskonnon relevanssin kannalta merkityksellisenä kysymystä siitä, osaako se tehdä 
eroa nisäkkäiden ja muiden eläinten välillä. Hehheh. Todella 
syvällistä.
Kumma kyllä Ironmistress, jolla on edes hiukan tajua 
uskonnollisuudesta [ainakin sen kontekstisidonnaisuudesta], suostuu edes 
väittelemään kanssasi tällä tasolla. Näyttääkin valitettavasti siltä, että myös 
IM on sitoutunut tuohon samaan argumentaatio-dogmatismiin kuin sinä. Luova ja 
syvällinen ajattelu ei kuitenkaan jämähdä pelkkään argumentaatio-peliin ja 
keskittyy niin uskonnon/Jumalan kuin tietoisuudenkin ymmärtämisessä johonkin 
aivan muuhun kuin ‘havaintotäplien’ verifiointiin ja luokitteluun. 
Lukekaa vaikkapa Erasmuksen ja Lutherin välisen kiistan perimmäisestä 
syystä ja ongelmasta [vapaa tahto ja valinta/usko/tieto], niin löydätte 
länsimaisen kulttuurin kehittymisen kannalta olennaisen tärkeitä asioita. 
Väittely jonkin raamatunlauseen kirjaimellisesta ja/tai luonnontieteellisestä 
luotettavuudesta on puuduttavaa ja typerää ainakin silloin, jos väittelijä ei 
samanaikaisesti tajua ja korosta vapaan tahdon ongelman merkitystä 
universalismin ja nominalismin kiistasta kummunneena järjen ja tahdon 
vastakkainasettelun eli de facto uskon/tiedon mahdollisuuden ehkä tärkeimpänä 
koetinkivenä tai jopa dilemmana. 
......
Tehdään lopuksi pieni testi jo 
senkin vuoksi, että blogi-emäntämme sellaisia niin kovin rakastaa. - - Kerro 
minulle Tomi, mitä minä tässä kommentissa oikein kirjoitin ja tarkoitin. Kerro 
omin sanoin, mistä tässä tekstissä on kyse. Tai kerro ainakin se, miten sinä 
ymmärsit viimeisen kappaleen.
. 
1
Vai että ovat ymmärryksen eli ajattelun 
mahdollisuutta koskevien ehtojen ja tahdon vapauden ongelmat pelkkää mystiikkaa 
[toki ne ovat sitäkin]. Vähänpä siis ymmärsit. Sillä kirjoitukseni sivusi 
loogisen argumentaation perimmäisiä ehtoja ja niiden perimmäisen pätevyysalueen 
legitiimiyttä ja relevanssia. Tuolla pätevyysalueella nimittäin on rajansa, 
jotka ylitetään väistämättä aina, kun perimmäisiä valintoja tehdään esim. tahdon 
vapauden suhteen, koska mikään argumentaatio ei voi pätevästi todistaa tahdon 
vapauden puolesta tai sitä vastaan. 
. 
Niinpä joudumme vain intuitiivisesti joko 
hyväksymään tai hylkäämään tahdon vapautta puolustavan tai sitä puoltavan 
argumentin. Se, joka kuitenkin yhä väittää, että hänen hyväksymisensä tai 
hylkäämisensä seuraa loogisena johtopäätöksenä argumentin premisseistä, on joko 
ymmärtänyt tahdon vapauden ontologisen luonteen [olemisen tavan] tietyllä 
tavalla [mikä johtopäätös ei siis seuraa premisseistä vaan kehämäisesti jo itse 
siitä väittämästä, mikä piti osoittaa todeksi (eli tahto on vapaa tai se ei ole 
vapaa)] tai [mikä on edellisen ‘tietoteoreettinen’ kääntöpuoli] luottaa 
argumentin pätevyysalueen kattavan myös argumentointimenettelyn oman ontologisen 
perustan, mikä on kuitenkin mahdotonta, koska mikään loogis-matemaattinen tai 
ylipäätään aksiomaattinen systeemi ei voi todistaa eikä johtaa omaa 
ristiriidattomuuttaan ja perustaansa itsestään käsin [vrt. esim. Gödelin lause 
tai naivien empiristien väittämä, että tieteen tulee aina perustua varmoihin 
aistihavaintoihin, mikä väittämä itsessään ei perustu eikä voi perustua 
aistihavaintoihin].
. 
Tahdon vapauteen rinnastettavia ovat 
kaikki filosofisten ja tieteellisten diskurssien perustavat lähtökohdat. Samoin 
ymmärryksemme tietoisuudesta, joka on minulle analoginen Jumalaa koskevan 
‘ongelman’ kanssa. Kysymys loogisen argumentaation pätevyysalueen rajoista 
koskee siis viime kädessä uskoamme niihin elementaarisiin perustuksiin, joiden 
varaan maailmankuvamme ja maailmankatsomuksemme rakennamme. Kysymys on siten 
aina tavalla tai toisella ‘uskosta’ – ei enempää eikä 
vähempää.
. 
2
Toisaalta et ilmeisesti edes voinut 
ymmärtää [koska et näköjään ole perillä kannastani soteriologiaan], että 
ortodoksinen kirkko ei ‘sovi’ minulle ainakaan pelastusopillisen synergisminsä 
[piilevää pelagiolaisuutta] eikä ritualisminsa [liturgia-keskeisyytensä] vuoksi, 
mutta esteettisesti ortodoksinen uskonnollisuus [ja sen rituaalit] miellyttävät 
minua enemmän kuin esim. katolisen kirkon korskea ja pönöttävän autoritaarinen 
eetos. 
. 
Luterilaisen kirkon ‘synkkä’ minimalismi 
sen sijaan jopa masentaa, joskaan esteettistä makuani ei miellytä yhtään enempää 
[pikemminkin päinvastoin] reformatoristen kirkkojen [Lutheria huomattavasti 
liberaalimman dogmatiikan vaikutuksesta] taipuminen ties minkälaisiin 
arkkitektonisiin ratkaisuihin verotoimiston odotusaulasta mitä 
modernistisemmiksi rakennelmahäkkyröiksi ja [voi kauhistuksen kanahäkki!] jopa 
kauppakeskusta muistuttaviksi peliluoliksi [tietenkin ameriikassa]! 
. 
Lutherin versio monergismista sen sijaan 
vastaa omaa intuitiotani pelastusopista, mutta Lutherin teologian pohjalle ei 
siis, jos kärjistetysti puhutaan, voi rakentaa ainakaan ‘vahvaa’ kirkkoa, jonka 
tehtävä/toimenkuva kuitenkin on aina toimia jonkinlaisena välittäjänä 
[mediumina] ihmisen ja Jumalan välillä. Tosin Luther itse ei 
kirkonvastaisuudessaan mennyt näin pitkälle, muttei voinut mitään sille, että 
hänen sola fide, sola gratia ja sola scriptura-maksiimeistaan voitiin loogisesti 
johtaa myös täysin anarkistisia vaihtoehtoja [esim. Thomas Müntzer, anababtistit 
ja ylipäätään antinomistit].
. 
Lutherin sola-periaatteet kuitenkin 
helposti implikoivat, ettei kirkon ja rituaalien kaltaista välittäjää 
tarvittaisi pelastusopillisesti [itse asiassa kirkon välittäjärooli 
mahdollistaisi tai jopa oikeuttaisi jonkin asteisen pelagiolaisuuden], koska 1] 
ihmisen ja Jumalan välillä on yhtä aikaa a] sekä ikuisuus että b] ei lainkaan 
välimatkaa tai aikaa ja myös tästä seuraten sen vuoksi, että 2] kirkosta 
itsestään tulee - ehkei aina väistämättä mutta ainakin paavin ja Rooman kirkon 
tapauksessa siitä oli tullut - institutionaalinen Jumala eli pikemminkin 
Saatana, jonka vallassa tämä maailma Lutherin mielestä muutenkin on, ja joka 
kaikkein ovelimmin naamioituu juuri kirkollisen instituution kuten paavin, hänen 
kuuriansa, filosofisen todistuskielipelin eli skolastiikan [jota myös 
nominalismi Lutherille edustaa, joskin vanhaa rationalismia radikaalisti 
kritikoiden] kaapuun.
. 
3 
 
To be continued - luultavimmin Erasmuksen 
ja Lutherin suuren skisman merkeissä, eli miten/miksi kaksi sen ajan 
eurooppalaisen oppineisuuden ja aatteellisen innovatiivisuuden korkeimman luokan 
edustajaa, jotka varsin pitkälle olivat toistensa kanssa samoilla linjoilla 
kirkkopoliittisesti [voimakas liberaali kritiikki Rooman korruptoitunutta 
ritualismia kohtaan] ja ajatuksellis-aatteellisesti [nominalismin 
pääperiaatteiden hyväksyminen, joskin retoriikan ja laajan (alku)kielellisen 
(kreikka, heprea) tekstintutkimuksen painottaminen filosofisen spekulaation 
(myös nominalistisen)] sijaan], päätyivät lopulta niin kerta kaikkiaan napit 
vastakkain. 
. 
Pääpukari on ilman muuta Luther, mutta ei 
sentään ilman kohtuullisen vai pitäisikö sanoa ‘kohtuuttoman’ hyvää syytä. 
. 
Riidassa on tietysti kyse ihmisen tahdon 
vapauden pätevyydestä oman pelastuksensa suhteen ja maallisemmin ymmärrettynä 
tahdon vapauden pätevyydestä ylipäätään moraalisen varmuuden saavuttamisessa. Ei 
mikään vähäinen eikä varsinkaan sellaista tyyppiä oleva ongelma, joka 
verifikaation ja/tai falsifikaation kriteereihin nojautuen kyettäisiin edes 
määrittelemään ratkaisusta nyt puhumattakaan, empiirisen tutkimuksen eli 
‘varmojen havaintojen’ metodeilla. On toki mahdollista luokitella tahdon 
vapauden aistihavainnollisia kriteerejä, mutta tällaisen luokittelun 
mahdollisuus tietenkin edellyttää aina jo ontologista valintaa [joka ei ole 
aistihavainnon asia] sen suhteen, onko tahdon vapaus ylipäätään aistihavainnon 
ominaisuus, joka/mikä siis on mahdollista todentaa esim. tietokonetomografiassa. 
- - Tehdään tämän mahdollisuuden hahmottamiseksi pieni testi – nehän ovat 
nykyään niin tosi tosi tosi muotia.
.
‘Oppinut 
idiootti: Katso Rauno: tuo havaintoläikkä tuossa on neurologinen 
korrelaatti, joka ilmentää, mahdollistaa ja todistaa tahdon 
vapauden! Rauno: - - Siis mitä? Entä sitten? Mitä hyötyä 
meille on tuosta korrelaatista sen suhteen, pitäisikö meidän hyväksyä vapaa 
tahto pelastuksen tai ylipäätään moraalisen varmuuden perustaksi vai 
ei? Oppinut idiootti: - - Anteeksi Rauno – mitä sinä 
tarkoitat? Rauno: 
Anna olla. Unohda koko juttu. Kyseessä on kategorinen väärinkäsitys. Mutta sinä 
et tule koskaan ymmärtämään sitä asiaa – et ainakaan aistihavainnosta 
käsin. ’
.
Huom. 'Testi-esimerkki’ ei ole analoginen 
muunnelma Erasmuksen ja Lutherin kiistasta, ellei nyt sitten mutkia 
perusteettomasti oikoen tulkita, että rauhallinen ja sovitteleva [joskin ironinen] Erasmus päätyi [jouduttuaan myös paavin epäsuosioon]
lähes paniikin omaisesti puolustamaan positiivista kantaansa fanaattisen Lutherin 
röyhkeän poleemista tahdon vapauden kieltoa vastaan, ikään kuin tahdon vapaus [jonka Kant sittemmin 
määritteli järjen antinomiaksi]
olisi paitsi ihmisen aistihavainnon ominaisuus myös hänen kommunikatiivisen toimintansa väline. 
Mutta kuten sanottu, vaikkei tällainen tulkinta olisikaan ihan väärä, se on silti 
liioitteleva ja anakronistinen.
.