Kirje antiikista
.
Kommentti Ironmistressin kommenttiin
edellisessä päreessäni ‘Puuttuuko minulta järkeä vai
armoa?’
.
Ironmistress kirjoitti: Kristinusko
ei ole ainoa uskonto maailmassa, eikä välttämättä edes mielekkäin tahi vähimmin
älytön.
.
Kristinusko on teologisesti ja
filosofisesti kaikkein mielenkiintoisin uskonto, koska siinä on
pelastusopillisten kysymysten puitteissa kyetty keskustelemaan tahdon ja järjen
suhteesta tavalla, joka näyttää monissa lakiuskonnoissa ja animismin
perinteeseen sitoutuneissa luontouskonnoissa jääneen toissijaiseksi tai ainakin
nämä yksilön uskon mielekkyyttä koskevat perimmäiset ongelmat on alistettu
suoraan jonkin korkeamman voiman alaisuuteen, jota totellaan sokeasti ikään
kuin kausaalisen pakon sanelemana.
.
Kristinusko on niin hyvässä kuin
huonossa/pahassa sekoitus juutalaista henkeä [yksi ainoa persoonallinen Jumala,
joka tehnyt liiton ihmisen kanssa], kreikkalaisella filosofialla selitettynä
[stoalaisuus (mm. fariseus Paavali), platonismi (kirkkoisät), kyynikot
(varauksin; vrt. välinpitämätön suhtautuminen maalliseen/yhteiskunnalliseen),
aristotelismi=skolastiikka (esim. Tuomas Akvinolainen)].
.
Kristinuskon filosofis-tieteellinen
luonne on kuitenkin myös sen suurin heikkous. Usko eli evankeliumien sanomasta
omaksuttu kollektiivinen ja yksilöllinen itseymmärrys ei ole ytimeltään
teoretisointia lainkaan. Köyhyyttä ja yksinkertaista elämää saarnannut
Franciscus Assisilainen sekä syvällisesti ja suuresti oppinut Luther tämän
tiesivät luitaan ja ytimiään myöten [esim. Lutherin myrsky- ja tornikokemukset].
.
Mitä tulee kristinuskon ‘tarinaan’
jumalallisesta välittäjästä [Jeesus Kristus] itseään pelastamaan kykenemättömän
syntisäkin [ihmisen] sekä maailmasta olemuksellisesti täysin riippumattoman
mutta [mikä tärkeintä ja paradoksaalisinta] sen luoneen voiman/olion [Jumalan]
välillä, niin pintapuolisesti katsoen tässä kertomuksessa ei näy mitään
varsinaista uutuutta antiikin ajan muihin uskontoihin ja myytteihin verrattuna.
Jeesuksen välittäjä- ja sovittajarooliin tavalla tai toisella verrattavia
taivaan poikia, boddhisatvoja tai heeroksia löytyy muistakin uskonnoista.
.
Olennainen ero on kuitenkin siinä, että
Jeesuksessa Jumala uhraa itsensä ihmisen tähden: Jumala itse kuolee ristillä.
Tämä oli antiikin maailmassa täydellinen skandaali, jota ei kerta kaikkiaan
voitu ymmärtää – ei juutalaisessa eikä kreikkalaisessa kontekstissa. Kyseessä on
kuitenkin nerokas [joskaan ei siis aivan tyhjästä nyhjäisty/vrt. esim.
keskiplatonistiset välittäjämallit/esim. Philon Aleksandrialainen/Juutalainen]
oivallus ja ratkaisu kosmiseen tilanteeseen, josta ihmisen antiikin
aatemaailmassa ymmärrettiin olevan absoluuttisen riippuvainen:
maailmankaikkeuden syklisen harmonian [kausaalinen] determinismi.
.
Stoalaisuus ja epikurolaisuus edustivat
molemmat hiukan eri painotuksin monistista materialismia, joka korosti
maailman/kosmoksen/olemassaolon metafyysis-determinististä luonnetta, johon voi
vain joko sopeutua ymmärtämällä/omaksumalla oikea tieto [stoalaiset ja
katalepsiksen (varma ja selkeä tieto) paljastama logos] tai johon voi yrittää
vaikuttaa polyteistisen uskonnollisuuden lukemattomien eri muotojen avulla.
.
Filosofisen akatemia-skeptisismin vahvan
vaikutuksen alaisena olleen materialistisen monismin [sillä skeptikot pystyivät
helposti kumoamaan stoalaisten katalepsiksen eli kirkkaan ja selkeän evidenssin
olemassaolon] rinnalla yksityinen polyteistinen uskonnollisuus [privatio sacra]
oli kuitenkin ajautumassa ‘arvopluralismiin’ eli kokemassa inflaation, kun taas
valtiouskonto [publica sacra] oli muuttumassa [yli-]ihmisen eli keisarin
palvonnaksi.
.
Juutalaisuudessa materialismi sen sijaan
oli aina ollut läsnä paitsi uskonnon erityisen korostuneessa eettissosiaalisessa
ja poliittisessa merkityksessä myös ruumiillisen työn arvostamisena ja naiseuden
kunnioittamisena [tosin naisen roolia (ja ylipäätään yhteisöllisiä rooleja)
vahvasti kontrolloiden]. Orjuudella talouttaan ylläpitäneille kreikkalaisille
työ ja feminiininen sen sijaan olivat jotain alempiarvoista, jonka yläpuolella
vapaat kansalaiset [miehet] välttämättä olivat.
.
Tähän yhtä aikaa deterministiseen,
materialistiseen, skeptiseen, fatalistiseen, animistis-polyteistiseen ja
yhteisöllisesti vahvasti roolitettuun maailmaan, jossa ihmisen arvaamattomista
ulkoisista voimista riippuvainen elämä ja olemassaolo oli jatkuvasti
lunastettava uhreilla ja johon oli sopeuduttava fatalistiseen kohtaloon
uskomisen [tai kohtaloon tyytymisen ellei peräti amor fati’n/stoalaiset] sekä
kohtalon ‘lepyttämisen’ kautta, alkoi kehittyä uskonnollinen aate, jonka mukaan
ihmiselle [vaikka tämä onkin kohtalonsa armoilla] on annettu erityinen
ulospääsyn mahdollisuus deterministisen kausaalisuuden ja sattumanvaraisuuden
oravanpyörästä erään Jeesus Nasaretilaisen elämässä ja opetuksissa.
.
Roomalaisten toimesta [joskin
juutalaisten vaatimuksesta] teloitetusta Jeesuksesta tuli uuden uskonnollisen
idean keskushahmo: ihmishahmoinen Jumala, joka jumalallisen välittäjän
ominaisuudessa tuli lunastamaan syntisen ihmisen olemassaolon kausaalisesta
pakosta ja samalla velkaorjuudestaan Jumalalle, jonka kanssa juutalaisuus oli
tehnyt liiton [ikuisen ‘velkasopimuksen’].
.
Oli väistämätöntä, että uusi
uskonnollistyyppinen elämäntapa ja Kristus-usko [usko Jeesuksen ylösnousemukseen
ja sen pelastavaan voimaan/henkeen] aiheutti skandaalin kreikkalaisten
rationaalisissa ja pahennusta juutalaisten moralistisissa piireissä, vaikka
Jeesuksen hahmo ja tarina ylösnousemuksineen muistuttikin jossain määrin
antiikin Dionysos-jumalaa, joka herää kuolleista aina tuhoutumisensa jälkeen
[vrt. hedelmällisyysriitit tai myös Orfeus-myytti] ja jonka
‘askeettis-liberaalissa’ elämäntavassa saattoi nähdä yhtymäkohtia kyynisen
koulukunnan edustajiin.
.
Juutalaiset samastivat Jeesuksen Johannes
Kastajan liikkeeseen sekä essealaiseen lahkoon, joka sulkeutui omaan yhteisöönsä
juutalaisen valtavirta-hegemonian ulkopuolelle, mutta joka tulkittiin ‘varmuuden
vuoksi’ uskonnollis-yhteiskunnalliseksi kapinaliikkeeksi ja
tuhottiin.
.
Huolimatta aikaansa liittyvistä ja siitä
omaksutuista tunnusmerkeistä [symboleista ja metaforista] Jeesus
Nasaretilaisesta kehkeytyi kuitenkin radikaalisti uuden ja vallankumouksellisen,
Paavalin tulkinnassa universaalin uskonliikkeen keskushahmo. Jumala tuli
ihmiseksi ja kuoli marttyyrikuoleman luomansa mutta syntiin langenneen ihmisen
puolesta, jotta tämä voisi pelastua ikuiseen elämään uskomalla kuoleman
voittaneeseen ylösnousseeseen Kristukseen.
.
Näin perusteellisen ‘anarkistista’ mutta
samalla kaikki ihmiset yhdistävää, ajan henkeen [ihmisten kollektiiviseen
sisäiseen mieleen] kohdistuvaa ‘terroritekoa’ eivät antiikin elämäntapafilosofit
tai juutalaiset reaalipoliitikot olisi pelkästään omista lähtökohdistaan
milloinkaan pystyneet ‘innovoimaan’. Siihen tarvittiin erityyppisten
aatteellisten aineksien yhteentörmäystä ja yhdistymistä sellaisen narratiivin
[evankeliumin] muodossa, joka radikaalin syvällisellä mutta samalla jotenkin
merkillisen ymmärrettävällä tavalla vastasi ihmisten henkiseen ja hengelliseen
tarpeeseen sekä vapauttavasti että uudenlaista yhteisöllisyyttä
valmistaen.
*
Kristus on ylösnoussut! Kuolemalla
kuoleman voitti! - - Kausaalisen determinismin syklinen tukahduttavuus ja
kohtalonvoimien rautainen kahle on murrettu ja voitettu. Jumala itse lunasti
meidät Kristuksessa kosmisten voimien yksipuolisesti langettamasta
velkaorjuudesta [PS.]. Sitä tämä jokaista ihmistä yhteiskunnalliseen asemaan ja
säätyyn katsomatta koskeva Kristus-usko aikoinaan merkitsi ja tarkoitti. Ja
kuten David Bentley Hart kirjoittaa, kristinusko on myös ainoa todellinen
vallankumous, jonka ihmiskunta koskaan on kokenut ja läpikäynyt.
.
Alkukristillisen vallankumouksen [30
– 330] jälkeinen historia on enemmän tai vähemmän epäonnistuneiden
jäljittelijöiden ja sovellutusten historiaa: mukaan lukien a] Rooman imperiumin
ja alkukristillisen kirkon epäpyhä allianssi korruptioineen [koskien sekä
älyllis-hengellistä omaatuntoa (kristinuskon vieraantuminen Uuden testamentin
alkuperäisen tekstin sanomasta) että sisäistä (moraalinen rappio) ja ulkoista
(maallisen vallan tavoittelu) kirkkopolitiikkaa], b] uskonpuhdistajat
kristillisine humanismeineen [kristinuskon maallistuminen pelkäksi
museoteatteriksi sekä klisheemäisten ihmisoikeuksien ja universaalin rakkauden
tyhjäksi puheeksi], c] valistuksen järkeis- ja tieteisuskoisen utopismin
edustajat arvoliberalismeineen, tasa-arvoisuuden teoreettiseine abstraktioineen
ja kapitalistisen teknopragmaattisuuden fetisseineen [kristinuskon
normatiivisten ja metafyysisten perusideoiden sekularisoiminen ja
banalisoiminen] sekä d] fasistis-kommunistisen totalitarismin ja rasismin
väkivalloin ylläpidetty yhdenmukaisuusharha [valtion ja kirkon yhdistymisen eli
teokratian maalliset perversiot].
.
PS.
Juutalaiset ja pakanat elivät yhä
vielä velkaorjuudessa: pakanat lukuisten pienten ja keskisuurten kosmisten
‘finanssi-pankkiirien’ [voimien] uhreina. Juutalaiset sen sijaan olivat
onnistuneet tekemään mielestään kohtuullisen sopimuksen yhden ja samalla
kaikkein suurimman kosmisen rahoitusmonopolin kanssa, joka tosin itse oli
alunperin sanellut rahoitusehtonsa Moosekselle.
.
.
Tuleville kristityille sen sijaan oli viimeinkin avautumassa mahdollisuus
päästä tuon suurimman finanssi-pankkiirin [kosminen Goldman&Sachs]
velkajärjestelyjen piiriin rahoitusyhtiön täysivaltaisen edustajan [Kristuksen]
lunastaessa jokaisen Goldman&Sachsiin omasta tahdostaan eli koko sydämestään
[ei siis pelkästään pakon sanelemana] uskovan velat niin että paukahti. - - Toki
tämä velkojen anteeksianto edellytti/vaati tiukkaa lojaalisuutta
Goldman&Sachsin periaatteille ja ohjeistuksille, muttei kuitenkaan vanhoilla
korkoehdoilla [säännölliset rituaaliset uhrit] vaan uuden pienyrittäjyyden
vapaammassa hengessä.
.
.
Tällaista velkojen anteeksiantamista
juutalaisten liittomonisti-koronkiskurit eivät voineet sietää [koska tappiot
olisivat olleet heille paikallisesti liian suuria], mutta pakanoitten
‘hengellinen talous’ [polyteismi] oli myöhäisantiikin alkaessa jo niin kuralla,
että he alkoivat kokea tuon pienen valtajuutalaisuudesta erkaantuneen
Kristus-uskoisen ‘rupusakin’ saaman velkaseeraustarjouksen erittäin
houkuttelevaksi myös omalla kohdallaan - kiitos varsinkin kosmisen
Goldman&Sachsin uuden juutalaissyntyisen lobbari-agentin, fariseus Paavali
Tarsolaisen, joka oli dramaattisella tavalla jättänyt entisen työnantajansa eli
Jerusalemin korruptoituneen rahoituskartellin ja ryhtynyt tukemaan aiemmin
vainoamaansa itse pääpankin ['valepukuisena'] lähettämää täysivaltaista
edustajaa, jonka neuvotteluehdot olivat Paavalin mielestä [kokemansa ‘innovaatio-herätyksen’
jälkeen] täysin uudenlaiseen hengellistaloudelliseen nousuun
kannustavia.
*
3 comments:
Muuten voisiko ehkä ajatella, että ns. musta aukko, joka imee kaiken itseensä eikä päästä mitään ulos (kuin autisti) =
"kosminen yksinäisyys" tai jonkinlainen "Jumala".
Nimittäin jo autisteissa voi esiintyä poikkeuksellista ylivertaista kyvykkyytä/muihin verrattuna noin 10%:lla. taas normaaliväestössä (pystyvät katsomaan/uskaltavat katsoa ns, "sosialiseen peiliin" esiintyy vain 1%.
Kun vain henkilö/olio pääsee käsittelemään ja jäsentämään saapuvaa suurta määrää tietoa ja tunteita on odotettavissa päättelystä jotain uutta kausaali suhteista =TIETOA=luonnonlakeja jne.Ajattelin vain...
Tarkoitin edelläkirjoitetulla, että ns. "musta aukko" kenties sisältää "SYVÄÄ VIISAUTTA".Yli ihmisen ymmärryksen!.
Hienoa analyysiä!
Itse näen kristinuskon vallankumouksellisuuden siinä, että Kristus-hahmo on läpeensä hyvä, siinä ei ole rahtuakaan mitään sellaista, joka olisi syytä sivuuttaa. Antiikin kilpailevat kultit, kuten Dionysoksen kultti, olivat kuitenkin luonteeltaan arvaamattomia ja hurjia. Nasaretilainen on lempeä, täydellinen esikuva ihmiskunnalle.
Oletko tutustunut Girardin teksteihin?
Post a Comment