November 11, 2010

Actus Purusella on asiaa

Kuvassa kaksi valmista ruumista Totuuden Tapahtumisen Tilassa.
*
Kommentti Mikiksen kommenttiin päreessäni Rintojen välistä ja maailman keskeltä.

1
Liioittelu ja härskiys ovat satiirikon 'kaksiteräisiä' miekkoja, jotka uhkaavat aina viiltää myös häntä itseään, sillä todellinen humoristi ei ole mikään Takkiraudan kaltainen, yhden perspektiivin ja yhden aina jo 'valmiin' totuuden ihminen - niin sinnikkäästi kuin satiirikko saattaakin riepotella jotain asiaa, jonka on valinnut [tai pikemminkin kokee] kritiikkinsä kohteeksi.

Itse asiassa juuri satiiri riisuu meidät kaikki alastomiksi eli kertoo totuuden siinä määrin kuin mitään totuutta ylipäätään voidaan ilmaista - sikäli kuin puhe totuudesta ei ole pelkkä puolueellinen fiktio.

Satiiri on eräänlaista armotonta armoa. Se tekee meistä kaikista tasavertaisia - päinvastoin kuin joidenkin penseiden populistien omahyväiset totuuspuheet.

Mutta ilman hyberbolaa satiiria ei edes voi olla olemassa. Itse asiassa suurin osa huumorista näivettyisi täysin liioittelun ja härskiyden kieltämisen myötä.

Tämän vuoksi kaikki takkirautamainen, muka triviaaleihin tosiasioihin retorisesti vetoava monotoninen totuuspuhe on aina myös puhetta sensuurin äänellä, sillä sensurointi on suora seuraus totuudesta, joka tahtoo vallita ja hallita.

2
Tässä kohtaa pitäisi pistää poikki. Aloin nimittäin pohtia Platonin vihamielistä asennetta nauruun ja [skeptisismiin asti] ehdotonta käsitystä totuudesta [ikuiset ideat].

Silti [tai juuri tämän vuoksi] Platon on filosofian historian suurin ironikko. Totuus on pysyvästi ikäänkuin ironian päässä meistä.

On kuitenkin kaksi ihan eri asiaa keskustella sensuurista [ja siten totuudesta] Platonin tai Timo Soinin kanssa.

Platon tietää varsin tarkkaan, mitä hän Valtiolta haluaa. Soini tietää vain, miten pitää puhua, jotta saisi pelkkää valtaa.

Platonille sen sijaan valta on aina Valtion järjestyksen, toimivuuden ja turvallisuuden ylläpitämistä - siis Valtiota varten - ei jotain itsessään 'käyttökelpoista' tai ihmistä 'käyttävää', kuten valta-esteetikko Nietzsche ja myöhemmin mielestäni varsin taantumuksellis-kapitalistiseen ratkaisuun [valta esim. identiteettejä tuottavana ja normalisoivana diskurssina] päätynyt Foucault ajattelevat.

Soinin kaltaisille nykypolitiikan pintavaahdossa kroolaaville sofisti-pelureille valta itsessään korvaa valtion. Ja tätä minä vastustan, vaikka ajaudun samalla vastustamaan myös nomadi-Nietzscheä ja asetan jopa oman satiirikon vapauteni vaakalaudalle Valtion edun takia.

Mutta tällainen on satiirikon luonne: se kumoaa jopa itsensä Totuuden takia ;\?.

PS.
Mikä meitä eurooppalaisia vasemmisto-intellektuelleja [oikeita vasemmistolaisia eikä mitään demareita] oikein riivaa, kun niin herkästi haikailemme vahvan valtion perään? - Vastausta voi etsiä jo Platonilta.

Joka tapauksessa siinä vastauksessa on kysymys Totuuden Tapahtumasta tapahtumisessaan [actus purus] - kuten juuri nyt esim. Englannin opiskelijamellakoissa. Yliopistoista ei koskaan pidä antaa tulla [oikeistolaisten] humpuuki-lääkemarkkinoitten lobbauskeskuksia!

[Kumartaa hän ja poistuu hetkeksi näyttämöltä].
*
http://en.wikipedia.org/wiki/Actus_purus
http://actuspurunen.blogspot.com/2010/11/rintojen-valista-ja-maailman-keskelta.html#comments
http://takkirauta.blogspot.com/
http://danielmaidman.blogspot.com/2010/07/nerdrum-affair.html

4 comments:

hg said...

bergson kirjoitti naurusta ja luovuudesta

Rauno Rasanen said...

'[T]ässä maailmassa ei aina ole niin selvää, kuka kulloinkin on viisas ja kuka hullu.

Keskiaikaisessa hovissa siitä muistuttaminen kuului hovinarrin tehtäviin. Nykyisin hovinarreja ei ole, joten jokainen joutuu vuorollaan toimimaan narrina, kertomaan vitsin. Se on arvokas tehtävä.'

'- Mies ajoi mielisairaalan ohi ja näki hullun hyppivän kaivon kannella. Hyppiessään hullu hoki: "47, 47, 47, 47..."

Miehestä se oli niin huvittavaa, että hän ei malttanut olla pysähtymättä pitääkseen vähän hauskaa hullun kustannuksella.

"Anteeksi mutta mitä sinä oikein teet?" hän kysyi. "Hypin tietysti kaivonkannella", hullu vastasi. "Kyllä minä sen näen, mutta miksi?" mies kysyi. "Et sinä voi ymmärtää, ellet itse kokeile", hullu sanoi, ja niin mies hyppäsi kaivonkannelle.

Samassa hullu veti kannen pois ja mies putosi kaivoon. Hullu pisti kannen takaisin ja jatkoi hyppimistään: "48, 48, 48, 48....".

http://www.tiede.fi/artikkeli/107/huumori_meista_se_elaa_meita_se_ilkkuu

http://www.netn.fi/395/netn_395_kirja3.html

http://www.lokikirjat.fi/bergnaur.htm

haku said...

satiri vaatii sellasita 'lykkyytt' jota ei muilla tieteellä ole
kuinka onkan hauska vierailla täällä suomalaisessa,
lastussa "'''''"""'"
satiirille vastakkaista on jonkinlainen rakkaus? jota tieteest' l;ytyy? kivoja nää naton työpaikkakiusaamiset. tosikkoja ei kreikassa ole ollut. miten platon sopii kuvaan. se on varmaan joku pohjoismaalainen. syntymässä tosikko. hienoa tekstiä. tuleeko tästä kirja
persuja on jo 15 prosenttia . .ja lisää tulee. onko siellä jonkinlainen sisällissota tuloillaan. maailmankansalainen pelkää rauhaa. minäkin muistan kuinka kumosin itseni totuuden takia . . isänmaa. ei soinillakaan varmaan
olisi maailmanvaltiota vastaan jos hää olis pomo mutta ku maailma on nii lavea JA sille se NÄYTTÄYTYY, jos oppii kieliä niin oviko silloin olla persu.

crackgate said...

siis onhan meillä tosikkoja diktaattoreita, mutta eikö se ole eri asia kuin ihminen