November 1, 2010

Misogyynin heikko hetki

Yläkuvissa Anne Sofie von Otter Alakuvassa Irina Iordachescu
*
Se, joka vihaa naisia, mitä ilmeisimmin myös rakastaa heitä, sillä ainakaan hän ei ole välinpitämätön tai penseä vastakkaista vai pitäisikö paremminkin sanoa: täydentävää sukupuolta kohtaan [mehän olemme samaa lihaa, sanoi S. kerran minulle - hmm? ;\].

Tällaista rasismia voinee kuitenkin pitää - jos ei sentään täysin oikeutettuna niin ainakin rehellisenä ja oman maskuliinisen ambivalenssin tunnustuksena.

Niinpä syöksynkin nyt vastapainoksi edellisissä päreissäni kirjoittamilleni misogyynisille sovinismeille suoraan feminiinisen ulottuvuuden pauloihin. - Voilà! Irina, Cristina et Anne Sofie avec Offenbach et Mozart.
*
http://www.youtube.com/watch?v=is0Lb4cj_3c
Soprano Irina Iordachescu and mezzosoprano Cristina Iordachescu - Iordache - two sisters singing the Barcarolle from 'Les contes d'Hoffmann' by Offenbach, together with pianist Gonul Apdula.

Ah ja uh! - Ihana sisarus-duetto [Irina ja Cristina] - ihanalla tavalla melodinen hidas valssi. Ajattelen, että näin suuresti tunteisiin vetoavaa, melankolisen lyyristä - sanalla sanoen ikuisen kauneuden surumielistä ilmentymää ei ehkä ole olemassakaan muualla kuin vain tässä laulussa - -.
*
http://www.youtube.com/watch?v=cAoA6V-ct7A
Anne Sophie von Otter and Laurent Naouri sing the duo Je suis alsacienne -- Je suis alsacien from Lischen et Fritzchen.

Olen nimittänyt tämän tempossaan miltei liitoksistaan irtoavan ja iloittelevan valssin EU-humpaksi - olenhan elsassilainen, joten puhun sekä saksaa että ranskaa. Sitäpaitsi Anne Sofie on minun mielestäni honey ja loistava lavaesiintyjä. Hänen feminiininen gestiikkansa etenkin tässä hassuttelussa riisuu minut aseista, ja kuitenkin [ehkä hiukan paradoksaalisesti] juuri hän on tullut tunnetuksi niin sanotuista housurooleistaan eli nainen esittämässä miestä.

[A-S:n menestyksen housurooleissa tosin selittää osittain se, että ne on yleensä kirjoitettu mezzo-sopraanoille, mikä vastaa miesrooleissa tenoria - ei tietenkään yksi yhteen äänellisesti vaan sen vaikutelman vuoksi, minkä naisäänien keskinäinen kontrasti muodostaa].
*
http://www.youtube.com/watch?v=9KsD4OI7QbI&feature=related
Mozart - Die Zauberflöte (The Magic Flute) - Soprano Irina Iordachescu singing from Mozart's Die Zauberflote, together with pianist Gonul Apdula.

Vai ei Mozart - tuo äärimmäisen hallitun rakenne-improvisaation ja duurisen driven nero muka ole dramaattinen? - Tämä on sisällöllisesti ja rakenteellisesti niin taidokas sävellys, että sen rinnalla kalpenee kuka/mikä tahansa matemaattisiin muotoihin substanssinsa kadottanut äärimodernisti/modernismi - - ja söpöliini-Irina laulaa kuin jumalatar.
*
http://en.wikipedia.org/wiki/Irina_Iordachescu
http://fi.wikipedia.org/wiki/Anne_Sofie_von_Otter
http://en.wikipedia.org/wiki/Jacques_Offenbach
http://fi.wikipedia.org/wiki/Naisviha
http://en.wikipedia.org/wiki/Misogyny
http://jurnal-de-soprana.blogspot.com/2009/12/irina-iordachescu.html
http://www.lexpress.fr/styles/vip/anne-sofie-von-otter-si-vous-etiez_764826.html
http://www.carnegiehall.org/chinafestival/events/11681.aspx

1 comment:

hg said...

Molemmat ovat silti ikävästi ulottuvuuden päässä - et heitä saa. Toinen on sinulle annettu eli toinen pelaa kanssasi ja nousee aina esiin kun tarvitsevat sinun myöntymystä (hän tietää, että olet lääpälläs ja hän pitää siitä suuresti mutta ei lopeta sinun kanssasi leikkimisen - koska he jotka rahoittavat tietävät miten nämä asiat toimivat ja tämä vaalea peri kaiken siitä mitä tumma antoi sinulle rakkaudesta. Näin rakkaus on naiselle epäreilu; se menee suoraan rivaalin leiriin jos rivaalilla on suurempi kauneus ns. mitatun (pysti) kauneuden mukaan. Toisen naisen kauneutta ei voi mitata koska se on luonnonkauneutta, epämääräistä, sotkuisaa, vuoden mukaan vaihtelevaa, elävää, sykkivää ja luovaa. Tämä nainen voi vain antaa ja polvistua, rakastaa sydämestään eikä timanttien haikailusta mutta sinä haluat sekä timantteja antaa koska se tuo sinulle paremmat mahdollisuudet miesten maailmassa ja jännitys on hauskaa. On leikki joka pitää sinut vireenä. Mutta tumman naisen oikea rakkaus kuolee tottakai koska se ole peliä eikä mystiikkaa vaan oikeaa rakkautta, sitä mitä kirjoissa joskus on lukenut että on. Mutta se ei kelpaa koska sen olet jo saanut ja se ei kestä koska et itse tyydy luontoon.

Olet sivistyksen mies ja rakennat myös rakkaudellesi ja olemisellesi paremmat olot: Tämä on se, joka vie elämää koko ajan poispäin oikeasta, kauniista ja ylevästä rakkaudesta. Kunnes kattokorkeus on niin alhainen, että timantiksi muuttuu kaikki hiilestä lähtevä: paine tulee olemaan kova kun siihen ei ole enää ketään, jolla on sitä intention kykyä nousta asioiden yläpuolelle.
Tästä on varmasti Raamatussakin; yksi niistä seitsemästä kuolemasta varmaan.

Hyvä stoori - eikö? Kumman kanssa olisit jos saisit valita, siis ilman esteitä - olevia oikeita esteitä?
Tumma vai vaalea? Sisäänpäin tai ulospäin kivaa?