November 22, 2010

Uskonnon harjoittamisen synty - kun maagisesta leikistä tuli enemmän kuin pelkkää näytelmää - jopa enemmän kuin totta

Yläkuva: Notice how the prayer position of these Coptic monks is similar to the prayer position common to Muslims in the Middle East.

Alakuva: Even more ancient than many Orthodox churches is the Coptic Church in Egypt. A community of Coptic monks at worship.

1
Päreeni 1.-luku on julkaistu kommenttina Finnsanityn päreessä Fiktiivinen uskontoperformanssi Espan lavalla.
*
Tuollainen performanssi on eräänlaista modernia animismia - tietoisuutensa ja minän tajunsa imaginaaris-reaaliseen mystiikka-hömppään kadottanutta ja siten älyllisesti vajaata henkiuskoa, josta kapitalisti tosin tykkää kovasti.

Kyseisen New Age'lle sukua olevan uskon on nimittäin täysin avoimesti tarkoitus mennä kaupaksi. Ei sillä mitään muuta väliä ole.

Leikit siellä leikittiin ja laulut laulettiin,
avaintakin kätkettiin ja laivaa lastattiin.
Viimein sentään kotilättiin kaikki matkattiin,
siellä kohta rinnatusten uinuttiin.
Ja siellä kaikilla oli niin mukavaa,
oi jospa oisin saanut olla mukana.
[ks luku. 2.]

Lapsellista kivaa, kuten Putte-possun nimipäivillä. Mutta ei pyhää.
Pyhään kuuluu erottamattomasti ylevän elementti [ei kuitenkaan pelkkä ikävystyneen vakavuuden henki] ja juuri ylevä on meidän ajastamme hävinnyt ja hävitetty. Siten myös taju pyhästä.

Uskonto, jonka ymmärrys pyhästä on invalidisoitunut ja/tai latistunut ei kuitenkaan enää ole uskonto, jota kunnioitetaan vaan uusi kapitalismin trendi-brändi. Jäljelle on jäänyt pelkkä pelleily ja viihde - myös hautajaisissa.

Nykyään vain karkea ja itsensä nihiloiva satiiri saattaa [paradoksaalista kyllä] ehkä aika ajoin kyetä hipaisemaan ylevän kokemusta kaikessa ristiriitaisuudessaan.

2
Toki uskonto on sukua leikille [joka on lapselle yhtä totta ja vakavaa kuin uskonto uskovalle aikuiselle] mutta yhtä paljossa myös magialle, jossa pyritään vaikuttamaan todellisuuden [jumalien/Jumalan] arvaamattomaan toimintaan/tahtoon.

Juuri maaginen kytkös [etenkin VT:n luomiskertomus sekä Kristuksen mysteerinen jumaluus ja ylösnousemus] aiheutti soteriologiaa korostavan eskatologisen kristinuskon ja kokeellisesti mittaavan sekä ennustavan luonnontieteen välisen sekaannuksen/ristiriidan, mutta pitäisi ehdottomasti tajuta [contra kreationistit] Uuden Testamentin magian koskevan lähinnä pelastukseen liittyviä, Kristuksen kautta pohdittuja moraalis-psykologisia, ihmisen ja Jumalan välisiä ongelmia suhteessa siihen, miten pitäisi elää ja uskoa pelastuakseen - eikä fysikaalis-kosmologisia faktoja [jotka tosin nekin ovat Raamatun luomisoppiin implikoituneina olleet osaltaan merkittäviä luonnontieteen kehittymisessä; esim. Big Bang-theory].

Kristillisen uskonharjoituksen praktinen alkuperä löytyy sekä antiikin kreikkalaisesta jumal-marketista että juutalaisesta uhrikultista mutta myös kreikkalaisesta tragedia-näytelmästä kuoroineen.

Etenkään tragediassa ja uhrauksessa ei ole kyse pelkästään näyttämö-leikistä [theatre] tai jumalan kuvasta, jolle on tultu uhraamaan [lepytystarkoituksessa] tai jota on tultu vain katsomaan ja pohtimaan [theory] vaan jossa ihminen mikrokosmoksena osallistuu [participate] jumalanpalveluksessa [liturgy] makrokosmokseen vähintäinkin katharsiksen [catharsis] kokevana/kokeneena.

Leikistä pyhänä pidetyn ja pyhää palvovan uskonharjoittamisen erottaa usein myös pitkä ja tarkoin dramaturgisoitu traditio. Siinä missä leikki on sattumanvaraista mutta totista improvisaatiota [puhdasta magiaa] ja teatteri todellisuuden imitointia [valhe, joka kertoo totuuden] näytelmän juonen ja sen roolihenkilöiden kohtaloissa, siinä jumalanpalvelus on pyhän [joka on tavallaan enemmän kuin totta] saattamista läsnäolevaksi [presence] ja sen apuun huutamista - ei siis pelkkää improvisaatiota ja inspiraatiota vaan kirjaimellisesti liturgiaa ['julkista palvelua/työtä'; ihmisen ja Jumalan/Pyhän keskinäistä kommunikaatiota], joka huipentuu kiitokseen/kiitosateriaan eli ehtoolliseen [Eucharist].
*
http://finnsanity.blogspot.com/2010/11/paraikaa-menossa-fiktiivinen.html
http://www.etymonline.com/index.php?search=theater&searchmode=none
http://www.etymonline.com/index.php?search=theory&searchmode=none
http://www.etymonline.com/index.php?search=participate&searchmode=none
http://www.etymonline.com/index.php?search=presence&searchmode=none
http://www.etymonline.com/index.php?search=liturgy&searchmode=none
http://www.etymonline.com/index.php?search=katharsis&searchmode=none
http://www.catherinecollege.net/moodle/mod/resource/view.php?id=635

3 comments:

Anonymous said...

moi!

http://jannekortteinen.livejournal.com/4539.html

Janne

Rauno Rasanen said...

No moi moi!

Samoista asioista näköjään taas kirjoitellaan - kumpikin tavallamme.

Anonymous said...

laitoin kommentin blogiini, kun ei tähän mahtunut!

Janne