An Artist in his Studio, 1629, Rembrandt
*
Olemme siirtymässä luonnon mykkyydestä
tekniikan hiljaisuuteen. Äänekäs ja vimmainen näyttelijä nimeltään ihminen tulee
tämän kehityksen myötä häipymään lavalta keikkumasta.
.
Tämä päre on lähtenyt liikkeelle kommenttina
Valkean kommenttiin päreessäni ÄO, osa 2, mutta laajentui
‘äärettömyyksiin’.
.
Valkea kirjoitti: ‘Korkea ÄO on
pohjimmiltaan aivojen prosessointikykyä, esim. kykyä kuvitella mielessään
monimutkaisia geometrisiä rakennelmia, pyöritellä niitä mielessään ja tehdä
niihin monimutkaisia muutoksia.’
.
I
Älykkyys siis on ‘pelkkä’ tietokoneen täysin
ohjelmoitu hardware ~ 'objektiivista' syntaksia [kausaliteetti] eikä suinkaan
'subjektiivista' semantiikkaa [substanssi], jos semantiikka nyt lainkaan on
ilmaistavissa muuten kuin metaforisesti - tai - juuri prosessoinnin
epätäydellisyytenä eli/tai 'koneen virheenä’ - sanalla sanoen luonnon
anomaliana, jollaisena itsereflektiivistä representaatiota pidän. ^*.
Tällainen absoluuttisesti syntaktinen älykkyys on
minulle viime kädessä todellinen antiutopia: robottihelvetti
[fenomenologisemmin: houkutteleva ‘subjektiton’ hallusinaatio/meditaatio], joka
näennäisellä mutta haavoittuvalla [katkaise sähköt (tai fenomenologisemmin:
fantasia, meditaatio, LSD:n vaikutus) ja ‘älysi’ katoaa] helppoudellaan typistää
meidät ‘takaisin’ luonnon kausaliteettia mallintavaan ‘teknisen autismin’
orjuuteen, josta fantasian kautta pääsimme [valitettavasti?] kerran irtautumaan
[ei tietenkään ilman vakavia traumoja] kohti ikuisuutta/‘jumaluutta’. Nyt tuo
ikuisuus-jumaluus näyttää kuitenkin älymme käsissä muuttuvan täydelliseksi
koneeksi: J/jumalan ‘malliksi’ eli epäjumalaksi.
.
Mutta kuten jo Anaksimandros [myös juutalaiset
oppineet joskin hiukan eri syistä] ‘tiesi’: ‘Mistä olioilla on syntynsä,
siihen tapahtuu myös niiden häviäminen velvoitteen mukaan: ne näet korvaavat ja
kostavat toisilleen oikeudenloukkauksen aikajärjestyksen mukaan’
[filosofian syntysanat]. Selkokielellä sanottuna tämä ei ole muuta kuin kaiken
evoluution [luomisen, syntymisen] perimmäinen tarkoitus ja päämäärä: ‘mit’ ikään
syntyköön, se omiaan vain on häviöön’, kuten Faust replikoi. - -
Anaksimandroksen ajattelu sisälsi metafyysistä moralisointia, mutta kuten me jo
nykyään ‘tiedämme’ [mikäli uskallamme sen tunnustaa], on evoluutio sekä hyvän ja
pahan [jopa huonon] tuolla puolen että vailla mitään päämäärää.
.
Tässä kohtaa pitää ehdottomasti muistaa, että
koneet eivät ‘synny’ [katoavaisen muutoksen biologinen alku] vaan ovat tavallaan
ikuisia artefaktoja kuten Platonin ideat tai monoteismin Jumala, joka ei
luomisessaan kuitenkaan ollut riippuvainen edes ikuisista ideoista tai
ylipäätään logiikan eli ihmisjärjen ‘pakkopaidasta’. Näin ollen siinä missä
ikuiset ideat ovat ‘teknisesti’ eli rationaalis-kausaalisesti täydellisiä, siinä
Jumala oli kaikkivaltiudessaan jotain täysin muuta – jotain, millaiseksi kone ei
koskaan voi tulla, koska ‘Hän’ on myös luonnon kausaliteetin luoja eli
absoluuttinen vapaus ja tahto [II, III].
.
II
Me ‘luodut’ [edes ihmiset] emme ymmärrä Jumalan
absoluuttista vapautta, koska se on järjen kannalta ratkeamaton ristiriita eli
antinomia ~ äärellinen ei voi ymmärtää ääretöntä eikä ajallinen ikuista kuin
symbolisesti. Niinpä vapauden kokemus on ‘todellinen illuusio’, jota ‘ilman’
[lainausmerkit, koska en ymmärrä, mitä merkitsee olla ilman vapautta] ei ole
olemassa rationaalista päättelyä.
*
Kyseessä on samalla absoluuttinen paradoksi,
koska vapauden ‘ytimestä’ löytyy seksuaalinen halu tai formaalimmin ilmaistuna
informaation kopioitumisen ja siirtymisen deterministinen pakko. Näin siis
maailmaan itseensä sisältyvä dynaaminen elementti [liike, muutos] saa ihmisen
kielellis-käsitteellisen kehityksen myötä transsendentaalisena koetun
[dialektis-strukturaalisesti konstruoidun] vapauden ‘ulottuvuuden’
[ei-ulottuvaisuuden/vrt. Descartes’n cogito].
.
Aiemmin täysin vaistonvaraisen eli
syklis-deterministisesti vaikuttavan entsyymi-toiminnan pakottaman ihmisen halu
ei hämmästyttävää kyllä enää välittömällä tavalla suuntaudukaan kohteisiinsa
täysin automaattisesti vaan pysähtyy – ei enää ajan, paikan ja affektin
täydellisesti ehdollistamana vaan ikään kuin ‘ikuisuutta silmällä pitäen’ [sub
specie aeterni] arvioimaan oman ‘halunsa, tahtonsa ja ‘olotilansa’ ‘laatua,
merkitystä ja mielekkyyttä’ suhteessa halun kohteisiin ja suhteessa itseensä.
.
Tämä on biologisessa evoluutiossa jotain
täysin uutta - ja lopultakin tarpeetonta, mikäli evoluution ainoa tarkoitus
[tietenkään evoluutiolla ei ole mitään erityistä tarkoitusta; vain ihminen
kuvittelee niin] on ainoastaan ‘suosia ja auttaa’ [nämäkin ovat tietysti
antropomorfismeja, koska evoluutio ei ‘suosi, auta eikä syrji’ ketään: se vain
‘antaa’ (ei se anna vaan/) eli tekee (ei se tee mitään, koska tekeminen on
subjektiivista toimintaa eikä evoluutio ole subjekti) muutoksen puitteet
mahdollisiksi ja joskus [sopeutujan löytämän‘ratkaisevan (lisääntymis)edun’[?]
vuoksi’) ehkä hiukan helpommiksi ~ ‘sopeutuvimmat selviytyvät’] niille, jotka
pystyvät parhaiten sopeutumaan olosuhteisiin ja siten turvaamaan lisääntymisensä
[evoluution liikettä voisi näin ollen kuvata ‘funktionaalisena tautologiana’].
.
Mutta välittömän halun irtoaminen
affektiivisesta ruumiistaan ja havaituista kohteistaan ei enää suoraan ‘palvele’
lajinsäilymistä, vaikka se toki sitäkin tekee. Tällä tavoin ihminen vähitellen
mutta peruuttamattomasti alkaa siirtyä luovan fantasian maailmaan, mikä prosessi
ei siis ainakaan suoraan ja välittömästi toimi lajinsäilymistä varten vaan
ruokkii viime kädessä vain fantasiaa itseään. Siten fantasia irtautuu
autonomiseksi ‘projektikseen ja alueekseen’ aivan samassa mielessä kuin
tekniikka [paljon myöhemmin] ‘karkasi’ käsistämme kuin se entinen mopo. - - Näin
syntyivät ensin käsityöstä taide, havainnoivasta ja päättelevästä ajattelusta
filosofia, myöhemmin [siirtyessämme 1300-1600 luvuilla universalismista
nominalismiin ja voluntarismiin] kokeellis-matemaattinen tiede ja moderni
tekniikka sekä ei-ekspressiivinen estetiikka poiesiksen yhä monimutkaisempina ja
mimesiksestä irtaantuneina muotoina.
.
III
Jumalan vapaudessa ei ole kyse Platonin
universaalien ideoiden muistelemisen, stoalaisten ehdottoman varman
katalepsiksen, Spinozan pelkästään positiivisten passioiden, Hegelin hengen
fenomenologian/evoluution ‘täyttymisen’ tai Marxin deterministisen
luokkataistelun tuottamasta ‘vapaudesta’ [1], jotka itse asiassa ovat vapauden
täydellisiä vastakohtia [koska ne lopulta ‘uhraavat’ yksilön redusoimalla sen
ideoihin (tai Jumalaan pelkkänä Ideana) tai bio-fysikaaliseen ‘tyhjyyteen’] vaan
yksilöllisesti koetun kairos-hetken ilmentämästä vapaudesta – Tapahtumasta,
‘jossa’/’jolloin’ ikuisuus tunkeutuu aikaan ~ äärellinen ihminen kohtaa ‘itseään
menettämättä’ [2] itsessään äärettömän ikuisuuden ~ jossa singulaarinen
erottautuu pluraalisessa kuitenkaan kadottamatta pluraalista [3, 4,
5].
.
Tällaista hetkeä subjekti ei voi
intensiivisimmillään jakaa kenenkään kanssa [6], vaikka sen voi kokea vain
‘toisten’ [‘ulkomaailman’] kanssa [myös fantasia representaationa on
käsitteellisesti joskaan ei kokemuksellisesti ‘ulkomaailmaa’].
Ja juuri tämän ‘hetken’ vuoksi kristinusko ja [varauksin] Fichte, Schopenhauer
ja Stirner [myös Nietzsche] ovat ‘maltillisina solipsisteina’ oikeassa.
.
Itse määrittelisin niin, että Olio sinänsä =
Tuleminen = Halu/Tahto = Fantasia = Tietoisuus = Ego + Egolle ilmenevät ilmiöt
ja olennot. Tämä trivialiteetti on todellista ‘ylieläimellisyyttä’, joka on
avoinna kaikille ‘vapaille ihmisille/hengille’ [mutta ei
deterministeille tai ylipäätään materialistisille empiristeille, jotka ovat
luonnon lakien ‘säälittäviä orjia’ ;\].
.
1] Sen sijaan Darwinin evoluutioteoriassa
yksilöllä ja/tai vapaudella ei lajiin nähden ole pienintäkään itseisarvoa:
yksilö on aina pelkkä evoluution ‘väline’: minkäänlaista ‘vapautta’ ei ole
olemassa, sillä edes sopeutuminen ei ole vapautta vaan funktionaalista
liikettä.
.
2] Toisin kuin edellä mainituissa ‘vapauksissa’
tapahtuu ~ etenkin deterministinen, monistinen materialismi [stoalaisuus ja
epikurolaisuus; Spinoza] ja naiivi empirismi [empirismi on aina enemmän tai
vähemmän naiivia] sekä [varauksin] erilaiset objektiivisen idealismin ja
realismin muodot [Platonia ja Hegeliä en täysin luokittele tähän metafyysisten
‘orjien’ sarjaan dialektisen asenteensa vuoksi].
3] Kuten äärimmäisessä antirealismissa ~
solipsismissa ja ‘systemaattisessa’ egoismissa tapahtuu [Berkeley, Stirner].
.
4] Viitepisteinäni tällaisen kokemuksen
ilmaisemisessa olkoon Aristoteleen tragedian kahtharis [sielun ‘puhdistuminen ja
ylevöityminen’/vrt. kairos-hetki], Heideggerin Tapahtuma ja Aukeama [Ereignis,
Lichtung/vrt. kairos-hetki], kristinuskon khalkedonilainen teologia [Jeesus
ihmisenä ja jumalana] sekä ‘”materialisoitu ja sosialisoitu”’ solipsismi [huomaa
tripla-lainausmerkit] ~ Egon absoluuttinen vapaus luonnon ja yhteiskunnan
sosiaalisessa välttämättömyydessä.
5] Koska tämäntyyppisen ‘metafyysisen’ asenteen
ja siten myös kaiken etiikan lähtökohtana on Egon vapaus [vastinparinaan
nominalistien kaikkivaltias voluntaristinen eikä niinkään universalistien
rationaalisiin lainalaisuuksiin sidottu Jumala] on Egon on opittava rajoittamaan
itseään/vapauttaan, jotta sen vapaudella olisi ylipäätään mitään mieltä ~
kategorinen imperatiivi/Kant, Rawls].
.
6] Sen vuoksi, koska identtisiä kollektiivisia
kokemuksia ei yksinkertaisesti vain ole olemassa, vaikka rakkaus/orgasmi sekä
uskonnollinen tai poliittinen joukkohysteria eri muodoissaan huijaisikin meitä
näin ajattelemaan.
.
7] Kuten jo on huomattu, kalastan
kartesiolaisissa vesissä ja näyttelen kartesiolaisessa teatterissa. Mielestäni
ulkomaailma on sekä hyödyllinen että vaarallinen keksintö, jonka yritämme saada
toimimaan haluamallamme tavalla.
*
3 comments:
Tässähän sitä mukavasti ja vapaasti mietiskellään syntyjä syviä. Ei älykkyys ketään rajoita, päinvastoin, se avaa uusia maailmoja pohdittavaksi. Jopa tietokoneeni, vaikka se on kone, käyttäytyy ohjeideni mukaan, ja siten inhimillisemmin kuin jos se jätettäisiin itse raksuttamaan, ja puskemaan pikseleitä, kirjaimia ja numeroita ihmisten ruuduille. Tylsäähän sinulla olisi jos minun sijastani tietokoneeni sirkuttaisi sinulle kaavamaisia operationaalisia käskyjään.
http://www.youtube.com/watch?v=xnWw24s5gG8
terveisia taidekoulusta
Post a Comment