Platonin luola eli väärän tai epätäydellisen havainto-tietoisuuden tila.
.
Kommenttipäre Ironmistressin kommenttiin
edellisessä päreessäni. - - IM:n kommentit olivat filosofisesti [joskin
odotetusti] sen verran naurettavia, että - hm - tai sanoakseni kohteliaammin
filosofien tavalla: IM oli vaihtanut puheenaihetta, joten tämä vastine hänen
naiviin tekno-empirismiinsä on täysin turha, mutta antaa nyt mennä, kun kerran
tuntuu olevan kirjoitushaluja.
*
Ironmistress kirjoitti: ‘Miksi kissa, nähdessään
hiiren, iskee kyntensä hiireen eikä omiin silmiinsä? Siksi, ettei se halua
kuolla nälkään rakkaudesta subjektivisteihin.’
.
Kissa on tavallaan ihmistä ‘fiksumpi’, koska se ei
kysele filosofisia kysymyksiä todellisuuden olemuksesta ja ulkoisen maailman
olemassaolosta. Mutta ihminen [eikä välttämättä vain filosofi] kysyy, vaikkei
tämä kyseleminen auta häntä pätkän vertaa evoluutiossaan. Jos verrataan ihmistä
[muihin] eläimiin, niin reflektoiva tietoisuus in the long run on itse asiassa
evoluution virhe, joka kostautuu ennemmin tai myöhemmin [samaan tapaan kuin
kaikki liiallinen erikoistuminen on kostautunut monille lajeille]. Koska
evoluutiossa itsessäänkään ei ole mitään mieltä, voisi tietoisuutta tietysti
tässä mielessä pitää evoluution turhuuden huipentumana.
.
Mutta - koska ihmiselle on tietoisuuden kyky
representatiivisen toiminnan kautta kehittynyt - eikä hän näin ollen voi olla
kysymättä mahdottomia kysymyksiä, elleivät sitten dogmaattisimmat teologit ja
dogmaattisimmat tiedemiehet sellaisia rangaistuksen uhalla kiellä - hän myös
kysyy niitä – loppuun asti.
*
Onko totuuden koherenssiteoria saivartelua? Itse asiassa
se saavuttaa tieteen piirissä sitä enemmän kannatusta [myös pragmaattisista eikä
vain argumentatiivisista syistä], mitä pitemmälle joudumme riippuvaisiksi
pelkästään matemaattisista hypoteeseista. Ja mehän olemme viime kädessä täysin
riippuvaisia teoreettisista hypoteeseista, joita sitten hasardina testaamme
suhteessa empiiriseen todellisuuteen ja luomme synteettisen [kemiallisen]
maailman, joka saattaa lopulta olla paljon hirveämpi kuin se maailma, josta
yritimme päästä eroon.
.
Varmuus ei ole sama asia kuin tieto. Tieto on
absoluuttista varmuutta loogisena pakottavuutena, kun taas varmuus on aina viime
kädessä tavalla tai toisella subjektiivista ja kontingenttia [sattumanvaraista,
ei-välttämätöntä, suhteellista - toisin kuin looginen pakottavuus esim.
syllogistiikassa].
.
Tiedolle voi antaa erilaisia kriteerejä, joiden
täyttyessä saadaan tietty varmuuden aste, jota voi nimittää tiedoksi, jos niin
on sovittu [esim. tiedeyhteisön konsensuksella].
Varmuus ei kuitenkaan tarvitse ehtoja eikä kriteereitä, koska se perustuu viime
kädessä suoraan kokemukseen. Käteni on varmasti olemassa ilman, että minun
pitäisi se todistamalla todistaa, mutta tällaisessa kokemuksessa ei siis ole
kyse tiedosta vaan varmuudesta, joka saadaan päättelemällä suoraan [ilman
todistusketjua, josta päättelyn oikeutus ilmenee] itsestäänselvyyteen.
.
Samalla common sense-periaatteella voisi todistaa myös
Jumalan olevan itsestään selvästi olemassa. Mutta miksi emme sitten kaikki usko
Jumalan olemassaoloon - tai ‘edes’ Jumalaan [mikä on hieman eri kysymys kuin
Jumalan olemassaolo, vaikka siinäkin yleensä otetaan J:n olemassaolo annettuna
(ei kuitenkaan välttämättä)]?
.
Lisäevidenssistä ei tämän kaltaisessa
‘pseudotiedollisessa todistuksessa’ ole paljonkaan apua. Kysymys varmuudesta kun
ei siis ole tiedollinen vaan joko a] probabilistinen [mitattu tilastollinen
todennäköisyys yleistetään tiedoksi] tai b] ‘itsestäänselvyys’, jossa
välittömällä common sense-kokemuksen varmuudella voidaan ‘todistaa’ niin oman
käden [havainnon objektin] kuin Jumalankin olemassaolo.
.
Tämä voi kuulostaa saivartelulta [etenkin]
‘amis-teekkarin’ naivin tekno-empiristisissä ja pragmaattis-utilitaristisissa
korvissa, joskin myös huippuluokan eksternalisti-naturalisti-filosofi [esim.
Markus Lammenranta] saattaa kohotella kulmakarvojaan sitä arvioidessaan.
Saivartelua se ei argumentatiivisesti kuitenkaan ja nimenomaan ole, eikä
loogista päättelyä, inhimillisen ajattelun kompetenssia tai kompetenssin
rajoittuneisuutta syvästi ymmärtävä Descartes’n argumentin muodollista
pätevyyttä kielläkään, sillä hän on tajunnut, että valintaa koherenssiteorian ja
korrespondenssiteorian, internalismin ja eksternalismin välillä ei voi tehdä
johdonmukaisesti analyyttisen dialektiikan keinoin: kyseessä on
maailmankatsomuksellinen valinta.
.
[Silti omasta mielestäni spinozalais-tyyppiset
vitalistis-naturalistiset ratkaisut (tietoisuus affekti-kykynä?!] vievät meitä
pikemminkin harhaan, kohti yhä syvempää imaginaarista haaveilua ja sekopäisyyttä
tai subjektin ‘reifikaatiota’ [‘väkivaltaista’ yritystä sulkeistaa subjekti pois
kokemuksesta/havainnosta (herra jumala – miten?!)], kuin auttavat ymmärtämään
ajattelun mahdollisuuden perimmäisiä ehtoja].
*
Kaikki tietysti tapahtuu niin kuin tapahtuu, uskoipa
ihminen koherenssiteoriaan tai korrespondenssiteoriaan, mutta
koherenssiteoriassa ihmisen ei kuitenkaan väitetä kykenevän tietämään totuudesta
itsessään [per se, an sich] mitään - ainoastaan totuutta kuvaavista teorioista,
ja että se, mitä me kutsumme totuudeksi on pelkästään teorioiden välistä
yhteensopivuutta [koherenssia].
.
Korrespondenssiteoriassa sen sijaan uskotaan [nimenomaan
uskotaan, vaikka vedotaankin tieteelliseen evidenssiin ikään kuin se olisi
tiedon tae eikä pelkästään mitattua matemaattis-tilastollista ja/tai common
sense-varmuutta] teorioiden olevan isomorfisessa [rakenneyhtäläisessä] suhteessa
todellisuuteen, eli että ne todella ovat todellisuuden identtisiä ‘kuvia’.
.
Korrespondenssiteorian kaltaisen, Tractatuksessa
edustamansa kannan [kuvateoria semanttisen verifikaation perustana],
Wittgenstein hylkäsi myöhemmässä filosofiassaan – ainakin metodisen monismin
suhteen [tosin kielipeli-pluralismi vie luonnontieteeltä väistämättä
‘dogmaattisen’ aseman todellisuuden ainoana relevanttina selitysmetodina, vaikka
Wittgenstein toki aina pitikin fysiikkaa eksakteimpana tieteenä].
.
Mikään symboli/muoto/yhtälö ei [tietenkään] voi olla
empiirisesti identtinen kuvaamansa todellisuuden kanssa, mutta se saattaa kyllä
toimia jopa halutulla tavalla kyseisessä todellisuudessa, joten älkäämme siis
vaivatko päätämme Descartes’n totaalilla epäilyllä? Niinkö?
.
Nyt vain on niin, että esim. buddhalaisuus kysyy aivan
saman kysymyksen kuin Descartes, mutta siinä missä Descartes haluaa uskoa, että
Jumala on hyvä eikä mikään ihmisen aisteja ja järkeä huijaava paha henki, ja
että ihmisen on ajattelunsa [cogito] kautta mahdollista tietää ja ymmärtää
maailma todellisena eikä vain unena [tajuaapa hän tätä eroa sitten tai ei], siinä buddhalaisuus pitää
nimenomaan cogitoa [joka on haluavan egon ilmentymä] harhana, joka vääristää
todellisuuden. Vain ‘oikea’ tieto [ja egon kuolettaminen tämän tiedon
vaikutuksesta (miten?; nyt liikutaan lähellä täydellistä huuhaata)] vie meidät
oikeaan tilaan, jossa kohtalomme lopulta täyttyy nirvanassa.
.
Mitään tuollaista buddhalaisten haaveilemaa tietoa ei
tietenkään olemassa kuin joko imaginaationa ja/tai reduktionistisena
tiede-dogmatismina. Molemmat ovat yhtä ja samaa tosiuskovaisuutta eivätkä ne
kartesiolaisista kysymyksen asetteluista käsin punnittuina voi vakuuttaa ketään
edes ‘uskojansa’ uskon vilpittömyydestä, eikä tuolla vilpittömyydelläkään
ole välttämättä mitään tekemistä niin sanotun totuuden
kanssa, joka jää aina aisti- ja tietoisuuden kykyjemme tavoittamattomiin –
nimenomaan sen vuoksi, että me olemme näiden muiden kykyjemme [‘teoriakykyjen’]
osalta niin erinomaisen hyvin varustettuja. Tämä dilemma on Descartes’n kaiken
kattavan epäilyn suurin pelko.
.
Onko todellisuus unta vai ei? Tietoteoreettisemmin
ilmaistuna: vaikka pystymme havainnoimaan ja tutkimaan
maailmaa kontrollikokeitten avulla erinomaisen tarkasti, niin voimmeko tietää ei
ainoastaan analyyttisesti vaan myös synteettis-apriorisesti [tarkoittaa
kokemuksellisesti absoluuttisen eli ‘pakottavan’ varmaa tietoa], mitään ‘oliosta
eli maailmasta ja maailmankaikkeudesta sinänsä’?
.
Vastaus kuuluu: emme voi ja nimenomaan siksi,
koska pystymme havainnoimaan ja tutkimaan maailmaa
niin tarkasti. Eksaktin tarkasti määritellyn havaintotiedon hinta on
kokonaisuuden havainnoimisen mahdottomuus. Se, jonka on mahdollista tiedostaa,
siltä on kielletty pääsy takaisin paratiisiin. Tämä on mielestäni
paratiisikertomuksen todellinen ‘viesti’. Meidät on tuomittu tiedostavina
olioina ‘Platonin luolaan’, jonka varjoja me pidämme totuutena. Perimmäinen,
alkuperäinen todellisuus on kuitenkin luolan ulkopuolella. Filosofi käy siellä,
häikäistyy ihanasta kirkkaudesta, ei haluaisi palata takaisin luolaan, mutta on
ikään kuin pakotettu palaamaan, tehtävänään kertoa vangeille [luolaa aitona
todellisuutena pitäville ihmisille] luolan ulkopuolisesta todellisuudesta,
ihanasta valosta, joka on todellisuuden varsinainen olemus.
.
Platon ei ollut sekopää eikä typerys vaan antiikin ehkä
suurin nero [olipa toinen nero eli Aristoteles Platonin filosofiasta mitä mieltä
tahansa; Arskan substanssi on joka tapauksessa asiallisesti ottaen sama kuin
Platonin idea]. - - Luolavertaus toimii myös Descartes’n epäilyn taustalla,
mutta Descartes’lta puuttuu juuri Platonin [tosin tietoisen] myyttisellä tavalla
kuvaama mystis-rationaalinen [ ~ ’uskonnollinen’] varmuus todellisuuden
[ikuisten ideoiden] saavuttamisen mahdollisuudesta.
.
Descartes toimii hänkin logiikan ja matematiikan
lähtökohdista, mutta tässä tapauksessa universaalia algebraa kehittäen eikä
pelkästään tilaan sidotun geometrian rajoissa. Silti hän ei pysty ratkaisemaan
Platonin luolan dilemmaa tiedon ja tieteen keinoin vaan hänenkin on viime
kädessä vain uskottava, että ihmisen kognitiivinen kompetenssi on tekemisissä
todellisuuden an sich kanssa: Jumala ei huijaa vaan on hyvä ja on siis antanut
ihmiselle juuri ne kyvyt, joita hän tarvitsee ymmärtääkseen
todellisuuden.
.
Toistan ja korostan: Descartes ei ratkaissut
asettamaansa totaalin epäilyn ongelmasta seuraavaa dilemmaa vaan joutui lopulta
nimenomaan uskomaan, että mentaalinen ja fysikaalinen todellisuus ovat
vastaavuussuhteessa, jota ei kuitenkaan voi todistaa tiedollisesti varmaksi kuin
tuon hypoteettisen vastaavuussuhteen ulkopuolelta käsin, mihin ihmisellä ei ole
mahdollisuuksia johtuen paradoksaalisesti juuri hänen tiedollisista
kyvyistään.
*
Englantilaiset empiristit ‘ratkaisivat’ [hehheh]
Descartes’n ongelman käytännöllisesti, englantilaisten kauppamiesten tapaan. He
jättivät J/jumalan omiin oloihinsa [tämä oli vain ‘vetänyt ja polkaissut’
maailman lainalaisuuksineen käyntiin kuin kellon eikä puuttunut enää sen
kulkuun]. Tiedon kriteeriksi tuli toimivuus eli pragmaattisuus ja/eli hyöty sekä
teorioiden falsifioituvuus [ikäänkuin falsifiointi olisi mahdollista äärimmäisen
monimutkaisten matemaattisten teorioiden kohdalla; emmehän pääse kunnolla
selvyyteen edes kausaliteetin suunnasta tai korrelaation variaatioista vaan
ajaudumme helposti kehäpäättelyyn].
.
Tietenkään empiristit eivät ratkaisseet yhtään mitään
Descartes’n dilemmasta. He ainoastaan siirsivät ongelman syrjään keskittyen
käytännöllisempiin asioihin. He
ikään kuin hyväksyivät Platonin luolan vankien aseman ja alkoivat vain tarkentaa
tietojaan varjojen liikkeistä nauraen rationalisti-mystikko-filosofin jutuille
Valosta.
.
Kuten sanottu – kokeelliset empiristit ovat aina olleet
filosofisesti paljon alkeellisempia kuin rationalistit, mutta he ovatkin sitten
saaneet todella paljon aikaan tieteen ja teknologian alueella. Kiitos heille
siitä – joskaan ei ilman ironiaa tai peräti: ei ilman lievää kauhua. Maailmasta
on tulossa voittamattomien tappajamikrobien temmellyskenttä – kiitos jälleen
kokeellisen tieteen ja pragmaattisen tekno-empiristin.
*
Unta vai ei? So what, kysyy kokeellinen
empiristi? Pääasia, että tekninen
informaatiojärjestelmä liikkuu yhä suuremmalla nopeudella kohti - - helvettiä. -
- No – ainakin empiristin syvä uni tietoisuuden paradoksaalisuuden suhteen
loppuu siihen - - .
*
3 comments:
"Eksaktin tarkasti määritellyn havaintotiedon hinta on kokonaisuuden havainnoimisen mahdottomuus. Se, jonka on mahdollista tiedostaa, siltä on kielletty pääsy takaisin paratiisiin. Tämä on mielestäni paratiisikertomuksen todellinen ‘viesti’. Meidät on tuomittu tiedostavina olioina ‘Platonin luolaan’, jonka varjoja me pidämme totuutena."
Olen täsmälleen samaa mieltä paratiisimyytistä! Tosin sille, miksi emme koskaan kykene ymmärtämään todellisuutta saattaa olla muitakin selityksiä. Luin joskus tiedefoorumilta tämän ajatusleikin, joka toimikoon esimerkkinä:
Kuvitellaan digitaalinen olento, joka elää tietokoneen muistissa. Vaikka olento pystyisikin selvittämään perusteellisesti maailmansa luonnonlait, eli tietokoneen konekielen, se ei koskaan pystyisi varmuudella sanomaan kuinka koneen digitaalilogiikka on toteutettu. Sehän voi olla puolijohteilla, mekaanisesti tai vaikkapa hydraulisesti.
eisoo harha kun uhmuset karsii kärsii
"What is your aim in philosophy? - To show the fly the way out of the fly-bottle." [Wittgenstein: 'Philosophical Investigations'] - The fly bottle represents the invisible barriers to our understanding.
Post a Comment