Kemppinen kirjoitti päreessään ‘Tätä kirjaa et halua
lukea’: ‘On minulla tähän vastaus. Jos kuvitteellisesti ja tämän esimerkin
törkeyden myöntäen ajattelemme että tuo joukko tunnistettaisiin ja tuhottaisiin,
mitä tapahtuisi sitten? Sen sijaan tulisi toinen 12 prosenttia, joka olisi aivan
entisen kaltainen. Ja sen jälkeen kolmas.’ [....] Toinen selitys on, että
yhteiskunta tarvitsee rupulijoukon ja pitää huolen, että sellainen aina on.
Yhteiskunta on eräänlainen ”biotooppi”, jonka on välttämätöntä tyhjentää
itseään.’
.
1
Ajattelen ‘kuvitteellisesti’, ettei tuossa välttämättä ole
eikä tarvita kahta selitystä vaan enintään ‘1½’. Jos ja kun evoluutio de facto
‘karsii epäkelvon aineksen’ [~ ‘tuo joukko tunnistettaisiin ja tuhottaisiin’,
esim. 12%], niin ensimmäinen selityshän on silloin pelkästään toisen eli
normatiivisemman [foucaut’laisessa merkityksessä] selityksen deskriptiivinen
kuvaus eli se, mitä tapahtuu tilastollisesti mitattuna kaikkialla luonnossa, ei
ainoastaan ‘ihmis-yhteiskunnissa’.
.
Itse asiassa tässä
ei ole kuin yksi selitys, koska kumpikin niistä voidaan ymmärtää sekä
normatiivisesti että deskriptiivisesti.
.
2
Esitetyn esimerkin kautta on ‘näppärästi’ päädytty Foucault’n
tiedon arkeologian perusongelmaan eli kysymykseen siitä, milloin kontingentti
säännönmukaisuus voi muuttua normatiiviseksi säännöksi [ja päinvastoin], jos
rationaalisuudelle ei anneta transsendentaalisesti konstitutiivista roolia tai
merkitystä [esim. ajatteleva/epäilevä itsereflektiivisyys [cogito substanssina]
, autonomisuus, transsendentaaliset ehdot, Jumala jne.] vaan pidetään sitä
pelkästään luonnossa ilmeneviä ja vallitsevia syy-seuraussuhteita heijastavana
toistamisena kielessä ja kulttuurissa.
.
Miten ‘ihmeessä’ tällainen rationaalisuus[?] voi ylipäätään
olla asioita ja ilmiöitä normatiivisesti konstituoivaa tai edes kognitiivisesti
regulatiivista tietoisuutta, jos ihmisen kehityksessä ei oleteta jossain
vaiheessa tapahtuneen ‘ontologista hyppyä’ vaistonvaraisesta ja ‘määrällisestä’
aistihavainnoinnista laadullisesti hyvin erilaiseen [itse]reflektioon, josta
muodostuu havainnoille laadullis-ontologisesti aivan uudenlainen perusta.
.
Mikään naturalistinen evoluutiomalli ei pysty tätä kehitystä
selittämään ajautumatta ristiriitaan omien metodis-ontologisten sitoumustensa
kanssa [olettamatta siis jotain ei-naturalistista syytä]. Aristoteelinen
hylemorfisuus tai mikään muukaan ‘strukturaalinen isomorfia’ ei nyt kelpaa
selitykseksi, sillä Foucault pyrki Nietzschen tavoin eliminoimaan kaiken
mahdollisen metafysiikan tiedon arkeologiastaan ja genealogiastaan.
.3
Mikäli tietoisuudesta esitettyjä ei ainoastaan ‘selvästi’
metafyysisiä vaan myös käsitteellis-rationaalisia oletuksia pidetään kielen
luomina illuusioina, kieli pitää ‘hävittää’ pois sekoittamasta objektiivista
havainnointia, eikä silloin riitä se, että kieltä viilataan muka eksaktimmaksi
logiikan ja tieteen avulla vaan että kielestä ja sen käytöstä ‘luovutaan’
kokonaan, koska se on perustavien tietoisuuden ‘harhojen’ perimmäinen
aiheuttaja: eräänlainen jopa tieteen antibiooteille resistentiksi muuttuva virus
[‘älyllisiä hallusinaatioita aiheuttava meemi’]. Jos siinä samalla menisi ‘kyky’
inhimilliseen ajatteluun, niin entä sitten – saavutettiinhan
empiiris-tieteellinen ‘totuus’.
*
No comments:
Post a Comment