1
Suvaitsevaisuus on kaikkia ihmisiä koskevan kristillisen armon
[monergismin] ja humanistisen itsepyhityksen [pelagiolaisuuden] moraalisesti
tekopyhin ja jopa perverssein ‘yhdistelmä’. Todellinen armo on mahdollista vain
silloin, kun tunnustetaan ihmisen oma saatanallisuus. Sen vuoksi suhtaudun
humanismin ja jopa buddhalaisuuden altruistisiin motiiveihin suurella
epäilyksellä. ‘Hyviä’ ihmisiä ei ole olemassakaan. Tämä on armon perimmäinen
lähtökohta. Vain syntiset voivat saada armon, joka ei lopulta ole kenenkään
ihmisen vallassa. ‘Hyvät’ ihmiset sen sijaan eivät armoa tarvitse, koska he ovat
aina oikeamielisiä.
.
2
Suvaitsevaisuus ei tuo mitään lisää moraaliseen ‘hyvyyteen’ –
ei liberaaliin eikä konservatiiviseen [joka ei suvaitsevaisuutta (muttei
myöskään armoa) edes tarvitse]. Suvaitsevaisuus päinvastoin ideologisoi
humanistisen liberalismin ellei jopa kontrafinaalisesti tee siitä
suvaitsemattomuutta [ollaan niin ehdottomasti suvaitsevia, ettei suvaita
suvaitsemattomia].
.
3
Universaalia suvaitsevaisuutta edustavien/kannattavien
ihmisten pitäisi lukea Camus’n Putoaminen ymmärtääkseen erään oleellisen puolen
itsestään ja eettisen universalisminsa perustavasta ongelmasta.
‘Suvaitsemattomille’ Putoaminen sen sijaan on vain malliesimerkki liberaalin
moraalin absurdeista harharetkistä, sillä aiemmin elämässään oikeamielisyyden ja
hyveellisyyden perikuvana itseään pitänyt juristi Jean-Babtiste Clamence
näyttäytyy konservatiiveille tyypillisenä ‘suvaitsevaiston’ edustajana, jonka
moraalinen selkäranka on viime kädessä pelkkää kumilenkkiä. Hän kun saa kaiken
lisäksi pysyviä ja sovittamattomia omantunnontuskia asiasta, joka ei muka ole
eettisesti kovinkaan ongelmallinen ja siten moraalisten itsesyytösten arvoinen.
.
Oikeudellisesti puheena olevassa asiassa ei ole ongelmaa,
mutta kysymys onkin jostain perustavammasta kuin muodollinen oikeus: ihmisen
moraalisesta velvollisuudesta toimia ‘oikein’ ja itse asiassa vieläkin
enemmästä: ihmisen kyvystä olla lahjomattoman rehellinen itselleen suhteessa
velvollisuutensa sitovuuteen. En puutu nyt arvojen ja normien kehämäiseen
ongelmaan vaan Camus’n päähenkilön moraaliseen itsepetokseen: sen tajuamisen ja
tunnistamisen aiheuttamaan ‘putoamiseen’.
.
4
Kyse on iltahämärissä jokeen hukuttautuvasta naisesta, jonka
siltaa ylittävä Clamence olisi ilmeisesti ehtinyt pelastaa, jos olisi edes
yrittänyt ottaa kuulemastaan äänestä selvää [huuto ja veteen putoavan
ihmiskehon aiheuttama loiskahdus [*]. Clamence ohitti paikan epämukava olo
seuranaan yrittäen unohtaa tapahtuneen, muttei onnistunut. Itse asiassa kyseisen
tapahtuman ajatteleminen alkaa vähitellen murtaa hänen itseluottamustaan ja
uskoaan omaan eettiseen erinomaisuuteensa [sitä paitsi Clamence sai selville,
että sillan kohdalta todella löydettiin äskettäin hukkunut nainen]. Lopulta
Clamencen koko entinen elämä kyseenalaistuu hänen ajatuksissaan, ura kääntyy
laskusuuntaan ja Clamencesta tulee Amsterdamin pikkuravintoloissa ja pienessä
yksiössä aikaansa kuluttava ja peruuttamattoman valheellisena pitämäänsä entistä
elämäänsä pohtiva kulkuri ja katumuksentekijä-tuomari, ikäänkuin turhamaisen
‘oikeamielistä’ aiempaa minäänsä loputtomasti pakeneva desperado. Tarinaansa hän
itseään ja mahdollisesti myös kuulijaansa terapoiden kertoo, kuka sen vain
tahtoo kuulla. Armoa Camus’n katumuksentekijä-tuomari ei kuitenkaan löydä
mistään vaan jatkaa desperadon elämäänsä ilmeisesti hamaan kuolemaan
saakka.
.
5
Perustavinta Clamencen kertomuksessa tulee olemaan se, ettei
hän usko enää ihmisen vakuuttavimmankaan eettisen rehellisyyden olemassaoloon
‘pudottuaan’ tajuamaan oman menestyksensä, charminsa ja älynsä väistämättömän
tekopyhyyden ja turhamaisuuden, jolla on pettänyt itseään ja muita koko elämänsä
ajan. Ihminen on hänelle pelkkä oikeudenmukaisten kulissien rakentelija ja
valkoisilla valheilla etenevä kiipijä. Eikä tämä ihmisluonteen ominaisuus ole
korjattavissa. Sen voi yrittää tiedostaa, mutta siitä ei pääse eroon, sillä
yhteiskunnalliset instituutiot toimivat väistämättä kaksois-standardien varassa
ilmentäen paitsi ihmisen turhamaista tekopyhyyttä myös pelkoa ihmisen
eläimellisen eli alkuperäisen ‘luonnon/olemuksen’ hallitsemattomuudesta, joka on
pakko ‘kesyttää’ sulkemalla se instituutioiden muodostamaan ‘avovankilaan’.
.
6
Tällainen, Putoamisen kuvaama, omien ‘moraalisten’ motiivien
kyseenalaistuminen ja kyseenalaistaminen ei näyttäisi olevan lainkaan
relevanttia eikä tarpeellista [ehkei edes suotavaa] konservatiiviselle
reviirieläimelle, joka toimii selkeiden eettisten ohjeiden mukaisesti, ikään
kuin vaistonvaraisesti. Vain ‘omia’ tulee suojella, vain ‘omat’ voi/pitää
pelastaa. Konservatiivin on tavallaan mahdoton epäillä, että hänen perustavien
arvojensa ja oman vakaumuksensa välillä olisi ja tai että niiden välille
ylipäätään muodostuisi sovittamatonta ristiriitaa. Konservatiivit ovat siis
ratkaisseet Clamencen ongelman logiikalla, jota minä kutsun ‘piilorasistiseksi’,
mikä ei tarkoita, että he eivät toimisi oikeudenmukaisesti, johdonmukaisesti ja
ilman järkeviä perusteluja omissa yhteisöissään [yhtä aikaa sekä ‘biologisesti’
että ironisesti puhuen he eivät myöskään toimi ‘evoluution vastaisesti’:
evoluutio kun ei ole universaalisti oikeamielinen eikä suvaitsevainen: evoluutio
on ‘hyvän ja pahan tuolla puolen’].
.
7
Armo [ja sen maallistunut, tekopyhä ‘perversio’:
‘suvaitsevaisuus’] on Paavalista alkaneen eli stoalaisia vaikutteita saaneen ja
sittemmin arvoliberalisoituneen kristillisyyden perimmäinen eettinen ongelma.
Jaakobin [Jeesuksen veljen] juutalaiskristillisen [pien]yhteisöllisyyden
lähtökohdat ja periaatteet sen sijaan rajaavat kulloisenkin kristillisen
yhteisön ulkopuolelle ne, jotka eivät sen armoa ansaitse [joko syntyperäisesti
tai teoillaan].
.
8
Mutta armoa ei voi ansaita, armo on ‘something for nothing’:
olemassaolon oikeutus, jonka jokainen saa ‘ilmaiseksi’. Niinpä ‘jaakobilainen’
kristillisyys [siten kuin minä sen tässä ymmärrän] ei oikeastaan tunne armon
käsitettä – eihän sen tarvitse: se kun on pyhien eli [varmasti] pelastuvien
yhteisö, jonne ei ‘barbaarista’ rupusakkia huolita.
.
9
Ihmisiä voi ja pitää sietää. Mutta suvaita heitä ei
kuitenkaan tarvitse – eikä edes pidä suvaita. Suvaitsevaisuus tekee armosta
kaikkein kierointa ja tekopyhintä omahyväisyyttä. Onkin moraalisesti
kunniallisempaa olla konservatiivi ‘reviiri-kristitty’ kuin ‘Putoamisen’ kuvaama
‘positiivinen’, suvaitseva, hyveellinen, oikeamielinen, universaalia
humanistisuutta edustava maallistunut maailmankansalainen – ellei, ja
tämä on oleellista, ellei hän, mikäli on loppuun asti rehellinen
itselleen [kuten Clamence], putoa tai afortiori, jonka väistämätön kohtalo
‘ylivertaisesti’ edustamaansa universaaliin oikeudenmukaisuuteen uskovana on
pudota moraalisen motivaation ja sen perusteiden [egoismi/universaali altruismi]
pohjattomaan dilemmaan. Konservatiivi ei tähän dilemmaan jämähdä, koska hän on
sen aina jo ratkaissut rajaamalla moraalisesti auttamisen arvoisten ihmisten
‘ominaisuudet ja tapaukset’ sen verran selkeästi [endogaamisen pienyhteisön
arvomaailmasta käsin], ettei mitään käytännöllistä ongelmaa synny, toisin kuin
maailmankansalainen Clamencen tapauksessa.
.
10
Armo on kuitenkin ja kuten sanottu eräänlainen ihme, jota ei
voi ansaita. Se on lahja, jota kukaan ei voi ‘antaa’ toiselle kuin
pyyteettömässä rakkaudessa, joka on kuitenkin aina jo subjektiiviselle ja
pyyteelliselle ihmiselle mahdoton saavuttaa [sukulaisiin kohdistuva altruismi ja
aksiomaattinen oikeudenmukaisuus oikeutena ovat aivan eri asioita kuin armo].
Joko armoa ei ole olemassa ja pelkkä jo ihmisenä oleminen pitää ‘ansaita’ tai
sitten armon [ehdottoman (ilman ehtoja) hyväksymisen] voi antaa vain ja
ainoastaan ‘niin kutsuttu’ Jumala [tai ‘vastaava’ (en nyt keksi parempaakaan
käsitettä tai esimerkkiä tämän dilemman ratkaisijalle/ratkaisijaksi: Salomon
ehkä pääsee aika lähelle ;\)].
.
Jumala on ihmiskäsittein ilmaistu ihmiselle ‘mahdottoman
mahdollistaja’. Mutta uskovatko [jos uskovat] liberaalit ja konservatiivit edes
samaan Jumalaan? Jos Jumala on yksi ja sama, kaikkivaltias ja täydellinen, niin
ainakaan hän ei vaikuttaisi olevan erityisen johdonmukainen tai ristiriidaton
[edellyttäen siis, että kaikki, mitä on kaikissa ihmisissä on aina jo yhdessä ja
ainoassa Jumalassa]. Jumalan hyvyys jää myös näin ajateltuna mysteeriksi, josta
ihmislogiikka ei voi ymmärtää yhtään mitään. Armo on ihme. Sille ei ole mitään
syytä.
.
11
Vaikuttaa siltä, että Jean-Babtiste Clamence ei jatkuvasta
‘katumuksen-tekemisestään’ huolimatta tule armoa kohtaamaan. Hän jää
perimmältään ateistiseksi desperadoksi, joka ‘piinakopissaan’ itseään kiduttaen
[‘puhdistaen’/’purgatio’] etsii totuutta eli ulospääsyä oman ‘rehellisyytensä ja
oikeamielisyytensä’ turhamaisen ylpeästä valheellisuudesta, mutta ei sitä löydä.
Silti, näin ajattelen, hänen tarinansa ei kuvaa pelkästään universaalin
liberalismin perustavaa umpikujaa vaan koko ihmisluonnon ‘putoamista’ moraalisen
itsepetoksen kuiluun, josta ei nousta ylös omin voimin. Vain armo voi
pelastaa.
.
12
‘Herra Jeesus Kristus, Jumalan Poika, miksi et jo armahda
minua syntistä’ [mukaelma Jeesuksen rukouksesta].
.
13
‘Oi väsynyt sieluni, älä enää kysy miksi’
[Nietzsche].
*
[*] ‘Putoaminen’ kirjan otsikkona sisältää Camus’lle kaksi
hyvin konkreettista merkitystä, joista toinen on kuvailevalla tasolla
fysikaalinen [veteen putoavan ihmisruumiin aiheuttama ääni] ja toinen psykologisella ja rationaalisella [metaforisella] tasolla kvalitatiivinen: a] oman moraalisen itsepetoksensa tiedostamisen kokemus, b] tämän kokemuksen aiheuttama 'tila/-tunne' [vrt. lankeemus ja hamartia]. Myös
nimi Jean-Babtiste Clamence sisältää harkittuja konnotaatioita [‘Jean-Babtiste’
Johannes Kastajaan ja kasteeseen].
*
No comments:
Post a Comment