“Ylhäisyyden ja distanssin paatos,
kuten sanottu hallitsevan ja korkeamman lajin kestävä ja vallitseva yhteis- ja
perustunne suhteessa alempaan lajiin, siihen mikä on 'alhaalla' - se on ‘hyvän’
ja pahan alkuperä” [Friedrich Nietzsche, Moraalin alkuperästä,
kohta 2].
*
Jos hyväksyn Nietzschen väitteen, olenko silloin
konservatiivi? Vai pikemminkin ultra-anarkistinen kyynikko? Jälkimmäinen
vaihtoehto ei mielestäni sulje pois edellistä. Etäisyydenotto niihin,
joista ei pidä, on kaiken moraalin perusmotiivi. Minä tosin puhun yksilöistä enkä lajista [enkä liittoudu kenenkään kanssa]. Mutta lajin 'puolesta' ei voi puhua kuin yksilö. Niinpä Nietzsche yleistää liikaa [ja puhuu itse asiassa omissa nimissään]. Sitäpaitsi lajeja ei ole olemassakaan, kuten ei rotujakaan. On vain katoavien yksilöiden tajunta. Kaikki muu on olemattomuutta ennen kuin se nousee olemiseen tietoisen yksilön symbolifunktiossa [käsitteellisessä representaatiossa] palatakseen takaisin olemattomuuteen tuon yksilön kuolemassa.
.
No comments:
Post a Comment