I
Sammalkieli kommentoi edellisessä päreessäni: ‘On siis
kaksi persoonaa, inkarnaatio A ja inkarnaatio B, joita yhdistää vain kosminen
"karmalaskuri". Kysymys ei yksinkertaisesti ole samasta
persoonasta.’
.
1
Karma-loton 'jälleensynnyttämä' ihminen on nimenomaan aivan
toinen persoona ja olio kuin mikään aiempi olento. Zizek,
joka sekä kritisoi buddhalaisuutta että ottaa sen tietyt piirteet vakavasti,
kysyy esim., miksi valaistuneen boddhisatvan pitäisi enää välittää kenestäkään
yhtään mitään. Eikö sellainen motiivi ole vähintäänkin outo juuri karman lain
[sattuman=välttämättömyyden] kannalta. [Zizekiin palaan kriittisellä mielellä
osan II alussa].
.
2
Buddhalainen altruismi palautuu tätäkin ‘reittiä’
pelagiolaiseen itsepyhitykseen, joka ei itse asiassa Jumalaa tai mitään
muutakaan ‘kohtaloa’ tarvitse. Jeesus näyttäytyy [myös ‘kalvinistisella’
tavalla] pelagiolaisille eräänlaisena positiivisen ajattelun sankarina – siis
pohjimmiltaan konsulttina ja lobbarina – Jumala-Oy:n nimissä. ‘Voittoa’ ja
omahyväistä nautintoa tässä maksimoidaan, ei suinkaan mielenrauhaa. En tosin
syytä buddhalaisuutta tällaisesta asenteesta, mutta oman navan ympärillä sekin
pyörii, kuten tietysti lopulta jokainen ihminen.
.
3
Tällainen oman egon korostus, olipa sitten kyse minuuden
hävittämisestä tai sen korostamisesta, ei tee kenestäkään hyvää ihmistä. Ei
Aristoteleen hyve-etiikassakaan, joka sentään korostaa yksilön luonteen hyvien
taipumusten kehittämistä, hyvää pidetä minään egoistisena projektina vaan
tarkastellaan sitä aina hyvän elämän ja siten yhteisöllisen kokonaisuuden
kannalta. Buddhalaiset ja kalvinistit erehtyvät hyvien motiiviensa ja hyvien
tekojensa syy-seuraussuhteesta. Jos ihminen on psykologis-moraalisesti peruspaha
[ja hän on], se merkitsee, että uskoessaan pystyvänsä muuttamaan suhdettaan
minuuteensa, hän valehtelee itselleen motiiviensa viattomuuden. Kristillinen
monergismi on tässä asiassa realistisempi kuin mikään muu uskonto tai aate. Jos
olemme rehellisiä, emme ryhdy kuvittelemaan kykenevämme hyvään vain omiin
motiiveihimme luottaen [jopa erakkomunkin pitää tunnustaa tämä: kiusaukset ovat
aina ‘vaanimassa’]. Voimme vain, mikäli mahdollista, yrittää hetkeksi suunnata
ajatuksemme pois itsestämme, mutta mikään meditaatio ei meitä sinänsä puhdista.
Vain ihme eli armo voi sen tehdä. Miten, milloin, missä, miksi? Sitä minä en
tiedä.
.
4
Karman laki on eräänlainen savuverho, jolla peitetään ihmisen
todellinen motiivi – olipa hän sitten käytännön elämässään hyvä ja arvostettu
ihminen tai ei. Karma ei todista lopulta mitään senkään vuoksi, että se on
triviaalisuudessaan niin tyhjä kuin vain eksakti totuus voi olla. Kaikki
tapahtuu, niin kuin tapahtuu. So what? Yhtä hyvin voisimme ampua kuulan
kalloomme ja häipyä siten pohtimasta näitä elämän, maailmankaikkeuden ja
sattumanvaraisen olemassaolomme kannalta täysin tyhjänpäiväisiä asioita.
.
5
Elämän jatkamiseen tarvitaan minun mielestäni toisenlainen
asenne ja näin ollen myös toisenlainen kertomus kuin minkä buddhalaisuus tarjoaa
– ellei sitten omaksuta taikauskoisia palvontamenoja ja sitoutumista
yksittäisten huuhaa-gurujen auktoriteettiin – käytäntö, joka on toki
korruptoinut myös kristinuskoa ja ylipäätään kaikkia uskontoja.
.
6
Kristinusko on kuitenkin syvimmiltään Jeesuksen tarinan
pohtimista, omaksumista ja sen ‘läheisyydessä’ elämistä [tietenkin buddhalainen
voi sanoa samaa Buddhasta]. Kuten Jeesus, myös hänen
tarinaansa ‘uskova’ on viime kädessä yksin ja hylätty – jopa Jumalansa hylkäämä,
kuten Job, joka tavallaan nousee moraalisesti Jumalan yläpuolelle vaietessaan ja
kieltäytyessään kritisoimasta naivin uhmakasta Jumalaansa. No, toki Jumala
tajuaa Jobin moraalisen voiman ja palkitsee hänet lopulta runsain mitoin.
Tällaista ei kuitenkaan tapahdu ‘elävässä’ elämässä. Ihminen kuolee ristillä,
jokainen omallaan ja osittain myös itse itselleen ‘rakentamalla’.
.
7
Joko ei-sukulaisiin kohdistuva altruismi perustuu kaikkia
koskevaan armoon [sekulaaristi ilmaistuna universaaleihin eli joka ainoaa
ihmistä koskeviin ihmisoikeuksiin, jotka oikeutetaan kategorisen imperatiivin
ehdottomuudella] tai sitten se on perimältään a] subjektiivinen emootio eli
kontingentti tunne [de facto egoismia] ja/tai b] ‘objektiivinen’ intressi
[tietyn ihmisryhmän ‘pyyde/vaade’] eli yleensä lain oikeuttamaa
hyötylaskelmointia [säädettyjen oikeuksien ja vapauksien puitteissa].
.
8
Buddhalaisuus perustaa altruisminsa ensisijaisesti kohtaan a],
vaikka kätkeekin tämän ‘raadollisen’ motiivin ‘karma-insentiivin’ taakse [joka
siis on de facto eräs versio predestinaatiosta].
.
II
1
Ateisti Zizek pyrkii ‘naturalisoimaan’ buddhalaisuuden ja
sekularisoimaan sekä politisoimaan paavalilaisen kristinuskon universalistiset
perusideat, alunperin Alain Badioun Paavali-kirjan inspiroimana ja kehittäen
oman radikaalin versionsa ‘Jumalan kuoleman teologiasta’. Inkarnaatiolla,
ylösnousemuksella ja muilla yliluonnollisilla uskomuksilla ei ole mitään
tekemistä Zizekin ateistisen kristillisyyden kanssa [jos kohta ne tuleekin
ymmärtää aina ‘puhtaina’ allegorioina ja metaforina].
.
2
Pitäessään kommunistista yhteisöllisyyttä kristillisyyden
aidoimpana ilmentymänä tämä ajoittain lähes nerokkaan ‘oloinen’ slovenialainen
ideologia-kriitikko kuitenkin ampuu itseään jalkaan. Suuri Toinen [vrt.
kreationistien ja deistien antropomorfistinen J/jumala], kuten Zizek tosin
avoimesti myöntää, on myös kommunismin ehkä vaarallisin harha. Pahinta mitä
kommunismille voi tapahtua [ja on tapahtunut] on, että se toteutuisi. Paha ei
muutu hyväksi ihmisen hyvyyteen ja etenkään an-arkismiin uskoen, koska juuri
anarko-kommunismin perustavat uskomukset ihmisluonteesta ja sen kehittymisen
mahdollisuudesta ovat yksikertaisesti harhaisia [tämä on perimmältään
intuitiivinen, ei argumentatiivinen, totuus]. Zizek ei kuitenkaan ole anarkisti
kuten Negri ja Deleuze vaan pitää valtiollisten instituutioiden roolia
oleellisena kommunismissa. Hänen valtiokeskeisyytensä yhdistyneenä
valistususkovaisuuteen näyttäytyy minulle kuitenkin ideologiakriittisyydestään
huolimatta pikemminkin eurooppalaisena ‘kulttuuri-kolonialismina’ kuin tienä
orjuutuksesta johonkin universaalisti oikeudenmukaiseen vapautukseen. Silti
viime kädessä, ja tätä tosiasiaa Zizek ei myöskään suoraan kiellä, vapaus on
myös hänelle voluntaristisesti oikeutettu ja saavutettu ideologia [vrt. esim.
Trasymakhos, Kallikles, Machiavelli, Nietzsche] eikä jokin abstrakti
ideaali-tila, jota kohti voi rationaalisesti joskin vallankumouksen kautta
pyrkiä ja joka sitten de facto muka jossain reaalisesti vallitsee.
.
3
Yhtä kaikki, kommunismin [ylipäätään totalitarismin] jäljet
pelottavat, eikä Zizek ole sen suhteen mikään pelastava poikkeus/enkeli.
Kommunismi tarvitsee diktaattorin, joka sanoo: nyt olette vapaita. Tämä
diktatuurin väistämättömyys kommunismin toteuttamisessa voidaan tietysti
systemaattisesti kieltää jopa kollektiivisella tasolla kuten kävi natsi-Saksassa
ja Neuvostoliitossa, mutta lopputulos on joka tapauksessa jotain aivan muuta
kuin kauniit, hyvin muotoillut teoreettiset utopiat. Se on vähintäänkin
perversiivistä vapautta: valmiiksi roolitettua ja replikoitua näytelmää
vapaudesta ja silti muka aitoa poliittista avoimuutta.
.
4
Sorry, kommunistit, en ole lainkaan samaa mieltä. Näytelmä on
näytelmää ja todellisuus jotain, mitä näytelmä pyrkii eri tavoin enemmän ja
vähemmän uskottavasti esittämään. Näytelmää ja todellisuutta voi sekoittaa vain
näytelmässä ja näytelmänä. Todellisuus itsessään sen sijaan jää aina
arvaamattomaksi ja avoimeksi. Tämä on ‘aidon’ vapauden perusehto ja edellytys.
Kontingenttia todellisuutta ei voi ilman kontrafinaalisia seurauksia mallintaa
välttämättömäksi todellisuudeksi representatiivisen ajattelumme väistämättä
rakentaman Prokrusteen vuoteen tavoin. Sellainen yritys johtaa väistämättä
[erilaisia polkuja pitkin] totalitarismiin – niin teorian kuin käytännönkin
suhteen. Matematiikka ja fysiikka eivät ole triviaalissa eksaktiudessaan mitään
poikkeuksia tästä säännöstä. Maailmastamme on tullut juuri niiden ‘ansiosta’
sellainen ‘vapauden pakkopaita’, mikä se nyt on. Mutta ehkä juuri tämä on sitä
kuuluisaa ‘evoluutiota’, josta luonnontieteilijät niin vakuuttavan tieteellisen
varmuutensa vaikuttamina meille haluavat kertoa ja jonka nimenomaan he haluavat
legitimoida, ikään kuin evoluutio ei veisi meitä jo muutenkin väkisin
mennessään. Ihmetelkäämme siis evoluution meihin asettamaa ‘selviytymisen’
koodia, joka ajaa meidät lopulta tuhoon, kuten niin monet muutkin lajin ennen
meitä. Ihmeellistä, ihanaa!
.
5
Edellä esitetty ironinen lopetus toimikoon samalla kriittisenä
huomautuksena myös Nietzschen esteettisen ‘totuuden’ ja David Bentley Hartin
Nietzschen estetiikasta vaikutteita saaneen ‘esteettisen’ teologian suuntaan.
Niiden uskottavuus on täysin riippuvaista yksilön psykologisesta ‘laadusta ja
rakenteesta’. No, eivät Nietzsche ja Hart toki muuta väitäkään. Toisin kuin
‘dogmaattisesti höyrähtäneet’ kosmologit ja ydinfyysikot, joiden mielestä
kaikkien ihmisten pitäisi tieteen ‘löytämän’ totuuden vuoksi lumoutua
kaukaisista kaasukehistä ja kivistä tai joistain super-hyper-mittauslaitteilla
todennetuista hiukkasista, Nietzsche ja Hart palauttavat elämän mahdollisen
mielekkyyden kokemuksen sinne, mihin se kuuluukin: jokaisen yksilön omaan
ainutlaatuiseen [koska samanlaista yksilöä ei ole] tietoisuuteen ja elämykseen
olemassaolosta. Kivet ja hiukkaset eivät tuo tähän kokemukseen mitään oleellista
kontribuutiota.
.
6
Ehkei mikään siis muutu koskaan paremmaksi. Siihen
tarvittaisiin ihme ja armo, jota voi vain odottaa. Silti pitäisi yrittää,
jokainen tavallaan, joskin myös eräistä ‘suurista linjoista’ pitää päästä
laajempaan yksimielisyyteen. Mikä sekin näyttää epätodennäköiseltä ilman
totaalia pakkoa, jonka seuraukset ovat todennäköisesti aina kontrafinaalisia
[hyvät tarkoitukset ja keinot kääntävät toteutuessaan saavutetun päämäärän
itseään vastaan] ja johtavat itsetuhoon [vrt. autoimmuunisairaus]. Kommunismi
tuhoutui tehottomuuteen eli vääränlaiseen tehokkuuteen [myös ekologisesti],
vainoharhaisuuteen, pelkoon, passiivisuuteen ja sensuuriin, jolla yritettiin
ylläpitää totalitaarisen demokratian valhetta.
.
7
Kapitalismi puolestaan tekee ihmisistä
identiteetti-prostituoituja [esim. profilointi] ja addiktoi heidät lukemattomiin
laillisiin ‘huumeisiin’, joita on velvollisuus nauttia [kuluttaa] =
medikalisaatio ja psykokulturisoitu kaupallistuminen. Valtio-totalitarismille ja
kapitalismille [joka on demokraattisen parlamentarismin legitimoimaa pankkien
tyranniaa] ei ole aitoa ja itsenäistä vaihtoehtoa. Konservatiivien
paikallisyhteisöllisyyskään ei ole eikä voi olla kuin juuri ja vain
paikallista. Mutta ei se sinänsä huono vaihtoehto ole, jos haluaa ja jos jossain
on vielä mahdollista elää hyvin pienissä ympyröissä. Teknologia ja
markkinatalous tekevät tämän vaihtoehdon entistä epätodennäköisemmäksi, vaikka
aina toki löytyy teknonörttejä, jotka väittävät päinvastaista [ja lähtevät silti
kesäksi purjehtimaan kauas pois urbaanista helvetistä].
.
8
Itse ajattelen, että jos vain voisin, muuttaisin täysin
yksinäiseen paikkaan ja eläisin siellä ihan hiljaa hissukseen, vieläkin
huomaamattomammin kuin nyt. ‘Elä huomaamatta’ onkin yksi epikurolaisten harvoja
täysin oikeaan osuneita sloganeja. Sen voisin kuitenkin ‘allekirjoittaa’.
.
9
Onko tämä asenne eskapismia, pakoa todellisuudesta?
Resignaatiota, väsynyttä luopumista ympäröivästä maailmasta ja sen loputtomista
sotkuista? Jos on, ja sitä se osittain mutta vain osittain, on, niin olkoon.
Aikansa kutakin sano pässi, kun jne. Augustinusta vapaasti lainaten sanon
minäkin: Ei ole tarvis mennä jonnekin kauas etsimään ja harhailemaan
ympäriinsä, ihmisvilinään ja loputtoman hälinän keskelle; Jumala on meidän
sydämissämme, tässä ja nyt. Niinpä joskus hieman naureskelenkin Paavalin
intoa julistaa Kristuksensa totuutta ympäri maailmaa. Minä en sitä tekisi.
Jeesuksen olisi pitänyt säilyä paikallisena ‘salaisuutena’. Tässä kohtaa lienen
nimimerkki Valkean kanssa samoilla linjoilla – [??].
*
http://www.opinionspost.com/naturalized-man-zizek-neuroscience-buddhism/
No comments:
Post a Comment