Kommentti Ironmistressin päreeseen
‘Misoteismi, eli Jumala on olemassa mutta hän
on hyvin paha ja ilkeä olento’.
.
1
Kaikenlainen Jumalan ominaisuuksien psykologisoiva
selittäminen on paitsi harhaan johtavaa myös täysin turhaa ja päätyy juuri
tällaisiin kammottaviin naurettavuuksiin, joita Ironmistresskin tässä esittää.
Klassisen teismin Jumala ei ole ‘sisällöllisesti’ ihmiskäsittein määriteltävissä
ja siksi kaikki uskonnonfilosofiakin päätyy lopulta umpikujaan =
dialektis-argumentatiivinen kehä ja käsitteellinen antropomorfismi. Ajallinen,
äärellinen, partikulaari/singulaari ihmisolio ei kykene ymmärtämään
kaikkivaltiutta.
.
Mutta mikäs siinä – Ironmistress tuli taas kerran ‘pahan
jumala esittelyssään’ paljastaneeksi kalvinistien syvimmän
/ihmis-/jumalankäsityksen todellisen luonteen [sellainen ihminen millainen hänen
jumalansa]. Piilopelagiolaiset kalvinistit uskovat pahaan, puolueelliseen ja
siten lähes rasistiseen Jumalaan, joka suosii tiettyjä tekoja, tiettyä kansaa,
tiettyä ihmisryhmää. Tällaisen jumala-käsityksen juuret juontavat [läntisessä] teismissä minnekäs muualle kuin varhaisjuutalaisuuden ankaraan Jahveen [sekä Olympos-vuoren ihmismäisiin jumaliin].
.
Itse olen taipuvainen David Bentley Hartin tavoin ajattelemaan
Jumalaa olemisen analogian kautta [Jumalan luomistyö on ‘olemisen olemassaoloa
(*)]. Jumala ei myöskään kärsi ihmiskunnan puolesta/takia [divine
apathy], vaikka lähtökohtana tässä ei olekaan deistinen oletus Jumalasta, joka
ei luomisen jälkeen puutu maailman menoon [deismi on sekä ‘piiloateistinen’ että
kreationistis-fundamentalistinen näkemys samanaikaisesti]. Jumala on nimittäin
koko ajan läsnä olemisessa/tietoisuudessa. Silti ‘häneen’ ei tarvitse uskoa.
Usko on ‘kykyä’ uskoa transsendenssiin, ei ‘taitoa’ todistaa Jumala olemassa
olevaksi havainnon kohteena [esim. kuin kivi, solu, hiukkanen tai ylipäätään
havaittava ‘olento’].
.
Seuraako siitä, että Jumala on kaikkivaltias, mutta ei
‘tunteva olio’ se, ettei hän ole hyvä vaan nimenomaan paha, on läpeensä
antropomorfistinen kysymys. En aio esittää sellaista kysymystä tai
väitettä.
.
2
‘Divine apathy is the doctrine that the divine nature
is incapable of suffering, passivity or modification. This doctrine is a common
feature of Platonist, Aristotelian, and Stoic philosophical theology and seems to have heavily
influenced post-Biblical Jewish, Christian, and Muslim thought. On the other
hand, the Bible depicts YHWH as capable of grieving, for example:
.
"And it repented the LORD that he had made man on the earth, and
it grieved him at his heart." (Genesis 6:6 King James Version).
"And then יהוה sighed as He has effectuated the ʔǟḏǟ̖m in the land, and then He travailed (Himself) to His heart." (Genesis 6:6 Scriptures of the Faith Once Delivered)’'.’
***
‘The analogy of faith, which was advanced by St.
Augustine, is sometimes contrasted with the analogy of
being (Latin: analogia entis), which, according to St.
Thomas Aquinas, allows one to know God through analogy with his creation.’
*
( *) ‘Tuomas Akvinolainen katsoi,
mahdollisesti seuraten Avicennaa, että Jumala on puhdasta
olemassaoloa ja että hänessä olemassaolo (existentia) ja olemus (essentia) ovat samaa.
Suunnilleen samoihin aikoihin nominalismia kannattanut
Vilhelm Occamilainen katsoi
teoksessaan Summa
logicae, etteivät kategoriat ole olemassaolon muotoja itsessään,
vaan että ne on johdettu yksilöolioiden olemassaolosta.’
*
http://fi.wikipedia.org/wiki/Olemassaolo
[lukekaa ja pohtikaa tätä]
http://fi.wikipedia.org/wiki/Mahdolliset_maailmat
[samoin tätä]
1 comment:
huumorintajuinen,paha,täysin hullu mutta suuttuva .. en halua menettää etuasemaani
Post a Comment