Kemppisen ongelma: Miten kirjoittaa
kokonais-informaatioteos tieteestä, taiteesta, oikeudesta, ovenkahvoista ja kameroista - siis koko kulttuurihistoriasta - yhdessä
ainoassa blogitekstissä [noin 2:lla sivulla]?
.
[versio 1]
.
Kemppisen pääasiallisena intentiona näyttäisi olevan koota eri
aihealueista toiseen ‘harkitusti hyppimällä’ yhtenäinen jos ei näkemys niin
ainakin ‘puoli-performatiivinen’ blogi-teksti. Vakuuttaako Kemppisen projekti ja
jos vakuuttaa niin miten, on sitten ongelmallisempi asia [lukijalta pitäisi
löytyä sivistyksellistä vastaanottokykyä, ei ainoastaan halua]. Kuten sanottu:
ehkä ymmärrän Kemppisen intention, mutta en suinkaan aina hänen intentionsa
lopputulosta eli kulloisenkin blogiteksti-rakennelman implikaatioita ja
konnotaatioita [piilo- ja viitemerkityksiä]. Johtuuko nihkeä asenteeni
puutteellisesta sivistyksestäni vai kateudestani ja pahantahtoisuudestani, vai
molemmista, kas siinä pulma.
.
Olen totta kai erittäin, suorastaan mittaamattoman [ei mitään
määrää] kateellinen Kemppiselle hänen ällistyttävän monipuolisista tiedoistaan
ja taidoistaan. Mutta jos pelkkä kateus suuntaisi ja sumentaisi
ymmärrystäni, olisin tuskin enää aikoihin viitsinyt lukea Kemppisen
koruompeluun rinnastettavaa mutta korkeammin sivistynyttä informaatiokieltä,
jota hän opettajan sekä kansanvalistajan ominaisuudessa tahtoo ja myös osaa
viljellä - on se sen verran ylivertaista muihin suomalaisiin bloggaajiin
verrattuna. Kateus kritiikin lähtökohtaisena [joskin yleensä tietoisuudesta
torjuttuna] motiivina ei toisi arviointiin mitään lisää vaan
pikemminkin vähentäisi sen tehoa entisestään [onkohan noin?].
.
Vertaan Kemppistä Montaigeen, jonka esseetaituruuden tasolle
hän ei tyylillisesti ja ‘muotorakenteellisesti’ ainakaan blogeissaan yllä kuin
ehkä hetkittäin. Kemppinen kyllä ‘hallinnoi’ ja soveltaa paljon suurempaa määrää
informaatiota kuin Montaigne, mutta juuri informaatiomäärän ‘inflaatio’
näyttäisi ainakin osaltaan muodostuneen esteeksi tiiviimmälle esseeilmaisulle,
jonka Kemppinen kyllä niin halutessaan hallitsee.
.
Blogi-kirjoittelu [jolle ei edes periaatteessa voi asettaa
tiukkoja muoto- tai sisältörajoituksia] ylipäätään näyttäisi kuitenkin
kehittyneen ja hahmottuneen pikemminkin sivumäärältään rajattujen kolumnien ja
aikalaiskritiikkien kuin sekä tyylillisesti harkittujen että sisällöllisesti
tutkivien/pohdittujen esseiden kaltaiseksi ilmaisutavaksi. Kemppiselle
sivumäärällinen rajaus vaikuttaa kuitenkin sopivan erinomaisesti, koska
yllättävän hyvin hän on kyennyt säilyttämään korkean luettavuus- ja
informaatiotason blogiteksteissään jo lähes kymmenen vuoden ajan.
.
En seuraa blogien maailmaa enää kovinkaan paljon [en sitäkään
vähää kuin vielä 7-8 vuotta sitten], mutta rohkenen silti väittää, että
Kemppinen on bloggaajana täysin uniikki ilmiö Suomessa. Hän todellakin kykenee
blogi-ilmaisun puitteissa hyödyntämään oppineisuutensa hämmästyttävää
laaja-alaisuutta tavalla, joka näennäisestä ‘sekavuudestaan’ huolimatta on
asiansa tuntevaa, harkittua ja johdonmukaista.
.
Toinen vertailukohde on Egon Friedell, jonka kolmiosainen
kulttuurihistoria on jo hiukan lähempänä sekä Kemppisen kirjoittajan karaktääriä
että sisällöllistä monipuolisuutta kuin Kemppisen aatteellisen ‘sukulaissielun’
[cicerolaisen] Montaignen ‘fiktiivisemmin tai narratiivisemmin’ etenevää mutta
koukuttavaa ‘opettavaisen’ tarinan kerrontaa. Kemppinen ‘hajottaa’ itseään eri
teemoihin samaan tapaan kuin Friedell, joka yrittää tulkita ja hahmottaa
historiaa eräänlaisena juoruromaanina, jossa jokainen uusi henkilö on ikään kuin
oman romaaninsa päähenkilö. Historiallisten henkilöiden tarinat Friedell sitten
liittää yhteen aatehistoriallisilla yleistyksillä, joista ei niistäkään puutu
tyyliä ja hehkutusta muttei myöskään liioittelua, kyynisyyttä ja
puolueellisuutta.
.
Luin Friedellin kolmiosaisen kulttuurihistorian
[‘ensimmäisenä’] lukioaikanani ja 25 vuotta sen jälkeen uudestaan. Toinen
lukukerta oli pettymys: Friedellin retoriikka ei enää purrut vaan tuntui
pelkästään innostuneen reettorin mahtipontisuudelta ja sisällöllisesti ontolta.
En jaksanut keskittyä kuin ensimmäisen osan puoleenväliin asti ja sen jälkeen
valikoidusti pätkiin toisesta ja kolmannesta osasta.
.
Kemppisen vahvuus ja/eli ongelma on samaa tyyppiä kuin
Friedellinkin. Kyseessä on perimmältään [eksplisiittisesti tai implisiittisesti]
makrohistoriallinen yritys mahduttaa ja esitellä [tulkinta on toissijaista ja
retorista, historia kun on viime kädessä valtapelien ja yksittäistapausten
kaaos] aivan liian suuri ja vaikea aineisto mikrohistoriallisesti rajatussa
tilassa, yksittäisten tapauskertomusten ja teemojen kautta sekä päinvastoin eli
yritys sijoittaa yksittäiset tapaukset suorastaan maailmanhistorialliseen
kontekstiin, josta ei välttämättä ‘tolkkua’ ja koherenssia löydy [ainakaan
Montaignen skeptisen tulkinnan mukaan].
.
Mutta käykö Kemppisen kuten Friedellin? Järsiikö ajan hammas
hänetkin pelkäksi aikalaiskriitikoksi, joka 100 vuoden kuluttua kiinnostaa
enintään jotain suomalaisen blogikirjoittamisen alkutaivalta tutkivaa
‘informaatio-historioitsijaa’? Kukaan ei enää innostu Kemppisestä vaan
haukottelee lukiessaan hänen nyt latteiksi koettuja poeettisia allegorioitaan
‘einsteinilaisen’ ajan kääntämisestä taaksepäin tai suomentamiaan Catulluksen
puolirivoja patetioita alkaen nopeasti etsiä uskottavammin koukuttavaa tekstiä
[tämä on tietysti provokaatio: Catullus on OK, Einsteinista puhumattakaan]–
vaikkapa juuri Montaignelta, joka tuskin koskaan lakkaa kiinnostamasta ihmistä,
joka vielä 100:nkin vuoden kuluttua, jostain mahdollisesti ‘perverssistä’
syystä, harrastaa kirjallisuutta ja filosofista pohdiskelua [humanistisia
aineita tuskin enää opetetaan yliopistoissa siihen maailman aikaan].
.
Kemppinen ei toki ole aivan Montaignen veroinen, ei ainakaan
kirjoittajana eikä ehkä ajattelijanakaan [vaikkei myöskään Montaigne ole filosofisena
ajattelijana kovin kiinnostava eikä loppujen lopuksi kohoa maailman
kirjallisuuden huippujen tasolle [*]. Todella merkittävän taiteilijan ja
ajattelijan tärkeimpiin ‘ominaisuuksiin, kykyihin, lahjoihin ja taitoihin’
kuuluu joka tapauksessa omaperäisen temaattisen rajaamisen eli omien hyvinkin
persoonakohtaisten ja -lähtöisten ideoiden lähes pakkomielteinen hahmottaminen.
Jopa Nietzschen ajattelun tilkkutäkistä löytyy ei ainoastaan huikeaa
tyylitaituruutta vaan myös uudentyyppisen ajattelun ja miltei ‘profeetallisten’
ideoiden [niin hyvässä kuin pahassa] omaperäistä koherenssia, vaikkei sitä ihan
heti oivaltaisikaan.
.
Ehkä en ole lukenut ‘kemppistäni’ tarpeeksi tarkkaan tai
sitten en vain ole oivaltanut asiaa, mutta ajattelun ja
tyylin suhteen en löydä häneltä kovinkaan paljon omaperäistä
kontribuutiota. Silti hän on tällä hetkellä melko ainutlaatuinen ilmiö ei vain
suomalaisessa blogi-maailmassa vaan koko suomalaisessa kulttuurikeskustelussa.
Jos siis Kemppisen lahjakkuus ei ilmene niinkään ideoiden ja tyylin [Kemppinen
toki kirjoittaa vaikeistakin asioista luettavasti ja kiinnostavasti] kuin
suorastaan ällistyttävän hyvän muistin ja yksityiskohtien suvereenin hallinnan
tasolla, niin omaperäisenä voi kyllä pitää koko hänen massiivista
blogi-projektiaan, josta on jo nyt muodostunut kulttuuri-ilmiö.
.
[versio 2]
.
Kemppisen kunnanhimoisena tavoitteena on kirjoittaa
asiapohjaista ‘aikuisviihdettä’ lähes kaikilta kulttuurin osa-alueilta.
Aikuisviihdettä sen vuoksi, että eikö ihminen, joka haluaa proosallisen tai
jopa runollisen ilmaisun keinoin ‘selventää’ esim. Einsteinin
suhteellisuusteorian käytännön implikaatioita ole jollain tapaa hieman
‘perverssi’. Hän herättääkin monenlaisia intohimoja aina älyllisestä
ihastuksesta myötäsäälivään inhoon asti: a] ‘onpa tässä hämmästyttävän
sivistynyt, ylivertaisen lahjakas, suunnattoman monipuolinen,
intellektuaalisesti ihailtavan rohkea ja kaikkien asioiden [ellei vähän
enemmänkin] suhteen pidäkkeettömän sanavalmis renessanssikulttuuri-nero’, b]’
sääli, että noin suuresti ja laajasti oppinut mies haaskaa resurssejaan ja
lahjojaan kirjoittamalla aiheensa ja asiansa yksityiskohtien ylettömään
paljouteen kadottavaa silppu-bulkkia ja pilkunviilauskamaa, jonka
tehovaikutuksen perimmäinen motiivi paljastuu lopulta aina hampaitaan
narskuttelevan ja narisevaäänisen narsistin ekshibitionistiseksi perversioksi
eli pakkomielteiseksi haluksi ‘vilautella’ oman erinomaisuutensa ‘elimiä’. - -
[a] ilmentää älyllisen kulttuuri-ihmisen vaivoin ‘sublimoitua’ loveen
lankeamista intellektuaalisen shamaanin tekemien taikojen edessä, [b] ilmentää
kateellisen ja pahantahtoisen irvistelijän inhoreaktiota [yleensä kyseessä on
joku oppinut akateemisen ‘vertaisryhmän’ jäsen tai ihan vaan oppia saamaton
perustason karvahattusuomalainen ‘barbaari’ Esson baarista (olen toki
transkriboinut ja moderoinut ‘barbaarin’ alkuperäisen kommentin sanamuodot
älyllisesti sivistyneempään ja moraalisesti siedettävämpään
asuun].
*
[*] Skeptikot itsessään eivät ole kovin kiinnostavia ja
hedelmällisiä ajattelijoita, mutta he pitävät filosofian ‘käynnissä’ eli
loputtoman joskin samoja ongelmia hiukan erilaisista perspektiiveistä ja hieman
erilaisella vokabulaarilla toistavan muutoksen tilassa.
*
No comments:
Post a Comment