Päre on kirjoitettu Ironmistressin kommenttiin
päreessäni Kommentti 2.
I
1
IM kirjoitti: ‘Pikemminkin ihqutat islamia ihan
kybällä - ja mitä brutaalimmasta variantista kyse, sen
parempi.'
*
Ei pidä paikkaansa. Mistä noin päättelet? Osoita ne
tekstieni kohdat, joihin tuo väite perustuu, niin voin osoittaa väitteesi
fantasiaksi muutenkin kuin haistattamalla pitkät haamuillesi.
Jos olenkin ilmaissut syvän pessimismini
finanssi-kapitaliseen plutokratiaan vaikuttamiseksi radikaalilla tavalla muutoin
kuin terrorismin keinoin [joka on aina hallitsemattomasti kaksiteräinen
miekka], niin ei se merkitse mitään ääri-islamin kannattamista. Ääri-islamin
porukka on niin sovinistista ja autoritaarista, ettei minun kaltaisellani
satiirikolla ole sellaisessa yhteiskunnassa montaa kuukautta elinaikaa. Saatan
olla hiukan hullu, mutta en sentään ihan niin itsetuhoinen, että haikailisin
talebanien perään.
2
IM kirjoitti: ‘Ja sinä olet alistumassa
defaitistisesti vieraan valloittajan edessä ja omaksumassa sen lait, arvot ja
uskonnon. Et myöskään piittaa, mitä omalle kansallesi ja ja
kanssakansalaisillesi käy. Miten voit kutsua itseäsi enää tämän jälkeen
mieheksi?’
*
Herra Jumala! Olemmeko me sodassa? Miksi minä sain
tiedon vasta näin myöhään? Vai olenko pelkkää humanistista hyväuskoisuuttani
antanut kusettaa itseäni näin pahasti? Fuck me!
Tuokaa minulle konepistooli. Ai niin – en osaa käyttää
sitä. No joku granaatti sitten - ei mikään omena vaan räjähde. Ai niin – saatan
tappaa sillä vahingossa itseni. Mitä minä nyt teen, kun maahanmuuttajat tulevat
kohta koputtamaan oveeni ja haluavat, että kirjoitan nimeni heidän
ihmisoikeus-adressiinsa?
Voi hyvänen aika! Ensin ne pakottavat minut
positiiviseen syrjintään ja sen jälkeen ties mihin perversioon! Lopulta ne
tekevät minusta orjan ja katkaisevat kaulani, jos/kun en muistanut kumartaa
Allahia tarpeeksi monta kertaa.
Miksi en uskonut Deborahia ja ostanut jo hyvissä ajoin
Islam-karkote-pakkausta [2 pistoolia, 1 konepistooli, 1 konekivääri
(parvekkeelle, 3 krs.), räjähteitä, ammuksia, Vanha testamentti, militaristisen
buddhalaisuuden opaskirja ennalta ehkäisevää itsepuolustusta varten, Suomen laki
(konservatiivisesti editoitu versio)].
Olen tuhon oma. Deborah-gootti puhui kuin puhuikin
totista totta eikä mitään ylireagoivan larppaaja-addiktin fantastista
mielikuvitustarinaa ylihuomenna alkavasta sodasta Muhammed-metsän
Silpoja-hirviöitä vastaan Kaanaan maan rajalla.
Minä olen kusessa. Ne tulevat ja murhaavat minut kuin
saastaisen rotan, vaikka olen elänyt siivosti puksuttaen kuin entisen neidin
peräreikä. Tein historiallisen virheen, kun kannatin humanistihörhöpuolueitten
päätöstä olla hyväksymättä maahanmuuttajien pakollista
ilmoittautumisvelvollisuutta poliisille 2krt/kk ja saan maksaa siitä nyt
hengelläni monen muun aatetoverini kanssa.
Toivottavasti sinä Deborah kuitenkin pelastut, ja jos
et, niin toivon, että ainakin onnistut tappamaan tuhansia ählämeitä tykistölläsi
ja konekivääreilläsi. Onhan sitäpaitsi kaikki Rannikkomaan alueet myös
miinoitettu, joten jalkapuolia niistä sunni-siioista kyllä tulee – ennen
tuskallista kuolemaansa.
.......
Mutta nyt hyvästi. Oveeni kolkutetaan jo. Inha islamin
haju tunkee postiluukustani eteiseen kuin lamauttava myrkkykaasu. Olen pakotettu
kuolemaan raukkamaisesti ilman vastarintaa, vaikka olisin voinut taistella
Deborahin joukoissa Vapaan Suomen puolesta ja olla tosi mies enkä mikään
yksipallinen vasemmistohörhö - - .
3
IM kirjoitti: ‘Se, että tunnustaa että ihmisten
välillä on ÄÖ-eroja ja että ne johtuvat suurelta osalta genetiikasta, ei ole
rasismia. Se on tosiasioiden tunnustamista, joka puolestaan on kaiken viisauden
alku.’
*
Tietenkin ÄO-erot ovat todellisia eivätkä sellaisenaan
rasismia, mutta kun tämän tosiasian toteaa sinun kaltaisesi oligarkisen
sosiaali-apartheidin kannattaja, ne muuttuvat rasismiksi lähes välittömästi.
Tosiasioiden tunnustamisen voit taas tunkea sinne vanhaan paikkaan. Juuri
sellainen ihminen, joka toitottaa tosiasioiden tunnustamista totuutena ja viisautena, edustaa
ideologiaa räikeimmillään [vapaasti Zizekiltä].
II
Periaatteessa [jos pystyy unohtamaan mitä ja keitä
kommentaattori edustaa] Ironmistress kirjoittaa kommentissaan ajoittain ihan
järkevän oloista tekstiä. Lakeja pitää noudattaa, mutta entä sitten? Jokaisen
pitäisi ymmärtää, ettei oikeuslaitos ole mikään loogis-matemaattinen kone, jonka
antaman päätöksen perään voidaan kirjoittaa niinkuin todistetun teoreeman
loppuun MOT. Joka niin ajattelee, on aikamoinen typerys ja mahdollisesti
fanaatikko.
*
Maahanmuuttajien erivapaudet ovat ongelmallinen asia,
joskin mielipiteeni riippuu tässäkin paljolti tapauksista sekä asiayhteyksistä
ja se onkin sitten aika iso juttu se.
*
Poliittisesti en halua enkä aio sitoutua mihinkään
puolueeseen [olen ja pysyn yleisvasemmistolaisena stand up-koomikkona], koska
silloin olisin pakotettu kannattamaan ja noudattamaan myös puolueen
ulkomaalaisohjelmaa. Ei kiitos. Sanon mielipiteeni vain omilla ehdoillani.
*
Kyse ei ole periaatteettomuudesta, koska minulle
nimenomaan ristiriita ja paradoksi argumentatiivisessa päättelyssä saattaa
hyvinkin paljastaa asioitten todellisen tilan – niiden aidon sekavuuden ja/eli
ennakkoluulojen sekä väärinkäsitysten sotkuisen verkoston, josta ei välttämättä
Erkkikään ota täyttä tolkkua. - - Kuten juristi-historioitsija Kemppinen niin
kärsivällisesti jaksaa muistuttaa [tai näin minä hänet kliseemäisesti
tulkitsen], totuus on yksityiskohdissaan aina paljon komplisoidumpi kuin
teoriamme ja vakaumuksemme siitä.
*
Argumentaatioksi käännettyinä ristiriitaiset vaihtoehdot
rajautuvat logiikan päättelysääntöjen mahdollistamalla tavalla [logiikan
ilmaisu- ja pätevyysalueella] joko tämän ennalta sovitun koodi-järjestyksen
osiksi [aivan kuin peliä pelaisi] tai ne kasautuvat toistuvien ristiriitojen
kehäksi, jossa ratkaisuja tehdään lopulta logiikan ulkopuolisen
[‘irrationaalisen’] perusteen voimalla [esim. uskonto tai poliittinen ideologia
poliittisen liikehdinnän motiiveina/insentiiveinä ]. Silti kummassakin
tapauksessa varjonyrkkeillään loogisesti konstruoituja ‘olkiukkoja’ vastaan tai
niiden puolesta.
*
Olkiukko merkitsee tässä jotakuinkin samaa kuin
syyttäjän tai puolustuksen oikeudessa esittämä argumentti, jonka ei tarvitse
olla empiirisesti tosi eikä se sitä loogis-normatiivisena väittämänä voisi
ollakaan muualla kuin lakikontekstin ja oikeusproseduurin sisällä. Empiirinen
totuudenkaltaisuus sen sijaan merkitsee samaa kuin todennäköisyys, jota
käytetään argumentin eli ‘totuuden’ tukena.
*
Ensin mainitussa ideaalimallissa [Habermasin
diskurssi-eettinen keskustelu/neuvottelu] peli voidaan pelata
argumentatiivisesti loppuun asti sääntöjen puitteissa lopputuloksen ollessa
oikeudenmukainen, jos/koska säännöt ovat päteviä ja oikeudenmukaisia.
Jälkimmäisessä [eli reaalisessa mallissa] peli ratkeaa vasta, kun jompi kumpi
pelaaja ‘rikkoo’ kehän, johon peli väistämättä on jumiutunut ja muuttaa sääntöjä
[normia tvs.] itselleen edullisemmaksi [Foucault’n strateginen
kommunikaatiomalli].
*
Itse en pelaa ensin mainittua peliä kuin ‘tarvittaessa’,
koska ajattelen/ymmärrän, ettei argumentti ole yksi yhteen sama asia kuin
asiaintila/ristiriita todellisuudessa. Jos olisi, voisimme syöttää esitetyt
argumentit päätöspelikoneistoon ja bingo – ratkaisu tulee 100%n valmiina
näytölle ja sitä eikun sitten toteuttamaan toimeenpanovallalle annetun mandaatin
puitteissa [mikä ei ole muka lainkaan ongelmallista?].
*
Ironmistress kuitenkin ajattelee peli- ja koneihmisen
tavoin, joskin myös hänen todellisuutensa on nimenomaan tarkoituksettomassa
determinismissään [kausaalisuus vailla ‘riittävää perustetta’] ytimeltään
irrationaalinen. Minulle ihmisen todellisuus sen sijaan ei ole mekaaninen kone
tai etukäteen ohjelmoitu informaatioverkosto vaan pakottava mutta perimmältään
indeterministinen eli irrationaali ‘tahto’ [äärimmillään tuo fyysikkojen
käsittämätön gravitaatio], joka keksii ja rakentaa koneen, saa sen toimimaan
muttei koskaan täysin haluamallaan tavalla, koska
indeterministis-irrationaalinen tahto ei ole ohjelmoitavissa ja jos olisi, kone
muuttuisi lopulta itseään kopioivaksi automaatiksi, joka ei enää kysy miksi vaan
tekee vain ja yksinomaan sen, mikä siihen on koodattu eli siirtää informaatiota
eteenpäin sokeasti ja pakonomaisesti. Kone on keinotekoisesti uuteen
toimintamuotoon ja –rakenteeseen transformoitu biologinen jakautumis-ja
kehitys-organismi.
*
Itseni sijoitan yhteiskuntafilosofisesti ja
poliittisesti pitkin hampain em. Foucault’n positioon, koska en ole
vakaumuksellinen marxisti, mutten myöskään poliittinen nihilisti.
Mielestäni ei kuitenkaan ole häpeäksi olla yhtä aikaa
harkitseva poliittinen opportunisti sekä satiirinen stand up-koomikko silloin,
kun voi poliittisesti valita vain kahden linjan välillä: joko konservatiivinen
autoritarismi tai puna-viher-kapitalistinen hörhö-liberalismi. Joku tarjoaa nyt
kolmanneksi vaihtoehdoksi Marxia, mutta ehkei hän ole huomannut, etten suinkaan
ole täysin hylännyt Marxia vaan häpeämättömän kriittisessä stand
up-verbaliikassani tehnyt hänestäkin hieman huvittavan näköisen ja oloisen.
*
Näinä kestämättömän kehityksen, jatkumattoman kasvun ja
luonnossa tapahtuvien palautumattomien muutosten aikoina on tuskin mahdollista
olla aito optimisti olematta samalla mieleltään joko dementoitunut tai
imaginaarisen maailmankansalaisuus-ideologian päihdyttämä. En ole ihan vielä
aivan dementti, minulle riittää päihteeksi nykyään vain yksi tuplapaukku
kevytviinaa/vrk ja luokittelen itseni kuuluvaksi jonnekin Pentti Linkolan, Erno
Paasilinnan ja Pentti Haanpään porukoihin.
*
He ovat synkkiä ja satiirisia kavereita, jotka eivät
optimismilla ylpeile, vaikka paremmasta maailmasta haaveilevatkin. Ehkä he ovat
olleet yhtä aikaa sekä epärealistisia utopisteja että hulluja dystopisteja,
mutta [inho]realistisempia ‘humanisteja’ en osaa tällä hetkellä muualtakaan
löytää. Kemppistä toki arvostan, joskin hän tuo mieleeni
sivilisaatio-historioitsija-sosiologi Norbert Eliakseen, joka jäi tavallaan
‘figuratiivisuutensa’ eli loputtomien yksityiskohtien ja tapaverkostojen
‘vangiksi’ olkoonkin, että Eliaksen teoreettinen lähtökohta löytyy alunperin
Freudin kulttuurikritiikistä ja Nietzscheltä [ihminen kesytettynä eli
neuroottisena eläimenä].
*
Mutta jos historiasta ylipäätään haluaa saada
maailmankatsomuksellisesti jotain tolkkua, silloin pitää välttämättä käyttää
leveää pensseliä, vakaata kättä ja maalata laajoja kaaria. Tällainen
pensselinkäyttäjä ei kuitenkaan ole enää historioitsija, koska hän [mikä on yhtä
aikaa luovaa, rohkeaa, naurettavaa että valitettavaa] ajautuu samalla [tahtoen
tai tahtomattaan] tekemään historiaa itse. En suosittele. En varsinkaan
Ironmistressille.
*
2 comments:
Tarvitaan ENTJ (Paha Yliherra) hahmottamaan Kuolontähti ja ENTP (Hullu Tiedemies) suunnittelemaan siihen aseistus, mutta vasta INTJ (Kaheli Konsultti) saa sen kaiken toimimaan.
Tottakai ruukinmatruunalla on epäemotionaalinen ja robottimainen ote asioihin, koska hän on INTJ. So what?
http://sammalkieli.blogspot.fi/2012/08/tietokonepelitodellisuus.html
Post a Comment