Päreen osa I siteeraa Aarne Kinnusen [kuvassa] kirjan
Esteettisestä elämyksestä viimeisen eli seitsemännen
luvun Lyhyt yhteenveto. Osa II on omaa kommentointiani koskien Ironmistressin 'valheenpaljastus-estetiikkaa'.
*
I
Lyhyt yhteenveto
*
Termiä esteettinen elämys voidaan käyttää
seuraavissa tapauksissa:
*
1. esteettistä arvotermiä käytetään
emotiivisesti: ‘onpa kaunis!’ Henkilö kiinnittää huomion
arvostukseen ja tuntemiseen. Tapaus jää epävarmaksi, ellei tilannetta voida
tarkemmin analysoida. Syynä epävarmuuteen on, että henkilö ei pelkällä
huudahduksella kykene ilmaiseman ideologiaansa.
*
2. ihminen kokee voimakkaan
reaktion jonkin erikoisen arvokkaan taideteoksen äärellä. Viittaan
[Heinrich] Heine-esimerkkiin. Reaktion voi nimetä esteettiseksi elämykseksi,
vaikka nimeäminen tapahtuukin epävarmoin perustein. Syy epävarmuuteen on sama
kuin edellisessä tapauksessa: henkilön ideologia jää salaan.
*
3. jonkin tapahtuman tai esineen
kuvailussa käytetään yhtaikaa runsaasti esteettisiä ja tunnetermejä:
henkilö ilmaisee selvästi arvostuksensa ja tunteensa. Epävarmuus
‘esteettisen elämyksen’ käytössä on huomattavasti vähäisempi kuin edellisissä
tapauksissa [1.-2.], koska arvotermien lukuisuus yleensä paljastaa ideologian,
maailmankuvan.
*
4. henkilö itse nimeää kokemuksensa
esteettiseksi elämykseksi. On kyseessä perustapaus. Henkilö voi kuvailla
elämyksensä tarkemmin eli antaa perusteluja. Näistä ilmenee, että esteettinen
elämys on termi, jonka avulla samalla kertaa ilmaistaan tunne ja henkilön
maailmankuva. Jälkimmäinen sisältää uskomukset, vakaumukset ja tiedot. Elämyksen
sisältö ja ja perustelut voivat vaihdella, koska termin käyttäjä voi luoda uuden
taidekäsityksen, esteettisen teorian tai käyttää muita, tähän asti tuntemattomia
ideologioita elämyksensä perusteluun. Esteettinen elämys kuuluu samaan
kategoriaan kuin muutkin uskomuselämykset: mystinen, uskonnollinen ja
todellisuuselämys. Näiden välillä on tuskin osoitettavissa emotionaalisia
eroja.
*
Kaikissa tapauksissa koettu elämys ilmaistaan
sanallisesti. Sen määrittely käyttäytymisen termein on mahdotonta, Samalla
tavoin kaikissa tapauksissa ‘esteettisen elämyksen’ käyttöä pystytään
kontrolloimaan ja kyetään testaamaan, onko henkilö ‘todella kokenut'
väittämänsä elämyksen, onko elämys aito. Testaus on käsitteellinen.
*
Aarne Kinnunen:
Esteettisestä elämyksestä [1969/1990]
*
II
1
Luku 2 on alkuosa
kommentista Ironmistressille, jonka kirjoitin muutama päivä sitten ja jonka
jätin kesken. Täydennän sitä hieman.
Esteettisen objektin
muoto ja sisältö ovat kategorisesti eri asioita {ne viittaavat erilaiseen olemis- ja koettavuusrekisteriin], mutta ne molemmat ovat myös syvemmässä mielessä ontologisesti eri kategorioita kuin [esteettinen] kokemus
intentionaalisena aktina. Tietystä esteettisestä muodosta tai sisällöstä ei
kausaalisesti ja välttämättä seuraa tämän ontologisen eron[kaan] vuoksi esteettistä elämystä.
Sanoa, että taide valehtelee tai ilmaisee
totuuden, ei ole puhetta esteettisestä elämyksestä vaan taiteen ideologisesta
sisällöstä, joka ei ole kaikille yhteinen ja sama. Niinpä esteettisen kokemuksen
[absoluuttinen] määrittely muodollisiin tai sisällöllisiin imperatiiveihin
vedoten on aina psykologinen makuarvostelma eikä mikään analyyttinen argumentti. Jos olemme samaa mieltä makuarvostelman esittäjän kanssa, se ei johdu niinkään
siitä, miten hän perustelee taideteoksen ja oman kokemuksensa vaan siitä,
koemmeko samaa taideteosta ‘aistiessamme’ itse myönteisen elämyksen vai emme. Jos
olemme samaa mieltä pelkästään taideteoksen muotoon ja sisältöön liitettyjen
määritysten perusteella, emme ole kokeneet vielä ainakaan esteettistä
elämystä.
Sitä, olemmeko kokeneet ‘aidon’
esteettisen elämyksen, ei voida testata kuin käsitteellisellä tasolla, mikä
kuitenkin samalla merkitsee, ettei tätä[kään] kokemusta ole viime kädessä
mahdollista testata pätevästi [validisti] lainkaan, koska ei ole olemassa
ideaalista tieteen kieltä [ja siten vain yhtä metodia], jolla/jossa käsitteellistetyt kokemukset
kyettäisiin osoittamaan merkityksiltään tosiksi [eli verifioimaan semanttisesti: ‘Tractatuksen’ alkuperäinen projekti]. Niinpä
tutkimusmetodia on joko vaihdettava ja rajattava [valitaan toinen kielipeli;
‘Filosofisia tutkimuksia’] tai sitten hyväksytään ‘fideistinen’ vaihtoehto
[perustaton perustelu; 'Varmuudesta’].
Lopputulema esteettisen elämyksen
luonteesta ja laadusta - huolimatta [tai juuri sen takia] henkilökohtaisen
varmuutemme vahvuudesta [jopa sen lisääntymisestä kolmannessa vaihtoehdossa] - on
pluralistinen, subjektivistinen, relativistinen ja siten lopulta
nihilistinen. - - Ehkä Wittgenstein todellakin halusi hävittää maailmasta kaiken turhan filosofoinnin ja jopa kaiken turhan puheen osoittamalla, että kieli on harhaa.
*
2
Pääargumenttisi on selvä kahdella virkkeellä. Kaikki muu
matemaattinen ja moralistis-ideologinen pöpinäsi on turhaa lisuketta, koska se
ei tuo päättelyyn mitään uutta. Jos niin luulet, elät
väärinkäsityksessä ja epärelevantissa itsetehostuksessa.
Poliittinen moralisti ei puhu esteettisestä elämyksestä
vaan poliittis-eettisistä arvoistaan. Matemaatikko ei puhu kauneuden kokemisesta
vaan matemaattisista muodoista. Estetiikka ei kuitenkaan palaudu lopullisesti
moraaliin eikä matematiikkaan. Kumpaakin tarvitaan ja kumpikin on
mahdollistamassa esteettistä kokemusta, mutta esteettinen kokemus [jos sitä
ylipäätään on!?] ei tyhjenny moraaliseen tai matemaattiseen eikä myöskään
välttämättä seuraa niistä. Jos näin olisi, niin miksi me sitten väitämme
kauneuden [ylipäätään esteettiseksi nimetyn] kokemuksen olevan jotain eritystä,
ikään kuin omaa lajiaan [sui generis].
Minua ei vakuuta tuo ‘moralistis-matemaattinen’ paatos
selittäessäsi kauneutta ja esteettistä kokemusta. Toistan – puhut jostain aivan
muusta kuin esteettisestä ja tie vie yllätys yllätys [vai onko sittenkään?]
sylttytehtaalle. Matemaattinen objektivisti osoittautuu yhtäkkiä absoluuttiseksi
psykologiseksi subjektivistiksi, mitä tulee taiteen oletettuihin sisältöihin,
joita matemaattiset muodot vain representoivat [representaatio ei siis ole sama
kuin kokemus/elämys]. Piilorasistinen moralisti sieltä työntää esiin
paholaismaisen kykloopin päänsä [Hydra, jolla on jokaisessa päässään vain yksi
silmä] julistaen tuomion paskalle taiteelle rikoslakiin ja Pythagoraan
lauseeseen vetoamalla.
Esteettinen asenne tai kokemus ei palaudu myöskään
tiettyihin psykologisiin tiloihin, asenteisiin tai eleisiin. On mahdotonta
sanoa, että juuri tietty ele taideteosta kokiessa ilmentää esteettistä asennetta
tai että tietty tunne on identtinen esteettisen kokemuksen kanssa. Estetiikka ei
ole empiirinen eikä matemaattinen tiede vaan käsitteellistä pohdintaa. Sitä ei voida selittää ja kuvailla tyhjentävästi psykologialla ja matematiikalla.
Taideteokselta voidaan vaatia moraalista ‘ryhtiä’, mutta sitä ei kyetä koodaamaan mihinkään muodolliseen [matematiikka, geometria], paattiseen [affektit, tunteet] tai sisällölliseen [moraali, ideologia, uskonto] kategoriaan kausaalisesti itsestään selvällä tai loogisesti pakottavalla tavalla. niin että voisimme jo etukäteen [tai edes jälkeenpäin] ja yksimielisesti tiivistää esteettiset sisällöt johonkin eettis-ilmaisulliseen imperatiiviin, jota kaiken hyvän taiteen pitää ehdottomasti noudattaa. - - Sitäpaitsi taide on entropian [sekä kulttuurisen että oman sisäisen entropiansa] lakien alainen siinä missä kaikki muukin tässä maailmassa. Paluuta alkuun ei ole.
Taideteokselta voidaan vaatia moraalista ‘ryhtiä’, mutta sitä ei kyetä koodaamaan mihinkään muodolliseen [matematiikka, geometria], paattiseen [affektit, tunteet] tai sisällölliseen [moraali, ideologia, uskonto] kategoriaan kausaalisesti itsestään selvällä tai loogisesti pakottavalla tavalla. niin että voisimme jo etukäteen [tai edes jälkeenpäin] ja yksimielisesti tiivistää esteettiset sisällöt johonkin eettis-ilmaisulliseen imperatiiviin, jota kaiken hyvän taiteen pitää ehdottomasti noudattaa. - - Sitäpaitsi taide on entropian [sekä kulttuurisen että oman sisäisen entropiansa] lakien alainen siinä missä kaikki muukin tässä maailmassa. Paluuta alkuun ei ole.
.....
Jos taiteelle ylipäätään jää tämän [negatiivisen]
päättelyn tuloksena jokin tehtävä/funktio, niin se on kahtalainen: puhtaasti
matemaattis-muodollinen ja/tai ideologis-poleeminen. Itse esteettisen olemme sen
sijaan kadottaneet - - vai pitäisikö sanoa, että olemme menettäneet
‘mahdollisuutemme’ puhua estetiikasta yhtään mitään. Siis - - ‘wovon man nicht
sprechen kann, darüber muss man - - ‘?
*
PS.
Ironmistressille tiedoksi. Hyvin tuntemamme huippumuusikko Iiro Rantalan matematiikan numero oli aina 5. Siis - - ?
*
No comments:
Post a Comment