Päre on kommentti Ironmistressin
päreeseen Kun kuilu katsoo takaisin.
1
Ironmistress kirjoitti: ‘Rauno peräänkuulutti
säälimoraalia,’
*
*
Viittaako nimi minuun? Jos viittaa, pyytäisin saada
tietää, mitä peräänkuuluttamisella tässä tapauksessa mahdollisesti tarkoitetaan.
Tietääkseni olen esittänyt kritiikkiä enkä mitään ‘peräänkuulutusta’
säälimoraalin suhteen.
Eikö peräänkuuluttaminen merkitse mm. vaatimista? Olen siis kritikoinut enkä peräänkuuluttanut moraalitunneteoriaa ja sääliä moraalin perustana, koska tunteet ovat ailahtelevia, pettäviä, sattumanvaraisia ja lyhytkestoisia. Vakavasti otettava etiikka eli moraaliteoria, joka ei rakennu pelkkien tunteiden [eikä myöskään suurten auktoriteettien; big Other] varaan sen sijaan on järjen ja johdonmukaisen ajattelun asia, joka pyrkii mahdollisimman suureen universaalisuuteen [siihen tietenkään täysin pääsemättä].
Sattumanvaraisten ja ei-välttämättömien tunteitten perustalle ei voi rakentaa loogisesti pakottavaa velvollisuusetiikkaa vaan pelkästään imaginaaristen kuvien ja samaistumiskohteiden sensitiivisen elokuvateatterin, jossa nauretaan ja kyynelehditään yhdessä ja erikseen - kuitenkin sillä erotuksella, että elämän moraalitunne-teatterista ei koskaan voi kirjaimellisesti astua ulos kadulle reaaliseen maailmaan [joka sekin mahdollistuu ihmiselle vain symbolisaationa] vaan siellä eletään kuvitteellisten bio-psyykkisten affektien [fantasioiden] draamaa kohdusta hautaan.
Edes äidinrakkaus ei kuitenkaan ole mikään moraalinen affekti/tunne [‘moraalisia affekteja/tunteita’ kun ei ole kuin mielikuvituksessa ja kategorisissa virhepäätelmissä] vaan biologinen vaisto, josta tulee moraalinen velvollisuus vasta rationaalisessa ja kulttuurisessa kontekstissa. Muussa tapauksessa eläimetkin käyttäytyvät moraalisesti oikein tai väärin - [joka näin ajattelee, on itse asiassa vienyt juuri antroposentrismin, josta halusi irtisanoutua, aina absurdiuteen asti].
2
Mitä sitten tulee myötätuntoon ja sääliin [jotka tässä
samaistan, mutta joiden merkitykset voidaan kyllä analyyttisesti joskaan ei
psykologisesti eriyttää] ihmiskuntaa ja ihmisiä kohtaan, pidän tällaista
‘ylevyyttä’ imaginaarisen samaistumisen muotona par excellence [ks. Lacanin
peilivaihe ja Althusserin interpellaatio].
Ylipäätään me emme voi rakastaa mitään yleiskäsitteitä [ideologioita, jumalia, aatteita] teknisiä termejä [solut ja hiukkaset] kuin imaginaarisesti. Looginen järki ei kuitenkaan perustu psykologiaan, biologiaan eikä fysiikkaan. Moraalinen velvollisuus ei kantilaisittain ole rakastamista ja/eli ideologista imaginaatiota vaan lacanilaisittain symbolisessa rekisterissä vaikuttava universaali imperatiivi, jolla on rationaalinen oikeutus. Kantin etiikka vaatiikin mahdollistuakseen rationaalisen Jumalan ja sielun olemassaoloa.
Toisin sanoen kantilainen järki vaatii toteutuakseen
rationaalisen uskon [kategoriseen imperatiiviin], kun taas empiirisissä
moraalitunneteorioissa [sekä uskonnollisessa uskossa että ideologisessa
interpellaatiossa] tunne ei vaadi oikeutuksekseen muuta kuin imaginaarisen
samaistumisen [kutsuna uskoon], jota pyritään jälkeenpäin vahvistamaan
sosiologis-empiirisellä evidenssillä.
Järjellä on kuitenkin omat loogiset ehtonsa/lakinsa,
jotka voidaan tietää. Tunne sen sijaan on biologinen halu ja vaisto eikä se
tyydyty järjen sanasta vaan esimerkiksi ruuasta ja seksistä, mikä tyydytys on
tavallaan järjen tuolla puolen, vaikka välineellisen järjen käytöstä toki on
hyötyä ainakin ruuan hankkimisessa [seksin suhteen järjestä saattaa kuitenkin
olla pikemminkin haittaa].
3
Itse asiassa ei ole ihan kohdallista sanoa, että kokee
sääliä ihmisiä kohtaan elämän epäoikeudenmukaisuuden vuoksi. Pikemminkin
kyseessä on jokin pettymykseen ja suruun viittaava tunne. Heti perään on samalla
kysyttävä, mistä tuo ‘sääli’, suru ja pettymys lopulta nousevat. Sillä onko
mitään mieltä kokea elämä ja olemassaolo epäoikeudenmukaiseksi?
Eikö tällainen reaktio ole täysin absurdi jo alunperinkin indifferentissä maailmassa?
Eikö tällainen reaktio ole täysin absurdi jo alunperinkin indifferentissä maailmassa?
Kokea surua ihmiskunnan vuoksi voidaan ymmärtää
mielekkäästi vain siten, että ajatellaan jonkin menneen ihmisen kohdalla pieleen
evoluutiossa – että evoluutio sisälsi alunperin jonkin ideaalin [Jumala, idea,
substanssi], jota kohti olimme rationaalisina olentoina kulkemassa [Platonin
rationaalis-mystinen anamnesis (paluu alkuun eli ikuisen idean
katselemiseen/theoria) tai Aristoteleen teleologis-biologinen metafysiikka
(kehittyminen kohti täydellisyyttä)], mutta jota emme näytä koskaan tulevan saavuttamaan
- että ihmisen kehittyminen rationaaliseksi olennoksi oli näin ollen joko
demiurgin (luojajumalan, joka ei ole sama kuin monoteistien pelastava
Jumala/Luoja] tai evoluution itsensä erehdys.
Kaikkein pahin visio olisi väittää, että evoluutio
itsessään on saatanasta, joka pyrkii vain ja ainoastaan kaikkien elollisten
eliöiden [informaation] lisäämiseen/lisääntymiseen vailla muuta ‘järkeä’ kuin
sopeutuminen ja adaptaatio maksimaalista lisääntymistä silmälläpitäen, kunnes
etenkin kehittynein ja erikoistunein laji/populaatio lisääntyy olosuhteisiin ja
niiden muutoksiin nähden liiallisesti ajautuen nopeasti tuhoon
elinmahdollisuuksien kadotessa.
Platon, Aristoteles ja kristinusko ovat ihmisen
kulttuurisen ymmärtämisen kannalta välttämättömiä [ihmistä rationaalisena
olentona ei voi ymmärtää ilman metafysiikkaa yhtä vähän kuin apinoiden elämää
voi selittää Platonilla], mutta pysyäkseni tietoisesti vain empiirisen
todellisuuden piirissä [vaikkei se olekaan täysin mahdollista kenellekään],
saatan jopa hyväksyä pahimman vision
peruslogiikan, mutta en mitään karmisia tarinoita inkarnaatioista. Nihilismini
ei ylipäätään tarvitse pelastusta eikä pelastajaa, koska mitään pelastettavaa ei
ole.
4
Jos evoluutio ei pysty luomaan ihmisestä jumalaa eli
ikuisesti elävää täydellistä ja kaikkivaltiasta olentoa [olipa tuo jumala sitten
pelkästään cyborg eli zombie vailla itsetajuista persoonallista identiteettiä],
hänellä ei ole mitään merkitystä itsessään. Hän on kuin Pascalin ‘ajatteleva
ruoko’, jonka pieni tuulenvirekin taivuttaa ja kaataa maahan.
Nietzscheläisittäin ilmaistuna ihminen on koe, joka
saattaa päätyä epäonnistumiseen nimenomaan hänen suurimpina pitämiensä
saavutusten ja tavoitteitten vuoksi. Ehkä juuri hyöty on nimi sille
erehdykselle, joka viimein tuhoaa meidät.
*
2 comments:
Kiitos tekstistä, se oli hyvä.
Mutta muutama kommentti:
* Eikö sääli sitten ole tunne? Kun ruukinmatruuna aikoinaan opiskeli elämänkatsomustietoa, siellä opetett9iin, ettei järki milloinkaan voi olla etiikan perusta, vaan että etiikka perustuu aina tunteille. [Koska Humen giljotiini ja utilitarismin epäonnistuminen.]
* Aikoinaan elämänkatsomustiedossa opetettiin seuraamusetiikkaa, ei velvollisuusetiikkaa. Velvollisuusetiikan aukot ovat ilmeiset: mikä kanonisoi noudatettavat säännöt ja mikä takaa, että ne ovat oikeat? Köyhimmillään velvollisuusetiikka luhistuu legalismiksi á la ortodoksijudaismi. Velvollisuusetiikka luhistuu myös helposti silmänpalvonnaksi: noudatetaan lain kirjainta mutta ei sen henkeä.
* Jos ei ole mitään mieltä kokea elämää ja olemassaoloa epäoikeudenmukaiseksi, niin onko mitään mieltä ylipäänsä mihinkään sosiaaliseen omaantuntoon, heikommista välittämiseen, sukurakkauteen tai ylipäänsä filantropiaan? Tämä ajatus - sääli on sairautta - on ollut sekä sosiaalidarwinismin että klassisen liberalismin perusta. Mutta eikö tällöin Aktion T-4 ollut täysin oikeutettu - hankkiudutaan heikoista ja elinkelvottomista apuharvennuksen keinoin eroon? Ja eikö Margaret Thatcher edustanut klassista liberalismia puhtaimmillaan? Heikot sortuu elon tiellä ja niin päin pois.
* Eikö tämä ajatus - eli että olemme täällä vain sattuman vuoksi ja että elämä on kovaa ja sitten sinä kuolet, jo sellaisenaan rationaalisesti ajatellen ole syy pamauttaa aivot haulikolla Alfa Centauriin? Jos elämä on pelkkiä ikävyyksi ja olemassaolo kärsiymystä ja jos toivoa tilanteen paranemisesta ei ole, niin silloin ei-olemassaolo on pienempi riesa kuin olemassaolo. Asiaa on pohdittu todella syvällisesti täällä.
* Kirjoitat: "Kaikkein pahin visio olisi väittää, että evoluutio itsessään on saatanasta, joka pyrkii vain ja ainoastaan kaikkien elollisten eliöiden [informaation] lisäämiseen/lisääntymiseen vailla muuta ‘järkeä’ kuin sopeutuminen ja adaptaatio maksimaalista lisääntymistä silmälläpitäen, kunnes etenkin kehittynein ja erikoistunein laji/populaatio lisääntyy olosuhteisiin ja niiden muutoksiin nähden liiallisesti ajautuen nopeasti tuhoon elinmahdollisuuksien kadotessa." Mutta argumentin totuusarvo ei riipu sen miellyttävyydestä. Yleensä kaikkein nihilistisin, epämiellyttävin, lohduttomin ja surkuteltavin argumentti on kaikkein todennäköisin totuus.
* Kaikkein pahin skenaario on, että tämä maailma, jossa elämme, on helvetti ja että jälleensynnymme tänne murheen alhoon kerta toisensa jälkeen uudelleen kunnes tajuamme miten täältä pääsee pois. Itsemurha ei ratkaise mitään: se merkitsee vain reinkarnoitumista tänne, mutta entistä hullummilla lähtökohdilla ja entistä karmeammalla karmalla. Mutta jos tämä on worst case -skenaario, niin eikö se silloin kaikkein todennäköisimmin ole totta? Se, että kuoltuamme vain haipuisimme olemattomiin, olisi paljon lohdullisempaa, sillä silloin itsemurha olisi varma tie lopulliseen vapauteen.
* Nyt ymmärtänet varmaan, mitä kuiluun katsominen tarkoittaa.
olemassaolon riesa voi olla velvollisuus kanssaihmistä kohtaan
Post a Comment