Hilkka Peltonen [artikkelin kirjoittaja]
Jean Baudrillard eli kuka murhasi todellisuuden?
”...tunnen nykyisyyden vain televisioruudun kautta,
kun taas keskiajasta minulla on suora tuntemus.”
kun taas keskiajasta minulla on suora tuntemus.”
Umberto Eco
Ranskalainen yhteiskuntatieteilijä Jean Baudrillard
jakaa mielipiteitä ristiriitaisilla ja totuudenvastaisilta kuulostavilla
väitteillään. Kulutusyhteiskunnan kriitikkona Baudrillard puhuu
hypertodellisuudesta, josta hyvä esimerkki on Amerikan Yhdysvallat.
Derridan, Foucault’n ja Deleuzen tapaan Baudrillard on ollut suositumpi
Yhdysvalloissa kuin omassa kotimaassa. Siteeratuimpien
yhteiskuntatieteilijöiden listalta Baudrillardin nimi löytyy sijalta 13.
Kuka siis on tämän listan herra numero 13 ja miksi hänen mielestään
todellisuutta ei ole olemassa?
Henkilökohtaisen elämänsä Jean Baudrillard (1929 – 2007) pitää mieluiten
syrjässä julkisesta minästään. Aluksi hän opiskeli Sorbonnessa
germaanista filologiaa, myöhemmin filosofiaa ja sosiologiaa. Hän opetti
saksaa vuosina 1958–1966. Pariisin–Nanterren yliopistossa hän toimi
Henri Lefèbvren assistenttina. Sosiologian alaan kuuluvan opinnäytteensä
hän sai valmiiksi vuonna 1966. Ensimmäinen julkaistu teos Le système des objets (1968, Esineiden systeemi) viittaa Roland Barthesin Système de la mode
(1967, Muodin systeemi) –kirjaan, jossa käsitellään arkipäivän
merkkejä. Muodin semiotiikkaa tutkinut Barthes pani merkille, että
pukeutumisellaan ihminen viestittää tarkkaan koodatulla tavalla miten
hän määrittää itsensä muihin nähden.
Esineiden systeemi –tutkimuksessaan Baudrillard väittää, että samalla
tavoin muutkin esineet kertovat käyttäjänsä sosioekonomisesta
statuksesta. Emme osta tuotteita niiden pelkän käyttötarkoituksen
mukaan, vaan valitsemme määrätyn merkkituotteen erottautuaksemme muista.
Merkkituotteiden käyttö korvaa muut jaottelut esimerkiksi rodun,
sukupuolen tai yhteiskuntaluokan suhteen. Kuluttamisesta on tullut
elämän pääsisältö. Tavaroita ei osteta siksi, että niitä välttämättä
tarvittaisiin, vaan niiden itsensä vuoksi. Tavaratalo on kasvanut
ostoskeskukseksi, josta on tullut todellisen elämän sublimaatio.
Ostosparatiisit simuloivat katuineen ja solisevine suihkulähteineen
kaupunkeja, joissa on ikuinen kevät. Ostamisesta, myymisestä,
tavaroiden hankinnasta on tullut kieltämme. Ne ovat koodeja, joilla koko
yhteiskunta kommunikoi, kirjoittaa Baudrillard Kulutusyhteiskunta–teoksessaan (1970, La société de la consommation, ses mythes, ses structures,
Kulutusyhteiskunta, sen myytit ja rakenteet). Ihmisen arvo ei enää ole
humaanisuudessa, vaan tavaroissa, joita on ympärilleen kerännyt. Myös
ihmisten väliset suhteet ovat esineellistyneet.
Barthesin vaikutus ilmenee Baudrillardin kirjoitustyylissä, joka on
katkelmallista, taiteellisen vapaata, pikemminkin kuin akateemista
argumentointia. Alaviitteitä on niukalti, eikä lähdeluetteloita
lainkaan. Barthesin tavoin Baudrillard suosii kielikuvia, joita ei
tarkemmin määrittele. Avainkäsitteitä ovat simulaatio, hypertodellisuus
ja imploosio. Henkiset oppi–isät, kuten Karl Marx, Friedrich Nietzsche,
Ferdinand de Saussure, Marshall McLuhan, Tel Quel –poststrukturalistit ja situationistit, ovat kirjoituksista kuitenkin helposti tunnistettavissa.
Erään arvion mukaan Baudrillard vastustaa kaikkia niitä
ajattelijoita, joiden ajatukset hän ottaa vakavasti (Kellner 1989, 5–6).
Provokaation ystävänä Baudrillard on haastanut myös useita aikalaisia,
kuten Foucault’n. Alunperin Foucault’n ja Baudrillardin piti esitellä
näkemyserojaan Les Temps Modernes –lehden palstoilla, mutta mielipiteenvaihto jäikin yksipuoliseksi Baudrillardin julkaistua kirjansa Oubliez Foucault
(1977, Unohtakaa Foucault). Foucault’n vallan analyysi rajoittuu
vanhoihin selvästi havaittaviin vallan rakenteisiin, mutta
nyky–yhteiskunnan vallan ilmenemismuotoja, kuten mediaa ja
informaatioteknologiaa, Foucault ei käsittele. Hypertodellisuuden
aikakaudella myös vallasta on tullut abstraktia (vrt. Kellner 1989,
140–141).
Baudrillardin tunnetuimmat teokset La société de la consommation, ses mythes, ses structures (1970, Kulutusyhteiskunta, sen myytit ja rakenteet), L’échange symbolique et la mort (1976 Symbolinen vaihto ja kuolema), Simulacres et simulation (1981, Simulakrumit ja simulaatio), Amérique (1986, suom. Amerikka) ja Le crime parfait
(1994, Täydellinen rikos) eivät muodosta mitään yhtenäistä teoriaa. Ne
ovat pikemminkin pamfletteja, poleemisia kannanottoja. ”Minulla ei ole
ainuttakaan doktriinia, jota puolustaa. Minulla on yksi strategia, siinä
kaikki” todetaan Lopun illuusion eli tapahtumien lakon (1995) suomennoksen alkusanoissa (Holvas, Määttänen & Raivio 1995).
Baudrillard purkaa aluksi semiootikkojen suosiman
binaarioppositiopareilla ajattelun. Ihminen–luonto, mies–nainen,
ruumis–sielu jne. eivät ole toistensa vastakohtia, kuten yleensä
halutaan ymmärtää, vaan pikemminkin saman asian kääntöpuolia.
Marxilaisuudestaan hän alkaa irtaantua teoksissaan Pour une critique de l’Économie politique du Signe (1972, Merkin poliittisen ekonomian kritiikki) ja Le Miroir de la Production ou l’illusion critique du matérialisme historique
(1973, Tuotannon peili eli historiallisen materialismin kriittinen
illuusio). Jo kritiikin käsitettä Baudrillard pitää ongelmallisena,
joten hän pyrkii omissa kirjoituksissaan radikaaliin kriittisyyteen.
(Baudrillard 1973/1985, 42) Ryöpytyksen kohteeksi joutuvat de Saussuren
ja Marxin ohella myös muut huomattavat teoreetikot, kuten Freud ja
Durkheim.
Teoksessa L’échange symbolique et la mort (1976, Symbolinen
vaihto ja kuolema) Baudrillard kritisoi länsimaista suhtautumista
kuolemaan, joka on tabu. Paradoksaalisesti podemme kuoleman pelkoa,
mutta haaveilemme samanaikaisesti ikuisesta elämästä. Niin kutsutuissa
primitiivisissä yhteiskunnissa elämän ja kuoleman välillä ei ole jyrkkää
raja–aitaa. Edesmenneiden henki, muistot ja saavutukset jatkavat
elämäänsä uusissa sukupolvissa. Kuolleille viedään lahjoja ja heidän
kunniakseen järjestetään muistotilaisuuksia. Kuolemaa ei pelätä samalla
tavoin kuin länsimaissa, sillä kuolema on elimellinen osa jokapäiväistä
elämää. (Kellner 1989, 103)
Rex Butler katsoo teoksessaan Jean Baudrillard. The Defence of the Real
(1999) edellämainitun kuolemaa käsittelevän kirjan olevan Baudrillardin
viimeinen tieteellisyyteen vivahtava teos. Vuodesta 1976 lähtien
kirjoitustapa muuttuu fiktiivisemmäksi (Butler 1999, 5). Baudrillard ei
enää edes yritä olla objektiivinen, vaan metafiktion tapaan alleviivaa
kirjoitustensa fiktioluonnetta.
Tulevaisuudenkuvausta onkin kutsuttu
apokalyptiseksi, tieteiskirjallisuudeksi tai ”patafysiikaksi” à la
Alfred Jarry. Parhaimmillaankaan Baudrillard ei syvennä
kulttuurianalyysiaan, vaan suosii nopeita heittoja, lyhyitä tuokiokuvia,
jotka ovat kuin ajatuskokeita.
Teoksessaan Simulacres et simulation (1981, Simulakrumit ja simulaatio) Baudrillard väittää, muun muassa, ettei todellisuutta ole olemassa. 1
Tähän johtopäätökseen hän tuli semiotiikan merkkiteoriaa
tarkasteltuaan. Merkki ei enää viittaa mihinkään ulkopuolella olevaan,
vaan vain itseensä.
Simulakrum–käsitteen2
kautta hän valaisee nyky–yhteiskuntaa, jossa pyritään tekemään
mahdollisimman tarkka kopio jostakin, jonka alkuperäismallia ei ole
olemassakaan, mistä esimerkiksi käy Disneyland. Tätä kuvaa
amerikkalainen hyperrealistisuus, joka on todellisempaa kuin todellisuus
konsanaan.
Disneyland peittää sen tosiasian, että koko maa,
koko todellinen Amerikka on Disneyland (vähän samaan tapaan kuin
vankiloiden tehtävänä on peittää se tosiseikka, että koko yhteiskunta on
rangaistuslaitos). Disneyland esitetään kuvitteellisena, jotta
uskoisimme, että muu on todellista, vaikka itse asiassa Los Angeles ja
Amerikka, joka on sen ympärillä, eivät enää olekaan todellisia, vaan
hypertodellisuuteen ja simulaatioon kuuluvia. (Baudrillard 1981, 25–26)
Baudrillardin Amerikka tuo väistämättä mieleen Umberto Econ teoksen Matka arkipäivän epätodellisuuteen (1985). Eco kirjoittaa:
On siis olemassa hillittömän hyperreaali
Amerikka, joka ei ole edes pop–taiteen, Mikkihiiren tai hollywoodilaisen
elokuvan Amerikkaa. On olemassa toinen, salaisempi Amerikka (tai
pikemminkin yhtä julkinen, mutta eurooppalaisen kävijän ja jopa
amerikkalaisen intellektuellinkin ylenkatsoma) ja jollain tavoin se
muodostaa viite– ja vaikutusverkoston, joka lopulta ulottuu myös
sivistyneen kulttuurin tuotteisiin ja huviteollisuuteen. (Eco 1985, 13)
Myös Baudrillardin mukaan amerikkalainen todellisuus on todellisempaa
kuin todellinen eli hypertodellista. Econ huvittuneiden kommenttien
sijaan Baudrillard havainnoi näkemäänsä sardoniseen sävyyn:
Amerikka ei kuulu unen eikä todellisuuden vaan
hyperreaaliseen alueeseen. Amerikan hyperreaalisuus tulee siitä, että se
on alusta asti toteutuneena eletty utopia. Täällä kaikki on todellista,
pragmaattista, ja kuitenkin unenomaista. Kenties totuus Amerikasta
voikin paljastua vain eurooppalaiselle, sillä vain eurooppalainen näkee
USA:n malliesimerkkinä täydellisestä simulacrumista, kaikkien arvojen
immanenssista ja siirtämisestä todellisuuteen. Amerikkalaisilla
itsellään ei sitä vastoin ole mitään simulaation tajua. (Baudrillard
1986/1991 ss. 57–58)
Matkustellessaan ympäri mannerta Baudrillard lukee Amerikkaa, kuten
muitakin kulttuurin merkkejä ja huomaa eroavaisuuksia Eurooppaan nähden.
Hän väittää esimerkiksi, että Amerikasta puuttuu kulttuuri, millä hän
arvatenkin tarkoittaa eurooppalaista korkeakulttuuria.
Elokuvateollisuutta, pop–taidetta tai jazzia hän ei nähtävästi lue
taiteen piiriin. Niin yhteiskuntatieteilijä kuin onkin, hän ei
kuitenkaan analysoi maata poliittiselta tai sosiaaliselta kannalta
syvällisemmin, vaan tyytyy moneen kertaan toistettuihin kliseisiin.
Kirjassaan L’autre par lui–même (1987, englanniksi The Ecstacy of Communication, suom. Ekstaasi ja rivous 1991)
Baudrillard toteaa mainonnan ja television hälventäneen julkisen ja
yksityisen välisen rajan. Mainonta nykymuodossaan ulottuu kaikkialle ja
ihmiselämän intiimeimmätkin asiat paljastetaan tiedotusvälineissä. Jo
ennen tosi–TV–ohjelmien suosiota Baudrillard viittaa todellisuudella
leikitteleviin, yksityisyyttä uhkaaviin ohjelmiin. Miten käy, kun meille
näytetään enemmän kuin haluamme nähdä? Hyvä esimerkki on pornografia,
jossa mitään ei peitellä. Kuvat täyttävät näkökentän, mutta niissä ei
ole mitään nähtävää. Tästä hän käyttää käsitettä ekstaasi:
todellisuudella ei enää ole väliä, sillä kuvien paljaus ylittää
todellisuuden.
Tosi–TV –ohjelmien esi–isänä Baudrillard pitää ready–made
-taidetta. Hän palauttaa mieleen Marcel Duchampin pullotelineen, joka
käyttöyhteydestään irrotettuna muuttuu todellisemmaksi kuin todellinen
(hyperreaaliseksi) ja taidettakin taiteemmaksi. Pullotelineen tavoin
mikä hyvänsä esine, yksilö tai tilanne on nykyisin potentiaalinen
ready–made. Samalla tavoin saatetaan yleisön joukosta kiskaista kuka
hyvänsä ruudun takaa esiintymään TV–show’hun. Näin meistä kaikista
tehdään ready–madeja. (Baudrillard 1994, 49–50.)
Yhdessä dadaistien ja surrealistien kanssa Duchamp onnistui
kääntämään päälaelleen koko taideinstituution. Estetisoimalla banaalin
kulutushyödykkeen Duchamp asetti kyseenalaiseksi jokapäiväisen
todellisuuden esittämisen taiteessa. Samoin Warholin fetissi–esineet
onnistuvat säilyttämään keinotekoisuutensa ja pysymään irti kaikista
merkityksistä (vrt. Baudrillard 1995, 11).
Mediakritiikissään Baudrillard myötäilee aluksi McLuhanin näkemystä,
jonka mukaan ”väline on viesti”, kun taas viestin sisältö on
toisarvoista. Eri mieltä hän on sen sijaan McLuhanin käsityksestä uusien
informaatioteknologioiden välineistä ihmisen uusina ulottuvuuksina,
raajojen, aistien ja hermoston jatkeena ja laajentumina. Ihmisestä on
pikemminkin tullut koneen jatke. (Paroxysm 1997/1998, 22)
Elämme maailmassa, jossa on yhä enemmän informaatiota, mutta entistä
vähemmän merkitystä. Televisio pommittaa meitä jatkuvalla kuvien
tulvalla. TV–uutiset koostuvat fragmentaaristen kuvien kollaasista,
jotka ovat kaikki simulacrumeita, täydellisiä kopioita, joista puuttuu originaali (Sarup 1988/1993, 165).
Provosoivista väitteistä kuuluisimpia on se, ettei Persianlahden
sotaa vuonna 1991 koskaan käytykään. Valmistauduttaessa Irakin
vastaiseen sotaan vuonna 1990 oli tiedotusstrategia tarkkaan mietitty.
Sota lavastettiin CNNn tarpeita varten, joka lähetti tapahtumat suorana
lähetyksenä, jolloin TV–katsojista tuli sodan panttivankeja, kirjoittaa
Baudrillard. Sisällöltään sota oli tyhjä kokemus, jossa sodan
todellisuus korvautui teknisesti luodulla uudenlaisella todellisuudella.
Essee ”Sodan illuusio” on eräänlainen jälkikirjoitus kirjalle La guerre du Golfe n’a pas eu lieu
(1991, Persianlahden sotaa ei käyty). Baudrillard ehdottaa, että sitä
voitaisiin lukea tieteiskertomuksena, kuten Jorge Luis Borgesin
kronikkaa kulttuureista, joita ei ole ollut olemassa.
Teoksessaan Le crime parfait (1995, Täydellinen rikos)
salapoliisi–Baudrillard ryhtyy selvittämään todellisuuden murhaa,
kuinkas muuten. Murha ei tietenkään voi olla aivan täydellinen, mutta
silti meitä kiinnostaa suuresti miten näin on päässyt käymään.
”Täydellisen rikoksen” rikos on juuri siinä, että teknologian
mahdollistama mekaaninen jäljentäminen on niin täydellistä (Baudrillard
2000/2003, 36 ja 61).
Rikoksesta epäiltyjen syytettyjen listalta löytyy mm. eufemismeihin
pyrkivä kieli. Mustan, ramman, sokean ja huoran sijaan puhumme
mieluummin värillisestä (coloured), vammaisesta (disabled), näkövammaisesta ja seksityöläisestä (sexworker).
Tätä kaunistelua Baudrillard kuvaa kielelliseksi varmuuskumin käytöksi
(vrt. Baudrillard 1994, 191). ”Virtuaalitodellisuus” on hyvä esimerkki
sanasta, joka on oxymoron, paradoksin sisältävä sanapari. Antiikin kelpo
filosofinen käsite on muuttunut merkitykseltään; virtuaalinen on
ottanut todellisuuden paikan (Baudrillard 2000/2003, 39–40).
Apokalyptinen sävy toistuu useissa Baudrillardin myöhäiskauden
kirjoituksissa, joissa hän Elias Canettia myötäillen puhuu historian
lopusta. Muistelmateos Cool Memories on eräänlainen vastateos Canettin The Human Provence –teokselle. ”Vuosi 2000” –artikkeli alkaakin Canetti–sitaatilla:
Piinallinen ajatus: jostakin tietystä ajankohdasta
lähtien historia ei ole enää ollut todellista. Koko ihmiskunta olisi
huomaamattaan äkkiä irtautunut todellisuudesta. Kaikki sen jälkeen
tapahtunut ei enää olisi lainkaan totta, mutta me emme kykenisi
tajuamaan sitä. Tehtävänämme ja velvollisuutenamme olisi nyt selvittää
tämä ajankohta, ja niin kauan kuin emme sitä löytäisi, meidän olisi
itsepintaisesti jatkettava nykyistä tuhoamista. (Baudrillard 1992/1995,
17)
Syyskuun 11. päivän terrori–iskuista vuonna 2001 Baudrillard julkaisi esseevalikoiman nimellä L’esprit du terrorisme
(2002, Terrorismin henki). New Yorkin World Trade Centeriin
kohdistuneita tuhoiskuja Baudrillard luonnehtii ”kaikkien tapahtumien
äidiksi”, joka yhdistää kaikki tapahtumat, joita ei ole koskaan
tapahtunutkaan. Baudrillardin mukaan ei käy kieltäminen, että olemmekin
jo haaveilleet siitä, että näin hegemoniseksi kasvanut valta
tuhottaisiin, vaikka se sotiikin länsimaista moraalikäsitystä vastaan
(Baudrillard 2002/2003, 4–5). Thierry Meyssanin väite 9/11: The Big Lie
(Syyskuun yhdennentoista päivän suuri valhe), että kyseessä saattaakin
olla kansainvälinen salaliitto, jossa mukana ovat CIA, oikeistolaiset
fundamentalistit jne. heittää epäilyksen varjon tapahtumien todellisen
laidan suhteen. (Ibid. 77)
Baudrillardin maailmankuva on lohduton dystopia, josta puuttuu usko
parempaan tulevaisuuteen. Aluksi absurdeilta tuntuvat väitteet alkavat
tarkemmin ajateltua mietityttää: ehkäpä hän ei olekaan kokonaan
väärässä? Baudrillard on onnistunut ravistelemaan meitä katsomaan
tarkemmin sovinnaiskäsitysten taakse ja saanut pohtimaan
kulutusyhteiskunnan ja joukkotiedotuksen mielekkyyttä. Hän oivalsi jo
television alkutaipaleella, ettemme me katso televisiota, vaan televisio
katsoo meitä (Baudrillard 1981, 51).
”Simulacrum ei ole se, joka peittää totuuden, vaan totuus peittää
sen, ettei sitä ole. Simulacrum on totta.” siteeraa Baudrillard Syyrakin
kirjaa (Baudrillard 1994, 40).
Viitteet
1
Baudrillardin mukaan merkit ovat nykyisessä yhteiskunnassa lakanneet
viittaamasta johonkin; ne kelluvat tyhjässä simuloiden jotakin jota ei
ole. Ilmiö on tuttu merkkitavaroista. Alkuaan merkki on ollut tae
laadusta, johon se viittasi. Tavaramarkkinoilla merkit kuitenkin
irtautuivat alkuperäisistä viittaussuhteistaan ja merkkejä ostetaan
ajattelematta enää viittaussuhdetta laatuun. Baurdillard kuvaa koko
nyky–yhteiskuntaa tällaiseksi viittauskohteistaan irtautuneiden merkkien
peliksi, suureksi ”simulakrumiksi”, kuten hän itse sanoo.” (Pulkkinen
1991, 136)
2
Se [termi simulacrum] esiintyy jo Platonin teoksessa ”Valtio”, jonka
viimeisessä kirjassa Sokrates pohtii runoilijoiden ja taitelijoiden
asemaa ihannevaltiossa. Platonin ideaopissa kullakin esineellä tai
asialla on oma ideansa (Kreik. eidos), jonka konkreettisia tai materiaalisia ilmenemismuotoja (kreik. eidolon) nämä fyysiset esineet ovat. Termi ”eidolon” voidaan kääntää latinankieliseksi termiksi simulacrum,
joka tarkoittaa kuvaa, idolia, ilmiötä, illuusiota tai jäljennöstä.
Sokrates tahtoo sulkea taiteilijat valtion ulkopuolelle heidän
moraalisesti turmelevan vaikutuksensa vuoksi. Yhtenä syynä tähän on se,
että taitelijat uskovat teoksissaan kuvaavansa suoraan ideoiden
(”eidos”) edustamaa objektiivista todellisuutta ja pääsevänsä siten
taiteen kautta käsiksi totuuteen. Sokrateen mukaan he itse asiassa ovat
vain surkeita jäljittelijöitä, jotka tietämättään kopioivat ainoastaan
ideoiden materiaalisia ilmentymiä (”eidolon”), ja jäävät siten
tosiolemuksesta lukien vasta kolmannelle asteelle. He valmistavat kopion
kopioita, vaikka uskovatkin kuvaavansa todellisuutta. Taiteilijoilla ei
siis Sokrateen mukaan ole todellista tietoa kuvaamistaan asioista.
Tällaiseen tietoon, tosiolevaisen ja totuuden kontemplaatioon
päästäänkin Sokrateen mielestä vain filosofian kautta.” Arppe: ”Kuinka
todellisuus muuttui utopiaksi” s. 34 Taide 1988: 1.
Lähteet
Arppe, Tiina 1986: ”Jean Baudrillard, esittely” ss. 179 – 186 teoksessa Moderni/Postmoderni. Lähtökohtia keskusteluun. (1986) Toim. Jussi Kotkavirta ja Esa Sironen. Helsinki: Tutkijaliitto.
----- 1988: ”Kuinka todellisuus muuttui utopiaksi – Jean Baudrillard ja simulaatio” ss. 34 – 35. Taide 1988:1.
----- 1991: ”Kun kaikki arvoitukset ratkaistaan, tähdet sammuvat... (jälkikirjoitus)” ss. 73 – 87 teoksessa Ekstaasi ja rivous. Suom. Panu Minkkinen. Helsinki: Gaudeamus.
----- 1992: Pyhän jäännökset. Ranskalaisia rajanylityksiä: Mauss, Bataille, Baudrillard. Tutkijaliiton julkaisusarja 72. Helsinki: Tutkijaliitto.
Baudrillard, Jean 1970: La société de consommation, ses mythes , ses structures. Paris: Denoël.
----- 1976/1984: ”Merkkien kapina” ss. 24 – 29. Suom. Hannu Sivenius. Taide 3: 1984.
----- 1981: Simulacres et simulation. Paris: Editions Galilée.
----- 1983: ”Beaubourg-efekti” ss. 5 – 10. Suom. Hannu Sivenius (artikkeli julkaistu alunperin nimellä L'Effet Beaubourg: Implosion et Dissuation. Paris: Ed. Galilée. 1977). Taide 3: 1983.
----- 1986/1991: Amerikka. (alkuteos Amérique, Paris: Editions Grasset et Fasquelle) suom . Tiina Arppe. Helsinki: Loki-kirjat.
----- 1987/1991: Ekstaasi ja rivous. (alkuteos L'autre par lui-même: habilitation) Suom. Panu Minkkinen. Eurooppalaisia ajattelijoita -sarja. Helsinki. Gaudeamus.
----- 1988: Selected Writings. Edited by Mark Poster. Cambridge and Oxford: Standford University Press.
----- 1991: La guerre du Golfe n'a pas eu lieu. Paris: Editions Galilée.
----- 1992/1995: Lopun illuusio eli tapahtumien lakko. (alkuteos L'illusion de la fin ou la grève des événements). Suom. Mika Määttänen. Eurooppalaisia ajattelijoita -sarja. Helsinki: Gaudeamus.
----- 1994: Le crime parfait. Collection l'Espace critique dirigée par Paul Virilio. Paris: Editions Galilée.
----- 1995: ”koneellinen snobismi” ss. 11–13, 65. Mika Määttäsen suomentama luku ”Le snobisme machinal” teoksesta Le crime parfait. Taide 1995: 5.
----- 2000/2003: Passwords. (alkuteos Mots de passe. Pauvert, département des Éditions Fayard 2000). Translated by Chris Turner. London: Verso.
----- 2002/2003: The Spirit of Terrorism and Other Essays. Translated by Chris Turner. (alkuteos l'ésprit du terrorism. Editions Galilée). London and New York: Verso.
Butler, Rex 1999: Jean Baudrillard. The Defence of the Real. London, Thousand Oaks, New Delhi: Sage Publications.
Eco, Umberto 1984/1985: Matka arkipäivän epätodellisuuteen (Semiologia quotidiana). Suom. Aira Buffa. Juva: WSOY.
Genosko, Gary 1994: Baudrillard and Signs. Signification Ablaze. London and New York: Routledge.
Holvas, Jakke, Määttänen, Mika & Raivio, Herman 1995: ”Viva las vegas”. Teoksessa Jean Baudrillard, Lopun illuusio eli tapahtumien lakko. Suom. Mika Määttänen. Eurooppalaisia ajattelijoita -sarja. Helsinki: Gaudeamus.
Kellner, Douglas 1989: Jean Baudrillard. From Marxism to Postmodernism and Beyond. Stanford, California: Stanford University Press.
McLuhan, Marshall 1984: Ihmisen uudet ulottuvuudet (alkuteos Understanding Media: The Extensions of Man, 1964). Suom. Antero Tiusanen. Kolmas painos. WSOY.
Moderni/Postmoderni. Lähtökohtia keskusteluun. 1986: Toim. Jussi Kotkavirta ja Esa Sironen. Helsinki: Tutkijaliitto.
Paroxysm: Interviews with Philippe Petit 1997/1998: (alkuteos Le Paroxyste indifférent: Entretiens avec Philippe Petit. Paris: Editions Grasset & Fasquelle 1997). Translated by Chris Turner. London and New York: Verso.
Pulkkinen, Tuija 1991: ”Jälkistrukturalismi ja subjektius” ss. 124 – 140 teoksessa Taide modernissa maailmassa. Taiteensosiologiset teoriat Georg Lukácsista Fredric Jamesoniin. Toim. Erkki Sevänen, Liisa Saariluoma ja Risto Turunen. Helsinki: Gaudeamus.
Sarup, Madan 1988/1993: An Introductory Guide to Post-Structuralism and Postmodernism. Second edition. New York, London, Toronto, Syndey, Tokyo, Singapore: Harvester Wheatsheaf.
7 comments:
eivät vain esineet vaan koko juttu on sosionousu ihan tahatonkin. sama oikeastaan onko se tahallista tai tahatonta
mun mielestä on hyvin fiksua väittää ettei todelliisuutta ole olemassa mutta mä on jäävi
'Simulacrum ei ole se, joka peittää totuuden, vaan totuus peittää sen, ettei sitä ole. Simulacrum on totta.'
Kukaan ei ole jäävi sanomaan tätä.
Isossa kaupungissa kulkemisessa täytyy poissulkea huomattava osa siitä informaatiosta mitä hälinässä on. Keskittyä olennaiseen; kulkemiseen turvallisesti kohti päämärää.
Samanlaista on seikkailu muun informaation parissa. Ei ole epäilystäkään siitä, etteikö todellisuuksia (todellisuuksia ihmisten päissä) olisi lukuisia. Nuorten naisten muotiblogit ovat aikamme suurimpia yhteiskunnallisia vaikuttajia.
Olet vaihtanut profiilikuvaasi ja tunnistan sinut jostain psykologista, joka on ilmeisen aktiivinen mutta kait sinä muistat, että kirjoitettu teksti on aina enemmän tulkitsijan näköinen kuin sen, jota hän uskoo tulkitsevan. Etenkin kun ei ole tavannut tai tapaaminen on tehty observaatioksi missä oma hypoteesi jälleen jyllää. Vaarallista siis - ja totuus on edelleen olemassa mutta jos ihmisille ei anneta tilaisuutta kuten israelilaiset valittavat tämän päivän HS:ssä. Jos aina jää ikäänkuin ilman ääntä ei voi enää pyytää edes armoa tai sitä mitä sinä peräänkuulutat. Kun psykologia on ominut Jumalan taidon kaikki muu jää sen narsismin alle. Näin sen tulkitsen ja sitten sitä, että mieheni tiesi sinun taustaasi mutta ei milloinkaan kertonut minulle. Missä siis vika? Etteikö ole miesten maailma ja ne, jotka vihaavat naisia saavat jotenkin alkupisteitä suhteessa niihin, joilla on tahtotila ymmärtää sitäkin mikä ei ole heti selvää.
Kuka siis olet? Miksi luit minua väärin, kenen hypoteesi väritti Sinun? yst. Garru
Mitä sairasta tässä oli? Nyt ovat Herrat vaan ehtineet kärrylle eli hekin tajuavat. Mutta miksi minua piti pitää hyllyllä, varastossa, kellarissa tai vankilassa kaikki vuodet siksi, että se olisi ollut noloa jollekin, joka halusi olla suurempi. Joka odotti, että saa rahat jotka tulevat vääjäämättä sen seurauksena että tietoisuus avaantuu. Mutta onko se minun vika?
http://kemppinen.blogspot.fi/2009/03/sopimaton-menettely.html
Edelleen ei ymmärretä miten lukutestiä pitää tehdä. Edelleen ollaan valovuosi perässä. Mutta miksi?
En minä ollut mikään purulelu, jota kaikki maailman narsistit saivat lähteä vainomaan tai pohtimaan; minä olin avoin - sitä mitä aina haluttiin ja minä otin riskejä ja sitäkin aina haluttiin: miten minä voin olla vaarallinen kuten Soini mukamas on. Miten se on mahdollista, että joku alkaa tykkäämään jotain jostain kirjoitetusta tekstistä jota on netissä miljardeja? Onko yksi niistä semmoinen että voi voi kyllä pitää tehdä itsestään tärkeää? Onko pienen Suomen oppositiojohtaja vaarallinen? kelle? Toisille puolueille ja se on katsottava hyväksi. Samalla tavalla nainen on työelämässä vaarallinen - kelle? Niille, joita te kaikki inhoatte mutta kun tulee liian verbaalinen niin laitetaan kymmeneksi vuodeksi sivuun eikä saa puolustautua kun ei edes kerrota missä vika; mitä hemmetti sotkettiin taas. Ja tiedätkö kuka nyt rikastui: todella väärin meni. Rikkaaksi tuli nyt ne, joita ei kukaan voi pitää hyvänä - laiskat sadismiin taipuvaiset pintaliitäjät tässä nyt rikastuivat ja minun eläkkeeni jäi totaalisen torsoksi. Kiitos siis kelle?
Tämä ei ole pahalla tarkoitettua sillä en koskaan tarkoita pahaa enkä tee pahaa enkä ole koskaan ollut adhd enkä koskaan ollut mitenkään sairas tai edes oppimisvaikeuksissa; olen ollut kommunikatiivisessa poterossa koska narsistimiehet ja naisvihaajat sinne laittoi. Annettiin tila kiusata koska se oli väärin toimineen vallan ainoa keino päästä häpeästään. Piti siis lisätä painetta kun ei mennyt ensimmäisellä. Näin ei voi oikeusvaltiossa silti tehdä. Se on varmasti kaikille selvää; mutta toimikaa kuten kirjoitatte ohjekirjoihinne; eikä mitään muuta. Meni parhaat vuodet nettiin, ei siksi ,että se kiinnosti vaan siksi, että kiusaamisen aalto oli aivan liian suuri ja minä luotin hitto soikoon ihmisiin; niihin, joita ei voisi luottaa. Miksi siis lässytetään suu vaahdossa luottamisesta kun ne,joiden käsiala kirjoittaa siitä kirjoja eivät itse ole sen arvoisia? Menee uskottavuus täysin. Siitä olen huolissani ja tyytyväinen että iines rupeaa nyt reaalielämään eikä pysy tässä symboliikan sfärissä missä tulkinta on aina lukijan; ei lähettäjän ja tulkitsijan yhteinen mitä lukee jokaisessa psykologian alkeissa. Pitää aina selvittää ihmiseltä itseltään sanotaan.
Sinänsä olen kyllä maltillinen ja voin odottaa; en vaan ymmärrä miksi ja kuka ohjaa? Kenen kielianalyysi on sellainen, että se saa nousta toisten kielitaidon yläpuolelle myös diskurssi- tai tunnelmasisällöltään; modaliteettien osalta. Kuka tajuaa miten kaksikielinen rakentaa kieltään? Harva.
Ihmisoikeuksista on kyse kun valtio tai sen asiantuntijat eivät toimi kuten laki määrää. Ja vetäytyvät omiin poteroihin myös. Onpa sairas maa - eikä Suomi ole sen takia mitenkään sivistysvaltio PISA:sta huolimatta: on ehkä juuri sen takia unohtanut kaiken lämmön, pehmeyden, kuuntelemisen (jota se itse toitottaa) ja muun ihmisyyteen liittyvän. Rikkoo muita, että pääisisi itse tekemään ihmisoikeusteoriaa. Oppii siis kuten Protu vasta sitten kun joku ensin taipuu uhriksi. Se on Pandoran viesti mutta eihän nokkelat sitä sano. Kääntävät kuten dadaistit ja surrealistit. Nykypäivän taidekriitikko ei erota abstraktia taidetta kubismista eikä kubismia surrealismista. Mennään hoopona mukaan ja kuvitellaan (leikitään) että ollaan viisaita.
http://www.ihmisoikeudet.net/index.php?page=suomen-perustuslaki
Post a Comment