*
Martti Luther ja vittuilun taito: Nettikeskustelun perinteet luotiin jo uskonpuhdistuksen aikana
”Tavallisesti
sivistyneet henkilöt päivittelevät kahvipöytäkeskusteluissa, kuinka
töykeydet nettikeskustelussa ilmentävät keskustelijoiden
tietämättömyyttä”, väittää vapaa toimittaja Kimmo Laakso nettikeskustelua koskevassa kirjoituksessaan.
”On
kuitenkin osoitettavissa että negatiivisella keskustelukulttuurilla on
sivistyneet perinteet, jotka ovat hämmästyttävän nopeasti painuneet
unohduksiin.”
Laakson mukaan nykyisessä nettikeskustelun tasossa
ei ole oikeastaan mitään uutta: kärkevä, röyhkeä ja loukkaavakin
keskustelutyyli on ollut tuttua jo uskonpuhdistuksen aikaan.
Uskonpuhdistaja Martti Lutherin mielestä
”keskustelijoiden oli suositeltavaa suoltaa kuraa toisten niskaan hyvin
henkilökohtaisella tasolla - vain näin oli mahdollista houkutella totuus
esiin”.
Mitä mieltä olet? Lue kirjoitus ja kommentoi. Osallistuaksesi keskusteluun sinun täytyy rekisteröityä SK.fin käyttäjäksi.
Senkin
umpipösilöt kakkapäät, jotka niistätte aivonne nuhassa serlaan! Jos
olisitte olleet hereillä medialukutaidon ABC-kursseilla, tietäisitte
että solvaaminen ja suoranainen vinoilu ovat yhtä vanha ilmiö kuin
eurooppalainen sivistys.
Kuten uskonpuhdistaja Martti Luther,
joka näki korrektissa kaunopuheisuudessa petoksen siemenen, internetin
kyberdemokraatit ajattelevat että toisten haukkuminen on omituisella
tavalla rauhoittavaa.
Surfing on the Internet-kirjan kirjoittaja ja aito kyberdemokraatti J.C. Hertz ylisti jo 1990-luvun alussa teknologian tuomaa mahdollisuutta digitaalisen kuran heittoon. Hertzin mukaan ilmiö nimeltä fleimaus,
vihamielisen viestin kirjoittaminen viestiketjuun osoitti, ettei
teknologian ole onnistunut jauhaa ihmisistä homogeenistä kauravelliä.
Kuten
kyberdemokraatit, Martti Lutherkin näki ystävällisessä julkisessa
keskustelussa jotain orwellilaisen pelottavaa. Illuusio harmoniasta
todellisuudessa toteutuu vain Disneylandissa ja uskonnollisissa
traktaateissa.
Myös Martti Luther oli läpeensä kiinnostunut
hyvästä julkisesta keskustelusta kinastellessaan aikansa humanistien
kanssa uskosta. Hänelle hyvä julkinen keskustelu ei kuitenkaan
tarkoittanut, että pelkästään asiat riitelevät. Keskustelijoiden oli
suositeltavaa suoltaa kuraa toisten niskaan hyvin henkilökohtaisella
tasolla - vain näin oli mahdollista houkutella totuus esiin.
Taustalla
oli epäilys. Jos asiat ilmaistaan miellyttävällä kaunopuheisuudella,
kyseessä saattaa olla Saatanan juoni. Tästä reformaation
herjausvillityksestä on suora linkki Herzin ylistämään herjausgenreen.
Fleimauksen perinteet: aaseja ja huoria
Fleimauksesta
tuli osa tietoverkkojen käyttäjien slangia ennen internetiä.
Vihamielinen viesti eli flame tunnistettiin jo vuonna 1983 Stanfordin
yliopiston tietokoneslangin sanakirjassa.
Monet 1980-luvun
amerikkalaista yritysviestintää kartoittaneet tutkimukset panivat
merkille kuinka sähköpostin kaltaiset tietokonepohjaiset
viestintäfoorumit madalsivat ikävien viestien kirjoituskynnystä - ja
lisäsivät fleimausta.
Tutkimukset nostivat esille kaksi asiaa,
jotka tuntuivat olevan yhteydessä toisiinsa: hyödyttömän kommunikaation
sekä herjanheiton lisääntymisen. Myöhemmin fleimauksesta tuli
erityisesti julkinen, loukkaava ja henkilökohtainen viesti, joka kerjää
tulla vastatuksi. Sen tarkoitus on toimia sytykkeenä herjaavassa
viestiketjussa.
Tavallisesti sivistyneet henkilöt päivittelevät
kahvipöytäkeskusteluissa, kuinka töykeydet nettikeskustelussa ilmentävät
keskustelijoiden tietämättömyyttä. On kuitenkin osoitettavissa että
negatiivisella keskustelukulttuurilla on sivistyneet perinteet, jotka
ovat hämmästyttävän nopeasti painuneet unohduksiin.
Lutherin
kirjoituksista iso osa oli yksityisiä kirjeitä jotka oli tarkoitettu
julkisiksi. Kirjeiden puolijulkinen luonne tuntuu nykynäkökulmasta
oudolta. Voisi sanoa, että Lutherin painetut kirjeet ovat sukua
sähköpostille: sen lisäksi että niitä painettiin, niitä jaettiin ja
välitettiin eteenpäin ystävien kesken. Ensisijaista oli, että niillä
pyrittiin vaikuttamaan paitsi varsinaiseen vastaanottajaan, myös suureen
yleisöön.
Lutherin kirjeiden julkisuus tuntuu olevan yhteydessä
niiden röyhkeään tyyliin. Tuntuu hämmentävältä lukea erästä Lutherin
kirjettä vuodelta 1520. Kirje alkaa Kristuksen rauhan toivotuksella.
Hetken päästä vastustajia haukutaan aaseiksi ja huoriksi.
Luther
siis postaili aikansa domaineille, kirkon seiniin usein omalla
nimellään, usein tavalla jonka nykyinen moderaattori luokittelisi
asiattomaksi.
Hän käytti anonyymeista väittelykumppaneistaan
oikean nimen sijaan eläinaiheisia haukkumanimiä. Lutherin vastustajat
kutsuivat häntä toisinaan apinaksi, ja Lutherin mukaan nämä roikkuivat
hänessä kuin sonta rattaissa. Eräässä julkaistussa vastaus on osoitettu:
Wittenbergin härälle, toinen Leipzigin pässille. Vastauksessa
kiistakumppanilleen Luther puolustaa karkeaa kielenkäyttöään:
”Jos sallisin paksukalloille heidän aikeensa, kirjoittaisivat lopulta pesijättäretkin minua vastaan”.
Kiroilu ja tylyt puheet olivat Lutherin teologian looginen johtopäätös.
Koska
Jumala on yhtä aikaa ylhäinen ja alhainen, ihmisten käyttämän kielen
tulee heijastella tätä ihmettä. Alatyyliset ilmaukset osoittavat, että
ihminen ei ylennä itseään. Koska Jumala on puolueeton, hänet voi löytää
hyvyydestä ja kauneudesta kuin myös viemärin kakkapökäleestä.
Olisi kätevää todeta, että Luther oli vain sivistymätön. Mutta Lutherin sivistyneet humanistitoverit, kuten Thomas More tukeutuivat samaan retoriikkaan: ikimuistoisessa kirjeessään Lutherille More kutsui uskomme isää ”parittajaksi”.
Raamattu oli kuin pc
Sanotaan, että painotekniikan osuus meidän uskostamme on iso. Me olemme netissä koska tavallaan Marttikin oli. Lutherin mukaan Raamattu oli
kuin pc. Sen tarkoitus oli yhdistää meidät taivaalliseen serveriin
langattoman rukousyhteyden avulla ilman vääristäviä välikäsiä.
Olennaista oli, että aiheeseen liittyvät uskonväittelyt käytiin
julkisessa tilassa (in the public domain) ja usein anonyymisti. Luther
otti osaa ahkerasti aikansa nettikeskusteluun, mutta vastusti
anonyymiutta.
”Avoin syytös on parempi kuin pisto aidan takaa” hän sanoi vuonna 1520.
Lutherille
oli selvää että jumalattomat ovat kristittyjä sivistyneempiä. Siksi hän
vastusti antiikin ajatusta rauhallisesta keskustelusta, joka oli
hänelle joutavaa kultivoitunutta höpöttämistä. Saman ajatuksen muotoili
myös humanisti Erasmus Tyhmyyden ylistyksessään (1511) .
Tyhmyys
ylistää itseään toteamalla, ettei ole ”väärennös”, ja ilmentää
kasvoillaan samaa mitä ajattelee sisimmässään. Erasmuksen väärennös
viittaa sivistykseen, jolla kuorrutetaan asian ydin, pihvi.
Keskustelu julkisesta keskustelusta sai alkunsa Martti Lutherista.
Uskonpuhdistus oli ensimmäinen todellinen mediavallankumous, joka perustui kirjapainotaidon madaltuneelle julkaisukynnykselle.
”Koetelkaa kaikki, ja pitäkää se mikä hyvää on” tarkoitti että kukin luki ja tulkitsi sisimmässään sen, mikä oli totta.
Me
sanomalehtien ja internetin keskustelupalstojen lukijat olemme saman
tehtävän edessä kuin Martti Luther. Meidänkin on muodostettava käsitys
totuudesta tykönämme ja yritettävä ottaa samalla huomioon, että olemme
vain ihmisiä, jotka voivat erehtyä.
Niin netissä kuin uskonpuhdistuksessakin vallankumouksen muodostamiseen riittää voimakas tunne siitä, että on oikeassa.
Väärinymmärrettyjä viestejä
1950-luvulla brittiläinen systeemiteoreetikko Gregory Bateson
näki skitsofrenian olevan seurausta tilanteesta, jossa vastaanottaja ei
kykene ratkaisemaan viestin merkitystä sen ristiriitaisuuden vuoksi.
Tietokonevälitteisen
viestinnän (CMC) tutkijat ovat soveltaneet tähän tilanteeseen erityistä
arvailuteoriaa (second-guess theory).
Fundamentalismin
internetissä on väitetty seuraavan tilanteesta, jossa ihmiset joutuvat
jatkuvasti arvailemaan sanojen merkityksiä ja päättelemään, mitä
lähettäjä ”todella sanoo”.
Verkkokulttuuria tutkineen Ilkka Tuomen
mukaan keskustelun toisesta osapuolesta tulee tässä tilanteessa
heijastus omista kuvitelmista. Keskustelijan ennakkoluulot saavat
vallan. Samalla osapuolet yrittävät ratkaista tykönään viestin sisällön
saadakseen kuvan sen ”totuudesta”.
Tuomen mukaan internetin ajan
ja paikan ylittävä vuorovaikutus ei lopulta synnytä Benetton-mainoksista
tuttua erilaisuuden harmoniaa.
”Internet on synnyttänyt uudelleen
keskiajan kylät. Kylän ympärillä oli muurit ja sisällä jokainen tiesi,
mitä toiset ajattelevat ja mihin pitää uskoa. Netissä kyläyhteisöt
luodaan uudestaan, eikä autiomaahan karkoteta niin kauan kuin jakaa
samat arvot”, Tuomi sanoo.
Viestit internetissä ovat Tuomen mukaan
ymmärrettäviä, koska vuorovaikutus tapahtuu samaan ryhmään kuuluvien,
esimerkiksi suomalaisten välillä. Mutta tämä yhteisymmärrys on aina
vaakalaudalla. Viestejä verkossa on helppo ymmärtää väärin, koska
normaalit tulkintaa ohjaavat kommunikaation korjausmenetelmät, ilmeet ja
eleet puuttuvat.
Omassa internetinkäyttöhistoriassani olen
vähitellen tullut tutuksi fleimauksen kanssa. Kuten kuka tahansa
aloittelija eli newbie jouduin aluksi hämmennyksen valtaan.
Kirjoitukseni
kirvoittavat usein yksinomaan henkilökohtaisia solvauksia. Second-guess
teorian mukaisesti olen pakotettu miettimään mitä kirjoittajien päässä
liikkuu. Saan kuulla olevani paska kirjoittaja ja olisi parempi, jos
jättäisin tekstien rustailun niille, jotka hallitsevat sen paremmin.
Keskustelijoiden
kadonneita motiiveja miettiessäni olen ymmärtänyt, että flame wariin
eli herjaussotaan osallistuminen on yhtä jännittävää kuin
vuoristoradassa ajelu, vatsaa vääntää ja kaarteissa huippaa.
Samalla on jännää suunnitella omaa vastinetta. Sitä varten täytyy vakuuttua, että on oikeassa.
2 comments:
Eiköhän jokaisessa keskustelussa ole yhtä monta motiivia kuin sen tulkinnassakin. Kuka haluaa löytää satiiria löytää sen, kuka haluaa panna paremmaksi löytää virheet, kuka haluaa lukea mielipiteenä löytää kirjoittajan mielipiteen ja kuka haluaa olla kieliviisas löytää kielivirheet. Ihan oman motiivin mukaan.
Kyse on mielestäni siitä, mitä edustaa. Olen tullut siihen, että sinä edustat silti psykologista osaamista mutta survot sen uskomattomiin kokoonpanoihin jotenkin maanisesti (ehkä olen samanlainen?) mutta kun luen Kemppistä nykyään minulle nousee vain pettymys ja uskomus, että hänen mielenkiintonsa on pysyä uskottavana, ei siis mitään muuta. Hänelle blogi on uskottavuuden laji; käyntikortti tai minuuden jatke. Näin oli iineskin mielestäni aikoinaan itsensä luokitellut. Hän siivosi pois sitä mitä ei "itseensä" halunnut ikäänkuin netti olisi osaksi hänen ihoaan. Ja voihan se niinkin tuntua ehkä. Minulle netti on ollut media, väline tai kohtaamispaikka; ei siis mitenkään tärkeä esteettisesti, ei ehkä eettisestikään jos eettisyydellä pohditaan alatyylin ja kirosanojen käyttöä - tai nikin käyttöä oman oikean nimen sijasta. Olen siis suvaitsevainen; uusliberalisti sen suhteen. Mielestäni kieli ja teksti on myös vain minun instrumentteja, ei siis minä ollenkaan. Minä olen garruna ihan mukava ihminen, en siis edusta itseäni vain tekstin kautta vaan myös oikean elämän ja valintojeni kautta. Mutta siitä kun ei enää välitetä: pitää olla niin fiini ja oikeasti oikeaoppinen, muuten ei oikeasti elä toisten mielestä eikä nyt ainakaan ole minkään arvoinen.
Olemme siirtymässä logaritmiseen ontologia-tasoon joka on pian lähempänä robottia kuin enää ihmistä ja se on minun (syvä) huoleni ilman, että koen olevani pelkäävä kuten Breivik tai joku muu dogmaattinen tai vinoutuneen maailmankuvan omaava. Olen vain laskenut näin ja itse pidän omaa syvyyttäni psykologisessa mielessä vain lähtökohtana, oikeana.
HG
Mistä sitä enää tietää kuka käyttää meikäläisen nimeä, meikäläisen identiteettiä, meikäläisen olemisen tietoa omiin päämääriin? Tuntuu, että maailma on täysin viehättynyt omiin nokkeluuksiinsa ja siitä pitää lähteä; myös poliisi ja terveydenalan ihmiset ovat samalta lähtökohdalta jotenkin diagnostisoimassa tai analysoimassa maaimaa seisten pari pinnaa tikapuilla sen sijaan, että olisivat maassa kuten minä. Mutta mehän tiedämme, ettei perspektiivi ollenkaan ole sama kuin sillä, joka seisoo suoraan maan pinnalla. Näin jokuVeli ohjaa silti elämää oman maun mukaiseen yhä teknisempään maailmaan kuten tulevaisuuden tutkijoille luennoinut Hawaiilainen Jim Dator sen halusikin. Hän oli ylpeä siitä, että sanoi jo olevansa tietokone. Näin siis osa maailmaa lähtee omasta suvereenista ICT-osaamisesta minkä ansiosta he myös kontrolloivat yhä suurempia ihmismassoja. Heille se on ihan sama mitä me muut teemme ja miten me täällä ohjaamme toinen toisiamme täysin käsittämättömien lainalaisuuksien avulla. Heille on tärkeää olla etupäässä, johdossa, veturissa tai ensimmäisinä maan päältä pois mikäli sellainen tarve tulisi. Muu järjestäytyy sen mukaan ja näin me Suomessakin ohjaannumme vääjäämättä tämän JokuVeli-mielipiteen mukaan sillä se vetää kaiken muun perässään. Koska oppiminen on kuulemma vain eteenpäin. Niin onkin, mutta kuka sanoi, että jalat pitää irrota maasta?
Post a Comment