Fuga mundi [flight from the world]
I
In its “fuga mundi”, monasticism underlines the Church’s position as an “anti-community” within the world, and by its intense spiritual asceticism cultivates its eschatological spirit. The monastic life is described as “the angelic state”, in other words a state of life that while on earth follows the example of the life in heaven.
...
The Christian life is not a denial but an affirmation. It is not death, but life. And it is not only affirmation and life, but the only true affirmation and the only true life. It is the true affirmation because it goes beyond all possibility of denial and the only true life because it conquers death. The negative appearance of the Christian life in its outward forms is due precisely to its attempt to stand beyond all human denial. Since there is no human affirmation that does not end in denial, and no worldly life that does not end in death, the Church takes its stand and reveals its life after accepting every human denial and affirming every form of earthly death.
II
Sitaatti Pauli Annalan artikkelin Tillich ja Nietzsche lopusta
Tillich selittää, millainen suhde 'Jumalan kuoleman' ja moraalisesti uudestisyntyneen ihmisen välillä Nietzschen mukaan vallitsee. Puhuessaan Jumalan kuolemasta Nietzsche ei tietenkään tarkoita, että jossakin avaruuden ja taivaitten tuolla puolen asuva ylimaallinen olento nimeltään Jumala olisi yhtäkkiä 1880-luvulla kuollut. Tulkinta on täysin triviaali eikä tavoita ollenkaan sitä, mihin Nietzsche viittaa.
Sen sijaan hän tarkoittaa, että maailmansisäisyyteen langennut, teolliseen ja mekaaniseen elämänmuotoon tyytynyt ihminen on tappanut Jumalan eli ajanut hänet ulos häiritsemästä itseriittoista ihmiselämää.
Zarathustran kolmannen osan luku 7 'Ohitsekäymisestä' osoittaa, mitä Nietzsche ymmärtää maailmansisäisyydellä ja teollistuneella sekä kaupallistuneella nykyihmisellä:
'Tässä on se suuri kaupunki: täällä sinulla ei ole mitään haettavaa, voit vain kadottaa kaiken [...] Täällä mätänevät kaikki suuret tunteet [...] 'minä palvelen, sinä palvelet, me palvelemme' [...] sylje tähän suureen kaupunkiin ja käänny takaisin!'
Suuri kaupunki on yleismaailmallinen järjestys, jota hallitsevat maailmankaupan ja - talouden ankarat lait. Se käy ainoastaan vaakasuorilla merkityksillä ja vieroksuu jokaista, joka pyrkii häiritsemään rauhaa pystysuorilla kysymyksillä.
Maailmansisäisyyteen langenneiden ihmisten jumala on raha: he ovat tappaneet Hengen ja he ovat sanomalehtien orjia. Jumala ei ole heille elävä, koska he ovat tappaneet hänet palvomiensa epäjumalten sijasta.
Nietzschen uuden yli-ihmisen vertauskuva Zarathustra, joka on itse asiassa Nietzsche itse, puhkeaa puhumaan kyseisen luvun lopussa:
'Voi tätä suurta kaupunkia! Ja minä tahtoisin jo nähdä suuren tulenpatsaan, joka sen polttaa! Sillä sellaisten tulenpatsaitten täytyy käydä suuren keskipäivän edellä. Mutta tällä on aikansa ja kohtalonsa. Tämän opin minä annan sinulle houkka jäähyväisiksi: missä ei voi enää rakastaa, siinä pitää mennä ohitse.'
Nietzschen viesti on selvä: maailmassa, jossa ei voi enää rakastaa, Jumala on kuollut. Sen, joka haluaa rakastaa, on lähdettävä maailmasta pois ja noustava Zarathustran tavoin vuorille.
Keskiajan askeesin ja mystiikan teologiassa Nietzschen termistä 'ohitsekäyminen' käytettiin ilmaisua fuga mundi eli 'maailmasta pako'. Tuhannet ja taas tuhannet keskiajan luostariveljet ja -sisaret, jotka tunsivat itsensä kykenemättömiksi rakastamaan, pakenivat maailmasta luostarin muurien sisään voidakseen vaalia omaa rakkauselämäänsä.
Maailmassa elämisen ja Jumalan kuoleman välillä vallitsee näin Nietzschen mukaan kytkös. Jos tällainen päättely pitää paikkansa, niin maailman ohitsekäymisen ja uudenlaisen jumalauskon synty liittyvät Nietzschen filosofiassa läheisesti yhteen.
Pauli Annala: Tillich ja Nietzsche, Niin & Nän 1/2011 [s. 110]
III
http://www.youtube.com/watch?v=6WpD2Cspn6g&feature=related
Russian Basso Profondo: The Lowest Voices - Satunnainen kommentaattori päättelee: 'damn....those guys must have the biggest balls on earth !!!!'
*
http://fi.wikipedia.org/wiki/Paul_Tillich
http://en.wikipedia.org/wiki/Paul_Tillich
http://en.wikipedia.org/wiki/Friedrich_Nietzsche
http://www.helsinki.fi/teol/steol/henkilosto/yliopistonlehtorit.htm
http://www.netn.fi/
http://www.vantaanlauri.fi/arkisto/2010/2010-02-25/teemat/Mystikko-on-realisti
http://www.lapuantuomiokirkkoseurakunta.fi/cgi-bin/linnea.pl?document=00010692 - [Vanhan Paukun III filosofiapäivät - aiheena Nietzsche - yli-ihminen, uskonto ja syyllisyys}
http://oblatespring.blogspot.com/2009/05/fuga-mundi-free-at-last-benedictine.html
http://silouanthompson.net/2008/05/orthodox-monasticism/
4 comments:
miksi polttaa
Jos vähän selventäisit ninni. En osaa lukea ajatuksia.
rauno, mikä on sen mikan sukunimi joka kirjoittaa heavystä, valokuvauksesta, opettajuudesta ..vaihdoin tietokonetta ja kadotin jäljet
Fucking anonymous - kyseessä on tietysti Mika Waltari.
Post a Comment