Perskle! Joku fucking esinisäkäslauma varasti mun iPad-Phonen. Nyt mä en tiedä, missä mä olen ja missä mun naaraat laiduntaa.
Taidan kuolla sukupuuttoon.
.
Kommentti Tomin kommenttiin edellisessä päreessäni
Yksilöllinen tietoisuus ja identiteetti oman ‘lihan’ ainutkertaisena
historiana.
.
1
Ainutkertaisessa ‘lihallisessa’ ajassa
kontingenttien vuorovaikutusten kautta muovautuvaa yksilöllistä
identiteettiä/subjektia ei kyetä mallintamaan matemaattisesti niin, että
mallinnettua tajuntaa voisi kutsua persoonalliseksi eli tietoisuudeksi, joka on
identtinen ihmisen kokemushistoriallisen tietoisuuden kanssa. Se on minun
perusväittämäni, jota kvanttimatematiikka ei muuksi muuta.
.
Tietysti konstruoitu tulos on tietoisuuden
kaltainen ja etenkin informaationkäsittelykapasiteetiltaan ihmistä huikeasti
tehokkaampi. Mutta jos ja kun ihminen on biokone ja tietoisuus tuon biokoneen
materiaalisesta perustastaan kehittyneen/kehittyvän holistisen autopoiesiksen
[kokonaisvaltaisen itsejäljentymisen] ihmeellisin ‘adaptaatio’ ulkomaailman
suhteen, niin huippuohjelmoitu ihmistietokone on enintään hubotti eli kyborgi –
ei ihminen.
.
Onko kyborgin tietoisuus aitoa? Tämä on
väistämättä filosofinen ongelma, johon teknologian ‘olemus’ ei vastaa. Tekniikka
on moitteettomasti toimiessaan yhtä aikaa sekä ‘autonomista’ että semanttisesti
tyhjää. Tekniikan tyhjyys on sen autonomian ‘olemus’. Tekniikka voisi saada
erityisen merkityksen vain ihmiseltä, joka ei pysty tätä merkitystä kuitenkaan
antamaan vaan kulkee tekniikan mukana ja perässä kuin ajopuu, mikäli se
tyydyttää hänen tarpeitaan [myös ja ehkä eniten hänen kaikkein typerimpiä
mukavuuden tarpeitaan]. Tämä on kai sitä kulttuurista
luonnonvalintaa.
.
2
Tekniikka on ainoastaan puite eli väline
johonkin, jota teknologinen kehitys itse ei voi ‘tietää’, koska se ei
nimenomaisesti pyri mihinkään kuten ei mikään muukaan evoluutio. Vain sellainen
kehitys/kausaliteetti, johon sisältyy jo alunperin lopullinen päämääräsyy,
pyrkii johonkin pysyvään ja täydelliseen olomuotoon.
.
Siten luonnonvalintakin on pelkkä päättymätön
prosessi eikä etukäteen suunniteltu ja valmistuessaan päättyvä projekti.
Luonnonvalinnassa eliön/olion informaation kopioituminen varmistuu yrityksen ja
erehdyksen kautta [tätä varmistumista kutsutaan kelpoisuudeksi], joka on
elollisen luonnon perimmäisen kausaliteetin ilmentymä [joka ei ilman ‘riittävää
perustetta’ ole muuta kuin loputtoman syy-seuraus-ketjun tyhjä trivia ].
Kyseessä on funktionaalinen mutta ei päämäärähakuinen tapahtuma/liike. Monille
evoluutiobiologeille tuntuu olevan vaikeaa pitää mielessä tämä
määritelmällinen/semanttinen erottelu, joka viittaa funktion käytön kahteen eri
tyyppiin. Antropomorfismit ja anakronismit kun kuuluvat erottamattomasti
kielelliseen ilmaisuumme ja historiantajuumme – mutta eivät
tieteeseen.
.
Biologinen kelpoisuus ei ole muuta kuin tietyssä
hetkessä havaitsemiemme eliön/olion ominaisuuksien summa. 10000 vuotta myöhemmin
tuo ominaisuuksien summa on luultavasti jo toisenlainen, ellei laji ole
tuhoutunut. Luonto eikä myöskään ihminen ei voi tietää etukäteen, mitkä ihmisen
tai minkään muunkaan eliön ominaisuudet ovat in the very long run biologisesti
kelpoisia, koska se tarkoittaisi, että pystymme silloin paitsi täydellisesti
operationalisoimaan tulevan ja menneen [sekä ympäristö- että geneettiset
muutokset] myös manipuloimaan aikaa sekä tulevaisuuden että menneisyyden
suuntaan. Tällainen on mahdollista vain niin kutsutulle Jumalalle, miten hänet
sitten käsitetäänkin.
.
3
Valitettavasti välineelliseen tekniikkaan
erottamattomasti liittyvästä tehokkuuden vaatimuksesta on tullut modernille
ihmiselle itseisarvo, joka uhkaa ihmisen autonomiaa, autenttisuutta ja autarkiaa
eikä itsestään selvästi lisää niitä [tästä lisää myöhemmin]. En kuitenkaan asetu
teknologista kehitystä vastaan, koska se olisi turhaa [kaikki kokeillaan, mitä
keksitään; ihmistä hallitsee ja vallitsee tekniikan imperatiivi], mutta minulla
on tästä kehityksestä pessimistinen käsitys.
.
Malliesimerkki yksipuolisen teknologisen
järjestelmän/rakenteen [tehokkuuden ja mukavuuden] kontrafinaalisista
seurauksista on Los Angelesin liikennesuunnittelun katastrofaaliset seuraukset.
Se [yksityisautoilun], jonka piti olla vapauden, nopeuden ja tehokkuuden
takaaja, muuttuikin eksessiivisyydessään [hypertrofia eli liikakasvu]
epävapaudeksi, hitaudeksi ja tehottomuudeksi.
.
Kaikella tekniikalla on taipumus muuttua
kiroukseksi, jonka pauloihin ihmiskunta ajautuu kuin tiettyihin olosuhteisiin
erikoistunut Tyrannosaurus Rex, joka kuoli sukupuuttoon erittäin nopeasti, koska
sen ylierikoistunut ‘tekniikka’ [ruumiin ominaisuudet] teki kyvyttömän
mukautumaan radikaalisti muuttuneisiin olosuhteisiin maapallolla. Tämä tulee
olemaan myös ihmisen kohtalo, ellemme sitten osaa oivaltaa oikein biologista
kelpoisuusvaatimusta ja adaptoitua krokotiileiksi tai liskoiksi, jotka elävät jo
ties kuinka monetta miljoonaa vuotta.
.
Mutta miksi elämän pitäisi olla kaikkein
absoluuttisin arvo? Elämähän on vain kuoleman eräs ilmentymä, kuten Nietzsche
huomautti. Eläkäämme siis kuin viimeistä päivää.
*
4 comments:
Ideologian näkökulmasta huboteilla ei tietenkään ole eikä voi olla "oikeaa" tietoisuutta, koska juuri tämä "filosofinen totuus" on oikeuttava naamio hubotti-yhteiskunnan todellisille taloudellisille riistosuhteille.
Jos siis kysymys aidosta konetietoisuudesta on missään määrin ajankohtainen [mitä se ei ole], niin tuo kysymys on varmasti jo kiinnittynyt yhteiskunnallisen riiston todellisuuteen sellaisella tavalla, joka minun mielestäni tekee tuosta pohdinnasta eettisessä mielessä hyvin kyseenalaista.
Ainakin siinä tapauksessa jos meillä todella on hubotteja mutta kuitenkin päädymme näiden "luonteesta" samaan lopputulokseen kuin Rauno Räsänen.
En ymmärrä pointtiasi. Sano selkokielellä, mitä tarkoitat.
Tarkoitan sitä, että jos meillä olisi hubotteja, jotka tekisivät meidän duunit ja toimisivat mm. sinun "kotiavustajinasi", ja saivartelisit edelleen tuolla tavoin, niin se olisi jo aika härskiä hommaa.
Tämän selvemmin en osaa asiaa muotoilla.
1
Hehheh. No joo. Varmaankin. Mutta tämä analysointihan on perustunut koko ajan fiktiivisiin oletuksiin ja jo kauan ennen kuin meillä on ‘äktä hubotter’, minä olisin ehtinyt tarkentaa asenteitani sekä määritelmä- että suhtautumiskysymyksissä, mikäli katson sen tarpeelliseksi. Silti ajatuskokeita pitää ja on itse asiassa pakko tehdä, koska pelkät tekniset ratkaisut eivät tuosta vain anna kenellekään [ihmis]oikeuksia – ei myöskään kyborgeille.
.....
Sinua vaivaa joku outo tosikkomaisuus, Sammalkieli. Hellitä jo. Vakavuutesi murenee 30:ssä vuodessa kuin munan kuori. Sinä murenet - ei maailma. Maailma ei murene koskaan.
2
Jos tässä blogissa ilmenee lähitulevaisuudessa postaus- tai päivityskatkoksia, se johtuu mahdollisesta sairastapauksesta.
Post a Comment