Although Williams's disdain for
reductionism could make him appear a moral relativist, he argued in Ethics and the Limits of
Philosophy that ethical concepts could be "thick" or "thin". The former—such as courageous or
cruel—are about real features of the world, and disputes about them can be
resolved objectively.
*
He rejected scientism, and scientific or evolutionary reductionism,
calling "morally unimaginative" reductionists "the people I really do
dislike." For Williams, complexity was irreducible, beautiful, and
meaningful.
*
Thank you, Bernard, you're one of the few analytical philosophers that I like./RR
.
Päresitaatti on loppuosa Veikko Launiksen johdannolla
varustetusta Bernard Williamsin artikkelista Relativismin ristiriitainen
versio kirjasta Etiikan
lukemisto.
.
Bernard Williams
.
Artikkelissaan ‘Relativismin ristiriitainen
versio’ [1972] englantilainen Bernard Williams ottaa tehtäväkseen puhdistaa oman
aikansa metaetiikan vaikutusvaltaisena pitämästään ‘relativismista,
antropologien harhaopista, mahdollisesti mielettömimmästä moraalifilosofiassa
esitetystä näkemyksestä.’ Williamsin mukaan eettisen relativismin keskeinen
sekaannus kätkeytyy sen yritykseen loihtia kokemusta edeltävä ei-relatiivinen
käyttäytymistä ohjaava periaate siitä tosiasiasta, että yhteiskunnilla on
erilaisia asenteita ja arvoja, jotka filosofisessa katsannossa näyttävät yhteen
sovittamattomilta. Sekaannuksessa on toisin sanoen kyse
deskripitiivisen [vallitsevia moraalisia asenteita ja käytäntöjä
kuvailevan] ja jossain määrin myös metaeettisen [moraalikäsitysten
ja moraaliarvostelmien pätevyyden perustelemiseen keskittyvän] relativismin
sekoittamisesta normatiiviseen [moraaliarvostelmiin kantaa ottavaan]
relativismiin. Williamsin arvostelun kohteena ovat erityisesti William Graham
Sumnerin [1840-1910] kaltaiset vuosisadan alun moraaliantropologit, jotka
tapasivat esittää relativismia tukevien empiiristen löydöstensä pohjalta
pitkälle meneviä normatiivisia johtopäätöksiä.
.
Williamsin ‘vulgaarirelativismiin’ kohdistamaa
kritiikkiä voidaan pitää pysyvänä filosofisena saavutuksena. Myöhemmissä
kirjoituksissaan hän on arvostellut suorasanaisesti muitakin eettisen
relativismin tulkintoja. Williamsin omaa metaeettistä näkemystä ei kuitenkaan
ole helppoa paikallistaa metaetiikan laajassa kentässä – hän muun muassa
sanoutuu [John] Mackien tavoin irti kaikenlaisesta metafyysisestä
moraaliobjektivismista.
[.....]
.
Relativismin ristiriitainen
versio
[....]
Relativismin keskeinen sekaannus on sen yritys
loihtia a priori ei-relatiivinen periaate, joka voisi määrittää
yhteiskuntien keskinäisiä suhteita, siitä tosiasiasta, että yhteiskunnalla on
erilaisia asenteita ja arvoja. Tämä on mahdotonta. Jos aiomme sanoa
yhteiskuntien välillä olevan perimmäisiä moraaliristiriitoja, meidän täytyy
sisällyttää yhteiskuntien toisia moraalisia ajattelumalleja kohtaan omaksumat
asenteet niiden asioiden joukkoon, joista yhteiskunnat voivat olla eri mieltä.
On kuitenkin myös niin, että moraalissa on luontaisesti piirteitä, jotka tekevät
vaikeaksi katsoa moraalin liittyvän ainoastaan johonkin ryhmään. Kaikista
moraalijärjestelmistä löytyvä yleistettävyyden ajatus, joka vaikkakin
heimomoraalissa kattaa ehkä vain saman heimon jäsenet, kasvaa vähitellen
kattamaan henkilöt yleensä. Epämuodollisemmin ilmaistuna moraalin ja sen
yhteiskunnallisen roolin kannalta on olennaista [kuten aikaisemmin
huomautettiin], että tietynlaiset reaktiot ja vaikuttimet on vahvasti
sisäistetty, ja ne eivät saa kadota vain sen takia, että kohdataan toisen
yhteiskunnan jäseniä. Aivan kuten de gustibus non disputandum
[makuasioista ei voi kiistellä/rr] ei ole moraaliin soveltuva periaate, sitä ei
myöskään ole ‘maassa maan tavalla’, joka on korkeintaan
etikettisääntö.
.
Kyse ei myöskään ole ainoastaan
toimimisesta maan tavalla vaan myös maan tavan sietämisestä. Tässä yhteydessä
olisi latteaa huomauttaa, että laajempaa elämänkokemusta hankkinut henkilö voi
oikeutetusti alkaa pitää jotakin epätavallista käytöstä kohtaan omaksumaansa asennetta nurkkakuntaisena ja yrittää muuttaa
sitä tai jättää sen omaan arvoonsa. Voidaan tehdä monia tärkeitä erotteluja sen
suhteen, minkälaiset ajatussisällöt soveltuvat kyseiseen prosessiin sen eri
tapauksissa. Joskus henkilö lakkaa kokonaan pitämästä asiaa moraalisena, kun
taas toisinaan hän voi ymmärtää, että se, mikä ulkomailla näytti samalta kuin
jokin sellainen, mitä hän kotimaassaan paheksuisi, itse asiassa olikin
moraalisesti merkittävällä tavalla hyvin erilainen asia. [Mahdollisesti – vaikka
tätä on vaikea uskoa – oli olemassa lähetyssaarnaajia, jotka näkivät
moniavioisten yhteiskuntien samassa turmeltuneisuuden valossa kuin he näkivät
kotimaansa nukkavierut kaksinnaijat.]. Jos väitettäisiin, että nämä sopeutuvat
asenteet ovat ainoat oikeat, ja että esimerkiksi epäinhimilliseltä näyttäviä ja
tuntuvia käytäntöjä kohdatessa on olemassa apriori hyväksymisen
vaatimus, kyseessä olisi tietynlaisen niin psykologisesti kuin moraalisestikin
epäuskottavan moraalikäsityksen hyväksyminen. Cortezin
mukana Meksikoon matkanneen Bernal de Diazin kiehtova kirja kuvaa miesten
tuntemuksia, kun he sattumalta löysivät uhritemppeleitä. Tämä moraalisesti
kelvoton rosvojoukko todella kauhistui atsteekkien käytäntöjä. Olisi ollut
mieletöntä pitää tätä reaktiota nurkkakuntaisena ja omahyväisenä. Pikemminkin se
osoitti jotain sellaista, mitä heidän käyttäytymisensä ei osoittanut, nimittäin
että he pitivät intiaaneja pikemminkin ihmisinä kuin
villieläiminä.
.
On kohtuullista painottaa tämänkaltaista tapausta
ja varsinaisia yhteenottoja yleensä. ‘Jokaisella yhteiskunnalla on omat
sääntönsä’ voi joskus olla hyödyllinen – vaikkakin hieman sekava –
sosiaalitutkimuksen ohje. Sosiaalitutkimuksen ohjeena se on myös kivuton. Mutta
mitä loppujen lopuksi pitäisi tehdä, kun kohdataan ihmisuhrausta? Kysymys ei
ehkä ole todellinen monillekaan meistä, Cortezille se oli todellinen. ‘Se ei
kuulu heille’ voidaan sanoa: ‘heillä ei joka tapauksessa ollut oikeutta olla
siellä’. Ehkäpä oli niin – vaikka tämä itsessään on jälleen kerran
ei-relatiivinen moraaliarvostelma. Mutta vaikka heillä ei ollut oikeutta olla
siellä, mitä siitä seuraisi, on todellinen moraalikysymys. Jos murtovaras
havaitsee talon omistajan olevan tappamassa jotakuta, onko hänellä moraalinen
velvollisuus olla puuttumatta asiaan sen vuoksi, että hän on luvatta toisen
asunnossa?
.
Yllä sanotulla en pyri kieltämään sitä ilmeistä
tosiasiaa, että monissa tällaisissa tapauksissa on puututtu toisten
yhteiskuntien toimintaan ilman oikeutusta. On puututtu ilman ymmärrystä ja usein
suuremmalla määrällä raakuutta kuin se raakuus, mikä haluttiin estää.
Tarkoitukseni on ainoastaan sanoa, että moraalin itsensä luonteesta ei voi
seurata, ettei minkään yhteiskunnan koskaan pitäisi puuttua toisen yhteiskunnan
toimintaan tai että yhden yhteiskunnan jäsenten pitäisi, mikäli he ovat
rationaalisia, hyväksyä toisen yhteiskunnan käytännöt. Näiden johtopäätösten
tekeminen on vulgaarille relativismille niin luonteenomaista [ja
ristiriitaista].
*
2 comments:
TVTropes: Even Evil Has Standards. Ikävä kyllä sieltä on poistettu kaikki reaalimaailman esimerkit.
???
Post a Comment