Etiikan palapeli
Päresitaatti on Marjaana Kopperin
artikkelista Yritys, yhteisö ja hyvä elämä kirjasta Filosofian
näkökulmia yhteisöllisyyteen [Kotkavirta &
Laitinen[toim.)]
Ongelma:
Charles Taylorin mielestä formaalien
teorioiden ongelma on, että ne eivät pysty perustelemaan omia lähtökohtiaan,
toisin sanoen [ilman käsitystä hyvästä elämästä] ne eivät pysty selittämään,
miksi jokin teko pohjimmiltaan on moraalisesti oikea väärä tai miksi henkilöllä
olisi moraalinen velvollisuus tehdä tietty teko [Marjaana Kopperi].
Ihmiset eivät tosiasiassa suostu
tekemään oikeudenmukaisuutta koskevia päätöksiä puolueettomasti yhdessä
sellaisten ihmisten kanssa, joiden arvostukset poikkeavat heidän omistaan
[Juha Sihvola].
Moraali ja hyvä
elämä
Charles Taylorin ja Martha Nussbaumin näkemykset
ovat esimerkkejä siitä, miten vaikeaa nykyisessä moniarvoisessa maailmassa on
muotoilla hyvään elämään perustuvaa etiikkaa. Taylorin tai Robert Solomonin
yhteisöä korostava malli ei kiinnitä riittävästi huomiota toisten ihmisten
kohteluun. Nussbaumin malli, sikäli kuin se perustuu ihmisen oman yhteisiin
peruskokemuksiin puolestaan irtautuu oman elämän näkökulmasta ja siten hyvän
elämän sisällöllisestä määrittelystä.
Sen sijaan että pyritään luomaan jokin hyvän
elämän määrittelyihin perustuva eettinen malli [antiikin ja etenkin Aristoteleen
hyve-etiikka/rr], voitaisiin ajatella, että etiikkaan kuuluu kaksi erillistä
osa-aluetta. Näistä toinen koskee ihmisen omaa elämä ja toinen
intersubjektiivisen oikeudenmukaisuuden vaatimuksia. Jürgen Habermas tekee
tällaisen jaottelun ja nimittää edellistä hyvän elämän alueeksi ja jälkimmäistä
moraalin alueeksi. Hyvää elämää koskevat pohdinnat liittyvät ihmisten oman
elämän merkitykseen, tarkoitukseen ja mielekkyyteen. Ne ovat pohdintoja siitä,
mikä tuo ihmisen elämään sisällön ja tekee siitä elämisen arvoisen. Ne koskevat
ihmisen arvoja ja elämäntapaa. Nämä pohdinnat määrittävät yksilön identiteettiä,
sillä ne liittyvät sellaisiin kysymyksiin kuin: kuka minä olen, millainen haluan
olla, millaista elämää haluan elää. Hyvää elämää koskevat käsitykset ilmenevät
esimerkiksi yksilön ihmissuhteita, perhettä, ammatinvalintaa, uskontoa,
poliittisia näkemyksiä tai harrastuksia koskevissa asioissa Nämä hyvää elämää
koskevat käsitykset voivat hyvinkin saada sisältönsä erilaisista
uskonnollisista, kulttuurisista ja elämänkatsomuksellisista yhteisöistä, kuten
Taylor ja Solomon ajattelevat.
Etiikan toinen osa-alue sen sijaan koskee
ihmisten välistä vuorovaikutusta ja toisiin kohdistuvan toiminnan säätelyä. Tätä
on yleensä modernissa etiikassa pidetty varsinaisena moraalin näkökulmana.
Moraalin näkökulma edellyttää irtautumista minäkeskeisestä, omaa elämää ja sen
päämääriä koskevasta arvioinnista ja pyrkimystä tarkastella asioita sen sijaan
puolueettomasta, ‘kenen tahansa’ näkökulmasta. Lähtökohtana voitaisiin
mielestäni pitää kaikkien ihmisten intressien, tarpeiden tai hyvän elämän
edellytysten tunnustamista ja kartoittamista Näin ymmärrettynä moraali koskisi
nimenomaan kaikille yhteisiä hyvän elämän edellytyksiä, kuten esimerkiksi
Nussbaum esittää.
Voidaan ajatella, että kyseessä on kaksi etiikan
osa-aluetta, jotka edustavat erilaisia näkökulmia ihmisen elämään. Ne eivät
välttämättä ole ristiriidassa keskenään [eivätkö?!/rr], eikä niiden välillä
tarvitse tehdä valintaa, mutta niiden välinen ero on kuitenkin syytä pitää
selvänä.
[.....]
Kopperin
artikkelin lähdeviite nro. 27
Charles Taylor jopa myöntää, että hyvää elämää ja
varsinaista moraalia koskevien käsitysten erottamiselle on perustellut syynsä.
Hän viittaa erityisesti Jürgen Habermasin ajattelutapaan ja toteaa, että
Habermas pitää tätä erottelua tarpeellisena, koska vain näin moraali voidaan
nähdä erilaisista kulttuurisidonnaisista tulkinnoista erillisenä. Hyvän elämän
etiikka kun on aina enemmän tai vähemmän sidoksissa erilaisten kulttuurien,
yhteisöjen ja ryhmien arvoihin ja elämäntapoihin.
Taylor erottaa toisistaan formaalin ja
substantiaalisen etiikan. Substantiaalinen etiikka tarkoittaa ajattelutapaa,
jossa moraaliperiaatteiden perustana on määritelty käsitys hyvästä elämästä.
Antiikin ja keskiajan eettiset teoriat olivat Taylorin mielestä tyypillisesti
tällaisia. Moderneissa etiikan teorioissa sen sijaan ei haluta määritellä
‘hyvää’ vaan keskitytään tekojen arviointiin. Taylorin mielestä tämä tekee
niistä formaaleja ja proseduraalisia: niissä pyritään löytämään menetelmä
moraalisen oikean ja väärän määrittelemiseksi, olipa tuo menetelmä sitten hyödyn
maksimointi tai kategorinen imperatiivi. Taylorin mielestä formaalien teorioiden
ongelma on, että ne eivät pysty perustelemaan omia lähtökohtiaan, toisin sanoen
[ilman käsitystä hyvästä elämästä] ne eivät pysty selittämään, miksi jokin teko
pohjimmiltaan on moraalisesti oikea ja väärä tai miksi henkilöllä olisi
moraalinen velvollisuus tehdä tietty teko.
*
RR:n
kommentti
Paradoksaalista kyllä, mutta
proseduraalis-formaaliselta etiikalta puuttuu juuri se hyveellinen tahtotila ja siten moraalinen uskottavuus, jonka Habermas nimenomaan haluaisi intersubjektiivis-praktiselle järjelle [kommunikatiiviselle toiminnalle] taata yksityisen [hyvä elämä ja sen arvot yksityisasioina] ja julkisen sfäärin [hallinto-instituutioiden
teknokraattis-ei-moraaliset arvot] irtaannuttua toisistaan uskonpuhdistuksen, valistuksen ja teknokapitalismin aiheuttaman sekularisoitumisen myötä [kirkko hoitaa yksittäiset sielut, valtio/hallitsija kansan ja kansalaiset]. - - Toisin sanoen
kaikille [tietyn valtion/yhteiskunnan jäsenille] yhteistä ja kaikkia yhdistävää kulttuurin muotoa ei voi olla ilman yhtenevää käsitystä hyvästä elämästä eli ilman
yhteisiä [vahvoja] arvoja, ylipäätään ilman koherenttia ymmärrystä kulttuurin
kokonaistilasta. - - Modernissa maailmassa kulttuuristen arvoymmärryshorisonttien
konvergoituminen lienee kuitenkin jo lähes mahdotonta [proseduuri sen sijaan ei
sisällytä itseensä varsinaista arvoymmärrystä vaan on pelkkä (joskin kaikkia
ihmisiä koskeva) päätöksen teon menetelmä kohti kompromissia]. - - Vahvojen
arvojen [yhtenäiskulttuurien traditiot/uskonnot] aika on ohi [enää
ainoastaan islam ja eräät äärikonservatiivit vastustavat modernia maailmaa
tosissaan], joten operoimme vain heikoilla arvoilla [formaali, proseduraalinen,
välineellinen mutta kaikkia koskeva globaali ‘ihmisyysetiikka’]. - - Vaikuttaa jotenkin paradoksaaliselta ellei peräti kontrafinaaliselta [koska Habermas oli alunperin kriittisen teorian kasvatti], mutta [myös] habermasilaisen proseduralismin päämääränä näyttää väistämättä olevan mahdollisimman tehokas, teknisesti
virheettömällä tavalla toimiva kapitalistinen kulutusyhteiskunta [vrt. utilitaristinen maksimaalisen hyödyn tavoittelu], jossa
ihmisistä on tullut pelkkiä tehokkuusautomaatteja sekä taloussubjekteja. Tällaista on siis 'puolueeton' ja 'menetelmällisesti' kaikkia koskeva 'hyvä elämä' teknokapitalismissa. Seksi- ja päihderiippuvaisen kulutusnautinto-biokoneen elämä. Tähän kun lisätään vielä osapäivä-buddhalaisuus niin a vot - kapitalistinen ihmistyppi on silloin edennyt kulttuurievoluutiossaan 'aidon' pseudohyveen darwinistiseksi sankariksi. Halpa hedonismi rules.
*
No comments:
Post a Comment