Rousseau: Tutkielma ihmisten välisen
eriarvoisuuden alkuperästä ja perusteista.
.
Sitaatti osassa II [Yhteinen hyvä] on Markku Mäen artikkelista Rousseau ja poliittinen yhteisö kirjasta Filosofian näkökulmia yhteisöllisyyteen [Kotkavirta & Laitinen (toim.)].
.
I
I
1
Nietzsche ei voinut sietää Rousseauta ja silti
hänen yli-ihmisensä muistuttaa ellei peräti plagioi [haha] Rousseaun legislateuria, joka
tosin on erottamattomasti ja kaikella karismallaan sitoutunut yhteisöönsä, kun taas
Nietzschen yli-ihminen palvoo kai lopulta vain itseään ja ikuisuutta jossain
yksinäisessä ylhäisyydessään - niin akateemisen älyn kuin massojen imitaatiovietinkin tavoittamattomissa.
.
Nietzschen yli-ihminen on outo yhdistelmä vastakkaisia ja ristiriitaisia mentaliteetteja. Askeettinen Dionysos-Bacchus, erakkomainen huumehippi-oraakkeli, ehkä jopa hulluksi tullut Savonarola tai arvoituksellisia aforismeja sekä aikalaisia kiusaavia maksiimeja pylväänsä päästä kirjoittamaan hurahtanut Simeon Styliitta. En voi olla hymyilemättä näille hybridi-tyypeille.
.
Nietzsche on vakavimmillaan paitsi häikäisevä, sietämätön ja ahdistava myös koominen - sekä tahallisesti että tahattomasti. Mikä ei tarkoita, etteikö häntä ainakin yhden kerran elämässään pitäisi ottaa kuoleman vakavasti [joillekin jopa yksi kerta nietzscheläistä nihilismiä on kuitenkin liikaa, mitä en tosin lainkaan ihmettele].
.
Nietzschen yli-ihminen on outo yhdistelmä vastakkaisia ja ristiriitaisia mentaliteetteja. Askeettinen Dionysos-Bacchus, erakkomainen huumehippi-oraakkeli, ehkä jopa hulluksi tullut Savonarola tai arvoituksellisia aforismeja sekä aikalaisia kiusaavia maksiimeja pylväänsä päästä kirjoittamaan hurahtanut Simeon Styliitta. En voi olla hymyilemättä näille hybridi-tyypeille.
.
Nietzsche on vakavimmillaan paitsi häikäisevä, sietämätön ja ahdistava myös koominen - sekä tahallisesti että tahattomasti. Mikä ei tarkoita, etteikö häntä ainakin yhden kerran elämässään pitäisi ottaa kuoleman vakavasti [joillekin jopa yksi kerta nietzscheläistä nihilismiä on kuitenkin liikaa, mitä en tosin lainkaan ihmettele].
2
Päreen lyhyestä tekstisitaatista voi jo päätellä, miten ohittamattomalla tavalla Rousseau on vaikuttanut
mannermaisen poliittisen filosofian kehittymiseen etenkin sen poliittisen vallan
legitimiteetti-käsitysten suhteen [Kant, Hegel, Marx, anti-rousseaulainen Schmitt, Habermas jne.].
Rousseau asetti modernin poliittisen legitimiteetin ongelman sitoutumatta
Hobbesin filosofisesta antropologiastaan [ihminen on paha, luonnontila on
kaikkien sotaa kaikkia vastaan] johtamaan sopimuskäytäntöön, jossa valta [tietyt vapausoikeudet ~ kuin itsepuolustukseen varattu ja käytetty ase] luovutetaan [fiktiivisellä] sopimuksella suvereenille päättäjälle, kun taas Rousseaulla valta on yleistahdon,
yhteisen hyvän ja legislateurin keskinäisen vuorovaikutuksen aktuaalista
eli suoraa ja välitöntä ilmentymää – konkreettista luottamusta.
.
Niinpä esim. habermasilainen kommunikaatio-konsensus on liian muodollinen, riittämätön ja ‘tehoton’ malli Rousseaun intentioiden toteuttamiseksi. Mutta Habermasin intersubjektiivisen 'desisionismin' tarkoituksena on tietysti ehdottomasti välttää se, minkä Rousseaun ja toisaalta hobbesilaisen desisionisti-konservatiivi Carl Schmittin teorisoinnit osaltaan mahdollistivat ja legitimoivat: Rousseau Ranskan terroristisen vallankumouksen ja Napoleonin, Schmitt natsismin ja Hitlerin.
Niinpä esim. habermasilainen kommunikaatio-konsensus on liian muodollinen, riittämätön ja ‘tehoton’ malli Rousseaun intentioiden toteuttamiseksi. Mutta Habermasin intersubjektiivisen 'desisionismin' tarkoituksena on tietysti ehdottomasti välttää se, minkä Rousseaun ja toisaalta hobbesilaisen desisionisti-konservatiivi Carl Schmittin teorisoinnit osaltaan mahdollistivat ja legitimoivat: Rousseau Ranskan terroristisen vallankumouksen ja Napoleonin, Schmitt natsismin ja Hitlerin.
.
Valitettavasti Rousseaun [joka kyseenalaista
kyllä piti ihmisluontoa perimmältään hyvänä ja vasta yhteiskunnallisten instituutioiden (etenkin rahan) korruptoimana] poliittinen ‘paluu luontoon’ eli yleistahdon, yhteisen hyvän
ja legislateurin yhdistelmä ei koskaan ole toteutunut yhtä rauhanomaisesti
kuin englantilaisessa perinteessä omaksuttu hobbesilainen [deontologinen]
liberalismi.
.
Miksi? Onhan mannermaisessa politiikan filosofiassa vaadittu monipuolue-tasa-arvo sekä perustavampaa että yhteisöllisempää kuin liberaali angloamerikkalainen perinne, joka ei vieläkään vaikuta täysin irtautuneen sääty-yhteiskunnan, kolonialismin ja jopa rasismin perinnöstä – [eriarvoisuus on tietysti ‘luonnollista’ seurausta jo pelkästään taloudellisesta liberalismista].
.
Miksi? Onhan mannermaisessa politiikan filosofiassa vaadittu monipuolue-tasa-arvo sekä perustavampaa että yhteisöllisempää kuin liberaali angloamerikkalainen perinne, joka ei vieläkään vaikuta täysin irtautuneen sääty-yhteiskunnan, kolonialismin ja jopa rasismin perinnöstä – [eriarvoisuus on tietysti ‘luonnollista’ seurausta jo pelkästään taloudellisesta liberalismista].
.
Tämä lienee sen suuruusluokan
kulttuurifilosofis-antropologinen ongelma, ettei sen ratkaisija ansaitse
ainoastaan Nobelin palkintoa vaan hänet voidaan siirtää hetimiten suoraan
jumalten joukkoon. Sanottakoon nyt ohjeeksi, että Habermas ei tätä kunniaa tule
saamaan, sillä mikään pelkästään muodollinen proseduuri [erotuksena legislateuriin] ei pysty takaamaan vahvan
yhteisöllisen arvomaailman toteutumista, koska edustuksellinen menetelmä- ja
päätösproseduuri toimii nykyään vain, jos siihen ‘syötetyt’ poliittis-eettiset
arvot teknologisoidaan insentiivi-intresseiksi, jotka eivät häiritse vaan edistävät markkinavoimien
vapaata ‘arvonmuodostus-darwinismia’.
.
Mutta eikö tällainen käytäntö suosi tai jopa jatkuvasta [ja melko turhauttavasta] arvokeskustelusta piittaamatta/huolimatta ikään kuin vaieten pakota meidät noudattamaan juuri tiettyä
arvomaailmaa? Sellaista, joka muovaa kansalaisista pelkkiä
taloussubjekteja?
.
Tarvitsemme siis yhä Rousseaun legislateuria tai mieluummin ehkä useampia sellaisia, jottemme muuttuisi lopullisesti kapitalismin casino-pelureitten pelinappuloiksi. Tarvitsemme toisin sanoen yhteisöllisesti sitoutuneempia lainlaatijoita kuin, mitä ovat finanssimeklarit [pankkiiri-juristit] pörssikursseineen ja johdannaisineen.
.
Tarvitsemme siis yhä Rousseaun legislateuria tai mieluummin ehkä useampia sellaisia, jottemme muuttuisi lopullisesti kapitalismin casino-pelureitten pelinappuloiksi. Tarvitsemme toisin sanoen yhteisöllisesti sitoutuneempia lainlaatijoita kuin, mitä ovat finanssimeklarit [pankkiiri-juristit] pörssikursseineen ja johdannaisineen.
.
Entä löytyykö meiltä tarpeeksi yhteistä voimaa ja
tahtoa syöstä Raha-Kuningas vallasta? Vai onko itse poliittinen kukistamisen
[vallankumouksen] ajatus [Zizek, Badiou] hyödytön ellei peräti vahingollinen [työ]väen
vapautumisen kannalta, kuten anarkisti-libertaristit [Negri, Deleuze] väittävät?
.
Jos vasemmisto ei pääse yksimielisyyteen perustavasta linjaerosta eli kiistasta 'desisionistisen' poliittisen vallan tavoittelun ja anarko-libertaristis-kommunitaarisen elämäntapa-aktivismin [joka on käytännössä yhtä tehotonta/munatonta poliittisesti kuin se on teoreettisesti subjektitonta] välillä, niin sillä ei luultavasti ole enää aatteellis-poliittista tulevaisuutta lainkaan - ei edes demari-konsensus-konformismissa, jota oikeiston taholta pilkataankin nykyään vasemmistolais-poliittisen tahdon keinotekoisesta hypettämisestä - [vrt. Kimmo Sasin pyyntö ['osoittakaa tahtotila'] Jutta Urpilaiselle koskien tämän vaatimusta 'veroparatiisiyritysten' boikotoinnista kuntien hankinnoissa ~ laadullisten kilpailukriteerien vaatimus, joka on tietysti myrkkyä etenkin Sasin kaltaiselle fakki-uusliberaali-monetaristille].
.
Eduskunnan päätösvallan ongelma kiteytyy oikeastaan siihen, kenellä lopulta on lakien todellinen ‘tulkinta- kontrolli- ja epäsuorasti jopa toimeenpanovalta’. Onko se pankeilla ja niiden palkkaamilla juristeilla sekä lobbausverkostoilla vai kansalaisyhteiskunnan kontrolli-instituutioilla eli riippumattomalla ja itsenäisellä medialla [onko sellaista enää?] sekä kansalaisten omaehtoisella toiminnalla ja kriittisellä mielipiteellä?
.
Kysykää vastausta Björn Wahlroosilta. Hän sanoo, että valta on valitettavasti enemmistöllä. Hahhah. - - Hmm. - - Mutta hitto soikoon - Nallehan on oikeassa. Tosin hänen perspektiivinsä on hieman toinen kuin monella muulla. Aarresaarelta kun näkee aivan toisenlaisen yhteiskunnan kuin Jakomäestä.
.
Jos vasemmisto ei pääse yksimielisyyteen perustavasta linjaerosta eli kiistasta 'desisionistisen' poliittisen vallan tavoittelun ja anarko-libertaristis-kommunitaarisen elämäntapa-aktivismin [joka on käytännössä yhtä tehotonta/munatonta poliittisesti kuin se on teoreettisesti subjektitonta] välillä, niin sillä ei luultavasti ole enää aatteellis-poliittista tulevaisuutta lainkaan - ei edes demari-konsensus-konformismissa, jota oikeiston taholta pilkataankin nykyään vasemmistolais-poliittisen tahdon keinotekoisesta hypettämisestä - [vrt. Kimmo Sasin pyyntö ['osoittakaa tahtotila'] Jutta Urpilaiselle koskien tämän vaatimusta 'veroparatiisiyritysten' boikotoinnista kuntien hankinnoissa ~ laadullisten kilpailukriteerien vaatimus, joka on tietysti myrkkyä etenkin Sasin kaltaiselle fakki-uusliberaali-monetaristille].
.
Eduskunnan päätösvallan ongelma kiteytyy oikeastaan siihen, kenellä lopulta on lakien todellinen ‘tulkinta- kontrolli- ja epäsuorasti jopa toimeenpanovalta’. Onko se pankeilla ja niiden palkkaamilla juristeilla sekä lobbausverkostoilla vai kansalaisyhteiskunnan kontrolli-instituutioilla eli riippumattomalla ja itsenäisellä medialla [onko sellaista enää?] sekä kansalaisten omaehtoisella toiminnalla ja kriittisellä mielipiteellä?
.
Kysykää vastausta Björn Wahlroosilta. Hän sanoo, että valta on valitettavasti enemmistöllä. Hahhah. - - Hmm. - - Mutta hitto soikoon - Nallehan on oikeassa. Tosin hänen perspektiivinsä on hieman toinen kuin monella muulla. Aarresaarelta kun näkee aivan toisenlaisen yhteiskunnan kuin Jakomäestä.
.
II
[....]
Yhteinen
hyvä
.
Yhteinen hyvä on siis yleisen tahdon kohde ja
sellaisenaan ehdottoman yleinen luonteeltaan. Usein jää havaitsematta, että
Rousseau pyrkii tarkoin rajoittamaan yhteisen hyvän. Siihen sisältyy
jonkinlainen hyvinvoinnin kansalaisprojekti, jossa on välttämättä erityistä
tietyille kansakunnille ominaista sisältöä. Sen lisäksi siihen kuuluu asioita,
jotka ovat tämän projektin jatkuvuuden kannalta elintärkeitä ja pitävät yllä
yleisen tahdon säilymisen edellytyksiä. Näistä kannattaa mainita julkinen
kasvatus sekä kohtuullinen varallisuustasa-arvo, jota Rousseau piti antiikin
teoreetikkojen tapaan vapauden edellytyksenä [21]. Mutta hän tarkoitti, että
muu, hyvin suuri osa kansalaisten arkielämää, jäisi yhteisen hyvän ja yleisen
tahdon määräysvallan ulkopuolelle. Tämä on yhtä tärkeää kansalaisen
yksityisyyden takia kuin siksi, ettei yleisen tahdon ja lain ehdotonta
yleisyyttä vastaan rikottaisi lainsäätäjän puuttumisella
yksityisiin ja erityisiin asioihin.
.
Jos ajattelemme sopimusteoreettisin termein,
täytyy yhteisellä hyvällä olla jonkinlainen sopimusta edeltävä perusta.
Täytyyhän sopijapuolilla olla omat asiaankuuluvat intressinsä, joista jokin osa
sopimisessa abstrahoituu yhteiseksi. Kun valtion ‘perustamisesta’ on kysymys,
sopimus muuttaa sopimusta edeltävän, suurelta osin kollektiivisen ja
tiedostamattoman yhteisen hyvän sopimuksen piiriin kuuluvaksi ja
kollektiivisesti tiedostetuksi yhteiseksi hyväksi.
.
Siirtymä tiedostamattomasta tiedostettuun vaatii
erityisen myyttisen hahmon, josta Rousseau käyttää termiä
‘legislateur’. Sillä ei ole mitään tekemistä suvereenin kanssa.
Legislateur on valtion suhteen samassa asemassa kuin Mooses luvattuun
maahan.. Hänen tehtävänään on olla eräänlainen ylihermeneutikko tai –terapeutti,
joka kiteyttää yhteisen hyvän tai yhteisen tahdon konstituutioksi, jonka kansa
voi sitten eksplisiittisesti omaksua. Hyvä legislateur ymmärtää, että
hän on sidottu sopimusta edeltävän yhteisen hyvän ydinsubstanssiin.
.
Solonista, Lykurgoksesta, Numa Pompiliuksesta tai
Mooseksesta voidaan käyttää sanaa ‘legislateur’, mutta Rousseaukin
ottaa Korsikan konstituutiota luonnostellessaan viitan harteilleen. Jokaisen
Legislateurin on täytynyt vedota yliluonnolliseen auktoriteettiin
tehdäkseen ymmärrettäväksi ja sitoviksi kansalaisten isänmaalliset
velvollisuudet. Tämä kuvastaa sitä, ettei Rousseau käsitä kansalaisuuden voivan
milloinkaan rakentua puhtaasti tiedostetuille rationaalisille kvaliteeteille,
vaan myös tunteille, intohimoille, isänmaan ja lakien rakastamiselle, perityille
uskomuksille ja tavoille sekä kansalaisuskonnolle. Moraalinen hyve ja
kansalaishyve pysyvät eri asioina, vaikkakin niillä on yhteisenä vastakohtana
paha, ts. egosentrisyys.
.
Rousseaulla legitiimin valtion perusteet, vapaus
ja yleinen tahto, ovat rationaaliset. Mutta vaikka hän pitää antiikkiseen tapaan
julkista kasvatusta valtion keskeisenä tehtävänä, hän ei aseta poliittisen
yhteisön tehtäväksi edetä kohti puhdasta rationaalisten olentojen yhteisöä.
Sellaisethan eivät politiikkaa, valtiota ja lakeja tarvitsisikaan.
.
[21] ‘- ettei yksikään kansalainen
olisi kyllin rikas ostaakseen toisen, eikä yksikään niin köyhä, että hänen olisi
pakko myydä itsensä.’
*
3 comments:
angela tulee meita katsomaan tamne tiistaina laitan punaise mekkon
Mitä 'angela' tähän päreeseen kuuluu? Sitäpaitsi en ole kiinnostunut yksityisasioistasi. - - Angela Davis? No joo. Tulkoon sitten.
Merkellistä. Kerrassaan merkellistä.
Post a Comment