Hubotti Vera: ‘Älä epäile ollenkaan Rauno. Minulla
vahva tietoisuus. Vai etkö muka ole huomannut?’ RR: ‘Ee - -kyyllä olen.
Juu.’
Päre on kommentti Tomin kommentteihin edellisessä päreessäni Onko tietoisuus 'luonnollinen ominaisuus'?
1
Tomi kirjoitti: ‘Entä, jos luodaan
kone, jolla on inhimillinen tietoisuus, kuinka silloin puolustelisitte
tietoisuuden ei-materialistista alkuperää.’
Hehheh. No teepäs se kone. Ja näytä minullekin.
'Tässä on tietoisuus. Eikä olekin kätevä.' Ymmärrä jo hyvä mies, että minun on
vaikea keskustella kanssasi tästä asiasta, koska et ymmärrä tai hyväksy [kumpi
on ensin?] siihen liittyvää ontologista dilemmaa.
Ensinnäkään minä en ole puolustelemassa
tietoisuuden ei-materialistista alkuperää. Missä minä niin väitän? Tietoisuus
emergoituu materiasta, ei ilman sitä, mutta se ei ole materiaa [Churchland
(identeettiteoria) on väärässä]. Emergentti tietoisuus ei silti ole myöskään
jotain materiasta riippumatonta. Jos aivot tuhoutuvat, katoaa myös tietoisuus,
mutta jos tietoisuus tuhoutuu, materia jää [Penrose (kvanttitietoisuuksineen) on
väärässä].
Tietoisuus [tunteet ja kognitio] on muodostunut
ja muovautunut aina oman kokemushistoriansa puitteissa [ajattele lapsen
kehittymistä leikeissään]. Tätä prosessia on mahdoton kloonata, toistaa tai
mallintaa tekniseksi [laskennalliseksi] järjestelmäksi muuten kuin
yksipuolisella ja vajavaisella tavalla. Voimme toki mallintaa hyperlaskukoneen
eli informaationkäsittelijän, mutta emme jokaista elettyä hetkeä [aikaa]
fyysisen olion elämässä. Kokemushistoria ei ole laskennallinen kaava/arvo eikä
palaudu lukusuhteiksi ilman, että jotain oleellista jää pois tai
vääristyy.
Tietoisuuden evoluutio on kokemushistoriallisen
ajan ehdollistama kognitiivinen prosessi [tietoisuus/subjektiivinen identiteetti
voidaan ymmärtää vain rakenteellisena abstraktiona eli symbolisena ‘jälkenä’
eikä empiirisenä havaintona kuten kärpäsen paska ikkunalasissa] ja siten
jokaisen yksilön kohdalla ainutlaatuinen eikä täydellisesti toistettavissa.
Voimme toki yrittää, mutta näin kehittämämme tietoisuus, niin täydellinen ja
ylivertainen laskukone kuin se olisikin, ei ole ‘lihallinen’ persoona. Siltä
puuttuu ‘oman ajallisen lihan ainutkertainen historia’ ja näin ollen
siltä puuttuu myös ihmisen tietoisuudelle itsestään selvä ja välttämätön
edellytys, joka lopulta ‘adaptoi’ yksilötietoisuuden erottamattomaksi osaksi
ulkoista maailmaa.
Ongelmamme ei siis ole niinkään teknisessä
kapasiteetissa ja laskennallisissa resursseissa kuin tietoisuuden presentismissä
– läsnä olevassa nykyisyydessä. Ikuisuuden taju mahdollistuu vain tässä ja
nyt-kokemuksena. Tietoisuuden ‘synty’ onkin eräänlaista ikuisuuden tunkeutumista
aikaan [kairos-hetkeä]. Esimerkiksi ‘aika entropian gradienttina’ on
fysikaalinen määritelmä eikä yksikään kaava ole ‘present’ [ajallisesti läsnä
oleva] vaan ‘represent’ [ eli ‘edustaa ajallisesti läsnä olevaa, on ajallisesti
läsnä olevan puolesta’]. Sen sijaan identiteetin kuten ikuisuudenkin [siis
ajallisuuden, koska aika ja ikuisuus ovat dialektisessa suhteessa eli
mahdollistuvat vain toinen toisensa kautta/toista ei ole ilman toista]
vähäiseenkin oivaltamiseen vaaditaan juuri tässä ja nyt läsnä oleva kokemus
[presence].
Identiteetin ja ikuisuuden [ajan]
määritelmät/kaavat ovat represent, mutta niiden empiirinen ja
kokemuksellinen sisältö on present. Tietoisuus aitona identiteetin tajuna
on ‘presenttiä representtiä’ eikä päinvastoin, kun taas kirjoitetut kaavat ovat
itsessään aina represent, ennen kuin ne saavat itselleen subjektiivis-ajallisen
läsnäolon tietoisuudessa.
2
Yritys mallintaa tietoisuus saa aikaan enintään
hubotteja. Mutta jos hubotti on [melkein tai jopa äkta] ihminen, niin sitten
meillä kai on myös tietoisuus. Vai? Mutta tähän kysymykseen vastaaminen ei ole
pelkkä matemaattinen todistus, koska mitäpä se meitä auttaa silloin, kun pitäisi
tietää, mikä on ihminen. Ongelma on siis mitä suurimmassa määrin ontologinen
[mitä tietoisuuden oleminen on], semanttinen [tietoisuuden loogiset totuusehdot
ja psykologinen merkitys kielenkäytössä] sekä tietysti eettinen [missä mielessä
esim. hubotteja voi pitää vastuullisina ja oikeuksia omaavina olentoina/ihmisinä
ja missä mielessä ei].
Viittaat materialistisen monismin
hedelmällisyyteen verrattuna dualismiin ja idealismiin, mutta ei tässä
ongelmassa ole perimmältään kysymys tekniikan tuloksista vaan siitä, mitä me
kutsumme tietoisuudeksi eli millä ehdoilla/edellytyksillä mallinnettu tietoisuus
voi olla jotakin sellaista, jota voidaan kutsua identtiseksi ihmisen
tietoisuuden kanssa.
Edellä kirjoitettuun viitaten vastaus on
kärjistettynä yksinkertainen. Sellaista tietoisuutta ei teknisesti kyetä
rakentamaan, ellei aikaa kyetä operationalisoimaan ‘lihassaan’ eli
kokemushistoriassaan niin täydellisesti, että syntyy aito ihminen aitoine
tietoisuuksineen eikä keinotekoisesti konstruoitu/ohjelmoitu hubotti vailla koko
elämishistorian kattavaa ainutkertaista muistia ja kokemushistoriaa, jotka ovat
tunteiden ja identiteetin välttämätön perusta.
Toki voimme sanoa hubotteja ihmisiksi tai ainakin
hyvin suuresti ihmisen kaltaisiksi olennoiksi ja väittää, että niillä on
tietoisuus, joka täyttää ihmisen tietoisuuden välttämättömät ehdot. Tämä ei
kuitenkaan ole tekniikan tuloksista kausaalisesti seuraava vastaus vaan ihmisten
tekemä sopimus/päätös, johon tekniikka tietysti osaltaan on vaikuttanut, mutta
johon nimenomaan tekniikka ei anna definitiivistä vastausta, ellemme sitten ole
identiteettiteorian ja ylipäätään dogmaattisen fysikaalisen reduktionismin
kannalla, mikä merkitsee maagisen ajattelun sitkeää tekohengitystä.
Tietoisuuden [etenkin itseidenttisyytenä]
välttämättömät ehdot saattavat toteutua hubottien kohdalla, mutta
riittävät ehdot eivät toteudu [koskaan]. Riittävällä ehdolla tarkoitan
juuri ainutkertaisen lihan historiaa. Ehkä sitten, kun pystymme
operationalisoimaan aikaa miten vain haluamme, mikä merkitsee myös telepatian ja
aikamatkailun toteutumista, pystymme rakentamaan ihmisen kanssa identtisiä
tietoisuuksia. Mutta sitä ennen ongelmamme tietoisuuden mallintamisesta on kuten
sanottu perimmältään ontologinen, semanttinen ja eettinen. Aikamanipulaation
reaalisen toteutumisen jälkeen filosofia kuitenkin katoaa maailmankaikkeudesta
tarpeettomana hölynpölynä kuin kuppa Töölöstä. Mutta samalla katoaa myös
yksilöllinen identiteetti. Joten elä siis toivossa Tomi. Maailmastasi voi vielä
joku päivä tulla Täydellinen Kone.
PS.
Tietoisuuden ei-deterministisyyden historiako on
koodattavissa aivoista/geeneistä informaatioksi eli matemaattisiksi symboleiksi
ja sitten eikun tietoisuutta rakentamaan? Ehhehe! Olen mykistynyt. No rakentakaa
sitten minullekin yksi hubotti-tyttö. Tarvitsen kotiapua.
*
3 comments:
Rauno olet itsekin sitä mieltä, että tietoisuus on materialistista. Tällöin se tarkoittaa sitä, että tietoisuus on lähtöisin aivoista. Voisi jopa sanoa, että tietoisuus on aivot.
Perusväitteesi on, että tietoisuutta ei voi redusoida.
Kuitenkin, koska tietoisuus on aivot ja aivot eivät ole äärettömän monimutkaiset niiden tulevaisuudessa pystytään mallentaamaan. Toki aivojen monimutkaisuus on liian suurta tietokoneillemme, mutta ei kauaa.
Aivot ovat neuroverkko ja sen mallintaminen on mahdollista.
Ainoa este mallintamiselle olisi ns. kvanttitietoisuus, nykytyyppisillä koneilla sen mallintaminen olisi mahdotonta. Moni seikka puhuu voimakkaasti kvanttitietoisuutta vastaan. Itse en usko kvanttitietoisuuteen.
silla lailla etta me ihmiset luomme uuden koneen josta tulee tietoisuus ja kaikki niin ku grafiikalla ja u kno
Artists are the interface between revolutions and life. Artists bring in the human factor to revolutions that get their start in technology and science. We’re used to thinking that progress comes from the technology, science, and financial sectors. Culture brings, in truth, a slower, more sustainable, more holistic and trustworthy kind of progress.
Post a Comment