It's okay. There is no difference between the Truth and a truism.
*
Kirjoitettu kommentiksi Iromistressin kommenttiin edellisessä päreessäni Päivän huikkanen.
*
Kirjoitettu kommentiksi Iromistressin kommenttiin edellisessä päreessäni Päivän huikkanen.
1
Ironmistress kirjoitti: 'Mitä evankeliumiin tulee,
niin olennaisempaa on henkilön historiallisuus kuin se, onko hänen agendansa
totta.'
Ei pidä paikkaansa. Ei edes Higgsin hiukkasen
suhteen. Havaittu 'tosi' on itsessään ei-mitään ilman teoreettista kontekstia,
ilman käytännön sovellutuksia, ilman metafyysista tulkintaa.
Esimerkiksi fysiikan standarditeoria rakentuu
ratkaisevalta osin matemaattis-metafyysiselle [lukumystis-maagis-mekanistiselle]
perustalle, jota mikään koe ei voi todistaa päteväksi totuuden korrespondenssin
suhteen. Sellaista koetta ei voi edes järjestää, koska kyseessä on
intuitiivis-paradigmaattinen uskomus järjenkäytön mielestä.
Higgsin hiukkanen on pelkkä vipu, jolla teoriaa voidaan
suunnata tiettyyn suuntaan ilman, että ajaudutaan vakaviin ristiriitoihin. Mutta
teoreettinen yhteensopivuus [koherenssi] ei takaa teorioiden vastaavuutta
[korrespondenssia] todellisuuden suhteen eikä varsinkaan sen suhteen, mitä
todistetulla teorialla eli konfirmoidulla havainnolla pitäisi
tehdä.
Sitäpaitsi tieteen- ja mielenfilosofit eivät
[tietenkään] ole päässeet yksimielisyyteen siitä, mitä realismilla eli käsitteen
vastaavuudella havainnon ja havainnon kohteen kanssa ylipäätään tarkoitetaan
[kyseessä on toisin sanoen tietoisuuden ongelma]. Näin on siksi, koska
representaatio mahdollistaessaan välittömän eli naivin realismin, sulkee pois
absoluuttisen realismin. Tätä tietoiseen mieleen sisältyvän
paradoksin/dialektiikan väistämättömyyttä identiteetti-teoreetikot, jotka
edustavat luonnontieteen maagisinta muotoa, eivät kerta kaikkiaan
tajua.
Mistä realistit saavat sen ['maailman ulkopuolisen']
ulkopuolisen kriteerin, joka arvioi, onko teorian ja havainnon välinen suhde
todellinen/aito [rakenneyhtäläinen/isomorfinen tai muussa mielessä validi]?'
Eivät mistään, joten heidän täytyy luottaa omiin formaali-loogisiin
sitoumuksiinsa.
Koherenssiteoreetikko on tietysti periaatteessa saman
loogisen ongelman edessä, mutta hän ei väitäkään tietävänsä mitään
todellisuudesta, joten kriteerinä toimivan metakielen [teoriakehikon]
keinotekoisuus ei uhkaa hänen maailmankuvansa uskottavuutta samassa
mielessä kuin realistia, jonka standardi-malli-korttitalo romahtaa kokonaan, mikäli usko
representaation metafyysis-realistiseen pätevyyteen menetetään.
2
Jos korrespondenssiin uskovaa voisi nimittää maagikoksi,
jolle todellisuus [empiria, havainto] on jotain ontologisesti perustavampaa
[todellisempaa] kuin sitä kuvaava isomorfinen symboli, jolla kuitenkin on
'representatiivista' voimaa tuon kuvaamansa todellisuuden suhteen, niin
koherenssiteoreetikon kohtalona on päätyä teorioitten absoluuttisessa
koherenssissa todellisuuden trivialisoitumiseen, jolloin todellisuus ikäänkuin
katoaa ja jäljelle jää vain solipsistinen subjekti [meditoiva
positio].
Realisti palvoo 'animistista Totuutta' maagisessa
representaatiossa. Antirealisti sen sijaan vain leikkii representaation eli
symboloivan tietoisuuden tuottaman symbolisen palapelin [muuttuvilla] paloilla,
joista rakentaa itselleen kuvan, jota kutsuu todellisuudeksi.
Antirealisti ei ole kuitenkaan matemaatikko, joka ei
oikeastaan ajattele vaan noudattaa ja seuraa orjallisesti aksiomaattisten sääntöjen variaatioita. Niinpä antirealistille totuuden loogisen ja matemaattisen triviaalisuuden [truismien] ylittävä 'entiteetti' on tietoisuus eikä aineen rakenteen superhiukkanen, joka on ollut mahdollistamassa tietoisuuden itseorganisoitumista, mutta joka sellaisenaan ei ole mitään ilman ihmistä. Emme tiedä, oliko tietoisuus hiukkasen tarkoitus ja päämäärä, mutta sen tiedämme, että tietoisuus voi paljastaa hiukkasen.
Realisti uskoo, että maailmankaikkeus on äärettömän
suuri Kone, jonka toimintaa ihmisen edistyäkseen tulee kopioida. Antirealistille
maailmankaikkeus on hänen tajuava mielensä, jonka mukana katoaa myös se
todellisuus, jota hän on leikkiessään rakentanut.
Antirealistin rakentama 'maailmankaikkeuskone' eroaa
realistin täydellisestä [multi] kausaalisesti toimivasta
aine-energia-järjestelmästä yhdessä asiassa. Antirealistin koneessa on sielu
[subjekti]. Toisin sanoen virhe. Se on epätäydellinen. Mikä merkitsee
metafyysistä skandaalia realistille, joka ei ymmärrä, että täydellisen koneen
mukana katoaa myös epätäydellinen ihminen eli tietoisuus, joka mahdollisti olemassaolon.
Fysiikka on siis perimmältään kaikkein ihmisvihamielisin
tiede. Epäjumalan palvontaa.
3
Higgsin hiukkaseen ei sisälly käyttöohjetta. Samassa
mielessä todistus Buddhan, Sokrateen ja Jeesuksen olemassaolosta ei tuo mitään
lisää heidän nimiinsä luettuihin opetuksiin.
Näin ollen minulle on aivan sama olivatko Buddha,
Sokrates tai Jeesus muutakin kuin pelkkää legendaa. Tärkeintä on se, mitä heistä
on kerrottu ja kirjoitettu, miten heitä on tulkittu ja miten heihin
uskotaan.
Olemassaolo, kuten sanottu, ei tuo mitään lisää siihen,
minkä aina jo itse olemme keksineet tai joudumme keksimään saadaksemme totuuden
oman etumme mukaisesti eläväksi ja toimivaksi - totuuden, joka itsessään ei ole
yhtään mitään.
4
Tämä jos mikä on nihilistis-postmoderni kanta. Sitä voi
toki kritisoida jostain yksittäisestä perspektiivistä käsin, mutta
kokonaisuutena se on falsifioinnin ja verifioinnin ulkopuolella. Kyseessä on
siis eräänlainen' itseorganisoituneen' [autopoieettisen] uskon muoto [kuten on
realistienkin maaginen maailmankuva].
Antirealistina, jolle totuus on teorioiden koherenssia
sekä 'aktualistina' [solipsistisena fenomenologina], jolle autenttinen kokemus
todellisuudesta merkitsee tietoisuuden 'oikosulkua' eli mielen hajoamista, olen
ehdottomasti nihilisti [todellisuus on keksitty, tavoittamaton ja
indifferentti].
Ymmärrämme todellisuutta vain siinä mielessä ja määrin
kuin se on kognitiivis-transsendentaaliselle apparaatillemme mahdollista
representoida [symboleilla, teorioilla, käsitteillä. matematiikalla]. Vain tässä
mielessä ja määrin voimme olla 'realisteja'. Lainausmerkit siksi, että tällainen
[tieteellinen] realismi ei ole absoluuttista vaan practically perspektiivistä,
jolloin se de facto muuttuu antirealimiksi.
Todellisuus itsessään [Lacanin reaalinen] ei aukea tai paljastu
meille koskaan ja jos paljastuu, se merkitsee mielemme tuhoa - - ["Ja hän sanoi
vielä: 'Sinä et voi nähdä minun kasvojani; sillä ei kukaan, joka näkee minut,
jää eloon'." (2. Moos. 33:20)].
*
5 comments:
vaarallisilla vesillä
Hei hyvä Rauno,
Kiinnostavia asioita.
Terve Rauno,
Kiinnostavia asioita.
yst. terv. Matti
le
Koen välillä filosofisten kirjojen lukemisen vaikeaksi. En saa ajatuksista selkeää kokonaisuutta, ne jäävät pieneksi hiukkasiksi joilla ei ole mitään merkitystä minun elämääni tai ajatteluuni. Miten sinä luet kirjoja? Miten eri ajatusjärjestelmiä voi opetella?
Post a Comment