Historiatieteessä nyt uusi löytö. 7-Päivää-lehden teettämä
psykomikrohistoriallinen tutkimus on selvittänyt lopullisesti, miksi
Augustinuksesta tuli kristitty. Lue, ylläty ja koe
väristyksiä!
*
Kirjoitettu kommentiksi Sammalkielen päreeseen
Kristinuskon seksuaalinen bias, jossa Sammalkieli kommentoi Finnsanityn
kommenttia Mikko Ellilän blogiin.
*
Finnsanity kirjoitti:
Harva fundamentalisti, "Raamattukeskeinen
uskovainen", tietää tai edes haluaa ajatella syitä ja asetelmia, miksi kirkon ja
kaikkien fundamentalistien perusoppien rustaajat, "kirkkoisät" olivat niin
seksuaalikielteisiä - ja ennen kaikkea heteroavioliittokielteisiä.
Syy on hyvin yksinkertainen.
He olivat homoseksuaaleja aikana, jolloin suku pakotti kaikki naimisiin. Jos et mennyt naimisiin, suku hylkäsi sinut ja varsinkin jätti perinnöttömäksi ja ilman virkanimikkeitä.
Naimisiin katkerasti pakotetut tai sukunsa hylkäämät homomiehet huomasivat uuden uskonnon nimeltä jeesus-lahko ja sen maailmanloppuodotukset.
Siitä he kyhäsivät itselleen sopivan ihmiskuvan, opin ja uuden yhteiskuntajärjestyksen kostona vallitsevalle heterohegemonialle: ihmisen täytyi Jeesuksen seuraajina odottaa vain maailmanloppua ja unohtaa, jopa halveksia koko seksuaalisuutta - ja sitä kautta ylistää vain niitä Jeesuksen "seuraajia", jotka kieltäisivät avioliiton ja seksuaalisuutensa.
Katkerat ja sukunsa painostuksesta itsensä kieltämiseen pakotetut homot siis kostivat heteroille seksuaalikielteisen maailmanloppujumalan käsitteen kautta ja vetivät tavallaan heterot aikansa homojen asemaan.
Seksuaalisuuden halveksunta asetettiin lahkoelämän keskipisteeseen "kilvoitteluna" ja se elämän vaikeuttaminen tehtiin Jeesuksen elämää helpottavien eettisten opetusten sijaan.
Syy on hyvin yksinkertainen.
He olivat homoseksuaaleja aikana, jolloin suku pakotti kaikki naimisiin. Jos et mennyt naimisiin, suku hylkäsi sinut ja varsinkin jätti perinnöttömäksi ja ilman virkanimikkeitä.
Naimisiin katkerasti pakotetut tai sukunsa hylkäämät homomiehet huomasivat uuden uskonnon nimeltä jeesus-lahko ja sen maailmanloppuodotukset.
Siitä he kyhäsivät itselleen sopivan ihmiskuvan, opin ja uuden yhteiskuntajärjestyksen kostona vallitsevalle heterohegemonialle: ihmisen täytyi Jeesuksen seuraajina odottaa vain maailmanloppua ja unohtaa, jopa halveksia koko seksuaalisuutta - ja sitä kautta ylistää vain niitä Jeesuksen "seuraajia", jotka kieltäisivät avioliiton ja seksuaalisuutensa.
Katkerat ja sukunsa painostuksesta itsensä kieltämiseen pakotetut homot siis kostivat heteroille seksuaalikielteisen maailmanloppujumalan käsitteen kautta ja vetivät tavallaan heterot aikansa homojen asemaan.
Seksuaalisuuden halveksunta asetettiin lahkoelämän keskipisteeseen "kilvoitteluna" ja se elämän vaikeuttaminen tehtiin Jeesuksen elämää helpottavien eettisten opetusten sijaan.
*
[Kielimafian tarkennuksia - 4.7]
I
[Kielimafian tarkennuksia - 4.7]
I
1
Jos Finnsanityn tulkinta otetaan täysin kirjaimellisesti
tosissaan, se tietää kristinuskon uskottavuuden ja legitimaation totaalia
romahdusta erään yleismaailmallisen moraalikoodiston superinstituutiona - -
[ehdoton kirjaimellisuus on tietysti jo itsessään tieteenfilosofisesti absurdia,
koska se hajottaa pirstaleiksi kaikki yleistystämisyritykset - myös
mikrohistoriassa].
Kristinusko homojen kostona heteroyhteisölle? Tällainen
tulkinta menee kuitenkin ja lujaa paitsi antiikin yksittäisen perhedraaman
myös aatehistoriallisen scifin puolelle. Uskonnot ja vahvat ideologiat ovat
kuitenkin suurempia asioita kuin yksilöt, jotka ovat olleet niitä
synnyttämässä.
Kristinusko ei ole pelkästään ne yksilöt, jotka sitä
eniten teologisesti muokkasivat vaan se valtava massa, jonka fantasioihin
kristinuskon sanoma syystä tai toisesta enemmän tai vähemmän sopi. Ja jos ei
sopinut, 'ajan henki' pani sopimaan eli fantasioitiin lisää ja hiukan eri
tavalla.
Homoteologien yhteisöihinsä, vanhempiinsa tai ylipäätään
halveksijoihinsa kohdistamat yksityiset ressentimentti-fantasiat muuttuivat
[erittäin innovatiivisissa] teologisissa kehittelyissä suureksi
ajatushorisontiksi, joka alkoi vähitellen
sulautua massojen fenomenologis-rakenneyhtäläisesti vastaaviin
mielikuvatarpeisiin koskien elämää ja todellisuutta ylipäätään. Tällä tavoin
homo-ressentimentti sai uusia merkityskokemuksellisia ulottuvuuksia sekä massan
että yksilöitten mielissä.
Suuri uskonto alkaa lopulta elää omaa elämäänsä
riippumatta sen alkuunpanijoitten henkilökohtaisista traumoista. Sitäpaitsi
hylkäämisen, syrjäytymisen ja halveksunnan kokemukset ovat tietysti yhtä aikaa
sekä yksilöllisiä että yleismaailmallisia. Niinpä se historiallinen tosiasia,
että kirkkoisien ja teologien joukossa on oletettavasti ja tilastollisesti ehkä
merkittävässäkin määrin ollut naimattomia homoja [naimisissa olevia en laske
mukaan], ei sellaisenaan [kirjaimellisesti ja yksistään] ole kristinuskon synnyn
psykologiaa ja itseymmärrystä [hermeneutiikkaa] aatehistoriallisesti riittävällä
tavalla avaava evidenssi, mitä tulee kristinuskon
seksuaalikielteisyyden vaikutteisiin ja lähteisiin.
On opittava sekä kuvittelemaan että ajattelemaan
laajemmin ja syvemmin. Pelkkä psykoanalyyttis-psykohistoriallinen reduktio
[piilevästi rasistisine teoria-tendensseineen] nimittäin ajautuu nopeasti
banaliteetteihin ja triviaalisuuksiin, jotka muuttuvat lopulta siksi, mitä ne
alunperinkin ovat olleet - juoruiksi ja anekdooteiksi. Ja mikäs siinä -
ovathan juuri juorut ja anekdootit autenttisinta historiaa.
Toistan kuitenkin - jos haluamme ymmärtää historiaa
laajemmin ja syvemmin - tässä tapauksessa kristinuskoon sisältyvän
seksuaalikielteisen juonteen syitä, ymmärrystämme tuskin merkittävällä tavalla
lisää mahdollinen uusi ja häkellyttävä ['7-päivää'-] tieto siitä, että
Augustinus olikin insesti-tapaus [onko latinalaisen kristinuskon perustaja siis
täti/äiti Monika?!] tai että Tertullianus epäonnekseen kärsi paitsi hillittömän voimakkaasta seksuaalisesta halusta myös liian tiukasta esinahasta, mikä 'oireyhtymä' sai tämän kiistellyn mutta nerokkaan kirkkoisän lopulta pelkäämään
vaimonsa vaginaa ja pakenemaan askeettisten montanolaisten luo 'turvaan'
[imaginaariseen askeesi-kohtuun; - stop].
2
En ole kovin usein pitänyt Finnsanityn
vulgaari-psykoanalyyttisistä tulkinnoista - enkä välttämättä pidä tässäkään
luultavasti psykohistorian alaan kuuluvassa tapauksessa, vaikka siitä kyllä
löytyykin ilmiselviä totuuden aineksia. - - Lyhyesti ja karkeasti sanottuna
vastenmielisyyteni johtuu siitä, että mielestäni Arhi Kuittisen kirjoitusten kaunainen [sic] tendenssimäisyys on
invalidisoinut hänen arvostelukykynsä tai ainakin kapeuttanut sitä
huolestuttavassa määrin. Sama pätee mutatis mutandis myös Ironmistressiin.
Finnsanity onkin eräänlainen vasemmisto-anarkistien Takkirauta. Pitäkää
hyvänänne.
II
1
Tietääksemme Augustinus muttei myöskään Tertullianus
[joka oli tulisieluinen retorikko-lakimies ja erittäin teräväpäinen
teologi] ei ollut homo, joskin nainen oli hänelle kyllä muussa mielessä melkoinen
ongelma. Tertullianus jopa kirjoitti vaimolleen [ja
naisille ylipäätään] ohjekirjan avioliitossa
ja seurakunnassa elämistä silmälläpitäen - - [haha - Nietzschen kanssa nauramme
ääneen Tertullianukselle, joka antaa vaimolleen käyttäytymisohjeita eli mitä
säädyllisen kristityn vaimon tulee tietää avioliitosta, elämästä ja
seurakunnasta - - ;\].
Mutta Tertullianus oli tosissaan. Hänen mukaansa
naimattomuus oli korkein tila ja selibaatti avioliitossa korkein hyve. Naisten
piti luopua kultakoruistaan ja kalliista kivistään ja heidän piti myös olla
tiukasti hunnutettuja [!?] Seurakunnassa heidän piti olla aina hiljaa. Miehet
hoitivat palvelut. Jne. Jopa homoteologit taisivat olla vapaamielisempiä kuin
tämä nerokas hetero?-tiukkapipo, joka elämänsä loppupuolella erosi [!] kirkosta
ja liittyi jo vähitellen hiipumassa olevaan montanolaiseen
gnostilais-liikkeeseen.
2
Paavalista emme todellakaan tiedä. Voisi kuitenkin
ajatella, että hän oli homo ja tulkita, että se 'piikki', jonka Paavali pari
kolme kertaa oli turhaan pyytänyt Jumalaa poistamaan itsestään, oli juuri
taipumus homoseksuaalisuuteen. Mutta tämä on vain arvaus, koska Paavali tai
tekstin asiayhteys ei paljasta 'piikistä' mitään.
Paavalin 'nainen vaietkoon seurakunnassa' on kuitenkin
irrotettu vääristellysti asiayhteydestään semminkin, kun Paavalin asenne naisiin
muualla hänen kirjeissään on aikaansa nähden yllättävän liberaali.
Paavali ei muotoile tässä 'vaikenemiskäskyssä' jotain
yleistä kirkko-opillista käyttäytymisohjetta vaan puuttuu erään seurakunnan
puhejärjestys- ja ylipäätään kokoontumisongelmiin. Kun joku esim. puhuu kielillä
uskonnollisista kokemuksistaan [mikä ei tuohon aikaan ollut harvinaista], niin
muut ovat silloin hiljaa eli kuuntelevat ja tällöin Paavali tarkoittaa
nimenomaan naisia, jotka ovat olleet häiritsevästi äänessä - [tuttua - -
;\?].
3
Homoja tietty varmasti löytyy alku- eli vanhan kirkon
teologiporukasta tilastollisesti merkittävässä määrin [kuten heitä
löytyy nykyäänkin esim. ortodoksisen kirkon ja etenkin luostarien piiristä],
mutta kristinuskon ambivalenttia juonnetta seksuaalikielteisyyteen ei voi johtaa
suoraan tästä tosiseikasta, joka yleistettynä [muutenhan sillä ei olisi
todistusvoimaa] tekisi paitsi kaikista kirkkoisistä homoja myös kaikista vanhan kirkon homoista seksuaalikielteisiä eskatologeja [siis elämän vihaajia]. Absurdia.
Kristinuskon antropologiaan ja itseymmärrykseen vaikutti
kaksi erilaista kulttuuria: etnis-feminiinen juutalaisuus ja
universaali-androgyyninen kreikkalaisuus. Kristinusko on siis aivan liian iso
asia ollakseen pelkästään joidenkin yksittäisten 'kostajahomojen' uskonto,
vaikka heitäkin sen piiristä kyllä löytyy.
Näin ollen Finnsanityn kommentissaan esittämät
psykoanalyyttis-sosiologiset yleistykset ovat mielestäni ressentimenttisen ja
yhteiskunnallisilta näkemyksiltään epärealistisen anarkistin demagogiaa, joka
viestii enemmän anarkistin omista henkilökohtaisista traumoista kuin kirkkoisien
psykopatologiasta.
Mitä viiteryhmää Finnsanity edustaa? Kenen etuja hän on
ajamassa? Näihin kysymyksiin haluaisin selventävän vastauksen. Tähän mennessä
hänen mentaliteettinsa, perustelunsa ja tulkintansa ovat vaikuttaneet lähinnä
vulgaarisia psykoanalyysitulkintoja aseenaan
käyttävän fanaatikon itkupotkuraivareilta.
Finnsanity onkin malliesimerkki siitä, mitä
psykoanalyysista tulee pakkoneuroottisesta
auktoriteetti-kompleksista kärsivän ja syvästi katkeroituneen
ihmisen käsittelyssä - käänteistä psykologista rasismia - ei enempää eikä
vähempää. Mutta katkeruuden levittäminen ei suinkaan lievennä vaan päinvastoin
lisää kostonhimoa ja kaunaa.
*
Valihuomautus
Kemppisen ärsyttävyyteen asti periaatteellista kantaa
ottamaton kirjoittelu on mielestäni hyvä esimerkki siitä, miten katkeruus [ja
vahvat affektit] hallitaan tarkastelemalla itselle epämiellyttäviä asioita jopa
hilpeän asiallisesti, mahdollisimman uskollisena yksittäisille tosiasioille ja
'tosiasioille' [tuo Proustin ihana Madeleine-leivos] joskin ehkä turhan
penseästi, itsetietoisesti ja elitistisen etäisesti - [joskus Kemppisen
yksittäiset mikro-analyysit esim. musiikista ovat sinänsä miellyttävässä
luettavuudessaan kuitenkin tahattoman teennäisiä, miten innokkaasti niissä
sitten autenttisen tunteen paloon pyritäänkin].
Oma kirjoitteluni ainakin yrittää pyrkiä tunnistamaan ja
myöntämään katkeruutensa ja tällä tavoin ylittämään sen vetämällä katkeruuden
joskus täysin överiksi, jolloin kirjoittamiselle energiaansa luovuttanut
'aktiivinen viha-passio' muuttuu parhaimmillaan satiiriksi - - [ja satiirihan on
totuuden tavoittelemista totuutta epäilemällä ja pilkkaamalla, mikäli ette
tienneet].
4
Mitä Finnsanityn todistelu-logiikkaan muuten tulee, niin
paradoksaalista kyllä juuri gnostilaisuuteen päin kallellaan oleva
'androgyyninen' kristillisyys ja ylipäätään hörhö-gnostilaisuus eli Finnsanityn
'oma jengi' oli sitä seksuaalikielteistä porukkaa, jonka vaikutus kristinuskon
yksittäisiin seksuaali-moraalikäsityksiin oli [ja on ollut] etenkin
kirkkoinstituution alkuaikoina todella kielteinen.
Kirkon pyrkimys rajoittaa
seksuaalisuuden yksityiskohtaisimpia ja intiimimpejäkin ilmaisutapoja sai joskus
[ainakin näin anakronistisesti tarkasteltuna] yhtä aikaa sekä naurettavia että
ärsyttäviä ellei törkeitäkin piirteitä.
Katolinen kirkko esim. kielsi 300-luvulla myös
hetero-anaaliyhdynnän paitsi luonnonvastaisena perversiona [seksuaalisena
nautintona, joka ei tähtää lisääntymiseen] myös siksi, että sitä olisi
väistämättä käytetty ehkäisytarkoituksessa, mikä tietysti sekin oli
luonnonvastaista. - - Gnostilaiset homoteologitko
tällaisia kieltoja värkkäsivät? Jos värkkäsivät, niin olivatpa jopa homoiksi
todella patologisia nipottajia [LOL].
Gnostikkojen materia- ja maailmakielteisyys oli
kuitenkin pahimmillaan aidosti perverssiä [ks. kuitenkin II]. Äärimmillään tuo
askeettinen tämänpuoleisuuden halveksunta sai [mielestäni väistämättä]
gnostikko-ryhmien salaisissimmissa kokoontumisissa orgiastis-ekstaattisia
purkautumismuotoja.
No - ei siinä mitään - purkautua pitää [olen
ehdottomasti tätä mieltä], mutta Finnsanity on väärinkäsittäen tulkinnut
kristinuskon ja gnostilaisuuden suhteen lähes naurettavuuteen asti
yksipuolisesti. Katkerat homot eivät tehneet kristinuskosta seksuaalikielteistä
vaan lähinnä platonismi eri suuntauksineen - etenkin uusplatonismi.
Pitää vielä muistuttaa ja korostaa, että askeettisen
asenteen juuret löytyvät polyteistisesta, androgyynisestä ja/eli
a-subjektiivisesta Aasiasta eikä suinkaan monoteistisesta, tietoisemmin
sukupuolittuneesta sekä tahdon ja käskyn sisäistämän ihmisen mentaliteetista,
joka ilmaantui Kaldean kulmilta Välimeren pohjukkaan n.
vuonna 1500 e.a.a.
.....
Tämä on kieltämättä mielenkiintoinen aihe, mutta vaatisi
analysoiduksi tullakseen huomattavasti enemmän oppineisuutta kuin, mihin minulla
on edellytyksiä. Varmaankin joku psykohistorioitsija on sen käsittelyyn jo
uskaltautunut.
II
1
Perversiossa seksuaalisen halun varsinainen kohde [mies,
nainen] ja tuon kohteen aikaansaama kiihottavuus korvautuu ja
siirtyy fantasianomaisesti esim. johonkin alkuperäisen halun kohdetta
representoivaan objektiin - vaikkapa kenkään [useimmiten kuvaan]. Kyetäkseen seksuaaliseen
laukeamiseen pervertikko tarvitsee 'kengän' ja partnerin tai vain pelkän kengän,
mutta pelkkä partneri ei orgasmin saavuttamiseen tarvittavan
kiihotuksen aikaansaamiseen hänelle vielä riitä.
Perversio on tämän määritelmän mukaan yksinomaan halun
kohteistamisen dynamiikassa tapahtuva libidinaalinen muutos eikä edes mikään
neuroosi tai vastaava puhumattakaan sitten paheksuttavasta moraalisesta
taipumuksesta - - ellei siihen sitten varta vasten liitetä moraalisesti
paheksuttavaa sanktiota, kuten vielä Freud muistaakseni jossain määrin teki
[miten juutalaista].
En kuitenkaan kiellä, etteikö myös
freudilais-psykodynaamisen perversio-määritelmän perusoletuksena olisi
genitaalinen nautinto heteroseksuaalisen yhdynnän muodossa, jolloin kaikki tästä
käytännöstä poikkeava voidaan luokitella automaattisesti myös patologiseksi
poikkeamaksi ja siten ei-toivottavaksi, mikä merkitsee, että
lisääntymis-biologisesta ideaalista [aikuisten ja ei-lähisukulaisten välisestä heteroyhdynnästä] ja vain siitä saadusta
nautinnosta tehdään jopa moraalinen velvollisuus. Siten muut nautinnon muodot
muuttuvat kyseisen ideaalin kannalta enemmän tai vähemmän epäonnistuneiksi ja
sitä kautta moraalisesti 'arveluttaviksi'.
Tällä tavoin psyko-biologinen ideaali ['normaali
terveys'] ja moraalinen ideaali ['normaali käytöstapa'] nivoutuvat kuin
huomaamatta toisiinsa.
Väitän, että juuri kuvatunkaltainen biologisen ja
moraalisen tason/position huomaamaton ja siten salakava yhdistäminen toimii myös
yhtenä kaikkien rasististen perustelujen legitimoijana. Alempirotuisten ja
-alempisäätyisten psykobiologiassa ei siis toteudu psykobiologinen ideaali
eli normaali terveys, mistä selvänä merkkinä on heidän outo ulkomuotonsa ja
oudot käytöstapansa. He ovat väistämättä paitsi biologisesti alempiarvoisia myös
moraalisesti perverssejä.
.......
Mutta. Ollaksemme tiukan johdonmukaisia myös
pelkät seksuaalifantasiat ilman korvaavaa objektia ['kenkää'] pitäisi tämän
logiikan mukaan tulkita perversioiksi. Ja koska kaikilla ihmisillä on ainakin
joskus elämänsä aikana ollut seksuaalisia fantasioita [joillakin on niitä
päivittäin tai jopa tunneittain], voidaan vaikkapa Augustinuksen
fantasia-kritiikkiä esimerkkinä käyttäen luokitella koko ihmislaji
perversiiviseksi [ja sitä mieltähän Aku perisynti-opissaan olikin].
2
Fantasiat [ja imaginarisuus ylipäätään]
eivät kuitenkaan vielä sellaisenaan merkitse elämän- ja maailmankielteisyyttä,
joskin juuri ne ovat ihmisen ihmiseksi tulemisen eli hänen dialektisen
tietoisuutensa alkulähtökohta, joka johtaa ihmisen erottautumiseen luonnosta eli
vaistojen korvautumiseen vieteillä ja oppimisella. Lopulta vahvimmat ja
pysyvimmät imaginaatiot muuttuvat viestinnän ja kertomusten kautta kielellisiksi
symboleiksi. Uskonto, filosofia ja tiede syntyvät.
Tietenkin voidaan perustellusti [mutta
ei Finnsanityn logiikalla] ajatella, että fantasioista saa alkunsa myös
homokirkkoisien lähes hekumallisuuteen asti kohoava maailma-, materia-, ja
lihakielteisyyden kristillis-gnostilais-sadomasokistinen versio, jossa korkein
nautinto saavutetaan äärimmäisellä askeesilla - toisin sanoen itsekidutuksella.
Totaali seksuaalinen pidättäytyminen ei
aluksi estä orgastista laukeamista vaan päinvastoin merkittävästi stimuloi
halua ja lisää yhä vain jännitteisemmän halun laukeamisen aiheuttamaa nautintoa,
kunnes itsensä kiduttaja viimein saavuttaa aikanaan [?] 'seestyneisyyden' tilan,
joka uskonnollisesti herkistyneitten turistien mielestä näkyy jopa suoraan
luostari-askeetikon silmistä.
Vilhelm Reich ja muut
mentaalis-ideologisesti vinksahtaneet orgoni-teoreetikot ja seksuaali-anarkistit
sen sijaan väittävät, että noista pidättättäytyjä-sadomasokistien silmistä
näkyy vain hirvittävä viha, autoritaarisuus ja ennakkoluuloisuus, joiden
fysiologinen vastine on seksuaalikielteisyyden aikaansaama kehollinen
lihaspanssari - kurinpidollisten asenteiden ja fysiologisen jännittyneisyyden
välinen vastaavuus. - - Kummallista, että eri ihmiset voivat nähdä saman kohteen niin
täysin eri tavalla.
Kummallista on myös, että Finnsanity
tulkitsee etenkin gnostilaisuuden niin täysin eri tavalla kuin minä [ja
aatehistorioitsijoiden suuri enemmistö], joskin mitäpä tuosta, koska tiedän
varmasti olevani oikeassa tässä asiassa, mitä tulee sen suhteuttamiseen
ideahistorialliseen mittakaavaan ja teologis-filosofiseen
merkityskokonaisuuteen. Se riittää.
*
4 comments:
Κάτι με περπατάει, ΚΑΤΙ ΜΕ ΠΕΡΠΑΤΑΕΙ, ΚΑΤΙ ΜΕ ΠΕΡΠΑΤΑΕΙ ΠΑΝΑΓΙΑ ΜΟΥ ΑΑΑΑαααεντάξει κλωστούλα ήταν.love ppride forevve
hei tämähän on hauska juttu näinhän sen pitää mennä, homojahan me ollaan kaikki kristityt
sittenhän selittyy sekin huomautus raamatussa maailmanlopusta pride paraatissa
nainen käveli ohitse, en huomannut mitään
Post a Comment