Anaksimandros Rafaelin maalauksessa Ateenan koulu.
Hän sanoo mahdollisesti: »ἐξ ὧν δὲ ἡ γένεσίς
ἐστι τοῖς οὖσι, καὶ τὴν φθορὰν εἰς ταῦτα γίνεσθαι κατὰ τὸ χρεών· διδόναι γὰρ
αὐτὰ δίκην καὶ τίσιν ἀλλήλοις τῆς ἀδικίας κατὰ τὴν τοῦ χρόνου
τάξιν.»
1
Ironmistress on todistanut maailman todeksi
tieteellisellä metodilla. Mitä se merkitsee - 'tosi'?
Ei yhtään mitään niin kauan kuin 'todelle' keksitään
tarkoitus. Toistan - keksitään. Tässä keksimisessä ei kuitenkaan ole kyse
mistään relativistisesta, itsensä kumoavasta argumentti-kikkailusta vaan
käytännön tarpeiden sanelemasta pragmatismista.
Vakuuttava relativistinen asenne hyvään ja pahaan
[totuuteen ja epätotuuteen] ei sitäpaitsi voi muodostaa teoriaa, vaikka
relativismi onkin muuten sopiva ei-teoreettinen asenne monissa tilanteissa.
Mutta keksittävä meidän on, sillä jos keksiminen [joka on myös kapitalismin yksi
peruskatalysaattori] loppuu, elämältä katoaa lopulta jopa tarkoitus. Jäljelle
jää vain 'tosi', minkä jälkeen kuolemme sekä nälkään, tylsyyteen että
inhoon.
2
Pitää myös muistaa, että teoria, joka pystyy todistamaan
oman ristiriidattomuutensa on automaattisesti triviaali eli verifikaation ja
falsifikaation tuolla puolen [eikä se lisää tietoamme]. Sitäpaitsi mitä merkitystä olisikaan 'todella' [erotuksena
teoreettiseen totuuteen] eli esim. painovoimalla, ellemme ryhtyisi 'leikkimään'
sen kanssa: hyödyntämään sitä ja kehittelemään sen mahdollistamassa
todellisuudessa uusia käytännöllisyyksiä ja typeryyksiä elämämme sisällöksi.
Sen sijaan se, joka yrittää absoluuttisesti ja
ristiriidattomasti verifioida tai falsifioida painovoiman ['toden'], on
ymmärtänyt väärin sekä 'toden' että teorian [totuuden]. 'Tosi' eletään ja
koetaan omakohtaisesti, mutta totuus on aina yleinen teoria
'todesta'.
Totuuden [ylipäätään representaation] ansaan ajautuneen
filosofin ja tiedemiehen pitäisikin 'toden' saavuttaakseen poistaa
tutkimusprosessista 'todistusta' vakavimmin häiritsevä tekijä eli itsensä
[subjekti] kyetäkseen pääsemään ulos itse itselleen rakentamastaan [myös jossain
määrin autopoieettisesta/itseorganisoituneesta] umpikujasta.
Vasta subjektin 'likvidoinnin' jälkeen on mahdollista
ilmaista/performoida 'tosi' yhtä aikaa 'totena' että teoreettisena totuutena.
Tosin mikään inhimillisesti tietoinen ja kokeva subjekti ei ole enää silloin
raportoimassa tästä maailmanhistoriallisesta tapauksesta, joten 'todistus' ei
liene vielä silloinkaan pätevä tai itse asiassa edes mahdollinen - - [ellemme
sitten ala uskoa Herakleitoksen, gnostilaisten ja Schellingin dialektiikkaan,
mikä kyllä kovasti houkuttaa, joskin samalla myös vakavasti epäilyttää
asubjektiivisen, ei-argumentatiivisen ja jopa ei-kielellisen 'hämäryytensä'
takia].
3
Triviaali totuus on toki sellaisenaan täydellinen
[joskin fenomenologisesti 'outo' ja vähintäinkin 'esineellistynyt'], koska se
riittää itselleen eikä tarvitse representaatiota [subjektia]. Tämänkin vuoksi
tutkija/subjekti, joka pyrkii ilmaisemaan ja performoimaan triviaalin totuuden
aktuaalisesti eikä vain formaalisena representaationa, on loogisesti a] joko
jotain liikaa tai b] liian vähän triviaalin todellisuuden totaalissa
yhdentekevyydessä [indifferenssissä]. Hän ei voi kuulua kokonaisuuteen, jonka
osa hän tutkijana on, mutta ei hän myöskään ole jumala, joka on luonut
kokonaisuuden.
Tutkija ei voi sisällyttää itseään tutkimuksen kohteena
olevaan totaliteettiin eli/tai täydelliseen systeemiin, vaikka tuo systeemi
mahdollisesta indeterminismistään [kontingenssista, subjektista] huolimatta
periaatteessa oliskin aina laskettavissa. Kvantifikaatio ei pysty
representoimaan sitä kvalitatiivista eroa, joka tekee kvantifikaatio-prosessin
mahdolliseksi. Edes matematiikka ei ole mikään paroni von Munchausen
[itseriittoinen aktuaalisuus].
Maailma maailmana [triviaali] ei siis lopultakaan
ole subjektin maailma, mutta tätäkään tosiasiaa me emme voisi tietää, ellemme
olisi tietoisia, representoivia subjekteja. Kyseinen metafyysinen positio
jos mikä on paitsi fenomenologis-dialektis-argumentatiivisen kehämäisyyden
pinnacle/huipentuma myös eksistentiaalisesti irvokas positio. Demiurgi nauraa
meille: olette kuin kärpäset lasipullossa, oman läpinäkyvän maailmakuplanne
vankeja!
4
Kun rajatonta yritään väen väkisin rajata [subjektille
tajuttavaksi], siitä seuraa rangaistus, tulkitakseni kryptisesti
Anaksimandroksen kryptistä tekstiä.
Mielestäni tämä tulkinta ihmisen rajattoman hybriksen
[individuaatio metafyysisena muttei fenomenologisena käsitteenä] väistämättä
kohtaamasta rangaistuksesta [nemesiksestä] on kuitenkin tietyin joskin vakavin
varauksin oikean suuntainen ei ainoastaan uskonnollis-moraalisesti vaan myös,
mitä tulee fysiikkaan, vaikka uskonnon ja fysiikan välille ei tunnukaan löytyvän
selkeää yhteyttä [paitsi (tiede-)maagisessa ajattelussa].
Tiede on tuon rangaistuksen
nimi. Siis pyrkimys loogisesti ja matemaattisesti todistettuun/rajattuun symboliseen [teknis-universaalis-eettiseen]
totuuteen, joka on itse asiassa animistinen imaginaatio eli ei-kuvattavissa olevan energian kuva, johon yritämme
samaistua, koska tuo samaistuminen antaa elämällemme [i]maagisen tarkoituksen.
Tieteellinen totuus on teistisen Jumalan eli
transsendoidun oman kuvamme skientistis-animistinen vastine, paralleeli ja
korvike. Se merkitsee aina lankeamista kivien, kuvien, mallien, kaavojen ja
lukujen palvontaan, vaikka juuri niistä puuttuu se, mitä meidän todella pitäisi
palvoa eli persoonallista itseämme teistisessä Jumalassa.
Kyseenalaista tulkintaa tai ei mutta minulle
Anaksimandroksen tuomitsema hybris ei ole sitä, että palvotaan subjekti-Jumalaa
['ihmis-jumalaa'] vaan sitä, että ihminen kieltää itsensä ei-persoonallisten
[tiedetotuuksina pidettyjen] epäjumalankuvien ['jumal-ihmisten'] edessä, vaikka
juuri tuo kielto itsessään on subjektin autenttisin teko ja vaikka juuri se
antaa hänelle ansaitsemattoman luvan tutkia substanssia, jonka osaksi hän
harhaisesti ja imaginaarisesti tietoisen itsensä kuvittelee - - - [sillä subjekti ei ole substanssin huora, orja tai varjo vaan sen
intohimoinen ja itsenäinen rakastaja(tar)].
5
Myöskään ja ehkä etenkään kristinusko ei ole ollut
ekologisesti järkevä uskonto, mutta yhdessä asiassa se kuitenkin
ylittää Jeesuksen eli yhtä aikaa kontingentin ja universaalin subjektin hahmon
kautta kaikki aiemmat päänsekoituskultit. Se palvoo Jumalassa perimmältään
itseään. Voiko loppuun asti rehelliseltä uskonnolta enempää toivoa? - -
?!
PS.
Lukijalle tiedoksi, että vaikka teksti saattaa ajoittain
vaikuttaa vahvasti liioittelevalta, niin yhtään en ole kuitenkaan valehdellut -
en ainakaan tietoisesti - [korkein oikeus ratkaiskoon syyntakeellisuuteni - -
;\[#].
*
http://takkirauta.blogspot.fi/2012/06/monikulttuuri-freudilaisittain.html - - [tekstiä on alunperin aloitettu kirjoittaa kommentiksi
eräisiin Ironmistressin päreen kommentteihin].
4 comments:
eiko ole outoa kun keksimistä pittää jatkaa vaikka on mukava vaan olla alollaa
mutta sinäki suhtauhut jotenkin totaalisen totaalisesti totuuden relativistisesti totuuven johonkin
hyvä aika.maailma ilman subjektia on ehdottomasti vaarallinen ja vaikka subjekti on usein tylsä se on kuitenkin ainoa mitä meillä -on?
sillälailla jla hallitsee, että pitää subjekteja erossa toisistaa
Post a Comment