Janey Robbins – A Catwoman
*
[Kielimafia editoi tekstiä tarpeen mukaan - 15.7].
*
[Kielimafia editoi tekstiä tarpeen mukaan - 15.7].
*
Päreen Ernesti Heminevan
muistiinpanoista siteerannut ja hänen jättämistään videopätkistä koonnut ja
kommentoinut Rauno Räsänen.
I
1
Lähes kolmekymmentä vuotta sitten matkustin pohjoisemman
Amerikan laajalla mantereella enkä tietenkään välttynyt yllättäviltä
tilanteilta. Olinhan vierasmaalainen [kaiken lisäksi suomalainen] enkä tuntenut
paikallisia tapoja, joskin noita erilaisia paikkoja/tapoja Amerikasta tietysti
löytyy tuhansittain. Kaikkein yllättävin tapaus ja henkilö [sillä henkilöön
liittyy tapaus], jonka matkallani kohtasin ja koin oli kuitenkin aivan
tietynlaatuinen ja liioittelematta sanottuna unohtumaton.
Kyseessä oli minua jonkun verran nuorempi nainen, johon
tutustuin Los Angelesissa eräillä lahjakkaitten mutta
varattomien kirjailija-toimittajien viihdyttämiseksi järjestetyillä
cocktail-kutsuilla. Kutsuilmoituksen lähettäjälle vain oli sattunut jokin
erehdys, jos se nyt ylipäätään oli erehdys. Voihan olla niinkin, että minun
intressejäni ja tapojani haluttiin vähän testailla ja jos näin oli, niin siinä
kyllä onnistuttiin perusteellisesti.
Jälkeenpäin kävi nimittäin ilmi, että paikassa, joka
minulle oli ilmoitettu, kokoontui Los Angelesin pornoteollisuuden ja
pornotähtien sen hetkinen kerma illanviettoon jonkin elokuvan julkistamisen
kunniaksi. Suuresta maailmasta tietämätön joskaan en enää liian nuori suomipoika
kun olin, luulin tulleeni oikeaan paikkaan, sillä vaikuttihan koko cocktail
party jonkinlaiselta Hymy-lehden toimitukselta. Naisten suuri määrä tosin
ihmetytti hieman. Toki Amerikka oli vapauden ja tasa-arvon maa, mutta olivatko
naiset saamassa miehet kiinni tasa-arvossa myös kirjallisuuden ja journalismin
alueella?
Eipä aikaakaan, kun luokseni, salin reunimmaisen
tarjoilupöydän luo, astelee nuori, kaunis ja jopa hieman pelottavasti
kissamaisen oloinen ja näköinen nainen, joka katsoo terävästi hymyillen suoraan
silmiini. Hän tervehtii rennosti amerikkalaiseen tapaan, joskaan aksenttinsa ei
ole kaliforniaa vaan itärannikkoa. New Yorkista kotoisin on tämä tyttö – Robin
nimeltään [myöhemmin käy ilmi, että hänen sukunimensä on Lieberman]. Kysyy mistä
olen, mitä teen ja mihin olen matkalla. Suomalaisuuteni herättää hänessä
välittömästi kiinnostusta ja tarkkaavaisuutta eikä hän ilmeisesti koe mitään
ongelmaa siinä, että taidan olla väärässä paikassa väärään aikaan. Mutta minähän
en tiedä sitä, että hän luultavasti tietää, etten minä tiedä
erehdystäni.
Kun kysyn, mitä hän itse on viime aikoina puuhaillut,
saan hiukan odottamattoman vastauksen, joka ei kuitenkaan soittele mitään
hälytyskelloja päässäni.
‘Olen tutkinut seksuaalisuuden eri muotoja – varsinkin
sellaisia, joista ei saa puhua, joita ei saa näyttää ja joita ei saa edes
kokeilla, mutta joita harjoitetaan jatkuvasti kaikkialla, vaikkei tietenkään
jokaisessa parisuhteessa’, hän luettelee matkien minun antamaani selvitystä
kirjallisista intresseistäni ja hankkeistani.
‘Mutta sepä kiinnostavaa, olemme siis molemmat tutkivia
journalisteja’ huudahdan spontaanisti. -‘Minulle se kyllä sopii’, myhäilee tyttö
tuijottaen silmiini pistävästi silmät sirrillään. Suu hänellä on mennyt jotenkin
mutruun, joskin toinen suupieli nousee vähän ylemmäs, mikä tekee ilmeestä yhtä
aikaa uteliaan, kysyvän, säälivän, ironisen sekä jotenkin himokkaan – aivan kuin
hän etsisi saalista, jonka nappaisi heti, kun uhri vain tarpeeksi
herpaantuu.
Totta kai innostumme molemmat keskustelemaan
seksiaiheesta eikä mennyt kuin varttitunti, kun cocktailien siivittäminä aloimme
jo puhua omien mielipiteittemme ohessa omista mieltymyksistämme seksin suhteen.
Tässä kohtaa minun olisi pitänyt viimeinkin oivaltaa
tulleeni väärään paikkaan, mutta taisin jo olla lievästi hurmaantunut Robinin
pehmeän särmikkääseen ja suoraluontoiseen karismaan. En juurikaan ihmetellyt,
että melkein kaikki vieraat näyttivät olevan Robinin ystäviä tai tuttuja. En
tosin ihmetellyt sitäkään, että jostain syystä Robin ilmoitti [oli kai jo
ilmoittanut aiemmille seuralaisilleen] jokaiselle moikkaajalle, että oli varattu
eikä ehtisi juuri nyt muitten seuraan.
Gin Tonic’ien ja yleisen hälinän rentouttamana en
kuitenkaan ihmetellyt ehkä epäilyttävintä asiaa. Miten
oli mahdollista, että kahden toisilleen tuntemattoman
ihmisen vajaa puoli tuntia kestänyt tapaaminen ja keskustelu oli johtanut
suoraan pohdintaan siitä, mikä esimerkiksi anaaliyhdynnässä oikein kiihottaa tai
kuvottaa ja miksi – joko itse koettuna tai sitten nähtynä eli de facto
fantasioituna.
Tällainen jutustelu toki on tai ainakin sen pitäisi olla
aivan ymmärrettävää ja luonnollista kahden toisilleen hyvin läheisen ihmisen
parisuhteessa, mutta hyvänen aika – meidänhän piti olla minulle ilmoitetun
kutsun mukaan jonkinlaisessa kirjallisuusmatineassa tai vastaavassa eikä missään
seksuaaliterapeuttien kenttäkokeessa tai peräti bordellissa.
En ole mikään ujo poika ajatuksiltani, mutten ole
[yleensä] myöskään avomielinen seuramies, joka puhuu kuin Runeberg aiheesta kuin
aiheesta. Pikemminkin vetäydyn ja kuuntelen. Jokin vain tuntui napsahtaneen
kohdalleen tuon Robinin suhteen ja vaikutti siltä, että hän yhtä lailla oli
hyväksynyt minut, olipa tuo hyväksyntä sitten enemmän harkittua kuin spontaania.
Siinä me kuitenkin sitten puhuimme ja puhuimme, yhä lähempänä toisiamme, jotta
olisimme kuulleet ja ymmärtäneet toisiamme tarpeeksi selvästi.
Koska olin matkallani joutunut puhumaan englantia
päivittäin jopa tuntikaupalla, olin myös oppinut ymmärtämään
kuulemaani yhä paremmin. Silti newyorkilaistytön käyttämät sanonnat ja
kielikuvat eivät aina avautuneet ennen kuin pyysin häntä niitä tarkentamaan. Se
oli Robinista hauskaa ja niin minustakin. Tässähän yhdistyivät huvi ja hyöty.
Suoritin Robinin antamaa peruskurssia seksuaalinautinnon terminologiasta
amerikan-englanniksi. Välillä kikatimme kuin kakarat.
Muutamat katseet kääntyivät ja ihmiset vilkaisivat meitä
hymyillen joskin ehkä hieman ihmetellen. Minkähän tyypin se Robin nyt on
löytänyt. Niin ne kai ajattelivat.
Yli tunnin jutustelun jälkeen tunnelma välillämme
muuttui yhtäkkiä niin intensiiviseksi, että se suorastaan hätkähdytti. Hieman
hullu sekso-gyneko-pornologinen debattimme, jota kukaan ei ihme kyllä tullut
vilkuiluista huolimatta tarkemmin kuuntelemaan, muistutti ajoittain Rabelais’n
sanaleikkimäisiä juoksutuksia. Debatin ytimestä löytyi kuitenkin kaksi toisiinsa
erottamattomasti kytkeytyvää ja lähes kuolemanvakavaa asiaa, joista toinen oli
paraikaa kehkeytymässä ukkosen lailla käsin kosketeltavaksi energiaksi.
Ensimmäinen asia oli kysymys nautinnosta yleensä ja
toinen seksuaalisesta nautinnosta erityisesti. Jälkimmäinen ongelma kumuloitui
juuri sillä hetkellä meidän kahden välille tornadon nopeudella.
Joudun toistamaan, etten osaa sanoa, missä määrin
Robinin affektit ja tunteet minun suhteeni olivat tietoisesti hänen
hallinnassaan tai ylipäätään etukäteen harkittuja ja missä määrin hän taas
spontaanisti antoi mennä täysillä niin pitkälle kuin sitten lopulta hänen
aloitteestaan päädyttiin. Tiedän vain, että itse en pannut hanttiin. En
kuitenkaan ollut pelkkä passiivinen ajopuu, jos minua vietiinkin niin kuin virta
vie vaan olin mielestäni ajopuuksi varsin aktiivinen tapaus. Mutta sitä kai itse
‘virta’ tällä kertaa halusikin.
.........
Yhtäkkiä – juttelumme päädyttyä jonkinlaiseen
välivaiheeseen Robin kävi ensin hiljaiseksi, vetäytyi parin
askeleen päähän minusta, vilkaisi muita ihmisiä ympäri salia, katsoi sitten
hämmentävän kauan silmiini, huokasi syvään, tuli viimein syliini kietoen
kädet kaulaan ja kuiskasi korvaani sihisten naukuvasti kuin
kissaeläin:
‘Ernest, sinä olet ihana tyyppi. Niin erilainen mies
kuin nämä muut. Iskit minut jo alle puolessa tunnissa. Puhumalla ja nauramalla.
Olen yrittänyt tapella sitä tunnetta vastaan, mutta en pysty enää. Tule. Mennään
naimaan tuonne eteishallin inva-vessaan. Sitä ei käytä juuri kukaan. Minä olen
ihan märkä’.
Me menimme emmekä taaksemme vilkuilleet.
........
Robinin ilme oli yhtä aikaa tulinen, intohimoinen,
raukea ja silti täysin päättäväinen. Vaikka oma haluni oli nyt lopullisesti
herätetty kuin karhu uniltaan, tunsin silti olevani Robinin imevässä otteessa
kuin edestakaisin liikuteltava jojo. Hän halusi minun haluani ja minä hänen
haluaan. Seksi on nautinnon harha, joka toimii hetken aikaa kerrallaan, sillä
halu palaa aina takaisin. Sitä ei voi saavuttaa lopullisesti nautinnossa. Halu
on häilyväinen ja levottomuutta aiheuttava riivaus. Ainoa todellinen
Henki.
.........
Kissamaisen villi ja kiimainen Robin saattoi olla
sisimmältään isin kiltti tyttö, mutta selvästikin hän oli luonut itselleen Lady
Domina-imagon tai fasadin, enkä voinut tietää, miten vakavasta asiasta siinä
loppujen lopuksi oli kysymys. Nyt hän kuitenkin halusi minut eikä siihen haluun
ollut mitään lisäämistä tai vähentämistä. Oli selvää, että hän vei ja minä
‘vikisin’ - sillä tavoin kuin miehen sellaisessa tilanteessa pitää ‘vikistä’.
2
Ernesti Heminevan jättämä videotallennus hänen ja
Janey Robbinsin/Robin Liebermanin muhinoinnista cocktail-party-huoneiston eteishallin inva-wc:ssä. Emme tiedä, kuka/mikä on sen kuvannut ja onko kuvissa itse Ernesti
[Janey kyllä on], mutta Ernestin tekstin mukaan videotallennus kuuluu katsoa
juuri tässä kohdassa kertomusta. Teemme niin.
II
1
Päätän Ernesti Heminevan Amerikan matkan muistelmat
koskien hänen tapaamistaan Robin Liebermanin eli Janey Robbinsin kanssa tähän
tällä erää.
Tietenkin Ernestille paljastui myöhemmin, kuka Robin
oikein oli ja mihin pippaloihin hän oli saanut kutsun. Mutta miksi Ernesti
englantia taitavana ei sitten tajunnut asioitten oikeaa laitaa? Se tuntuu
jotenkin epäuskottavalta. Voin toki paljastaa, että tästä tarinasta löytyy
muutakin epäuskottavaa kuin Ernestin erehdys luulla
pornoilta-pippaloita kirjallisuusmatineaksi [mikä on itse asiassa ymmärrettävä
erehdys varsinkin Amerikassa] ja pornotähteä tutkivaksi journalistiksi. Mutta
joka tapauksessa Robin Lieberman [juutalainen sukunimi], taitelijanimeltään Janey
Robbins, on niin totta kuin tosi nyt voi yleensä ja pornoteollisuudessa
erityisesti olla.
Vastoin alkuperäistä aikomusta en kommentoi pitkään
Janey Robbinsia [ks. wiki-linkit] – en edes sitä vähää, mitä netti hänestä
tietää. Robbinsia pidetään kuitenkin yhtenä merkittävimmistä pornoelokuvien
naisnäyttelijöistä etenkin sen vuoksi, että hänen seksuaalinen ilmaisunsa,
olemuksensa ja praktiikkansa rikkoi sellaisia rajoja, joita nykyään pidetään
naurettavina ja typerinä seksuaalisuuden ja seksin esittämisessä.
Eräänlaisena avantgardistina Janey Robbinskin sai maksaa
kohtuuttoman hinnan innovatiivisuudestaan konservatiivisen sensuuriaallon
iskiessä 1980-luvun lopulla USA:n pornoteollisuuteen. Kymmenisen vuotta
kestänyttä oikeudenkäynti- ja lakihässäkkää voisi verrata Hollywoodiin
kohdistuneisiin kommunistivainoihin 1950-luvulla. Tälläkin kertaa asialla oli
sama ihmisryhmä: konservatiiviset kyttääjät eli toisten ihmisten ahdistusta
herättäviä tapoja systemaattisesti tuomitsevat ja normittavat – sanalla sanoen
rasismiin taipuvaiset ihmiset.
Kyllästyneenä tekopyhiin, typeriin ja naurettaviin
pornoelokuva-oikeudenkäynteihin Robbins lopetti 1989 7 vuotta kestäneen uransa, mikä lienee enemmän kuin pornotähtien uran kesto keskimäärin, mutta tällä
naisella olisi ollut monenlaista talenttia jatkaa pitempään. Olen ehkä viimein
ymmärtänyt, että vaikka myös pornobusiness on silkkaa teollisuutta, niin hyvä
pornoelokuvanäyttelijä todella osaa hommansa. Toisin sanoen hän pystyy
yhdistämään oman nautintonsa täysin ammattimaiseen näyttelemiseen tavalla, joka
antaa pornon kuluttajille parhaimmat kicksit kohti lihallista ekstaasia.
2
Mutta ehkä sinänsä kapea-alaisen lajityypin eli
pornoelokuvan [kuten kaiken muunkin narratiivis-koherentin taiteen] aika alkaa
sekin olla ohi globalisoituneessa netti-maailmassa, joka ei tee enää jyrkkää
eroa asian ja viihteen välillä ja jossa suurimmat otsikot [‘kicksit’] saadaan
spektaakkeleista ja toisten tirkistelystä. Niinpä myös pornossa on havaittavissa
sama tosi-tv-tyyppinen trendi kuin kaikkialla muuallakin mediassa. Kuka tahansa
voi ladata nettiin mitä tahansa ja netti onkin yli 90% pornoa pullollaan.
Netistä on tullut siten suuri paritus-, huoraus- ja pornovideo-luola, joka on
kontrolloimattomasti kaikkien käytössä.
Tämä merkitsee pornon alueella juonellisuuden ja
kontekstin lähes täydellistä katoamista pelkän panemisen kustannuksella.
Kuumimmasta nykypornosta on viimeisen vuosikymmenen aikana tullut eräänlainen
body building-urheilukilpailujen extreme-laji, jossa isokyrpäisimmät neekerit
hässivät päivät pitkät jatkuvassa seksuaalisessa puutteessa eläviä valkoisia
nymfo-naisia, jotka pettävät miehiään sen minkä ehtivät.
No - tämä on tietysti parodinen ja hiukan
konservatiivis-stereotyyppinen näkymä, koska se, mitä todella näyttää tapahtuneen,
osoittaa seksin ja pornon eri muotojen valtavaa kasvua ainakin nettijulkisuudella mitattuna [tulos tosin kertoo enemmän netistä kuin seksin lisääntymisestä]. Seksuaalisella
nautinnolla ei ole rajoja eikä moraalia. Niinpä etenkin seksin vapaan
esittämisen ja katselemisen tultua yhtä helpoksi kuin pankkikortilla maksamisen
joudutaan/ajaudutaan julkisen ja yksityisen elämän rajat ja ulottuvuudet
kokemaan väistämättä uudella tavalla, mikä merkitsee, että ne joudutaan myös
määrittelemään uudelleen.
Kun kaikista voi tulla tosi-tv-pornon esittäjiä ja
tirkistelyn kohteita jopa tahtomattaan, olemme kai siirtymässä aikaan, jossa
yksilöt joko muuttuvat hällä-väliä-libertiineiksi julki-anarkisteiksi [jotka
netti-kapitalismi vastoin anarkistien harhaluuloa sulauttaa helposti itseensä]
tai jossa he yrittävät viimeiseen asti varjella yksityisyydestään [‘omimmasta
omaisuudestaan’] sitä vähää, mitä siitä on jäänyt jäljelle netti-tsunamin
pyyhkäistyä nurin vanhat informaatiojärjestelmät.
Silläkin uhalla ettei argumenttini lopulta päde, väitän,
ettei Janey Robbins [yhtä vähän kuin Lorelei Lee] ole mikään yhteiskunnallisen
julki-anarkismin julistaja, jossa julkinen ja yksityinen saavat ja niiden
pitääkin mennä sekaisin. Pikemminkin hän on 'vain' seksuaalisen vapautumisen lähettiläs tavalla,
jonka minä hyväksyn. Ei mikään hippi-, luonto- tai ylipäätään panteisti-hörhö,
joka etsii energioita ja säteitä – ties mitä sellaista, jonka olemassaolon
tunnemme vain vaikutuksen kautta, mutta jota meidän on mahdotonta tietämällä tietää ja absurdia uskomalla uskoa. Halua
ei pidä pyhittää tai mystifioida yhtään enempää kuin on tarpeen sen purkamisen
kannalta. Halu pitää ottaa omaan hallintaan eikä palvoa sitä kuin pakanallista
epäjumalaa.
3
Loppukaneetiksi totean vain, etten taaskaan pääse
eteenpäin liberalismin ja konservatismin välisessä kiistassa. Se on todellinen
kiista, jossa kumpikin osapuoli edustaa aidosti luovuttamattomia arvoja, joiden
mukaan ihmisten on saatava yhteiskunnassa elää. Jos vain jompikumpi arvomaailma
saa toteutua, ihmisestä tulee kapea-alainen, yksipuolinen ja rajoittunut olento,
joka tuskin kokee elämäänsä niin onnelliseksi, kuin jos hänen käytössään
olisivat molemmat mahdollisuudet: – sekä rajoittamaton nautinnon [ilmaisun,
kokemisen] vapaus vailla jotain pakollista arvosidonnaisuutta että mahdollisuus
rajoittaa nautintonsa niihin yhteisöllisiin ja yksilöllisiin puitteisiin, jotka
tuntuvat sopivan juuri tietynlaiseen arvomaailmaan.
Parhaimmillaan näiden kahden vapauskäsityksen ja
arvomaailman välille ei synny sovittamatonta ristiriitaa, koska ne ovat saman
asian käänteisiä versioita. - - Siis parhaimmillaan. En edes väitä tietäväni,
mitä sillä tarkoitan.
III
Janey Robbins/Robin Lieberman
*
2 comments:
En tiedä, oletteko huomanneet, että 'inva-wc-muhinointi-videon' Ernesti on yllättävän paljon muinaisen Dallas-sarjan Bobby Ewingin eli Patrick Duffyn näköinen. Wikipedia ei kuitenkaan asiaa 'tunnusta'.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Patrick_Duffy
http://en.wikipedia.org/wiki/Patrick_Duffy
http://www.magweb.com/actors/patrick_duffy
Tsekkaa vastapainoksi tämä
http://areena.yle.fi/tv/1580645
Katselin itse tuon dokkarin muistion ja lyijykynän kanssa. Palaan asiaan tarkemmin joskus.
Post a Comment