Päre on kirjoitettu kommentiksi Erastotenes
Aleksandrialaiselle päreessäni Päivän kommentti: ‘Tietty
psykologinen kehitystaso’.
1
Erastotenes Aleksandrialainen kirjoitti:
Sen sijaan Piaget’n malliin sisältyy kaikesta
tieteellisyydestään huolimatta tai pikemminkin juuri sen takia jo
lähtökohdissaan vahva ihmiskäsityksellinen [ontologinen, aksiologinen]
näkökulma, jonka mukaan kehitystaso-hierarkia on luonnollisuudessaan
toivottava.
Tämä ajatus on selkeä argumentaatiovirhe. Siitä, mikä on luonnollista, ei voi tehdä johtopäätöksiä eettisesti toivottavasta tilanteesta. Toisaalta eettisesti toivottavasta tilanteesta ei voi tehdä johtopäätöstä luonnosta. Nyt yrität mielestäni esittää, että bourdieuläinen yhteiskunta-analyysi johtaa parempaan yhteiskuntaan kuin tiettyjen psykologisten mallien vulgäärinen soveltaminen. Tästä vedät johtopäätöksen, että nämä psykologiset mallit ovat virheellisiä.
Tämä ajatus on selkeä argumentaatiovirhe. Siitä, mikä on luonnollista, ei voi tehdä johtopäätöksiä eettisesti toivottavasta tilanteesta. Toisaalta eettisesti toivottavasta tilanteesta ei voi tehdä johtopäätöstä luonnosta. Nyt yrität mielestäni esittää, että bourdieuläinen yhteiskunta-analyysi johtaa parempaan yhteiskuntaan kuin tiettyjen psykologisten mallien vulgäärinen soveltaminen. Tästä vedät johtopäätöksen, että nämä psykologiset mallit ovat virheellisiä.
*
Väitteesi on perusteltu, mutta intentioni ei ollut
tuo. Piaget’n ja Bourdieun teorioiden välille jää nimittäin katkos, jota tässä
yritän pohtia omasta näkökulmastani. Kyse ei ole välttämättä edes Piaget’sta ja
Bourdieusta vaan koko tieteellisen asenteen perimmäisestä luonteesta ja
ongelmallisuudesta.
Siteeraan ensin itseäni: ‘[..] psykologialla, joka niin salakavalan huomaamattomasti on
kautta historiansa antanut [pseudo]luonnontieteellisen auktoriteetin ties
millaisille ihmisluonnon hierarkisoinneille, jotka pitäisi kuitenkin ymmärtää
nimenomaan ‘stipulatiivisen’ ihmistieteen eikä matemaattis-fysikaalisen
luonnontieteen puitteissa’.
Tähän ei tietenkään [välttämättä] liity psykologi-tutkijan
tietoista arvovalintaa vaan kyse on psykologia-tieteen metodologisen ontologian
kehämäisyydestä. Metodeiltaan psykologia pyrkii olemaan on naturalistinen
[neuro]tiede, mutta ontologialtaan se on sidoksissa tuloksiin, jotka väistämättä
tulkitaan yhteiskuntapoliittisesti.
Ihmistyyppejä vahvasti arvottavaa persoonallisuuspsykologiaa ja
psykoanalyysia on aiemmin pidetty tieteellisesti pätevinä oppeina. Sitä ne eivät
ole eikä niille pidä sellaista auktoriteettia antaakaan. Tästä huolimatta ne
kertovat ihmisestä ihmisenä enemmän kuin pelkkä putkiaivoinen [kone]behaviorismi
tai neurotieteisiin vähitellen sulautuvat neuro- ja kognitiivinen
psykologia.
Kuitenkin juuri psykologian muuttumisessa luonnontieteeksi piilee
paradoksaalisesti suurin vaara, koska psykologia edelleenkin toimii tulostensa
suhteen tieteellisenä auktoriteettina, johon media, poliittiset toimijat ja
siten ‘tavallisetkin’ kansalaiset vetoavat.
Kun typologisoinneista ja hierarkisoinneista tehdään matemaattisia
kaavoja sekä malleja [joilla on luonnontieteellistä legitimiteettiä], niin sen
ihmiskäsityksen lähtökohta ja perusta, joka väistämättä noista kaavoista,
numeroista ja malleista ‘ekstrapoloituu’ [darwinismi, ihminen biologisena
koneena], muuttuu entistä näkymättömämmäksi samalla, kun se jyrää läpi koko
yhteiskunnan ja ehkä koko maailman.
Näin on käynyt ennenkin ja näin tulee käymään myös tulevaisuudessa.
Sitoutuessaan tieteelliseen metodiin ja lopulta luonnontieteeseen psykologiassa
käytetyt typologisoinnit ja hierarkisoinnit saavat tutkimusten ja ideoiden
kehittyessä ilmiasun, jota kulloinkin pidetään tieteellisenä totuutena, mutta
joka siis väistämättä heijastelee jotain piilevää ihmiskäsitystä, jolla sitten
oikeutetaan yhteiskuntapoliittisia toimia.
Kyseessä on paitsi itsestäänselvyys myös kehä, joka ei oikeastaan
edes ole argumentaation ulottuvilla, koska se on kehä ja trivialiteetti, mutta
silti sen voi oivaltaa, kun asiaa ajattelee. Tai niin ainakin minä
ajattelen.
Ilman retorista liioittelua en tietenkään voi sanoa, ettei tästä
asiantilasta muka ole monta askelta poliittisen rasismiin. Niinpä sanonkin vielä
vahvemmin: tämä prosessi itsessään on rasismin primus motor. Se ei siis
ainoastaan tuota rasismia vaan se aina jo on sitä, koska tieteellinen reduktio
vääjäämättä toteuttaa ja institutionaalisella asiantuntija-auktoriteetillaan
[muodollisen demokratian puitteissa] legitimoi sen, mitä Darwin ei suoraan
sanonut: plutokraattis-meritokraattisen-hierarkian eli omaisuuteen ja
koulutukseen perustuvan kastijaon. Tiede on Nietzschen vallantahdon korkein
ilmentymä.
Tiede pyrkii 'luonnonvalinnan’ periaatteella [sopeutuvalla tavalla
vahvin jatkaa sukuaan] luomaan demokratialla ‘kuorrutetun’ teknokraattisen
version Platonin valtiosta [vrt. Leo Strauss ja muut uuskonservatiivit], jota
pidän tässä sille antamassani kontekstissa sosiaalidarwinistisena ihannevaltiona
par excellence A-luokan alfa-uros-hallitsijoineen [rahavalta], B-luokan
vartijoineen [rahavallan palkkaama armeija, poliisi] ja C–luokan-kauppiaineen,
yrittäjineen, prekariaatteineen ja rupusakkeineen [‘tarpeettomat’ ihmiset,
joista on vain kuluja].
2
Kirjoitin: ‘Bourdieun ihanneyhteiskunta ei
perustu ‘tietyn psykologisen kehitystason’[..] saavuttaneitten valtaan
[meritokratia] vaan tietyn distinktiivisen habituksen sisäistäneitten [ehkä
väärään] arvioon siitä, mikä on myös heikoimmat mukaan lukien kaikkein
oikeudenmukaisinta politiikkaa vallitsevassa kapitalismissa.’
Korostan lainauksen kohtaa - ‘ehkä väärään arvioon’.
Bourdieu ei nimittäin ollut ideologinen marxisti vaan hiukan
epämääräisesti sanottuna yleisvasemmistolainen. Olennaista kuitenkin on se,
ettei hän ollut sitoutunut luonnontieteelliseen ihmiskäsitykseen tai
maailmankatsomukseen. Niinpä Bourdieun metodologis-ontologiset sitoumukset eivät
myöskään olleet sidoksissa luonnontieteeseen samassa mielessä kuin ne olivat
Piaget’llä.
Tätä väitettä tukee se tosiasia, että Bourdieu opiskeli alunperin
filosofiaa, teki lopputyönsä Leibnizista ja kävi sitten Nietzschen kanssa oman
Jaakobin paininsa, jossa hän joutui vertaamaan keskenään ja testaamaan omaa
marxilaisuuttaan sekä Nietzschen vallantahto-ajattelua ja sosiaalidarwinismia.
Nämä vaikutteet näkyvät Bourdieun tavassa tehdä sosiologiaa, vaikkeivät ne
välttämättä heti avautuisikaan.
Bourdieu ei esitä mitään yleistä universaalia kehitysteoriaa kuten
Piaget teki - ja kuten teki myös empiiris-historiallinen deterministi Marx
[dialektinen materialismi sen sijaan on lähinnä Engelsin yritys ratkaista
historiallisen determinismin teoreettinen umpikuja]. Bourdieu sen sijaan
hahmottaa ‘monadisen’ [yhteiskunta yksittäisten ja erillisten
ryhmä/luokka-positioiden välisen erottautumisen dynamiikkana] konflikti-mallin,
jonka avulla voimme ymmärtää yhteiskunnallisen status-kilpailun eli habitusten
[sosiaalisten identiteettien] välisen distinktio-prosessin [‘vallantahdon’,
tunnustuksen saamiseen pyrkimisen] yhteiskunnallisia lähtökohtia, syitä ja
motiiveja.
Kuten kirjoitin Bourdieulla universaalia on itse kilpailu
habitus-distinktioiden ja –hierarkioiden konstellaatiosta, joka itsessään on
pelkkä teoriaa varten tarvittava strukturaalinen kuvaus yhteiskunnallisesta
tilanteesta, joka kulloinkin habitusten välillä vallitsee eikä jokin
havaittavissa ja todistettavissa oleva empiiris-tieteellinen tosiasia
puhumattakaan siitä, että kehitys kulkisi enemmän tai vähemmän vääjäämättä kohti
jotain tietynkaltaista konstellaatiota.
Piaget kehityspsykologia sen sijaan pyrkii olemaan universaali
tosiasiakuvaus ihmisen psykologisen ‘luonnon’ kehkeytymisestä. Argumenttivirhe
tai ei – olen edelleen sitä mieltä, että Piaget’n universaalin empiirisen
konstruktivismin [ihmisen luonnetyypityksen ja psykologisten tasojen
hierarkisoinnin] on empiirisessä universalismissaan väistämättä oltava myös
normatiivisesti tosi ja toivottava – aina ja kaikkialla. Muussa tapauksessa se
on pelkkä deskriptiivinen ja formaalinen kuvaus samaan tapaan kuin biologiassa
kuvataan solun kehitystä. Mutta varsinkin psykologia [ollakseen psykologiaa
ihmisestä] ei voi olla olematta myös normatiivista eli johonkin tietoiseen tai
tiedostamattomaan ihmiskäsitykseen ja joihinkin eettisiin arvoihin
kytkeytyvää.
3
Ihmiskäsityksestä ja arvoista on tullut tieteessä miltei kirosana,
mutta se, mikä tässä tapauksessa heitetään ulko-ovesta tieteen nimissä pihalle,
tulee aivan varmasti keittiön ikkunasta sisälle – nyt vain tieteeksi
naamioituneena ja tieteen asiantuntija-auktoriteetilla legitimoituna.
Tämä on ehkä merkittävin syy, miksi jatkuvasti morkkaan etenkin
luonnontieteilijöitä. Eivät ne tiedä, mitä ne lopulta tekevät. Niille on
pääasia, että kaikki täsmää matemaattisesti, vaikka koko ihmisen maailma menisi
päin persettä. Mutta ihminen [tietoisuus] ei ole pelkkä matemaattisesti koodattu
kone vaan kone, joka tietää, olevansa kone. Niinpä koko [luonnon]tieteen
projekti, joka tähtää täydellisen koneen rakentamiseen on ytimeltään
metafyysis-uskonnollinen [maagis-gnostilainen] ja tästä seuraten myös ihmisen
kannalta perimmältään itsetuhoinen, sillä täydellisen koneen eli
informaatio-ohjelman koodit ja koordinaatit ovat yhtä ja samaa koko
maailmankaikkeuden kanssa.
Helpompiakin tapoja tehdä itsemurha kyllä löytyy - - .
Helpompiakin tapoja tehdä itsemurha kyllä löytyy - - .
4
Psykologia-tiedettä pohtimalla voidaan ehkä parhaiten avata harvoin
kysyttyä kysymystä siitä, mikä on tieteellisen tutkimuksen perimmäinen raison d'être eli olemassaolon tarkoitus. Mikä lopulta ajaa meitä
tutkimaan maailmaa ja itseämme tieteellisesti? Onko se [kuten Nietzsche
kirjoitti] edelleenkin tuo Platonin jumalainen totuus,
joka kätkee itseensä perimmäisen motiivin eli [foucault’laisittain]
tiedontahdon, joka on itse asiassa vallantahdon ilmentymää?
Jos näin on, niin tiedettä voi ilman muuta pitää
kaikkein tehokkaimpana sopeutumisyrityksenä maailmaan, joka juuri tieteen
kehityksen takia muuttuu [länsimaistuneelle] ihmiselle päivä päivältä
mukavammaksi paikaksi elää. Mutta hinta [tai pikemminkin vuokra], jota tästä
mukavuudesta joudutaan maksamaan sekä jo nykyhetkessä että varsinkin
tulevaisuudessa ei ole välttämättä maksettavissa pelkästään painamalla lisää
rahaa [tieteeseen perustuvaa teknologiaa], sillä maailman, jossa tiede/raha on
yhä käypää valuuttaa, täytyy itsessään olla likvidi eli riittävän arvokas ja
uusiutumiskykyinen, jotta sitä voidaan loputtomasti kuluttaa tiedekapitalismin
kulutusinnovaatioilla. Muussa tapauksessa juuri tiede
osoittautuu Jumalan/jumalan ohella kaikkein suurimmaksi valheeksemme - jopa
paljon pahemmaksi valheeksi kuin yksikään jumala.
*
No comments:
Post a Comment