November 20, 2008

Tärkeintä on olla aito

Kirjoitettu kommentiksi Mummolle päreessäni Erotiikkaa moottorisahalla, hormoneilla ja soneteilla.
*
mummo kirjoitti mm.:
Intohimo on kaupankäynnin vastakohta. Siinä ei kysellä, mitä saadaan takaisin ja millä hinnalla. Se on palamista. On intohimoa ja on penseyttä. Muuta ei ole.
(Lukekaa mummelin mainio kommentti kokonaisuudessaan em. päreen kommenttilaatikosta).
*
RR
Kiintoisa kommentti. Mutta ei ihan itsestään selvä (hymiö).

Hyväksyn toki ilman muuta sen väitteen, että erotiikka on eräänlaista kaupankäyntiä ja penseää sosiaalista teatteria, kun taas rakkaus on intohimoa - penseyden vastakohta. Mutta että rakkaus olisi pelkästään ei-ruumiillista intohimoa..? (Ei ymmärrä - kolme aivosoluani etsivät kuumeisesti ystävää toisistaan...).

Kieltämättä porno kuitenkin sijoittuu johonkin merkilliseen välimaastoon intohimon ja erotiikan välillä.

Porno - tuo 'reilun kaupan hyödyke' (klassikkosanonta jo nyt) kuten sanot - todellakin on väljähtyneen erotiikan hieman 'pakkoneuroottinen pelastusoperaatio', jolla yritetään täyttää tyhjäksi toistoksi rutinoitunut eroottinen peli sellaisilla merkitys- ja energialatauksilla, jotka antaisivat halulle lisäaikaa ja uutta potkua.

Mutta rakkaus ei laskelmoi eikä näyttele. Siinä olen samaa mieltä pilkulleen.

Valitettavasti vain tällaisen määritelmän hyväksymisestä seuraa se korollaari, että rakkautta ei tässä maailmassa kovin suuressa määrin ilmene - tai jos nyt toki ilmeneekin, niin hyvin hetkellisesti ohimenevinä intohimon puuskina, jotka katoavat omaan mahdottomuuteensa elää siinä penseyden ja ironian näytelmässä, josta julkinen ja lopulta jopa yksityinen elämämme viime kädessä koostuu ja kehkeytyy.

Rakkaus intohimona on romantiikan ja erotiikan samanaikaisesti ylittävä että kumoava tunneakti.

Eikö tuollainen asenne - jos se edes on asenne vaan pikemminkin mitään kyselemätöntä heittäytymistä ja hyppäämistä tuntemattomaan a la Kierkegaard (johon viitannet rinnastaessasi intohimon/rakkauden uskonnollisuuteen) - todellakin kumoa itse itsensä - tuhoudu samalla omaan mahdottomuuteensa - ajaudu hulluuteen ja aiheuta muuta täysin 'epäsopivaa' - jopa skandaalimaista poroporvarillisessa, kaupankäyntiin ja pelien pelaamiseen perustuvassa kulttuurissamme, joka on pelkkä huoraamisen kulissi.

Tässä mielessä Jeesus - tuo mahdoton 'lähimmäisenrakastaja' - oli oikeassa: jos rakastaa, on rakastettava ilman ehtoja, suoraan ja intohimoisesti. Mutta miten yhdistää eros ja agape - siis miten rakastaa intohimoisesti muttei ruumiillisesti?

Pudistelen päätäni. Ei sellainen rakkaus ole tästä maailmasta, eikä se varsinkaan voi elää tässä maailmassa, jossa kaikki on hinnoiteltu ja valmiiksi replikoitu.

Jopa pornokin - ja tietyssä, provokatiivisessa, mielessä juuri se jos mikä - on 'aidompaa' intohimoa kuin yhteisölliset pelimme.

Sen vuoksi näkisin omalla kohdallani, että ainoa mahdollisuus olla rehellinen, intohimoinen, palava ja siten rakastava 'täälläpäin', on viedä penseys, replikointi ja jopa ironia äärimmäisyyksiin.

Toisin sanoen - on pyrittävä kumoamaan eroottinen teennäisyys sen omilla aseilla - kärjistämällä pyrkimys aitouteen lähes absurdismiksi. Tärkeintä on siis The Importance of Being Earnest (Wilde).

Ja jos tämä yritys ei lähennä meitä rakkauteen ja intohimoon, saamme syyttää vain omaa typeryyttämme. Yritimmehän totisesti niin järkkymättömällä vakavuudella olla vilpittömiä ja aitoja yrittäessämme pettää toisiamme loputtomiin.

Emme ehkä vain tajunneet, että tuo yrityksemme näytellä aitoa oli juuri se virhe, joka tuhosi kaiken intohimon elämästämme.
*
Entä sitten? Mikä voisi olla se jäljelle jäävä mahdollisuus tai olemisen ja elämisen tapa, jolla vastustaa penseyttä ja olla palava tässä maailmassa? Onko sitä?

Hulluksikaan ei voi tulla ihan vain sormiaan napsauttamalla, mutta jotain sellaista tässä nyt tarvittaisiin - totaalia sekoamista toisesta ihmisestä tai Jumalasta.

Kerrotaan kyllä, että jotkut ovat rakastuneet jopa lemmikkieläimiinsä. Ehkäpä siis hankin papukaijan (nymfikakadun) ja annan sille nimeksi Mummo...

Väittelisimme päivät pitkät sen kanssa ja eläisimme sillai onnellisina elämämme loppuun asti.
*
Ja kas - en voi sanoa muuta kuin, että minähän olen onnellinen mies, koska keksin viimeinkin ratkaisun elämiseni kerta kaikkiaan sietämättömän tylsään keveyteen...
*
www.neitokakadut.com/?pg=neitokakadu.

12 comments:

Homo Garrulus said...

Hullua. Laiffi on silkkaa hullutusta ja siihen jää. Miksi vaivautua? Olli Hokkasen lailla juo kokista kunnes hampaat mustuu. So what. Jos siitä saa fyffeä niin miksi boulder? Why boulder?

Rauno Rasanen said...

Kirjoitin tähän päreeseen pitkähkön ja täysin erilaisen lopun, mutta bloggeri perkele ei suvainnut tallentaa sitä edes työmuistiin. Kiitti vaan vitusti.

Olen aina ollut sitä mieltä, että jos ihmisille pitää kehitellä sellaista teknologiaa, joka ei toimi oikein kahdella napin painalluksella, niin insinööri on tehnyt virheen.

Tekniikka on orja, joka tottelee automaattisesti - tai ainakin sen pitäisi, joten tekisi joskus mieli potkia tämäkin PC-paska säpäleiksi kuten J.K. Paasikivi yritti potkia säpäleiksi virkahuoneensa mahonkista piironkipöytää joskus 1947, jos ja kun asiat eivät sattuneet menemään, niinkuin hän oli niiden nimenomaan halunnut menevän ja delegoinut tuon menemisen tiettyjen, luotettuina pitämiensä, ammattitaitoisimpien ja korkeimpien alaistensa vastuulle.

Kiitti siis uudestaan vitusti insinööri!

Delegoin sinulle pari yksinkertaista tehtävää, mutta et suoriutunut niistä, joten joudut vastaamaan epäpätevyydestäsi, jonka yritit salata minulta - samoin katteettomista lupauksistasi - ehkä jopa petturuudesta - samaan tapaan kuin ne etenkin USA:n korkeimmat finanssipankkiirit, jotka tekivät jälleen alkeellisista alkeellisimmat talouspoliittiset virheet ja päästivät varsinkin asunto- ja autoluototuksen riistäytymään käsistä hämätäkseen sen tosiasian, että amerikkalainen yhteiskunta oli ajautumassa totaaliin taantumaan (etenkin Irakin sodan loputtoman syvän rahareiän vuoksi) varmistaen tällä tavoin kuitenkin samalla kaikkein rikkaimpien sijoittajien voitot.

Tästä kuplasta ja sen puhkeamisesta me nyt kärsimme ympäri maailmaa - me - 90% ihmiskunnasta.

Nämä kolme ihmisryhmää: huippuinsinöörit, korkeimmat finanssipankkiirit ja poliittisen elämän valheellisimmat, demokratian kaapuun naamioituneet teknokraatti-plutokraatit lähetetään seuraavaksi Haagiin vastaamaan teoistaan ihmisoikeuskomission eteen.

Syyte: Joka 10-15 vuosi toistuvat rikokset koko ihmiskuntaa kohtaan ja jopa sitä vastaan.

Homo Garrulus said...

Rauhoitu rakas R:
Tässä sukkahousuosastollesi:

- Kun olet esimerkiksi nuotiolla ja teet kahvia, saatat huomata, ettei
sinulla ole suodatinpussia. Varaa aina matkaan sukkahousut. Voit laittaa
ne päähäsi. Valmista juomaa nauttiessasi kahvinporot jäävät
sukkahousuihin.

- Jos korvasi palelevat talvella, etkä halua käyttää pipoa, osta
irtokorvat kaupan pilailuosastolta. Täytä korvat sisältä pumpulilla ja
asettele korvillesi. Lämmittävät mukavasti.

- Paksuista sukkahousuista saat näppärän suksipussin, kun pujotat toiseen
lahkeeseen suksien kantaosan ja toiseen kärkiosan. Haarakiila toimii
käsikahvana.

- Jos käyt lenkillä metsässä, laita naru puuhun kiinni ja sitten
lenkille. Seuraamalla narua osaat varmasti takaisin.

- Sukkahousuista ja joulukinkuista saat kätevän ruokintalaitteen. Sujauta
reilun kokoinen kinkku molempiin sukkahousujen teräosiin ja asenna
näin syntynyt ruokintalaite pihapuun oksaan roikkumaan. Näin ruokit
helposti pihapiirisi eläimet sudesta talitinttiin!

- Onko asunnossasi kylmä? Viritä komposti olohuoneeseen, se lämmittää
mukavasti ja luo maalaishenkistä tunnelmaa kaupunkiasuntoonkin.

- Auton takakontissa kannattaa pitää aina yksi pahvilaatikollinen halkoja
mukana. Jos auto jättää tielle voit lämmitellä nuotion ääressä, kun auto
on jäähtynyt.

- Katso kiikarilla televisiota, niin saat laajakuvatelevision.

- Jos et aamulla ehdi lukea lehteä, ota kiinnostavista artikkeleista
digikameralla kuvia ja tutki niitä sitten töissä kaikessa rauhassa
tietokoneeltasi.

-Oiva mökin pyykinpesuvinkki: Laita pyykki ja saippua katiskaan. Sido
katiska moottoriveneen perään ja huristele puolitoista tuntia ympäri
järveä.

- Saat illalla tai yöllä kyydin kaupungilta, kun tilaat pizzan
kotiosoitteeseesi ja pyydät, josko voisit tulla itse samalla.

- Voit piilottaa kossupullon lätkämatsin ajaksi perunalastuputkiloon..
Sopii myös muihin tilaisuuksiin, kuten elokuviin, häihin, linja-auto- ja
junamatkoille.

- Pelkäätkö kävelemistä yksin ulkona pimeän aikaan? Juokse eteenpäin
siksak-kuvion mukaisesti. Hyppää välillä ilmaan ja huudahda.
Raiskaajien ja muiden pahoinpitelijöiden on hankalampi hyökätä
kimppuusi ja toiseksi käyttäydyt niin omituisesti, että muut pitävät
viisaampana välttää seuraasi.

_________________
”Tietämättömyys antaa ihmiselle paljon luultavaa.”
-George Eliot

nämä ovat copypaste netistä ja kuuluvat Tiede-lehden palstoille.

Skratta med mig lite hörru Ärrrräärr jåådå? Trevligt veckoslut. Sov gott, tuti gott, ät duktigt, gå ut, läs min cityblogg om du vill ha roligt...hejhej igen.

Mummo Muu said...

Rauno,
minun on vaikea uskoa, että olisi ruumiillista intohimoa, joka ei pyrkisi nautintoon. Ja rakkaus ei voi olla hedonismia. Sen tähden en usko minkäänlaisen fyysisen rakkauden olemassaoloon. Tai korkeintaan ilmaiset huorat, jotka eivät vaadi itselleen mitään, osaavat sitä antaa.

Neitokakaduhankkeesi on viehättävä. Toivottavasti tiedät, että monet neitokakadut ovat homoseksuaaleja.

Rauno Rasanen said...

mumppeli kirjoitti

'Toivottavasti tiedät, että monet neitokakadut ovat homoseksuaaleja.'

Miten niin toivottavasti? Mutta tiedän mä. Toisaalta mä tiedän myös sen, että monet homoseksuaalit eivät ole neitokakaduja...

Ööö - tuota - pitäiskö mun sitten hankkia koiras- vai naarasneitokakadu? Kysyy epätietoinen eli latentti mutta ei manifesti biseksuaali.

*
Mum kirjoitti myös:

'Ja rakkaus ei voi olla hedonismia. Sen tähden en usko minkäänlaisen fyysisen rakkauden olemassaoloon.'

Niinpä. Minän korotan panosta vielä ja lisään, että mitään rakkautta ei siten ylipäätään ole olemassa.

On vain pyyteellistä tarvetta tehdä vaikutus tai suojella - ylipätään pyrkiä tiettyyn - ideaalisimmillaan molemminpuolisesti hyväksyttyyn mutta perimmältään itsekkäästi motivoituneeseen päämäärään, jossa kumpikin haluava/'rakastava' siis lopulta etsii vain omaa tyydytystään toisessa/-sta.

Mutta toistan yhä, että pragmaattisimmillaan tässä on kyse kaupankäynnistä - ei rakkaudesta. Sukujen Aasian maissa järjestämät sopimusavioliitot lienevätkin hyvä esimerkki aiheestamme.

Koko käsite rakkaus on tietenkin palautettavissa biologiaan mutta myös transsendoitavissa (äärellisen biologisen determinismin ylittävässä muodossa) sieltä tunnistamattomana metaforana ja rituaalina ilmeneväksi, jumalalliseksi henkisyydeksi.

Miltä kuulostaa? Sekavalta? No aivan varmasti, koska kyse on kokemuksen horisontin rajaamisesta käsittämättömän täydellisen olion - Jumalan - palvontaan ja palvelemiseen.

Jätät minut ymmälleni mummo, vaikka eihän tässä nyt itse asiassa minulle mitään olennaisesti uutta ole.

Rakkaus on vähän niinkuin kauneus ja onni. Ontologinen peruskäsite, josta kukaan ei lopulta tiedä yhtään mitään, mutta josta kaikilla on jokin - joskus jopa 'varma' - mielipide.

Emme pysty selittämään onnea, kauneutta tai rakkautta palauttamalla ne osiinsa ja/tai alkutekijöihinsä.

Toki saamme silloin empiirisesti (rajattuamme ensin tutkimuksen struktuurin etukäteen miltei tautologiseksi) melko luotettavia vastauksia (esim. geenit), mutta itse käsite - energeettisessä vaikuttavuudessaan ja edellä mainitussa ontologisessa transsendentaalisuudessaan (eli metaforan, kirjaimellisen ja faktisen 'synteesissään') - ei selity, vaikka voitaisiin osoittaa jopa tietty tunnetila, joka esiintyy aina ja välttämättä niin sanotun onnen, kauneuden tai rakkauden yhteydessä - joko erikseen kunkin tai sitten yhteisesti kaikkien kohdalla - perheyhtäläisiä kun nämä kolme käsitettä kuitenkin Platonin ontologisen triadin: Totuus, Hyvyys, Kauneus tapaan ovat.

Meidän tulisi tietää, missä kohdassa eri muuttuu samaksi, osa kokonaisuudeksi, ominaisuus olioksi ja kuten tässä: tyydytyksen halu ihastuneen pyyteettömäksi, subjektiiviseksi intohimoksi, joka on Kantilla myös kauneuden kokemuksen edellytys - tai ainakin se kuuluu olennaisesti kauneuden kokemukseen - olkoon sitten ennen tai jälkeen 'kauneusobjektin' havaintoa/kokemusta (vrt. Aarne Kinnunen).

Ehkä vaadit/-mme rakkaudelta liikoja. Mutta niin vaati kyllä jo Jeesuskin.

Askeetit ja munkit ovat aina asia erikseen, mutta he ovatkin vetäytyneet tästä maailmasta palvelemaan Jumalaa.

Nimitän heitä kuitenkin provosoivasti maailman itsekkäimmiksi ihmisiksi! Ja silti kaikkein aidoimmin rakastaviksi.

He nimittäin ovat vapaita toisia ihmisiä koskevista inhimillisistä pyyteistä päinvastoin kuin me maailmassa elävät.

Omia, yksipuolisia tunnepyyteitään suhteessa Jumalaan he sen sijaan saavat toteuttaa mielin määrin - tosin perinteisen askeesin keinoin rajattuna tietenkin.

Tässä kohtaa zen-buddhistisesta ajattelusta ja metodeista on suurta heuristista hyötyä ja oppia länsimaiselle ihmiselle.

Ei-ruummiillis-intohimoista rakkautta voinee ilmaista vain jonkinlaisen koanin muodossa - ikäänkuin muka tyhjänä itsestäänselvyytenä.

'Koanit pyrkivät usein subjekti-objekti (eli toimija-toiminnan kohde) asetelmasta irtautumiseen.
Aloittelijan koan voi olla esimerkiksi: "Millainen ääni syntyy yhtä kättä taputettaessa?"'

Miksemme siis kysyisi rakkauden 'ääntä' etsiessämme: Millainen tunne syntyy toistettaessa rakkaudentunnustusta tuntemattomalle Jumalalle (deus absconditus) 10000000 kertaa peräkkäin?

Homo Garrulus said...

Mummo: Päinvastoin, kakadut ovat kuten delfiinit korkean sivilisaation eläimiä ja toivovat pysyvän parisuhteen
ttp://www.kakadunetti.info/index.php?option=com_content&task=view&id=20&Itemid=32
mutta koiras on aggressiivinen ja
se on naaraalle pelottavaa

Homo Garrulus said...

Ongelma on näet hermeneuttisen loopin ihan toisessa päässä missä se ei näy.
Asioita voi aina miettiä ns. teon kannalta, tekoa ohjaavan motivaation kannalta, tekoa ohjaavasta motivaatiosta ja siitä sanotusta asiasta joka on jo vääristelmä, teolta näyttävältä kannalta eli miltä asiat saatiin näyttämään, teon takana olevan motivaation kannalta ja myös tämän takanaolevan teon ja motiivin takana olevasta sanotusta asiasta...

nyt ollaan kehitetty jo ties kuinka monta reittiä löytää ns. oikea päättelyketju?

1. teko
2. teon motiivi
3. teon motiivista puhuttu asia
4. teon motiivin takana oleva teko
5. teon motiivin takana olevan teon motiivi
6. teon motiivin takana olevan teon motiivista puhuttu asia
7. valhe (tahallisesti ulos päästetty) joilla ei ole mitään tekemistä mihinkään motiiviin

Eli voin päätellä 7 loogista reittiä mihin päättely voisi kiinnittyä kun pähkäilee rakkautta ja tekoja. Tahto on kuitenkin kyseessä ja filosofi on Schopenhauer.

Tee päre siitä?

dudivie said...

rakkaus ei voi olla hedonismia ä hä ? sitahan se on! sitten on rakkuatta valtioon..sekin on hedonismia
koska valtioni on niin ihana

rakkausa valtaan on kai korvaavaa

rakkaus pullaan, palkinto

dudivie said...

rkaus jlaan?

Anonymous said...

palkinto

Homo Garrulus said...

syödään pullaa - eihän tästä mitään tuu: syödään siis pullaa; minä pyynä tai närhenä murusina ja sinä voit rohmua kuten usualkin niin kokonaisina viipaleina

jookos - lopetetaan tekeminen, puhuminen, miettiminen ja mennään vaikka eläkkeelle kaikki kerralla. Mennään.

Saadaan pullaa niin sadistit saavat ottaa mitä haluavat koska sitä kuitenkin aikovat sillä heidän pulla on aivoissa: tökkii pahasti kun meinaa välillä tulla ajatus.

Katkeaa.

Anonymous said...

Erikoisia kirjoituksia. Nice. Olen imarreltu, että sivuni on huomattu tällaisessa yhteydessä.

Mutta en oikein arvosta, että olet postannut kuvan muinaisesta 15-vuotiaasta pärstästäni laittomasti, jopa huolimatta kuvaan präntätystä copyright-merkinnästä. Pyytäisinkin sinua poistamaan kyseisen kuvan. Halutessasi voit heittää minua sähköpostilla ja kysyä jotakin toista kuvaa, mieluiten sellaista, jossa on vain linnun pärstä.

ida@neitokakadut.com

Ystävällisin terveisin,
Ida-Emilia