November 28, 2008

Albatrossi

(Kielimafian kanssa lisättiin laadukas video klo: 19.50)

Eiköhän tämä ole paras? Ainakin se on tunnetuin, vaikka näitä kyllä Peter Greenillä riittää.
*
http://www.youtube.com/watch?v=bSZHT2XvoLM&feature=related
Fleetwood Mac/Peter Green: Albatross - Greenin ja varhaisen Fleetwood Macin kuuluisin single, joka nousi Englannin listan ykköseksi -69 ja noin kaksi vuotta myöhemmin uudelleenjulkaisuna kakkoseksi - siis sama single! (Play-back-studio-live).

Fleetwood Mac originally brought together by Peter Green, were a traditional blues band during the late 1960s, but their smash hit 'Albatross' had broader appeal. 'Albatross' and its follow up 'Man Of The World' were untypical of Fleetwood Mac's stage material, but made the band famous.
*
http://www.youtube.com/watch?v=fvfKHQ6OJlc&feature=related
Original Peter Green's Fleetwood Mac - Albatross and Black Magic Woman.

Erinomaiset äänitykset ja hyvä videotiivistelmä Fleetwood Macin alkuhistoriasta. Huomatkaa Black Magic Woman, josta Santana teki tunnetummaksi tulleen version, vaikka tämä alkuperäinenkin on vallan erinomainen.

10 comments:

Homo Garrulus said...

Nään vanhan Tornatorin yhä vielä mielessäin
kun sillä silloin matkaan lähdit lapsuusystäväin
niin jäi koulu kesken sulla
piti mun myös mukaan tulla
mut vanhempien käskystä mä kotirantaan jäin
sun lähtöäsi seurasin mä päässä laiturin
me viisitoista vuotiaita oltiin kumpikin
sinä pidit oman pääsi
säädit itse elämääsi
koit nuorena sen kaiken
mistä turhaan uneksin

Albatrossi joka lepäämättä liitää
se sinun sielusi on juuri kukaties
taivaan sinessä sä saat vapaana sä kiitää
lapsuustoverini vanha merimies (merimies)
lapsuustoverini vanha merimies

Sä Tornatorin matkassa näit Rion kuumat yöt
ja tutkin tarkkaan kauniit
Honolulun kaislavyöt
minä jatkoin lyseossa
sitten kunnanvirastossa
ei kutsumuksen mukaan
satu jokaiselle työt
ja töiden jälkeen yhä useammin iltaisin
mä kapakassa istuin
lasin pohjaan tuijotin
miksen lähtenyt sun mukaan
Mua ymmärrä ei kukaan
mä elämältä olin odottanut muutakin

Albatrossi joka lepäämättä liitää
se sinun sielusi on juuri kukaties
taivaan sinessä saat vapaana sä kiitää
lapsuustoverini vanha merimies (merimies)
lapsuustoverini vanha merimies

Sain kuulla että Tornator jo romutettu on
mä itse tunsin kokeneeni saman kohtalon
eipä ollut virkaa enää
tumma puna peitti nenää
ja rannalla mä yksin istuin nousuun Auringon
kun lähelleni näin mä naurulokin kaartavan
niin tiesin että jotakin nyt vihdoin oivallan:
Siinä sielu on sen miehen
jonka työt jää puolitiehen
ja joka kaiken rakentaa vain varaan unelman

Mut albatrossi joka lepäämättä liitää
se sinun sielusi on juuri kukaties
kerrain lailla sen saan vapaana myös kiitää
jos teen työni kuten vanha merimies (merimies)
jos teen työni kuten vanha merimies

Homo Garrulus said...

ks. mitä laiton kompostille tänään: naiset ovat liitämässä kuin lokit? ovat ystäviä mutta heti kun tulee oma mahdollisuus napata toisen silakka niin nappaavat?

Tämä kertoo paljon naisten femakkoteorioista, miksi eivät oikein ole oikeutettuja. Miehet eivät silti ole noin nopeita, jospa sitten ovat kylmiä toisten lapsille. Ovat silti lojaaleja toisille miehille (ja naisillekin).

Minunlainen suorasukainen ja vähän maskuliininenkin häviää (en ole maskuliininen testien mukaan missä olen 100% nainen) mutta tämä tapa olla olemassa aika pervorehellisesti ja suoraan (vrt sinun analyysisi iineksen ad hominem-osallisuudesta joka minulle on puppua: minä näen Iineksen kaltaiset ns naiselliset naiset myös manipulatiivisesti naisina) on vertailuna jotain vastakkaista: naiset jotka ovat miehiä varten ja omaa olemista varten ja sitten me, jotka olemme maailmaa varten ja tulevien lastenlasten elämää varten.

Pieni ero.

Homo Garrulus said...

Kielimafia asuu kanssasi? on siis hurjan läheisessä yhteydessä kanssasi, täytyy sanoa. Onko tämä vaimosi, tämä tunnettu torakanputsaaja?

Homo Garrulus said...

En tarkoita, että vaimosi ON torakanpoistaja vaan että niin olet sinä kuvannut. Minulla ei ole mitään pahaa sanottavana vaimostasi mikäli äskeinen olisi voitu niin tulkita. Kaikkea hyvää kestävälle naiselle vaan, voisi sanoa. Alan ymmärtää mitä on olla Räsäsen vaimo..(jos olisin hänen tilallaan). Tuuli käy mutta ei milloinkaan tiedä kunnolla mistä syystä ja minne ja missä.

Anonymous said...

Lisäsit tunteen! oohon.
albatrossi on ihan hyva levy!

Homo Garrulus said...

Ei tunne näy tekstissä. Teksti on aina ilman tunteita koska teksti on tulkitsijan tunneskaalan varassa. Jos tulkitsija on valmiiksi ärsyyntynyt hänen ärsytyksen rima estää hyvää esille tulemasta. Jos tulkitsija on hyvällä tuulella hän lukee huumorilla myös sellaiset tekstit, joita hän muuten paheksuisi sisällön osalta.
Tästä kirjoitti James ja Peirce ja varmasti Meadkin. Prgagmatistit!

Teksti on merkkejä: kirjan toisensa jälkeen ja välillä tyhjiä aukkoja.
Tunne on savu, nuotti tai ääni. Tunnetta ei voi vangita kuten ei voi nyrkkiinsä ottaa savuakaan (Wittgenstein). Nuotti on joko korkealla tai matalalla, se ei tekstistä näy: tone of voice jää ikuiseen arvailuun (modaliteetti; Greimas). Ääni voi olla rytmiltään paheksuva tai se voi olla myötäilevä. Sekin on fantasiastasi kiinni, kun luet ja tulkitset (Sartre, Merleau Ponty).

Missään nettikirjoittelussa ei esiinny tunteita, ei vaikka niistä haluaa puhua. Runo on tunneteksti koska se ei sepitä vaan jättää rytmin varaan. Lukijan rytmi rytmittää jännityksen, paatoksen tai haikeuden. Rytmiä ei voi opetella, se on moraalin ensiaskel. Se joko on tai sitä ei ole (näin olen ymmärtänyt, lähdettä en tiedä mutta vetoaisin mm pariskuntaan, jotka yhdessä tulkitsevat mm Peirceä HY:ssä ja mies on kirjoittanut filosofian teoksia).

Rytmi tulee syntymästä asti. Rytmi luo käsitysskaalan; tiukka, löysä tai sopivan napakka. Liian tiukka estää hyvää, liian löysä sallii pahan ja sopivan napakka ylläpitää vastavoimia (Transferenssin valtava voima sekä psykoterapiassa että ryhmädynamiikassa).

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=98998
jota jokainen itseään kunnioittava valmennuskonsultti pitäisi tietää koska ovat behaviorismin a:t ja o:t. Miten voimat, vastavoimat, myötätuulet, transformaatiot, intensiteetit jne vaikuttavat omaan minuuteen, minäkuvaan ja kykyyn ymmärtää muita.

Tästä vaietaan jostain syystä. Valmennuskonsultit eivät ehkä osaa asiaansa; ovat itseoppineet lähinnä kilpailu- ja tehostamisretoriikkaa eikä itse valmennusta? Ikävää on, että välinearvo kasvaa, ei itse arvo.

..

Viime torstain lehdessä oli tästä HS vieraskynässä; Risto Heiskala ja Marita Husso kirjoittivat vakavan pohdinnan siitä, mitä yhteiskunnalle tapahtuu ja miten rappeutuminen on seuraus eikä (kuten konsultit itse uskovat ehkä) eheytyminen. Ollaan menty väärä pää puuhun samalla kun ollaan mollattu minunlaisia oikeita asiantuntijoita. Sen sanominen on ollut tuskan takana; aivan suunnattoman suuren tuskan takana koska sanoja ei ollut ensin. Piti alkaa arvojen pohdinnasta, siirtyä median uskottavuuteen ja lopulta käydä läpi mitä maailmassa globaalisti tapahtuu oikeilla tieteellisillä määritelmillä missä koko maailma on mukana tilastoissa eikä ainoastaan esim. länsi tai kristittyjen alueiden kuva asioista.

Silmälappujen saaminen pois silmistä on ollut kamppailu vailla vertaa; tätä on minun osalta jatkunut jo seitsemättä vuotta (vuodesta 2001 jolloin mainettani mollattiin vaikka olin tehnyt Suomen ensimmäisen onnistuneen coachingtyön mutta en saanut siitä edes kiitosta -> onnistuneisuus vietiin toisten hyveeksi ja minua kiusattiin vain pois. Avun pyytäminen vei asiani entistä enemmän taaksepäin - aiheutin suuren tragedian mm lapsilleni (ja loppujen lopuksi minun tarve löytää omalle itseydelleni oikea työpaikka oli samasta syystä: etten voinut kestää sitä maailmaa, joka oli panetellut ja mollannut omaa isääni, jolla samat kirkkaat ajatukset kuin minulla).

Hänen aikana olivat vain toiset esteet sille, että pääsi sanomaan mitään.

Kanalan 'kaakatus' ja desibeli on joskus kun tulisivat tuhannesta albatrossista tai lokesta, joiden ainoa silakka pitää välttämättä yhdessä repiä kunnes kukaan ei saa mitään.

Näin se meni.

<3

dudivie said...

nii kulttuurit rappeutuu ja on helppo nahda jotain siita lansimaissa..

muta on ihana a elää ja kyllä tunne näkyy kirjoituksissa hyvä hyy

Homo Garrulus said...

Näkyykö? Toivottavasti ette näe minun punottavia poskia aina välillä. Olen luonnostani kuten PekkaP:kin (joka kuoli, kaikkea hyvää hänelle siis) ujo, herkkä, rauhallinen, miettivä, laskeva, leikkivä mutta ulospäin kun teen ns. fiktiota tai informaatiota olen jotain aivan muuta.

Mutta mikä tunne minusta tulee?
Chaplinin kautta se hönö? Sanojen kautta se bitch? Vai minun oikean sydämen kautta se kaunis (toivottavasti kaunis) olemus mitä mielestäni olen?

Anonymous said...

susta tulee kaikki
tunteet , ei pahoja
oot kaunis

Homo Garrulus said...

tack