Leibniz (1646-1716) Gottfried Wilhelm Leibniz, Leibniz , Leibniz
Leibnizin sanotaan olleen (tieteen historian viimeinen?) universaalinero, mitä tulee hänen hallitsemiensa tiedon-/tieteenalueitten määrään, eikä tämä väite ole suinkaan pelkkää retorista liioittelua, kts. Tieteen historian tähtihetkiä: GW Leibniz.
*
"Monadi, josta tässä puhumme, ei ole mitään muuta kuin yksinkertainen substanssi, joka sisältyy yhdisteisiin; yksinkertainen tarkoittaa sellaista, millä ei ole osia.
Siellä, missä ei ole osia, ei ole myöskään ulottuvuutta, muotoa eikä jatkuvuuden mahdollisuutta. Ja niin nämä monadit ovat luonnon todelliset atomit ja sanalla sanoen asioiden alkutekijät.
Ei ole myös pelkoa niiden hajoamisesta, eikä mitään käsitettävää luonnollista tapaa, millä yksinkertainen substanssi voisi kadota.
Jokaisen monadin täytyy todellakin erota kaikista muista, sillä luonnossa ei milloinkaan ole kahta oliota, jotka ovat täsmälleen toistensa kaltaisia ja joista ei olisi mahdollista löytää jotakin sisäistä eroavuutta tai johonkin sisäiseen määreeseen perustuvaa eroa.
Edelleen seuraa, että luodut oliot saavat täydellisyytensä Jumalan vaikutuksesta, mutta epätäydellisyytensä omasta luonnostaan, joka ei voi olla ilman rajoituksia, sillä tässä suhteessa ne eroavat Jumalasta.
Näin vain yksin Jumalalla (tai välttämättömällä oliolla) on se etuoikeus, että hänen täytyy olla olemassa, jos hän on mahdollinen. ja koska mikään ei voi estää mahdollisuutta sellaiselta, jossa ei ole rajoja, ei vastakohtaa eikä siten mitään ristiriitaa, riittää jo tämä yksin osoittamaan Jumalan olemassaolon a priori. Olemme todistaneet sen myös ikuisten totuuksien todellisuudella.Mutta olemme juuri todistaneet sen myös a posteriori, sillä on olemassa kontingentteja olioita, joiden lopullinen ja riittävä peruste voi olla vain välttämättömässä oliossa, jolla on itsessään peruste olemassaoloonsa.
Näin siis maailmankaikkeudessa ei ole mitään tarpeetonta, hedelmätöntä tai kuollutta, ei kaaosta eikä sekaannusta, paitsi näennäistä." (1)
MOT.
(1) Mutta Voltaire nauraa! (lue Candide - A Contrast to Optimism, Tietoikkuna)
No comments:
Post a Comment